Ny i gamet tips.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
JPT, hittar inget 'skit' om TWENTY på internet. Vilken hoj, och vilket sammanhang var den där incidenten med oljefiltret?

Tänkte att det borde väl finnas några fler som haft otur, eller råkat ut för TWENTYs kvalitetsbrister i sådana fall. Är det säker på att det var TWENTY-filter och inte nåt annat? Kanske "TENWTY" eller nåt sånt, kineser är ju bra på att luras på det viset? Du vet Abibas.
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Ohooo, tvåtaktare! Den måste du blanda i olja i bensinen. Dom är piggare och mer riviga också, har jag hört. Jag ska nog inte ha nån tvåtaktare förrän jag har blivit någorlunda bra i terrängen på min fyrtaktare.

Jag ser att du använder den lilla gummiöglan till att säkra stödet.
Ah jo de är vell lite overkill att säkra då jag kör rätt lungt men better safe then sorry :) , de går ju köra försiktigt me denna hoj, den är så grymt stark i botten. Första turen jsg kom hem från sa jag till frun, nu har jag en helt ny respekt för folk som håller på med enduro/mx.. Då va jag lite rädd.

Oljetanken rymmer ca 5 fulla tankar bensin men jag toppar upp efter varje tur. Beställt en honda crf 125FB åt frugan också :) hon är kort och aldrig kört så behövs något lungt. Jag gick ju helt åt andra hållet sägs de av folk som vet ?


Är även luftfilter från twenty dåliga? Hade tänkt beställa men kanske köper av ÅF istället om folk har problem med dessa också ?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
JPT, hittar inget 'skit' om TWENTY på internet. Vilken hoj, och vilket sammanhang var den där incidenten med oljefiltret?

Tänkte att det borde väl finnas några fler som haft otur, eller råkat ut för TWENTYs kvalitetsbrister i sådana fall. Är det säker på att det var TWENTY-filter och inte nåt annat? Kanske "TENWTY" eller nåt sånt, kineser är ju bra på att luras på det viset? Du vet Abibas.
Hitta en hel del snack om liknande problem via google från enduromx. .. För vissa har motorer skurit tack vare havererade Twenty olje filter..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ah jo de är vell lite overkill att säkra då jag kör rätt lungt men better safe then sorry :) , de går ju köra försiktigt me denna hoj, den är så grymt stark i botten. Första turen jsg kom hem från sa jag till frun, nu har jag en helt ny respekt för folk som håller på med enduro/mx.. Då va jag lite rädd.

Oljetanken rymmer ca 5 fulla tankar bensin men jag toppar upp efter varje tur. Beställt en honda crf 125FB åt frugan också :) hon är kort och aldrig kört så behövs något lungt. Jag gick ju helt åt andra hållet sägs de av folk som vet ?


Är även luftfilter från twenty dåliga? Hade tänkt beställa men kanske köper av ÅF istället om folk har problem med dessa också ?
Jag skulle inte använda Twenty luft filter heller.. Finns dom som säljer typ 6 st inoljade orginal luft filter för 899kr..
För mig att Forsells motor säljer 10 st för typ 1200/1300...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ah jo de är vell lite overkill att säkra då jag kör rätt lungt men better safe then sorry :) , de går ju köra försiktigt me denna hoj, den är så grymt stark i botten. Första turen jsg kom hem från sa jag till frun, nu har jag en helt ny respekt för folk som håller på med enduro/mx.. Då va jag lite rädd.
300 TPI är världens bästa enduro utan tvekan. Finns en anledning till att 97% av alla i WESS kör 300 på de stora tävlingarna :)

Min ex testade min 300 och tyckte den var "elak" då jag tipsade om att hon skulle växla upp en växel mot normalt och köra på lägre varvtal, då drar den som en traktor och blir snäll och trevlig... :)
Hon höll med....ish... :D
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
300 TPI är världens bästa enduro utan tvekan. Finns en anledning till att 97% av alla i WESS kör 300 på de stora tävlingarna :)

Min ex testade min 300 och tyckte den var "elak" då jag tipsade om att hon skulle växla upp en växel mot normalt och köra på lägre varvtal, då drar den som en traktor och blir snäll och trevlig... :)
Hon höll med....ish... :D
Ah tanken va att frun skulle lära sig på min men efter jag provat då sa vi de är bättre fixa en egen hoj åt henne. Hon är bara 162cm och min fjädrar är inställd på 102kg med ute så hade nog inte varit så trevligt det heller :)

Traktor är precis de jag tänkt då den bara tuggar på, gäller bara att lyckas hålla ner gasen så den inte börjar varva upp och blir en jävla rymdraket ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ah tanken va att frun skulle lära sig på min men efter jag provat då sa vi de är bättre fixa en egen hoj åt henne. Hon är bara 162cm och min fjädrar är inställd på 102kg med ute så hade nog inte varit så trevligt det heller :)

Traktor är precis de jag tänkt då den bara tuggar på, gäller bara att lyckas hålla ner gasen så den inte börjar varva upp och blir en jävla rymdraket ?

Så sant! :)

Det är lite fränt när man puttrar i skogen och kör på en rot eller en sten så att hojen tvärstannar. Är man då snabb med att dra in kopplingen så puttrar den igång igen... :)
En 4-taktare nyser stopp redan före roten... :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Riktigt fin! Vilket framdrev kör ni? Tänkte sätta in 13 imorgon då jag anser min va lite för snabb i nuläget ?
13 blir skitbra i skogen!!! :)

Då kan du komma körande mot en stock eller en sten och bara lyfta framhjulet på tvåan eller trean...och när du passerat stocken så tänker du bara att du inte ids sätta ner framhjulet igen och bara fortsätta på bakhjulet... grymt kul! :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Riktigt fin! Vilket framdrev kör ni? Tänkte sätta in 13 imorgon då jag anser min va lite för snabb i nuläget ?
13/52... Annars funkar 12/50 oxå, sen beror på va man kör för hoj... På 500 körde jag 13/50 då..
Allt de är lite vilket man gillar mest..
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Tack, börjar med 13/50 och får se hur det känns, många tipsar om att leka med power valve skruven om man vill ha lite snabbare "peak" ?

Jag kommer nog mest köra åt hard enduro hållet, dvs klättra och studsa över saker..
Hur bör man ställa sina dämpare då?. Går komfort - standard - sport
Mjuk - mellan - hård gissar jag det är?

Måste läsa på lite till tror jag ?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tack, börjar med 13/50 och får se hur det känns, många tipsar om att leka med power valve skruven om man vill ha lite snabbare "peak" ?

Jag kommer nog mest köra åt hard enduro hållet, dvs klättra och studsa över saker..
Hur bör man ställa sina dämpare då?. Går komfort - standard - sport
Mjuk - mellan - hård gissar jag det är?

Måste läsa på lite till tror jag ?
Fjädring är ju en smaksak och beror väldigt mycket på hur man kör. Just Hard/Extreme enduro handlar om fäste, fäste, fäste så då faller det sig naturligt att ha en fjädring åt det mjukare hållet, men det är bara du som kan bestämma vad som känns bra och fungerar.
Du kan också titta på lite mjukare typer av däck som Michelin Extreme eller Golden Tyres eller Mitas varianter av supersoft, de har sjukt fäste på t ex våt sten men är lite fladdriga när man kör lite fortare på kurviga stigar, då funkar Michelins Enduro eller liknande däck bättre. Däck och fjärding hänger också ihop så byter du däcksmärke/typ så kan man behöva justera fjädringen och/eller chassit lite grann också...

...eller så säger man som PG Lundmark sa innan han åkte och körde Dakar första gången:
"-Skit i dekalkitet, köp däck och soppa och lär dig köra hoj..." :)
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Fjädring är ju en smaksak och beror väldigt mycket på hur man kör. Just Hard/Extreme enduro handlar om fäste, fäste, fäste så då faller det sig naturligt att ha en fjädring åt det mjukare hållet, men det är bara du som kan bestämma vad som känns bra och fungerar.
Du kan också titta på lite mjukare typer av däck som Michelin Extreme eller Golden Tyres eller Mitas varianter av supersoft, de har sjukt fäste på t ex våt sten men är lite fladdriga när man kör lite fortare på kurviga stigar, då funkar Michelins Enduro eller liknande däck bättre. Däck och fjärding hänger också ihop så byter du däcksmärke/typ så kan man behöva justera fjädringen och/eller chassit lite grann också...

...eller så säger man som PG Lundmark sa innan han åkte och körde Dakar första gången:
"-Skit i dekalkitet, köp däck och soppa och lär dig köra hoj..." :)
Haha helt rätt av PG, tror jag tänker för mycket inställning ist för köra men kommer ej kunna köra på 3v till pga handen. Håller nu på koppla in handtagsvärme och har lagt på vinterdäck :) faaan vad drygt inte kunna dra ut och köra. Air Mousse tror jag är det sista "extra" jag kommer fixa till nästa sommar :) kör ni liknande? Måste fråga ÅF vad för däck jag har, vad dom är till för ? maxxis maxx enduro m-7324 följde med.

Tack för infon :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kör me mousse dubbdäcken, sommaren me slang.. Olika däck om de är tort eller blött samt olika däcks tryck.. Moussen är för hård å har ingen lust å börja borra i den för att få den mjukare..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top