Nya Ducati 1199

Jämför du uppmätta värden med tillverkarens egna värden?

:va

Just i fallet Ducati brukar det ju vara en mindre diskrepans mellan fakta och säljbroschyr än vad som är brukligt. +/-3% vill jag minnas att jag läste i ett test. Nipponjärnen uppemot 10%. Vad gäller Bayernåken vet jag inte.

I Sverige gäller jantelagen...
En av de mest spridda lögnerna om Sverige, lika sann som råttan i pizzan.

Snålhet med beröm vid andras framgång förekommer i alla kulturer. På engelska heter det Tall Poppy Syndrome.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=Tall poppy syndrome

Om det var typiskt svenskt att inte uppmuntra och ge beröm när det går bra hade vårt lilla land aldrig skapat Atlas Copco, Ericsson, Volvo, Scania, Bofors, AGA osv osv. Kulturer som inte låter människor växa, utvecklas och tänka fritt – det är Jantekulturer. (Nordkorea. Burma. Eritrea. Sudan. Vitryssland.)

OT: att BMW alltid vinner i Motorrad är också en unken myt.

Ducatin väger 177kg med 195 hästar.
Ducati uppger 188 kilo ”Wet weight”.

Bifogat

• weight.jpg
    weight.jpg
    170.1 KB · Visningar: 178
Last edited:
Hoppas hojen finns med på Mc mässan i Göteborg i slutet på januari!
Kul att gå o drömma lite...

OT: att BMW alltid vinner i Motorrad är också en unken myt.

Nej det är det inte.

Kan inte någon som orkar ta fram lite statistik här? Jag vet bara att man sällan blir "besviken" i fallet motorrad/bmw vs resten. :D

Duccen kommer garanterat bli stygg på bana, det var 1098an med - men helt bisarrt obekväm till vardags, och i allt annat än full attack, och 1199an ser i alla fall ut att lida av samma problem (skidbacke till sadel, smal tank och långt till låga styrhalvor).

/J

BMW:n väger 204 kg våt med 193 hästar (2011), Ducatin väger 177kg med 195 hästar.
Sen är ju inte vikt-effektförhållandes allt, men det borde betyda att Ducatin slår BMW:n på fingrarna om inte BMW trollar bort en massa kilon och trimmar upp motorn.

Klart det är mer än vikt&effekt som spelar roll.

Föraren har ju ganska stor betydelse. Men jag förstår vad du menar.

Jo, jag förutsätter att båda har likvärdiga utgångar givetvis.

Last edited:
Klart det är mer än vikt&effekt som spelar roll.

Jo, jag förutsätter att båda har likvärdiga utgångar givetvis.

vridet i 1199 går ju inte av för hackor heller så den trycker nog på rätt bra, runt 135 Nm? Nästan som en turbodiesel :banana

Last edited:
Ducati uppger 188 kilo ”Wet weight”.

188kg alt. 190,5kg Ducatis vikt enligt spec på hemsidan.

Jämför du uppmätta värden med tillverkarens egna värden?

:va

Länk

"Overall, and here is where it gets impressive, the 1199 is 10kg lighter than the 1198, tipping the scales at 177kg wet or 164kg dry. Impressed yet? Well how about the suspension?"

Troligtvis hittepå journalistik i så fall, Ducatis hemsida borde stämma bättre.

Länk

"Overall, and here is where it gets impressive, the 1199 is 10kg lighter than the 1198, tipping the scales at 177kg wet or 164kg dry. Impressed yet? Well how about the suspension?"

Troligtvis hittepå journalistik i så fall, Ducatis hemsida borde stämma bättre.

Kan det vara 177kilo vätskepåfylld, men med tom tank och 188 med full tank kanske? 164 kilo torr är iallafall riktigt bra! Jag hoppas att detta banar väg för lättare cyklar igen. Varför pressa ur helveteseffekter ut motorerna och sätta dem i tunga chassin, när man kan pressa ur helveteseffekter ur motorerna och sätta dem i lätta chassin? :yoparty

Nu har du inte läst vad han skrev. Superbiketest, inte Alpen masters.

Jodå, jag läste och var ironisk över att Motorad alltid har en tendens att lyckas
hitta någon flummig variabel som ska betygsättas som av en händelse ger
alla BMW hojar toppbetyg.

Rossi har ju inte direkt gjort reklam i år i MotoGP för den här typen av ram som 1199 har.
Nä, då duger den säkert inte till dig heller :rolleyes:...

PRECIS, jag behöver en lättkörd hoj. På den nivån jag är. Och redan Ducati 1198 är inte lättkörda
enligt enligt Sporthojen 2010 med Masterbike. Ingen av de 15 testarna hade snabbaste varv med Duccen. 7 förare hade det med BMW, 4 förare med Aprilia Factory, 2 med MV Augusta, 1 med RC8R och 1 med CBR1000RR. En annan sak är att Freddy P hade sitt näst snabbaste varv med Ducatin efter BMWn. Vilket visar att i händerna på ett Proffs sitter Duccen perfekt. Och han slog också alla andra 14 förarna med Ducatin med undantaget Zenatello på BMWn. Förarnas betyg blev Aprilia 1a BMW 2a Ducati 3a

Motorrad nr4 2011 sätter i "samma" banåkningstest BMW 1a Aprilia 2a men plockar man bort poängen till BMW för ABS, jämföra äpplen med äpplen, så slår Aprilian BMW. Den är bättre på så mycket. Nu placeras Ducatin tillsammans med Suzukin på delad 8e plats, de sista av 9 hojar. Med tex lägst betyg för växling, styrprecision, hanterbarhet, feedback, fjädring till Ducatin.

Nu var det 2011 bara 4 testare, 2010 var det 15 testare och kanske på den här nivån speglar resulaten mer testarnas personliga skillnader än hojarnas.

Min slutsats blir (bortsett från att jag inte alls kan hantera de här motoreffekterna, noob) att jag antagligen skulle trivas bäst med Aprilian.

Men i vår kommer 1199 med i Motorrad testet.
Och i WSBK får vi väl se hur ett Proffs kan hantera 1199an.

Rossi har ju inte direkt gjort reklam i år i MotoGP för den här typen av ram som 1199 har.

PRECIS, jag behöver en lättkörd hoj. På den nivån jag är. Och redan Ducati 1198 är inte lättkörda
enligt enligt Sporthojen 2010 med Masterbike. Ingen av de 15 testarna hade snabbaste varv med Duccen. 7 förare hade det med BMW, 4 förare med Aprilia Factory, 2 med MV Augusta, 1 med RC8R och 1 med CBR1000RR. En annan sak är att Freddy P hade sitt näst snabbaste varv med Ducatin efter BMWn. Vilket visar att i händerna på ett Proffs sitter Duccen perfekt. Och han slog också alla andra 14 förarna med Ducatin med undantaget Zenatello på BMWn. Förarnas betyg blev Aprilia 1a BMW 2a Ducati 3a

Motorrad nr4 2011 sätter i "samma" banåkningstest BMW 1a Aprilia 2a men plockar man bort poängen till BMW för ABS, jämföra äpplen med äpplen, så slår Aprilian BMW. Den är bättre på så mycket. Nu placeras Ducatin tillsammans med Suzukin på delad 8e plats, de sista av 9 hojar. Med tex lägst betyg för växling, styrprecision, hanterbarhet, feedback, fjädring till Ducatin.

Nu var det 2011 bara 4 testare, 2010 var det 15 testare och kanske på den här nivån speglar resulaten mer testarnas personliga skillnader än hojarnas.

Min slutsats blir (bortsett från att jag inte alls kan hantera de här motoreffekterna, noob) att jag antagligen skulle trivas bäst med Aprilian.

Men i vår kommer 1199 med i Motorrad testet.
Och i WSBK får vi väl se hur ett Proffs kan hantera 1199an.

Så Aprillian duger, men Duccens ram gör att den inte duger för dig. Det är min slutsats.

Så Aprillian duger, men Duccens ram gör att den inte duger för dig. Det är min slutsats.
Precis. Jag tror inte konceptet passar mig. Och vad det gäller Aprilian så är det sammanlagda testresultatet intressant. Ett antal förare gillar enligt tidningstesterna Aprilians egenskaper. Bättre än den testade Ducatin. Vilket gör att jag gissar att jag också skulle trivas bättre med Aprilian.
Och i vår får vi se hur det går vid testerna när 1199 jämförs med andra superbikes.

(Det finns ju en klar skillnad mellan Ducatis koncept och en konventionell ram.
En konventionell ram kan beskrivas som att styrhuvud och svingaxel är ihopsatta med en styv fjäder. När styrhuvudet under kraftigt nedlägg påverkas av en ojämnhet i asfalten överförs rörelsen via ramen till svingaxeln. Hur mycket motorn påverkas beror på hur elastiskt motorn är fästad i sidled i ramen. Eller hur elastisk ramen är i sidled.
I Ducatis MotoGP hoj och Panigale är styrhuvudet fästat med en ramdel (styv fjäder) i motorn. Motorn är sedan fästad i svingaxeln. Detta innebär att när styrhuvudet under kraftigt nedlägg påverkas av en ojämnhet i asfalten överförs rörelsen via ramen till motorn. Motorns rörelse överförs sedan till svingaxeln. Detta innebär att motorns massa sitter som en dämpande komponent mellan styrhuvud och svingaxel.
Det kan också innebära att jämfört med en vanlig ram blir rörelserna i styrhuvudet mycket mindre eftersom motorn dämpar alla rörelser. Känner föraren på Ducatis koncept av mindre av vad som händer med hjulen vid kraftigt nedlägg pga motorn dämpar rörelser i ramen mera?Jämfört med föraren på en hoj med konventionell ram där motorn är fäst mera elastiskt i sida i ramen.)

Last edited:
Back