Ny RR-klass?

björn.e skrev:
2142631 Micke har du slagit huvet i en vägg :va . Att köra räjs med Ducce kan inte på nått sätt sägas vara billigt. Det är minst lika dyrt som att köra japps och det är inte det vi behöver. BOTT verkar vara jätte trevligt i all ära, men vad som behövs är en serie för talanglösa Rookies som klassat upp sig och inte har råd (eller farten) att köra NSB eller inte vill skruva 250R. Där behövs en billig klass och den inefattar enligt mig inte någon Ducce serie. Där imot är B-räjs iden kanon och välkommen så länge det blir fler än 10 startande.

björn.e

Och någon av alla 600-klasser passar inte då? Hur kan det bli bättre än vad långsamma A-förare har det idag?
Edit: Finns det ingen firma som hyr ut SV650 eller en ER6a?

björn.e skrev:
2142631 men vad som behövs är en serie för talanglösa Rookies som klassat upp sig och inte har råd (eller farten) ...

.... 250SP är redan uppfunnet..... :brinnerup

(nu får jag väl stryk nästa gång jag besöker en tävling...)

/HW

HW skrev:
2143839 .... 250SP är redan uppfunnet..... :brinnerup

(nu får jag väl stryk nästa gång jag besöker en tävling...)

/HW
Det kan du lita på! Gôbbe! :fatta!
(Vi sysslar med komfortracing, så det så!)

Flång ny Ducce går att få för runt 80.000:- och uppåt men det är inte det som gör den till en budgetklass. Köp en begagnad 900ss och slå på ett par slicks och du är klar för under 40.000:- för att köra racing och på köpet få tillgång till Ducceklubbens 15-tal heldagsträningar. Det är det som är budgetvalet i det det hela vad gäller Ducati. Riktig budget blir det om du köper en ny ER6'a för 60' eller en begagnad SV650.

Eller vad sägs om en Ducati 1000DS med 115 kusar, marhesinihjul, öppet system och öhlinsfjädring för en bit under 100.000:- racingklar. Möjligheten finns ute i Europa och kan kanske komma hit om man jobbar lite på det. Alla på samma hojar och med samma (låga) kostnader.

/Micke

björn.e skrev:
2142631 Micke har du slagit huvet i en vägg :va . Att köra räjs med Ducce kan inte på nått sätt sägas vara billigt. Det är minst lika dyrt som att köra japps och det är inte det vi behöver. BOTT verkar vara jätte trevligt i all ära, men vad som behövs är en serie för talanglösa Rookies som klassat upp sig och inte har råd (eller farten) att köra NSB eller inte vill skruva 250R. Där behövs en billig klass och den inefattar enligt mig inte någon Ducce serie. Där imot är B-räjs iden kanon och välkommen så länge det blir fler än 10 startande.

björn.e

Victor skrev:
2143837 Och någon av alla 600-klasser passar inte då? Hur kan det bli bättre än vad långsamma A-förare har det idag?
Edit: Finns det ingen firma som hyr ut SV650 eller en ER6a?

Vilken av all 600cc??? Ska du dra runt en budget i stcc eller???? Vi har idag en jätte tillväxt, om vi sumpar den här kommer det ta 10-15 år igen innan vi får samma tillväxt igen. Som det är nu finns ett jätte glapp att gå från R600 samt R1000 till NSB. Jag tar inte upp tvåtakt här då dom flesta som kör r-klass inte vill köra tvåtakt. Detta är min personliga uppfattning efter att pratat med folk i depån. Jag kan lova dig att dom flesta som klassar upp sig mer eller mindre tvingas sluta för att det inte finns en klass som passar dom ekonomiskt, eller fartmäsigt. Du kanske kvalar in på din hemmabanan men inte på resten. Detta problem kommer bara att bli större. Vi måste alltså hitta en serie där det tomrumet kan fyllas. Jag tror verkligen på ER6 dock är jag inte så insatt i hojen i sig. B-förare kommer det alltid att finnas tävlingar för. Vi måste hitta något som passar A-förare utan årsbuget på 100K.

björn

EazyLiving skrev:
2143951 Flång ny Ducce går att få för runt 80.000:- och uppåt men det är inte det som gör den till en budgetklass. Köp en begagnad 900ss och slå på ett par slicks och du är klar för under 40.000:- för att köra racing och på köpet få tillgång till Ducceklubbens 15-tal heldagsträningar. Det är det som är budgetvalet i det det hela vad gäller Ducati. Riktig budget blir det om du köper en ny ER6'a för 60' eller en begagnad SV650.

Eller vad sägs om en Ducati 1000DS med 115 kusar, marhesinihjul, öppet system och öhlinsfjädring för en bit under 100.000:- racingklar. Möjligheten finns ute i Europa och kan kanske komma hit om man jobbar lite på det. Alla på samma hojar och med samma (låga) kostnader.

/Micke

Micke jag förstå dit Ducce hjärta och vill inte stoppa grus i hjulen men en serie med Ducce? Hur många 900SS finns det överhuvudtaget i Sverige? ER6 är det klart bästa altrenativet JAG har hört. Då med STD betonat reglemente. Både du och jag vet att tävla med Ducce blir dyrt. Att hävda att du kan köra bandagar med klubben håller inte heller som argument, då det finns en drös bandagar i dag.

björn

Last edited:
EazyLiving skrev:
2143951 Flång ny Ducce går att få för runt 80.000:- och uppåt men det är inte det som gör den till en budgetklass. Köp en begagnad 900ss och slå på ett par slicks och du är klar för under 40.000:- för att köra racing och på köpet få tillgång till Ducceklubbens 15-tal heldagsträningar. Det är det som är budgetvalet i det det hela vad gäller Ducati. Riktig budget blir det om du köper en ny ER6'a för 60' eller en begagnad SV650.

/Micke
Två frågor ang. BoTT.

1. Räcker det att man löser engångslicens för att testa på detta?
2. Kravet på att även anmäla en funktionär, gäller detta för BoTT?

Övrigt:
Min 900 SL gav jag 30 000 för i Tyskland, plussa på 10 000 för frakter, registering (om man nu vill det) samt lite utrustning för banåkning så har man ett budgetalternativ samt träningstillfällen med Ducceklubben precis som du säger.

Funkis är bra om du har med dig men inget krav längre då vi pratar om ett annat format på tävlingen än när anmälningssidan gjordes.

Engångslicens duger gott.

/Micke

Maverick_ou812 skrev:
2144016 Två frågor ang. BoTT.

1. Räcker det att man löser engångslicens för att testa på detta?
2. Kravet på att även anmäla en funktionär, gäller detta för BoTT?

björn.e skrev:

björn.e

Det behövs ju förstås både nya A och B klasser. Det börjar bli trångt i B-klasserna nu så om vi ska få plats med alla rookies så är det nog inte så fel med fler klasser. Men med fler B-klasser följer fler uppklassningar och därmed behöver vi fler A-klasser också, och där skulle det ju passa bra med något som inte kostar en arm och ett ben för att köra.

björn.e skrev:
2143999
Micke jag förstå dit Ducce hjärta och vill inte stoppa grus i hjulen men en serie med Ducce? Hur många 900SS finns det överhuvudtaget i Sverige? ER6 är det klart bästa altrenativet JAG har hört. Då med STD betonat reglemente. Både du och jag vet att tävla med Ducce blir dyrt. Att hävda att du kan köra bandagar med klubben håller inte heller som argument, då det finns en drös bandagar i dag.

Den här klassen innefattar nåt helt annat än endast Duccar också,

"Stor BoTT" och "Liten BoTT" kan ju va nåt skoj ;) vi får se vart det tar vägen!

Fan vad kul!

Vart köper jag krashkåpor till Sv'n...
R1 -04 ovurpad säljes :tuttar

Last edited:
björn.e skrev:
2143999 Vilken av all 600cc??? Ska du dra runt en budget i stcc eller????

Tja, Superstock är väl den jag tänker på. Men det där med ekonomi är ju lurigt, även utan en tokdyr hoj så kan en säsong kosta hur mycket som helst.
Fartmässigt tycker jag inte att det är något jätteglapp mellan toppen i R600/R1000 och botten i serierna för A-förare. Är det ett stort problem?
Jag tror mera som du säger att ekonomin skiljer sig och det är väl svårt att komma åt då förarna satsar seriösare.

björn.e skrev:
2143999 Vilken av all 600cc??? Ska du dra runt en budget i stcc eller???? Vi har idag en jätte tillväxt, om vi sumpar den här kommer det ta 10-15 år igen innan vi får samma tillväxt igen. Som det är nu finns ett jätte glapp att gå från R600 samt R1000 till NSB. Jag tar inte upp tvåtakt här då dom flesta som kör r-klass inte vill köra tvåtakt. Detta är min personliga uppfattning efter att pratat med folk i depån. Jag kan lova dig att dom flesta som klassar upp sig mer eller mindre tvingas sluta för att det inte finns en klass som passar dom ekonomiskt, eller fartmäsigt. Du kanske kvalar in på din hemmabanan men inte på resten. Detta problem kommer bara att bli större. Vi måste alltså hitta en serie där det tomrumet kan fyllas. Jag tror verkligen på ER6 dock är jag inte så insatt i hojen i sig. B-förare kommer det alltid att finnas tävlingar för. Vi måste hitta något som passar A-förare utan årsbuget på 100K.

björn
STD 600 blev ju tyvärr en flopp de säsonger den kördes.
Jag har ingen patentlösning på vad som ska göras men en klass för medellösa A-förare kanske inte är vad som behövs i dagsläget tycker jag. Fler tävlingar och separata A och B race skulle ge alla mer körtid.
Det skulle ju kunna vara A och B finaler i A klasserna också vilket ger det utrymme du vill ha. Svårt problem att lösa för dte är ju som du säger synd om man tappar det momentum man har nu med ökningen av förare.

Det finns idag fler 600/750/900SS registrerade än vad det finns GPZ500/ER5/ER6, så det begagnade utbudet är bättre vad gäller Ducati. Vinst Ducati!! ;o)
Men det viktigaste är att en 900SS har bromsar och chassi som faktiskt funkar på bana och skulle ge vilken japs som helst en match i broms och kurvprestanda (Samma bromsar som 916 men 20kg lättare hoj och så gott som samma gaffel som 916/RC45 och ett chassi som hämtat grunden från Lucchinellis F1 vinnare).
ER6 däremot är ett vingligt budgetpaket med vek gaffel och enklare fjädring som mer är tänkt att vara billigt till och från jobbet än att harva runt på en bana.

Slå sen ett öga ut i europa. Flertal entypsserier med Ducati men mig veterligt bara ryktesvägen en engelsk serie med ER6.

Lite som referens så har jag har själv åkt 58'or med en lånad 900SS och har jagat en helt standard 900SS (82hk) med min gamla 916 för ett par år sedan och vi låg på 56'or i bra många varv. Dett agjort av två "gamla gubbar" som slöåkte lite för skojs skull och inte under racingförhållanden! ;o)

Ducceklubbens banåkningar finns från 300:-/dag och i racepasset kanske det är 5-10 cyklar. Vad kostar övriga heldagsåkningar? ;o)

/Micke

björn.e skrev:
2143999 Micke jag förstå dit Ducce hjärta och vill inte stoppa grus i hjulen men en serie med Ducce? Hur många 900SS finns det överhuvudtaget i Sverige? ER6 är det klart bästa altrenativet JAG har hört. Då med STD betonat reglemente. Både du och jag vet att tävla med Ducce blir dyrt. Att hävda att du kan köra bandagar med klubben håller inte heller som argument, då det finns en drös bandagar i dag.

björn

Ni ska inte bara ta o köra en 600klass för A-förare då så man får åkt nått i år? :)

EazyLiving skrev:
2147286 Det finns idag fler 600/750/900SS registrerade än vad det finns GPZ500/ER5/ER6, så det begagnade utbudet är bättre vad gäller Ducati. Vinst Ducati!! ;o)
Men det viktigaste är att en 900SS har bromsar och chassi som faktiskt funkar på bana och skulle ge vilken japs som helst en match i broms och kurvprestanda (Samma bromsar som 916 men 20kg lättare hoj och så gott som samma gaffel som 916/RC45 och ett chassi som hämtat grunden från Lucchinellis F1 vinnare).
ER6 däremot är ett vingligt budgetpaket med vek gaffel och enklare fjädring som mer är tänkt att vara billigt till och från jobbet än att harva runt på en bana.

Slå sen ett öga ut i europa. Flertal entypsserier med Ducati men mig veterligt bara ryktesvägen en engelsk serie med ER6.

Lite som referens så har jag har själv åkt 58'or med en lånad 900SS och har jagat en helt standard 900SS (82hk) med min gamla 916 för ett par år sedan och vi låg på 56'or i bra många varv. Dett agjort av två "gamla gubbar" som slöåkte lite för skojs skull och inte under racingförhållanden! ;o)

Ducceklubbens banåkningar finns från 300:-/dag och i racepasset kanske det är 5-10 cyklar. Vad kostar övriga heldagsåkningar? ;o)

/Micke

Du har många bra argument för 900SS. Fråga som följer, tillverkas dessa hojar idag (jag vet inte där av frågan)? En ny ER6 kostar väll i runda slängar 60 papp. Om man kan få med Kawa så kan dom ju säkert slänga in billiga reservdelar. 60 papp för en flång hoj är väl ungefär vad medel priset för en Rookiehoj idag. Visst den är inte gjord för banan. Men alla kör på lika matreal vilket borde gynna täträjsing.

Man kanske skulle kunna köra R600/1000, 250sp, BOTT samt Er6 "cup" på en räjshelg och sedan Sm klasserna 125/250/NSB/motard samt ev 125 JR för sig. Frågan har vi förare till så många klasser?

björn

björn.e skrev:
2147410 Man kanske skulle kunna köra R600/1000, 250sp, BOTT samt Er6 "cup" på en räjshelg och sedan Sm klasserna 125/250/NSB/motard samt ev 125 JR för sig. Frågan har vi förare till så många klasser?

björn
Var ska de köra som inte har A-licens men som gillar sina 125R och 250R hojar? Ha det som på LMS B-race med 125JR, 125-400 cc, R600, R1000 samt BoTT.

ER6 kvalar ju in i en liten BoTT klass så en helt egen klass behöver den väl inte ha? En cup internt kan man ju ha ändå.

Gustav O skrev:
2147419 Var ska de köra som inte har A-licens men som gillar sina 125R och 250R hojar? Ha det som på LMS B-race med 125JR, 125-400 cc, R600, R1000 samt BoTT.

ER6 kvalar ju in i en liten BoTT klass så en helt egen klass behöver den väl inte ha? En cup internt kan man ju ha ändå.

Dom får väl köra med SM klasserna, är det inte så ni gör idag? Vidare drog ju gammlegixxer100000 upp en tråd för inte så länge sedan angående just ER6 hur går det med dom planerna eller jobbar två parter mot varandra nu?

björn

björn.e skrev:
2147446 Dom får väl köra med SM klasserna, är det inte så ni gör idag? Vidare drog ju gammlegixxer100000 upp en tråd för inte så länge sedan angående just ER6 hur går det med dom planerna eller jobbar två parter mot varandra nu?

björn
Det rä så det är idag men är inte nödvändigtvis den bästa lösningen. Tanken med att separera A och B förarna är ju att det ska bli ett starkare varumärke med SM. De bästa förarna är med där och B-förarna kämpar på sin planhalva för att nå dit, de som vill.
Du har 250SP i ditt schema men det kan man ju göra om till 125-250 cc, då blir iofs A-förarna som kör 250 SP överkörda.
Jag tror inte några kämpar emot varandra utan bara att folk är engagerade för att få till fler roliga tävlingar.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph