Nya Ducati Superbike visas på Milano

amullo skrev:
2570197 Jo.. Jag hoppas att det blir torrkoppling.. ST´n och 800:an fick ju blötkoppling. Det är däför jag misstänker att det kanske blir en sånn.

Jag skiter i vad det är för koppling på Ducces touringmodeller, huvudsaken är att hypersportarna har torr!

Ljudet av torrkoppling med öppen kopplingskåpa är det jag saknas mest av min Ducce. Jag blir nostalgisk varje gång jag hör en torrkoppling på en hoj med neutralen i och kopplingshandtaget utsläppt... :kär
 
emullo skrev:
2570171 Torrkoppling ÄR elände...

Nästan korrekt citerat

amullo skrev:
2570171 Torrkoppling ÄR elände...

Nästan korrekt citerat

Ni är för söta......

En liten anekdot:
Står i pitlane på Gelleråsen våren -05 och skall ut på min första bankörning någonsin. Har varmkört min stolta Duccekopia (TRX850), satt i öronpropparna och tryckt ner hjälmen över huvudet. TRXen är för tillfället utrustad med inte helt optimalt ljuddämpande Micron kålfajberdämpers så den mullrar sådär gött....

Plötsligt slutar hjärtat slå när jag hör ett helvetiskt rasslande och min hoj blir helt tyst. H******e tänker jag och är helt övertygad om att kamKEDJAN sagt upp sig.
Tittar uppgivet ner på instrumentet och förstår inte varför varvräknaren fortfarande visar 1000rpm....

Inser efter någon sekund att motorn fortfarande lever så jag snabbar mig att stänga av innan mer saker havererar.

Det märkliga är att ljudet inte ändras det minsta trots att motorn nu är helt avstängd. Börjar titta mig omkring och ser en kille på en gul Monster 1000 som sitter och ler.:huvet

Jag tycker inte att ljudet av en stenkross i närheten av en motor andas speciellt mycket racing, men vad vet jag.....:)

//P
 
emullo skrev:
2570364 Tack.. :pannkyss



Fråga grapparna i motogp kanske..en till..:pannkyss

Alltså, den där lille italienaren i rött skinnställ, ni vet han som har ett jättebrett styre, är hans framgångar enbart avhängiga oljudet från kopplingen ?????:tungan

//P
 
Froven skrev:
2570376 Alltså, den där lille italienaren i rött skinnställ, ni vet han som har ett jättebrett styre, är hans framgångar enbart avhängiga oljudet från kopplingen ?????:tungan

//P

Det var väl ändå inte det som var på tapeten?

Det handlade väl om torrkopplingens vara eller icke vara?:va

Och om en torrkoppling nu låter så mycket att inte du hör din hoj är
det troligen för att det är dax att byta kopplingskorg/lammeller eller/och
att din hoj låter som en snarkning..
 
Länge sedan Ducati hade en riktig dräpare rakt ur lådan så att säga.

Får se om 99 cc och lite förbättringar kan göra det för att stå emot konkurransen.

Tror YZFR1 2007 kommer bli svårslagen.
 
Jag har aldrig förstått torrkopplingens storhet, därav de lagom tykna frågorna.:)

Hojen tråden handlar om väcker ju ett ganska stort habegär även hos en som inte förstår stenkrossens skönsång.

//P
 
ducati12003mm.jpg


En liten bild som jag hittade på internet


Den ser väldigt tam ut, men är ju garanterat en gissning. Dock så ser man mycket likheter med denna och den maskerade riktiga hojen

Edit:

En lite roligare bild

11tc1.jpg
 
Last edited:
Finns en del photoshoppare där ut..

Här är några till..
 

Bifogat

  • 1098.jpg
    1098.jpg
    43.6 KB · Visningar: 44
  • 1098_23.jpg
    1098_23.jpg
    17 KB · Visningar: 164
Froven skrev:
2570376 Alltså, den där lille italienaren i rött skinnställ, ni vet han som har ett jättebrett styre, är hans framgångar enbart avhängiga oljudet från kopplingen ?????:tungan

//P
Är det inte torrkoppling på alla MotoGP-hojar?
 
Froven skrev:
2570349 Jag tycker inte att ljudet av en stenkross i närheten av en motor andas speciellt mycket racing, men vad vet jag.....:)

Mmm... Vad jag saknar min Ducce när jag hör sådant där...

Jag har egen liten anekdot: Första besiktningen när herren från Bilprovningen med skräck i blicken kastar sig på dödaren bara sekunder efter att motorn mullrat igång och flåsande får ur sig "Vad i helvete, den håller ju på att skära!". Några minuter senare har jag förklarat vad en torrkoppling är och att den låter sådär när den låter som bäst och han kan lugnt, men fortfarande med lite förhöjd puls, rulla iväg på en kort provtur.
 
Froven skrev:
2570394 Jag har aldrig förstått torrkopplingens storhet, därav de lagom tykna frågorna.:)

Den största fördelen med torrkoppling är väl att det går fort så in i helvete att byta den. Sen att det låter helt brutalt gott är ju bara en bonus... :hihi
 
MagnusK skrev:
2570417
ducati12003mm.jpg


En liten bild som jag hittade på internet

Den ser väldigt tam ut, men är ju garanterat en gissning. Dock så ser man mycket likheter med denna och den maskerade riktiga hojen

Edit:

En lite roligare bild

11tc1.jpg
Jau vill hau... :drool
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top