Nya bågar till polisen, försvaret och trafikverket. Men vilka blir det? Upphandling.

Skaffar de för vassa hojar blir de nog rånade....:va
 
Evert Bäckström kan jag bara tänka mig på en Fatboy
 
Tycker "försvarshojen" är felspecad i upphandlingen. Skulle det inte vara en svagare hoj med plus för låg vikt?

Vad jag har hört från motor och trafik köpte vi ca. 220st (osäker på antalet) som Tyskland inte ville ha. Planen var att använda de i öknen.
Varför vi köpte det som tyskarna avbröt en order på är lite oklart.
Hur de skulle kunna ha körts i öknen i sin setup är lite även det lite oklart. Än mindre när folk pangar på en.
 
Någon av moppetillverkarna lär det inte bli, BMW och/eller Honda är väl inga högoddsare även om Pan-European kanske fortfarande ger bitter eftersmak. Kan även vara halvintressant hurvida det ligger till med upphandlingen av service och reparationer, bilparken gick det väl sådär med.
 
Ja det är nog så. Skulle han komma dundrande på en Mattsvart Diavel med blåljus så skulle man respektera svinet.

Möjligtvis på gamex eller annat barnkalas. Vattenkyld kisshoj med lcd-display jue.
 
Vadå riggad upphandling. Finns ju inte direkt många mc på marknaden som passar på kravspecifikationen. Tyvärr för oss skattebetalare så vet BMW detta och kommer inte direkt att erbjuda en prisvärd deal då de redan vet vem som vinner.
 
Teoretiskt finns det bara 2.
Bmw (sannolikt)
Triumph (tveksamt)

Du skall se att Triumph faller på att de inte har verkstadsnät som är tätt nog eller att de inte erbjuder semestergas eller något annat korkat. Offentlig upphandling när det är som sämst....
 
Fjr 1300 hade ju varit perfekt, gärna i automatutförande. Bra mycket trevligare hoj än Pan European iaf.. Den uppfyller kraven dessutom.
 
Problemet är att det enbart är just bmw (och triumph ) som har hojar som har rätt specifikationer ..
Ingen annan har en "offroad " på min 600cc och 60hk..

För jamaha så är Xt660 för motorsvag
Annars hade ex fjr 1300 och tenere 1200 varit funkis.
 
Last edited:
Träffade Polska MC poliser i somras, dom åkte Tiger 1050, båda hojarna hade runt 10.000 mil och dom var jättenöjda med dom.

Gjorde nästan stoppie med hustru + semesterpackning, dom stod och sköt med laser på en krokig väg nere vid en sjö. Tror jag klarade mig pga. märkesvalet.20140723_135834.jpg
 
Du skall se att Triumph faller på att de inte har verkstadsnät som är tätt nog eller att de inte erbjuder semestergas eller något annat korkat. Offentlig upphandling när det är som sämst....

Det finns mycket värre exempel, tillochmed inom polisen.
Läs o begrunda hur det gick till när de skulle skaffa ersättare för en havererad helikopter.
Det är så man får kalla kårar utmed ryggraden.....

Sedan undrar folk varför det kostar pengar :(
 
Säger då det..
Ducati Multi1200 som väghoj, rastar FJR, RT och GS utan problem.
Däremot lite tung i skogen. Finns inte heller någon lätt mc i programmet.
8d9ce1bcbbe78cedd91b5e96242ba560.jpg

tb_640x480.jpg
 
Gillar att "semestergas" är ett uttalat krav för landsvägshojen och den tunga allroundhojen :D


Problemet är att det enbart är just bmw (och triumph ) som har hojar som har rätt specifikationer ..
Ingen annan har en "offroad " på min 600cc och 60hk..

KTM 690 Enduro R har 66 hp enligt specen. Borde väl funka?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top