Nya bågar till polisen, försvaret och trafikverket. Men vilka blir det? Upphandling.

Vadå riggad upphandling. Finns ju inte direkt många mc på marknaden som passar på kravspecifikationen. Tyvärr för oss skattebetalare så vet BMW detta och kommer inte direkt att erbjuda en prisvärd deal då de redan vet vem som vinner.

En anledning jag hört nämnas till att BMW är så vanligt som polishoj är att de har betydligt högre uteffekt från generatorn jämfört med andra hojar, vilket behövs för att driva all polisiär extrautrustning. Annars passar KTM 1290 misstänkt bra in på allroundspecen?

I övrigt, om jag fattar det rätt, så är det väl inte så att en tillverkare ska kunna erbjuda hela sortimentet, utan varje delområde bedöms separat.

Vill minnas att polismodellerna får 720W/60 amp generator på R1200 iallafall.. Multin jag åker ligger på ~500w/40 amp, vilket jag tror är ungefär standard för de flesta gathojar.

720W/60 amp är mycket! vardagligt liger min elförbrukning på ~270W om jag räknar in allt från ecu och bränslepump till beslysning, handtagsvärme osv..

BMW erbjuder abs på alla modellerna vilket är ett stort plus i dessa sammanhang.

Försvaret borde delat sin upphandlkng i två istället. Dels en tyngre landsvägsoffroad samt en hoj typ KLX 250 eller CRF 250 L . Den sistnämnda för enduro och FMCK. Det hade gjort att man kan fasa ut hva 258 som är gammal och miljöovänlig. Miljöfrågan borde vara viktig i statlig verksamhet.

R1200RT, R1200GS och F800GS blev det enl vad jag kan utläsa... KTM var tydligen med i budgivningen också men ingen annan.

258:an kommer aldrig att fasas ut...

258:an kommer aldrig att fasas ut...

Förnyade mitt förarbevis på 258:an i lördags. Det är helt otroligt hur en 45 år gammal luftkyld 250 med automatlåda kan vara så smidig och hanterbar i skogen. Den är inte bäst på nånting annat än att bara ta sig fram, vilket den gör, överallt... På en så snäv endurobana som vi körde på i lördags så kan jag inte påstå att det går speciellt mycket långsammare än med min EXC 350 -15, det är väl ändå ganska häftigt! :):tummenupp

Edit: De är alla av årsmodell 1980 och levererades -81 till -83 till försvaret så hojen är 35 år, inte 45, sorry!!! :)

Last edited:
Försvaret har skrotat en massa "nya" 258:or, -tyvärr:gråta
Jag hade gärna haft en :tummenupp

Den enda erfarenhet jag har är min gamla TT350 som jag tuffar runt på grusvägar med, på Nolia såg jag en 258. Jag tyckte den såg smidig och lätthanterlig ut. Skall en ordonnanshoj inte vara så enkel, lätt och smidig som möjligt? Den skall ju inte transportera så mycket gods och toppfart är ju inte så intressant. Behövs 600 cc och +60 hk? Hur går det med det genusmarinerade försvaret för en hög och tung offroad blir ju svårare för korta personer.

Last edited:
Den enda erfarenhet jag har är min gamla TT350 som jag tuffar runt på grusvägar med, på Nolia såg jag en 258. Jag tyckte den såg smidig och lätthanterlig ut. Skall en ordonnanshoj inte vara så enkel, lätt och smidig som möjligt? Den skall ju inte transportera så mycket gods och toppfart är ju inte så intressant. Behövs 600 cc och +60 hk? Hur går det med det genusmarinerade försvaret för en hög och tung offroad blir ju svårare för korta personer.

Ett fordon i det militära ska bara kunna en sak och det är att fungera, alltid...!!! :)
Så jag håller med dig fullständigt :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...