Nya Ducati Superbike visas på Milano

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
http://blog.ducati.com/post/83/la-nuova-superbike

Nya Ducati Superbike visas officiellt på Milano.

01.jpg

Ducati CEO skrev:
I can’t show you the whole bike on a photo larger than the following one (I invite you to join us at the Milan exhibition) but I have taken pictures of the new Superbike. I would now like to officially announce that the new Ducati Superbike will be presented in Milan.

Coolt!:yoparty

Ducati_1098-spy_pfffff_1.jpg

Ducati_1098-spy_pfffff_2.jpg

Ducati_1098-spy_pfffff_3.jpg

Ducati_1098-spy_pfffff_4.jpg

OBSERVERA! Film när den kör in på fabriken:
http://s132.photobucket.com/albums/q15/klutchsmoke/Ducati/?action=view&current=MOV00396.flv

Bifogat

• 1098-2.jpg
    1098-2.jpg
    94.7 KB · Visningar: 474
  • 1098-3.jpg
    1098-3.jpg
    78.8 KB · Visningar: 311
Last edited:
Verkar mer mainstream än 999:an till utseendet...

Vill nog se den i verkligheten, men är den ens hälften av vad jag tror så är beställningen inte långt borta. :kär

Nos från 1000 RR Fireblade, bak från MV Agusta F4, ljuddämpare från 916. I mitt tycke i alla fall. Kul att se att de gått tillbaka till enkelsving och bakfälgen är grymt snygg! Men bytte inte de till dubbelsving eftersom enkelsvingen inte gick att få nog stabil? Låter ju konstigt att den helt plötsligt klarar av ännu mer effekt. Å andra sidan kanske produktionstekniken gjort det möjligt att göra svingen nog stabil.

Hur ser specifikationen ut? Är det den efterlängtade 1150- eller 1200-kubiks twinnen?

Last edited:
Åh, tänka sig. Jag kände igen mig på bilderna vid porten in till ducati-fabriken. Jag har iaf varit där och stört vakterna. Vi kom 5 minuter för sent för att hänga på den guidade rundan i fabriken.

Verkar ju hur cool som helst !!!:tummenupp

Ser lite ut som en Honda CBR1000RR häck med luftintagen. resten verkar som en linjal-moderniserad 916.

Kan nog bli hur jälla ball som helst.

Vad skall de med dessa megabromsar till ?? Duccarna har väl redan bra bromsar ?

Swedie skrev:
2563713 Åh, tänka sig. Jag kände igen mig på bilderna vid porten in till ducati-fabriken. Jag har iaf varit där och stört vakterna. Vi kom 5 minuter för sent för att hänga på den guidade rundan i fabriken.
Åk dit igen, värt besväret :tummenupp
Drar ju förbi matsalen, där bjöd de på lunch - hade varit kul att sitta där när något nytt och hemligt kom förbi.

Triggerhappy skrev:
2564034
Vad skall de med dessa megabromsar till ?? Duccarna har väl redan bra bromsar ?

Jo, de har dom men de ville ha bättre än vad de hade tidigare.. Lite intressant att de väljer att gå till 330mm skivor och MEGA ok för att fixa det. Snacka om att använda en slägga för att fixa till det.

Ett mål har tydligen varit 20/20 på nya superbike´n enligt säkra källor.
+20% effekt (än 999)
-20% vikt (än 999)
Tar man det mot dagens 999 så verkar det bli en kul hoj..
Dagens 999 Basmodell
186 KG
140 hk
108 Nm

Alltså skulle då 1098 ha
148 kg (Yeah right! tror inte riktigt på den):rolleyes:
168 hk (troligt.. kanske lite i överkant):yoparty
130 Nm (låter mycket.. men möjligt.):yoparty

Tittar man på nästa års 1198R så skulle siffrorna mot dagens 999R vara
Dagens 999R = 1198R
181 kg = 144kg (lite!!):D
150 hk = 180 hk (rock and roll!):yoparty
116 Nm = 139.s Nm (fett!):tummenupp

Kanske "lite" önsketänkande på vikten..
Men får de ner den med bara 5-10% så blev det ju mycket intressant..:tummenupp

Last edited:
amullo skrev:
2567785 Jo, de har dom men de ville ha bättre än vad de hade tidigare.. Lite intressant att de väljer att gå till 330mm skivor och MEGA ok för att fixa det. Snacka om att använda en slägga för att fixa till det.

330mm skivor har ju i och för sig använts tidigare (till exempel Honda 929/954) men det var "vanliga" Nissin fyrkolvsok på de hojarna, inte radiella Brembo. Däremot fick ju redan de bromsar med 330mm skiva/konventionella Nissin ok väldigt bra kritik och det lär ju inte bli sämre med Ducatis doningar. Jag tycker i och för sig att de där oken på Duccen ser ut att vara ganska lika de ok som till exempel Aprilia använder? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert på Brembo direkt.

Är det bara jag som tycket att svingen verkar vara REJÄLT fet?

Last edited:
Har aldrig gillat 999, men den här ser ut att kunna bli riktigt grym. Ser ut lite som Desmocedici RR (så heter den va?) framifrån.

DR-Zätare skrev:
2567881 Jag tycker i och för sig att de där oken på Duccen ser ut att vara ganska lika de ok som till exempel Aprilia använder? Rätta mig gärna om jag har fel, jag är ingen expert på Brembo direkt.

Är det bara jag som tycket att svingen verkar vara REJÄLT fet?

Bromsarna sägs vara speciellt framtagna för Duccen.. men det kan ju innebära vad som helst.. Nya fästen = speciellt framtagna. Viktigt är ju dock att skivorna hålls lätta för att minsa roterande vikt.

Svingen är förmodligen maskerad med lite skumplast o sånt för att vi inte skall få se den innan den visas på Milano

Fred00!
Håller med dig.. Jag tycker denna verkar vara mer en typ av blandning mellan 916 och 999..
Den 13:e smäller det.. Då är det premiär!

Har det kommit några prisuppgifter?

1198 som det ryktas om till 2008 kan jag förstå men varför tar de fram en 1098 till 2007? Var det inte till 2008 de skulle försöka få WSBK-reglerna ändrade till att tillåta twinnar på max 1200?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back