Nursey VS Pappa

bigmajk skrev:
2271684 Tala om för honom att ni befinner er i Sverige och där uppför man sig som folk.
Det gäller dig med.

Sätt dig på tvären och vägra få trångsynta gamla människor att få dig att må dåligt! Kör hårt!

:pannkyss Ta det för vad det är..."svårt att lära gamla hundar sitta" och "tigern är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur"...Åsikter och annat som tutas i en från barndomen är nog inte helt lätt att göra sig av med, särskilt inte med hans kulturrella bakgrund och den kulturens syn på "heder"...Själv hade jag en gammal faster som slutade bjuda in mig till sina släktmiddagar för att jag *gasp* levde ihop med en kvinna utan att vi var gifta. :hihi

Perukstockar till människor finns i alla kulturer och alla länder. :brinnerup

Ädit:stavfel :tomten

Last edited:
Nursey skrev:
2271662 Markus...fy fan..du fick mig att skratta :) Tack :krama
Säger jag var han kommer från blir det väl en rasdebatt så Sväjdi får stänga tråden. Han kommer från ett av de två länderna som har fyra bokstäver o börjar på I :tomten

Indien? Nä! Ärligt talat så tycker jag du ska skita i gubbstrutten ett tag. Det är ditt liv och du formar det precis som du vill. Det är inte dig det är fel på, men det kanske du redan förstått.

Nyköping is the shajt!

Låter tråkigt Nurey :(

Svårt att lära en gammal hund att sitta. Ens föräldrar älskar man oavsett hur dom beter sig (nästan) och det ska vara personer man ser upp till.

Kan du möjligtvis "ta hem" lite andra hojåkare så att din pappa förstår att vi itne är så farliga bara för att man tjör hoj. På den punkten är han ju uppenbarligen inte så upplyst.

Känner du att hoppet är ute, får du kanske börja smyga lite med att du åker hoj dagarna i ända. Får du inte rätsida på saken så kommer han förmodligen att bli väldigt arg och besviken varje gång harn hör talas om dig och din jeffla hoj.

Hoppas att det första alternativet kan funka, om inte, ja....

*stor kram och pepp*

Tack alla. Jo jag skall hålla hjälmen högt och ryggen så rak som man kan i ett Wave 2 :)
Det känndes bara så ruttet och jag vet att detta kommer att bli kämpigt..inte bara i relation till hojen utan för att jag är en vuxen och självständig tjej som VILL bo i Sverige o leva som jag tycker utan att bli dömd av dom som borde stå mig närmast.
Fast som tur är har jag en mamma som även om hon inte gillar hojar, stöder mig..dom är inte tillsammans längre..då hade det kanske blivit livat i holken :gnissla

Last edited by a moderator:
Gör allt för att sätta gubben bakom dig på hojen och bjud han sen på en tur!
Finns inte många som hatar MC efter att ha åkt. Ta med han ut i gemenskapen runt korvmoijen och hälsningarna längs med vägen.

davve skrev:
2271865 Gör allt för att sätta gubben bakom dig på hojen och bjud han sen på en tur!
Finns inte många som hatar MC efter att ha åkt. Ta med han ut i gemenskapen runt korvmoijen och hälsningarna längs med vägen.

Jag förstår vad du menar...kanske en dag men just nu VILL jag inte dela med mig av det med honom. Han kan sitta hemma o glo på sitt V75 om det är så givande. Hojen och framtida hojar är här för att stanna. Men jag är inte en konfliktbenägen typ och vill inte ha aggressioner kring mig pga mitt intresse. Livet är för kort för sån skit.

Nursey skrev:
2271889...Hojen och framtida hojar är här för att stanna. Men jag är inte en konfliktbenägen typ och vill inte ha aggressioner kring mig pga mitt intresse. Livet är för kort för sån skit.
You go girl! That's the spirit!

Förstår att det är jobbigt nu men jag tror det löser sig av sig självt så småningom.

Kanske för att hon frågade var nånstans det var trevligt att bo?

Markus skrev:
"Hej Pappa Mustafa! Här är 7 killar med tribaltatueringar, piercingar och för små skinnoveraller - ska vi bjuda hit Ashkan, Abdullah, Muhammed (x9)

:hihi Du förnekar dig inte! :tummenupp

Eftersom alla tips är så dåliga kan du väl klämma ur dig ett bra dårå :7peta

Nursey skrev:
2272035 Jag hade hoppats att du skulle ha mindre fördommar än han har..eller visade ikväll (hoppas det "bara" var dåligt humör som råkade hagla över mig :gnissla). Det är ju omöjligt för en tjej som jag att förklara för någon..
Försöker jag berätta för pappa kommer fördommar därifrån och berättar jag för dig (i detta fall) kommer ett uttalande som det du just gjorde.
Det var nog en kombination av att du är hans lilla skatt som han är oändligt rädd om och att han haft en dålig dag. Han kanske tyckte att det var lättare att uttrycka sig som han gjorde idag, eller så hoppades han att det skulle fungera bättre än att gnälla om hur rädd han är för att mista dig.

Hur som helst så var nog hans intentioner goda även om han uttryckte sig som en "grottgubbe". :)

General E skrev:
2272143Eftersom alla tips är så dåliga kan du väl klämma ur dig ett bra dårå :7peta
Men det är ju inte lika kul, då kanske någon kan säga att han kommer med dåliga förslag. Och hur ska han som är världens bästa människa kunna komma med dåliga förslag?

Jobbigt läge.. själv började mitt jobbiga läge idag, då jag "by misstake" whela förbi farsgubben på motorvägen :4skrika

Ingen mer däckspons, i form av att han i 30 år jobbade granne med en lokal som säljer däck.....

:huvet

Men vad pysslar Nurseys pappa med då? Är han typ så känd att man kan googla på honom?

IronMike skrev:
2272278 Jobbigt läge.. själv började mitt jobbiga läge idag, då jag "by misstake" whela förbi farsgubben på motorvägen :4skrika

Ingen mer däckspons, i form av att han i 30 år jobbade granne med en lokal som säljer däck.....

:huvet

Ja, det var ju verkligen ett helt jämförbart "jobbigt läge".

Nursey skrev:
2271608 Alla råd och tips mottages tacksamt :(
Skaffa fejkmage, och låna en kompis med rätt "stuk" som kan spela pojkvän.

Sen kör du den klassiska, "Pappa, jag är gravid med min HIV-smittade, 55-årige, skallige neger/pundare/kåkfarare-pojkvän, och nu behöver ni låna pengar för hans sos-bidrag är försenat."

(Eller liknande.)

Sen säger du: "Närå farsan, jag bara skojade. Jag kör bara MC, men du ser att det kunde varit värre, eller hur ?"

:)

Men seriöst: Problemet ligger hos honom, inte dig. (Även om det känns trist.)
Tur att du har kompisar som ställer upp för dig istället. :pannkyss
Så får vi hoppas att han ändrar åsikt när han inser hur fel han har.

Last edited:
Nursey skrev:
2271608

Så mina vänner..vilka städer skall man flytta till..verkar som denna staden just blev för liten :gråta

Alla råd och tips mottages tacksamt :(
Hej tråkig avslutning på din åktur.
Att flytta löser ingenting, du skapar bara ett avstånd mellan dej och konflikten/åskvädret.
Utan att känna dej eller din far så tror jag att utnötningsmetoden kan fungera.
Min mor var inte glad när jag tog körkort och skaffade lättmc.
Konflikter blev det även om det mest handlade om att hon var orolig. Med tiden så lungnade hon sej även om jag skaffat tungt kort, och har vurpat 2 gånger under mina 18 år som hojåkare.

Angående fördomar så finns dom för att man inte får/tar reda på hur det egentligen är.
Så att prata om motorcyklar och få en chans att förklara och montera ner fördomar om oss som har hojåkandet i blodet är mitt tips.
Sen slutar aldrig föräldrar oroa sej för sina barn men dom kanske tar det lite lungnare om dom får information och känner att man inte stänger ute dom.
En lungn åktur med far din som passagerare är nog också bra ide.Och om du tror att det hjälper så kan säkert nån av oss som åker hoj följa med och prata med han,bara att PM:a. Fast vad du nu beslutar dej för så får det kanske gå några dagar. Det som fick dej att starta tråden hände ju för några timmar sen om jag läste rätt.

Var rädd om dej i trafiken så kanske vi syns på rörken,vid pumpen, eller runt uppland

Nursey skrev:
2271608 Jahapp..då kom det jag visste skulle komma.

För er som inte vet så kommer jag från en blandad bakgrund. Det har sina fördelar men jag tycker ändå att det har fler nackdelar.

Köpte hojen...varpå pappa inte pratade med mig på 3 veckor. Tänkte att det var på grund av att han var orolig för mig och min säkerhet. Och det var det säkert till en viss del.

Men ikväll fick jag den andra sidan av sagan.

Jag tittade förbi hemma hos pappa efter en underbar tur ute på slingriga vägar och var på strålande humör. Svängde förbi för att låna gubbens toalett och säga hej.

Kom in och gjorde vad jag skulle och nämnde att jag kanske skulle titta in hos min farbror och säga hej. Då fick jag veta att detta var inte önskvärt för att jag var en skam som körde motorcykel och att alla (min far är ganska välkänd bland sina landsmän) skulle förknippa mig med HA (inga fördommar alltså :rolleyes: ) och jag och familjen skulle få dåligt rykte ("för att inte tala om att folk skall tycka att man är LÖSAKTIG med alla killar man umgås/förknippas med"). "Och dom där kläderna(med total avsmak)...som en kille" (när jag FÖRENGÅNGS SKULL körde i fullt ställ och INTE jeans o gympa dojjor :mad: ) Detta är en förkortad och mildare beskrivning.

Fy fasen vad jag är ledsen. Det var sånt här som gjorde att jag drog till Irland in the first place.

Det är klart att jag inte tänker sluta med hoj pga detta men det lade en fet sordin på min fina tur ikväll.

Så mina vänner..vilka städer skall man flytta till..verkar som denna staden just blev för liten :gråta

Alla råd och tips mottages tacksamt :(

Usch! sånt här är ju alltid trist, när sina närmaste, vänder ryggen till.
Kan du inte på något vis, förlika med din fars intressen, att detta är det du verkligen vill? Att han reagerar som han gör tolkar jag som att han iallafall bryr
sig om dig. Titta på T.E.X http://www.katja-poensgen.de/engl/index2.html som har varit framgångsrik i det hon gör. Det finns ingen skam i att köra hoj,
då det finns hundratusentals tjejer som gör det dagligen. Tillochmed min mor syster och många tjejkompisar kör motorcykel.
Bara stå på dig, så mjuknar nog gubben, för du är nog värd en hel del för honom. :tummenupp

Väldigt tråkigt att höra Nursey, tyvärr inte så ovanligt heller :(

Att få pappa att "tänka om" är nog ganska liten chans, vad det handlar om är prestige, grupptryck, invanda konventioner, lite dålig självkänsla och så är han ju rädd om dej också.

Det går nog att ändra några av de orsakerna men inte alla och därför kommer han att fortsätta att tycka som han tycker.

Idén att tona ner MC-åkande för honom är nog nyckeln, hur fel det än kan kännas men han är säkert under lika mycket press som du (kan man säga så?), trots att han med våra ögon är helt fel ute, man måste ju försöka förstå att i många kulturer är han "helt rätt ute" :gnissla

Nää, det bästa är nog att inte "köra upp" MC intresset rakt i nyllet på honom, jag vet, det är inte lätt att förneka sej själv men just nu verkar det ju inte direkt förbättra er relation.

Försök (som någon tidigare sa) att hitta de intressen och saker som knyter er samman, förutsatt att du vill ha en närmare kontakt med honom.

Det finns en gräns för hur mycket man är beredd att "backa undan", när din gräns är nådd så får du helt enkelt göra honom till viljes och släppa lite av kontakten med honom, vad tusan, jag gillar inte all min farsa gör heller och kommer vi inte överens så får han "vara ifred" ett tag :hihi

Nu har du ju redan testat det när du flyttade till Irland, vad tyckte han egentligen om det, det kan ju anses som ett "järvt" steg för en tjej?

Ibland (mest när jag var yngre) så kunde farsan knorra om än det ena och det andra, seare fick man höra av hans polare att han var lite stolt över mej för det??? Vad ska man säga: Can´t love them, can´t shoot them :)

Last edited:
Back