Ny i gamet tips.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha helt rätt av PG, tror jag tänker för mycket inställning ist för köra men kommer ej kunna köra på 3v till pga handen. Håller nu på koppla in handtagsvärme och har lagt på vinterdäck :) faaan vad drygt inte kunna dra ut och köra. Air Mousse tror jag är det sista "extra" jag kommer fixa till nästa sommar :) kör ni liknande? Måste fråga ÅF vad för däck jag har, vad dom är till för ? maxxis maxx enduro m-7324 följde med.

Tack för infon :)
Många förare tycker att OEM-däcken är skit men det är alltid gnäll om vad som sitter på oavsett om det Maxxis eller Metzeler som brukar vara KTM standard. Jag har själv aldrig haft problem med dem oavsett märke så mitt råd är att köra slut på dem först så du får egna preferenser så vet du mer om vad du vill ha när du byter... :)

Angående mousse, slang eller Tubliss så är det en smaksak. Det finns mängder av åsikter och jag tycker att det är upp till var och en. Slang kan punkteras och då får man kränga, vilket är enkelt när man väl har lärt sig. Mousse är punkteringsfritt men måste också krängas för att smörjas då och då, annars vulkar de fast i däcket och du måste använda cirkelsåg för att få bort skiten. Det är också betydligt jobbigare att kränga.
Tubliss är väl kanske ett av de bättre kompromisserna men det är som sagt en smaksak. Själv kör jag tjockslang och har hittills aldrig haft en punktering men jag offrar lite fäste för att ha lite mer luft också. Det är som sagt en smaksak vad man gillar och orkar hålla på med :)

På tävling är dock det inget snack, då är det mousse som gäller. Man vill inte stå ute i skogen och kränga däck när konkurrenterna blåser förbi :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mönsterdjupet på många OEM-däck är under all kritik. Går det att spara in på något - gör man det. Det är ungefär som med toner till laserskrivare, 500 sidor med den levererade patronen medans den fullstora klarar 2000 sidor.
Visst är det så och då kör man slut på dem snabbt och får byta till något vettigt, Win-Win! :)
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Borde man v orolig? 7 timmar Tot kört o h läcker olja ur båda dämparna?! Eller vad kan de va (ej pissat på den) läser igenom om däck sen är i city ? men detta hände imorse efter jag kört å testa mina handvärmare
 

Bifogat

  • 20211127_094858.jpg
    20211127_094858.jpg
    1.1 MB · Visningar: 14

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Borde man v orolig? 7 timmar Tot kört o h läcker olja ur båda dämparna?! Eller vad kan de va (ej pissat på den) läser igenom om däck sen är i city ? men detta hände imorse efter jag kört å testa mina handvärmare
Köp en Risk Seal Doctor så är problemet löst.

 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Borde man v orolig? 7 timmar Tot kört och läcker olja ur båda dämparna?! Eller vad kan de va (ej pissat på den) läser igenom om däck sen är i city ? men detta hände imorse efter jag kört å testa mina handvärmare
Köp en Risk Seal Doctor så är problemet löst.

Tack för tipset har beställt en! Trodde inte de skulle börja läcka så tidigt ur något som är så nytt.
 

Bifogat

  • 20211127_094858.jpg
    20211127_094858.jpg
    1.1 MB · Visningar: 4

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Borde man v orolig? 7 timmar Tot kört och läcker olja ur båda dämparna?! Eller vad kan de va (ej pissat på den) läser igenom om däck sen är i city ? men detta hände imorse efter jag kört å testa mina handvärmare

Tack för tipset har beställt en! Trodde inte de skulle börja läcka så tidigt ur något som är så nytt.
Otur bara. Jag fick också läckage efter några få timmar, men därefter har den hållit tätt i 20-30h eller vad jag nu är uppe i…
Den där Seal Doctorn är f.ö. bra att alltid ha med sig ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Däck beror ju på vilket underlag man kör på. Jag bytte ju däck direkt på nya crosshojar.

Bak kunde man ju nöta upp men framdäcken håller så pass länge att det bara var att byta direkt. Ibland fick originaldäcken sitta på reservhjulet ibland åkte det på den gamla hojen som skulle säljas.

Enduroreglementet har ju dessutom haft mindre mönsterdjup tillåtet vilket väl kanske påverkar vilka däck som sitter på en exc.
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Otur bara. Jag fick också läckage efter några få timmar, men därefter har den hållit tätt i 20-30h eller vad jag nu är uppe i…
Den där Seal Doctorn är f.ö. bra att alltid ha med sig ?
Tack igen otroligt nog har jag på båda sidor men ser att min Åf också säljer så åker dit måndag :) ??
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Tack igen otroligt nog har jag på båda sidor men ser att min Åf också säljer så åker dit måndag :) ??
Borde jag låta hojjen stå imorgon eller törs man köra någon time I snön? Kan endast köra lungt men de va kul ändå pga handen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Borde jag låta hojjen stå imorgon eller törs man köra någon time I snön? Kan endast köra lungt men de va kul ändå pga handen.


Det går nästan lika bra att rensa bort skräp med ett bladmått.
Läkage och minskad oljemängd i gaffeln förändrar ju snabbt gaffelns egenskaper.

Men gaffeln kommer ju inte att gå sönder om du kör lite med läckage.
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Det går nästan lika bra att rensa bort skräp med ett bladmått.
Läkage och minskad oljemängd i gaffeln förändrar ju snabbt gaffelns egenskaper.

Men gaffeln kommer ju inte att gå sönder om du kör lite med läckage.
Den får stå, tack. Oklart hur mycket som kan ha kommit ut har inte tänkt om de varit sen timme 1 eller så, va lätt att se idag då de va blandat med snö.
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Det går nästan lika bra att rensa bort skräp med ett bladmått.
Läkage och minskad oljemängd i gaffeln förändrar ju snabbt gaffelns egenskaper.

Men gaffeln kommer ju inte att gå sönder om du kör lite med läckage.
Den får stå, tack. Oklart hur mycket som kan ha kommit ut har inte tänkt om de varit sen timme 1 eller så, va lätt att se idag då de va
Går att göra en egen ”Seal Doctor”. Klipp till lite plast från nån PET-flaska.
De sa svärfar också men lite för ny för att hålla på med egna verktyg får hålla mig till måndag em att köra.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Däcken som sitter på när den levereras är "fim" godkända som måste användas vid vissa större tävlingar.
Vilka däck man ska köra på kommer du få olika svar på alla har sina favoriter. Själv kör jag ofta på Bridgestone pga att har en kontakt som säljer riktigt billigt.

Jag kör alltid med slang. Mousse har bara när det är tävlingar.
Jag har börjat smörja in slangen med samma fett som ska vara på moussen efter att jag började med det så blir det väldigt sällan punktering ändå så kör jag här i Småland där det är fruktansvärt mycket sten på vissa banor
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top