Ny RR-klass?

Gustav O skrev:
2147460 Det rä så det är idag men är inte nödvändigtvis den bästa lösningen. Tanken med att separera A och B förarna är ju att det ska bli ett starkare varumärke med SM. De bästa förarna är med där och B-förarna kämpar på sin planhalva för att nå dit, de som vill.
Du har 250SP i ditt schema men det kan man ju göra om till 125-250 cc, då blir iofs A-förarna som kör 250 SP överkörda.
Jag tror inte några kämpar emot varandra utan bara att folk är engagerade för att få till fler roliga tävlingar.

Sp250 är ju på väg bort, två till... ja hur många år till är ju ingen som vet hur länga hojarna rullar. Så vitt jag har föstått så har vi inte nog B-förare som kör 125R samt 250R för ett eget startfällt eller har jag fel? Tills dess är det väl bättre att vi behåller det det uppläget som finns.Vilket jag har föstått funkar hyfssat?

Att vi med den tillväxt vi har måste sära på A och B-förare tror jag alla föstår och det skulle inte fövåna mig om man gör det redan nästa år. För att då få till ett underlag för att köra minst två dar på banan måste B-klasserna bli fler. Min tanke är att ER6 ska ersätta 250sp när dom tas bort, dvs att man blandar A och B förare. Här slår vi då två flugor i en smäll. 250sp folket får sin kära enhetsklass samt mindre snabba A-förare får en klass. Vidare blir det ett bra kompliment till dom som inte vill ligga i överljudsfart i R600/1000. Jag vill inte se att man särar på B förarna och sedan bara kör endagars räjs. Då kommer vi få en Norr och en Söderliga, detta kommer att resultera i att uppklassningen kommer att bli väldigt sne.

björn

björn.e skrev:
2147488 Sp250 är ju på väg bort, två till... ja hur många år till är ju ingen som vet hur länga hojarna rullar. Så vitt jag har föstått så har vi inte nog B-förare som kör 125R samt 250R för ett eget startfällt eller har jag fel? Tills dess är det väl bättre att vi behåller det det uppläget som finns.Vilket jag har föstått funkar hyfssat?

Att vi med den tillväxt vi har måste sära på A och B-förare tror jag alla föstår och det skulle inte fövåna mig om man gör det redan nästa år. För att då få till ett underlag för att köra minst två dar på banan måste B-klasserna bli fler. Min tanke är att ER6 ska ersätta 250sp när dom tas bort, dvs att man blandar A och B förare. Här slår vi då två flugor i en smäll. 250sp folket får sin kära enhetsklass samt mindre snabba A-förare får en klass. Vidare blir det ett bra kompliment till dom som inte vill ligga i överljudsfart i R600/1000. Jag vill inte se att man särar på B förarna och sedan bara kör endagars räjs. Då kommer vi få en Norr och en Söderliga, detta kommer att resultera i att uppklassningen kommer att bli väldigt sne.

björn
250 SP har ju fått ett tillskott på förare på senare år så jag anser att en klass som den LMS har kört är kanon för b-racen. Det är ju delade meningar om hur bra det funkar med A och B förare i framförallt 250R där det går ruskigt fort i toppen och det finns sniglar, som jag, som nog inte borde vara på banan då. Jag tycker och tror att en sådan klass har en ganska god potenial att ha stora startfält under flera år. Att köra BoTT tilld et funkar ju bra, ER6:an funkar ju i den klassen som sagt så varför inte öppna upp för ännu fler än enbart ER6? Tanken är väl att så många som möjligt ska kunna vara med och köra, det var väl ditt mål med en A-klass för "medellösa"?

Men för att tillverkare/generalagent ska vara intresserad av att sponsra bör det nog åtminstone vara en cup inuti klassen så att säga.

Gustav O skrev:
2147821 . Att köra BoTT tilld et funkar ju bra, ER6:an funkar ju i den klassen som sagt så varför inte öppna upp för ännu fler än enbart ER6? Tanken är väl att så många som möjligt ska kunna vara med och köra, det var väl ditt mål med en A-klass för "medellösa"?

För att det inte blir jämn räjsing. Ska en ER6:a slåss mot Peppes DunderDucce med 150 bakhjulshäst, eller en sv 650 mot en 749:a Sen är redan förviringen stor bland besökarna så om man börjar blanda olika klasser/maskiner i ett räjs kommer ingen att fatta vem som vinner. Detta vinner ingen på. Jag vill ha en enighetsklass där alla som vill kan köra och på lika vilkor. Om vi får det kommer snabba R600/1000 herrar att gå till NSB och medelmåttorna kan slås med sinna begränsade resurser i ER6. Jag tror verkligen på den "klassen" just för att det kan bli väldigt billig räjsing och om alla kör på samma matreal så kommer föraren att vinna inte hojen. Vidare tror jag att den kan dra publik till B-helgerna (jag vet att vi inte ska ha det men om hella R-maffian ska köra kommer det ju ungefär lika mycket folk som på en SM helg :hihi ).

björn

Jag tror inte det blir så stort problem gällande kubik och antal hästar. I rookie vinner oftast bästa föraren - inte bästa materialet.

En jämnförelse kan vara:

Förra året var det 5-6 bästa i STK600 snabbare än ALLA i NSB.... Micke Nilsson hade 94,6 bakhjulshästar och åkte 1,37 på anderstorp - enda banan där NSB var lika snabba som 600:orna.... då kan man tro att toppen i NSB hade väsentligt mycket mer effekt, finare fjädringskomponenter, magnesiumhjul osv. I STK600 förra året fick man bara byta fjädrar i gaffeln och sätta på ett slipon.

BoTT ÄR klockrent. Kan gärna tänka mig att tom köpa en hoj bara för att ställa upp!

Nya idéer och lite frisk fläkt mår nog alla bra av - Grinkukarna kan väl spela fotboll istället :rofl :tungan :rolleyes:

Webspy skrev:
2148873 Jag tror inte det blir så stort problem gällande kubik och antal hästar. I rookie vinner oftast bästa föraren - inte bästa materialet.

En jämnförelse kan vara:

Förra året var det 5-6 bästa i STK600 snabbare än ALLA i NSB.... Micke Nilsson hade 94,6 bakhjulshästar och åkte 1,37 på anderstorp - enda banan där NSB var lika snabba som 600:orna.... då kan man tro att toppen i NSB hade väsentligt mycket mer effekt, finare fjädringskomponenter, magnesiumhjul osv. I STK600 förra året fick man bara byta fjädrar i gaffeln och sätta på ett slipon.

BoTT ÄR klockrent. Kan gärna tänka mig att tom köpa en hoj bara för att ställa upp!

Nya idéer och lite frisk fläkt mår nog alla bra av - Grinkukarna kan väl spela fotboll istället :rofl :tungan :rolleyes:

Aj fan det var ju inte min mening att jag skulle uppfattas som en grinkuk :rolleyes: Det jag menar med glapp är inte stcc 600 mot NSB utan r600/1000 vs NSB/stcc600 och då menar jag inte toppen i R-klasserna. Bott är som jag sagt innan inte en så dum ide men jag tror att ER6 är ett bättre alternativ då vi efter att 250sp fasats ut inte kommer att ha någon enighetsklass. Vidare så hävdar jag att en ny hoj håller bättre än en gammal även om den gammla är bättre anpassad för banan. Om det nu också ligger nått i att Kawa vill vara med lite och promota serien så väger det enligt mig ännu mer över på ER6. Fan jag börjar bli en grinkuk :D

björn

björn.e skrev:
2149110 Aj fan det var ju inte min mening att jag skulle uppfattas som en grinkuk :rolleyes:

Ingen fara. Man vågar ju inte skriva saker utan ironismilys på SH längre.... eftersom alla vet att ironin är död :tomten

BoTT är en finfin idé jag gärna sponsrar - det tycker iaf jag :)

Men låt oss säga att man utvecklar idén en bit.

Säg att man övertalar en hoj leverantör att vi har 25-35 sugna piloter som vill köra en cup. lite som R1cup i tyskland osv....

Att tex kwakasaki går ut med ett erbjudande som innebär att alla som vill köra cupen köpa en ER6a eller viken hoj DOM nu vill promota för X antal kronor. Detta pris ska vara så attraktivt att man "med lätthet" ska kunna få tillbaka pengarna för en hel hoj efter avslutad säsong.

Detta är dock otroligt mycket mer komplext än att slänga ihop en "run what you brung" tävling.... eller vad dom nu säger "over there"!

Jag skulle gärna ha en tex GSXR750-cup i sverige! Tror den skulle dra sjukt mycket förare. En orginalhoj + slipon, enhetsdäck, max 1-2set däck per helg, thats it!

min 5-öring i debatten.

/Anders

Gustav O skrev:
2147821 250 SP har ju fått ett tillskott på förare på senare år så jag anser att en klass som den LMS har kört är kanon för b-racen. Det är ju delade meningar om hur bra det funkar med A och B förare i framförallt 250R där det går ruskigt fort i toppen och det finns sniglar, som jag, som nog inte borde vara på banan då. Jag tycker och tror att en sådan klass har en ganska god potenial att ha stora startfält under flera år. Att köra BoTT tilld et funkar ju bra, ER6:an funkar ju i den klassen som sagt så varför inte öppna upp för ännu fler än enbart ER6? Tanken är väl att så många som möjligt ska kunna vara med och köra, det var väl ditt mål med en A-klass för "medellösa"?

Om vi ska tänka nytt så glöm kubiken, sätt hästkraft/kw gränser istället.

Pär Karlsson

lakehillracing skrev:
2159021 Om vi ska tänka nytt så glöm kubiken, sätt hästkraft/kw gränser istället.

Pär Karlsson

Och endast gå efter standardeffekt?

Annars så blir det rätt stor skillnad mellan orginal & Kit-lekstuga. Att alla hojar ska upp i bänk och visa vad om har på hjulet verkar krångligt.

Men att tillåta säg 100hk - Kör vad du vill, men inte över 100hk.

Det vore coolt!

Det här går nu i tyskland tex.

http://www.gt650-cup.de/aboutme.htm

/Fredrik

EazyLiving skrev:
2147286 Det finns idag fler 600/750/900SS registrerade än vad det finns GPZ500/ER5/ER6, så det begagnade utbudet är bättre vad gäller Ducati. Vinst Ducati!! ;o)
Men det viktigaste är att en 900SS har bromsar och chassi som faktiskt funkar på bana och skulle ge vilken japs som helst en match i broms och kurvprestanda (Samma bromsar som 916 men 20kg lättare hoj och så gott som samma gaffel som 916/RC45 och ett chassi som hämtat grunden från Lucchinellis F1 vinnare).
ER6 däremot är ett vingligt budgetpaket med vek gaffel och enklare fjädring som mer är tänkt att vara billigt till och från jobbet än att harva runt på en bana.

Slå sen ett öga ut i europa. Flertal entypsserier med Ducati men mig veterligt bara ryktesvägen en engelsk serie med ER6.

Lite som referens så har jag har själv åkt 58'or med en lånad 900SS och har jagat en helt standard 900SS (82hk) med min gamla 916 för ett par år sedan och vi låg på 56'or i bra många varv. Dett agjort av två "gamla gubbar" som slöåkte lite för skojs skull och inte under racingförhållanden! ;o)

Ducceklubbens banåkningar finns från 300:-/dag och i racepasset kanske det är 5-10 cyklar. Vad kostar övriga heldagsåkningar? ;o)

/Micke

Webspy skrev:
2159028 Och endast gå efter standardeffekt?

Annars så blir det rätt stor skillnad mellan orginal & Kit-lekstuga. Att alla hojar ska upp i bänk och visa vad om har på hjulet verkar krångligt.

Men att tillåta säg 100hk - Kör vad du vill, men inte över 100hk.

Det vore coolt!

Inga kithojar eller andra trim man kör efter standard reglemente eller superstock. Klassindelning max 70hk, max 100hk +100hk.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph