Nursey VS Pappa

IronMike skrev:
2272303 Sorry, ville bara visa lite medlidande :7peta ;)

Undrar varför jag plötsligt kom att tänka på den här rutan av Stenmark: :hihi
stenis438.jpg

Ozzian skrev:
Ibland (mest när jag var yngre) så kunde farsan knorra om än det ena och det andra, seare fick man höra av hans polare att han var lite stolt över mej för det??? Vad ska man säga: Can´t love them, can´t shoot them :)

Kan hålla med där. Ibland är det föräldrarnas önskan att man ska få allt bra som visar sig på rätt pinsamma och patetiska sätt. Mina föräldrar är livrädda för at jag kör hoj. Nu lyckades jag iaf sälja in det utan att de protesterade för mycket. Jag antar att de kände mig för väl för att protestera efter år på snowboard, skateboard, inlines och på klätterväggar.

Däremot kan föräldrar ibland uttrycka sig väl klumpigt när deras barn gör annat än vad de föreställt sig. Jag är osäker på om det alltid finns någon "kulturell" eller riktig "social" orsak bakom vissa föräldrars ageranden. Ibland får jag för mig att det helt enkelt är deras rädsla och vilja att vi ska ha det bästa som de maskerar bakom simpla och korkade bortförklaringar.
Så istället för att säga:
"- Nursey! Jag är livrädd när du sätter dig på den där tingesten. Jag kan inte slappna av och sitter bredvid telefonen och väntar på att sjukhuset ska ringa!"

...så säger han:
- "En riktig tjej kör inte hoj som nån jefla sluskig HA-slampa!"

Det är nog lättare för vissa gubbar att köra med makt och jag-bestämmer-tricket än att visa sig rädd å blödig..

Detta är som sagt rena spekulationer från min sida men baserade på mina egna upplevelser av mina och kompisars föräldrar.

Minns bara när min gode bror sköt upp sina högskolestudier ytterligare en gång för att spendera ett par månader som skidguide i Colorado... Nu pekade inte vår farsa på några kulturella orsaker men hans formulering visade rätt tydligt att han inte hade några andra argument än att han egentligen bara ville brorsans bästa(som i hans ögon var studier):
"- Du är tammefan helt dum i huvudet!"
...kläckte han ur sig innan han stormade ur rummet. Brorsan drog självklart iväg ändå och hade underbara månader i Klippiga bergen. Han är f.ö. nyutexaminerad sjukgymnast så farsan är rätt stolt ändå.

Min farsa har alltid velat oss det bästa. men när vi (i hans ögon) halkar utanför hans mall om vad som är det bästa så flippar han och tappar förmågan att tänka rationellt och argumentera. Istället vrålade han bara på brorsan och kallade honom dum i huvudet. Med all säkerhet inte för att han tyckte brorsan var dum på något sätt utan för att han plötsligt insåg att han inte hade kontroll och att han var rädd att min bror inte skulle få de studier som farsan så gärna ville att han skulle få...

Långt och svamligt blev det här iaf.. Och jag försöker inte likställa dig och min bror. Bara peka på en tendens hos föräldrar som kan få dem att framstå som puckon när de egentligen bara är missriktad oro och välvilja.

Nursey skrev:
2271608 Jahapp..då kom det jag visste skulle komma.

Kom in och gjorde vad jag skulle och nämnde att jag kanske skulle titta in hos min farbror och säga hej. Då fick jag veta att detta var inte önskvärt för att jag var en skam som körde motorcykel och att alla (min far är ganska välkänd bland sina landsmän) skulle förknippa mig med HA (inga fördommar alltså :rolleyes: ) och jag och familjen skulle få dåligt rykte ("för att inte tala om att folk skall tycka att man är LÖSAKTIG med alla killar man umgås/förknippas med"). "Och dom där kläderna(med total avsmak)...som en kille" (när jag FÖRENGÅNGS SKULL körde i fullt ställ och INTE jeans o gympa dojjor :mad: ) Detta är en förkortad och mildare beskrivning.
:(
Vad tycker dina yngre manliga släktingar? Delar de hans åsikter eller är de mer positiva? Och dina kvinnliga släktingar på pappas sida? Kan inte låta bli att undra... Du kanske är ett föredöme för vissa, du som vågar ta för dig...

Godmorgon alla goa människor

Jag älskar min pappa jättemycket och har alltid varit pappas flicka. Men han har alltid haft KRAV på hur han villl att jag skall vara och VAD han vill att jag skall göra.

Att flytta till Irland var inte poppis..det var katastrof. Och att bli sjuksköterska skall vi inte ens tala om. Det var två år av timslånga samtal per telefon att försöka ändra min åsikt innan han accepterade det. Sedan dess har har minsann hört gubben skryta till sina polare att jag är sjuksköterska men då jag valde att bli det var det en katastrof.

Jga tror att jag gör så att jag undviker att spatsera runt i skinnställ kring honom. Tyvärr är det så att jag jobbar hos honom och kommer att ta hojen till jobbet om jag skall någonstans efter där jag behöver den.

@Victor..nja han har ett företag och har haft massa företag sedan jag var liten så helt okänd här hemma är han inte..men ingen stor profil liksom

Snuttan skrev:
2272470 Vad tycker dina yngre manliga släktingar? Delar de hans åsikter eller är de mer positiva? Och dina kvinnliga släktingar på pappas sida? Kan inte låta bli att undra... Du kanske är ett föredöme för vissa, du som vågar ta för dig...

Jag vet inte riktigt. De manliga kusinerna etc har HELT olika livsstil från min pappa..de är ganska..eh..religiösa. Vi lever helt olika liv. Så vi träffas mest om det är någon födelsedag etc. Tror inte att de "godkänner" min livsstil till 100% men jag har levt här hela mitt liv och har en svensk mamma och tänker inte anpassa mig efter vad de tycker är ett godkännt sätt att vara. Nu har ingen sagt något till mig och jag har bara sett positiva reaktioner när jag träffar dom..men jag har ju inte dragit upp i full MC mundering på släkt träff heller :tungan

Jag visade bilder på sista familjemiddagen och det verkade vara positiva reaktioner..men jag vet inte.

Exempel på hur det är, jag kan klä mig i tröjor som kan vara eherm..lågt skurna :gnissla och jeans. Detta är inte något jag ändrar på om jag skall träffa den sidan av familjen men samtidigt känner jag mig jäkligt medveten om att jag har det när jag är där. Något som jag inte skulle tänka på annars. Men ingen säger något..det är bara en känsla. Ungefär så är det.

Det låter som din pappa har väldigt gamla värderingar och du lär nog inte kunna omvända honom. Ni får helt enkelt försöka hitta ett sätt att umgås.
Det är iofs bra att han kan acceptera ditt yrkesval "med facit" i handen.
MC är nog inte populärt bland våra föräldrar i största allmänhet, det är bara de som varit "galenpannor" själva som uppskattar det.
Vår dotter skall få en 125, om hon själv vill köra, när det blir dags.

Sweedo skrev:
2272526 Det låter som din pappa har väldigt gamla värderingar och du lär nog inte kunna omvända honom. Ni får helt enkelt försöka hitta ett sätt att umgås.
Det är iofs bra att han kan acceptera ditt yrkesval "med facit" i handen.
MC är nog inte populärt bland våra föräldrar i största allmänhet, det är bara de som varit "galenpannor" själva som uppskattar det.
Vår dotter skall få en 125, om hon själv vill köra, när det blir dags.

Det låter riktigt bra. Jag kommer att stödja mina barns MC intresse (OM jag skaffar några). Jag kommer definitivt att försöka hålla goda realtioner med gubben..hoppas bara han vill det med..lär märka det om några timmar på jobbet..håll tummarna att han har taggat ner. Jag skall anlända till Salongen i en SOMMARKLÄNNING på en TRAMPCYKEL och ha blommor i håret :tungan...det är väl välvilligt inställt :)?

Krångligt läge Nursey..

Men jag har en annan idé om problemets natur.
Du sa att han mest sitter hemma & tittar på V75...

Kan det vara så att han helt enkelt är lite bitter & avundsjuk på att DU, hans dotter, har tagit mogna beslut att påverka ditt liv, att flytta till Irland & att ta MC kort?

Han kanske reagerar så för att han själv skulle vilja sitta med ett stort leende på en soldränkt kurvig väg med flugor i mustachen!! :yoparty

Prata med honom, det är det bästa, hans värderingar sitter nog tyvärr för djupt rotade..

Lycka till!
/Klasse

Markus skrev:
2271653 Tråkigt att höra, verkligen.
Var kommer han ifrån?
Trösta dig med att jag ser ut som en tjej i mitt skinnställ, för det är för stort så det ser ut som jag har tantröv. :(
Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, det klår vilken trångsint stugpappa som helst. :fakta

Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, på en minimoto :tungan

Allvarligt, får du verkligen plats på hojjen?

Starstriker skrev:
2272555 Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, på en minimoto :tungan

Allvarligt, får du verkligen plats på hojjen?

Minimoto faller under samma kategori som go-kart, Märklin och He-Man för egen del - dvs charmiga leksaker för barn.

Jag vet en hyfsat välväxt snubbe på forumet dock som har åkt minimoto så det är säkert inte omöjligt, dock ointressant. :)

Well. Jag är iofs 193 och får bra plats på min lilla 650.
Byter dock till en sån där TOURINGHOJ (1200GS Adv) efter sommaren. Där finns det gott om plats att växa om man skulle tjocka på sig lite på äldre dar.

Touring...... Smakar inte det ordet lite illa förresten? Uuurk. Men fan vad det är kul att hela tiden vara på väg någonstans! Kalla det vad ni vill!

Starstriker skrev:
2272573 Well. Jag är iofs 193 och får bra plats på min lilla 650.
Byter dock till en sån där TOURINGHOJ (1200GS Adv) efter sommaren. Där finns det gott om plats att växa om man skulle tjocka på sig lite på äldre dar.

Touring...... Smakar inte det ordet lite illa förresten? Uuurk. Men fan vad det är kul att hela tiden vara på väg någonstans! Kalla det vad ni vill!

Jag har åkt på en sån hoj du skall ha..eller åkt bakpå..jag personligen nådde inte ens ner till marken på den. Men den är störtskön!!! Grattis till en cool hoj.

På tal om föräldrar och MC..... Finns väl inte många föräldrar som direkt uppmuntrar till MC-körning?

Min lilla mamma var en i det närmaste militant motståndare till mitt nyfunna MC-intresse. Tyckte jag skulle köpt en båt istället så att hon kunde följa med.

Erbjöd henne flera gånger att åka med på hojjen (Dakar 650), men icke. Visste ju redan svaret iofs. Fick nyligen tillfälle att låna en BMW K1200S över en helg, och DÅ passade det minsann (hon tyckte min Dakar såg farlig ut). Aja, så mamma upp på pallen på den här besten, sen bar det iväg. Så fort det började gå fort (över 100) började hon banka mig i ryggen så det var bara att sakta ner.

Väl hemkommen frågade jag om det var läskigt när jag körde "fort", men klapparna hade tydligen betytt att hon ville åka fortare :yoparty
Aja. Nu har hon ett trevligt minne iaf. Den lilla trippen (1h) kommer hon att leva länge på!

Så Nursey - upp med neandertalaren på pallen och gaaaasa tills han kissar på sig så ska du se att det blir bättre! :hihi

Starstriker skrev:
2272618 På tal om föräldrar och MC..... Finns väl inte många föräldrar som direkt uppmuntrar till MC-körning?

Min lilla mamma var en i det närmaste militant motståndare till mitt nyfunna MC-intresse. Tyckte jag skulle köpt en båt istället så att hon kunde följa med.

Erbjöd henne flera gånger att åka med på hojjen (Dakar 650), men icke. Visste ju redan svaret iofs. Fick nyligen tillfälle att låna en BMW K1200S över en helg, och DÅ passade det minsann (hon tyckte min Dakar såg farlig ut). Aja, så mamma upp på pallen på den här besten, sen bar det iväg. Så fort det började gå fort (över 100) började hon banka mig i ryggen så det var bara att sakta ner.

Väl hemkommen frågade jag om det var läskigt när jag körde "fort", men klapparna hade tydligen betytt att hon ville åka fortare :yoparty
Aja. Nu har hon ett trevligt minne iaf. Den lilla trippen (1h) kommer hon att leva länge på!

Så Nursey - upp med neandertalaren på pallen och gaaaasa tills han kissar på sig så ska du se att det blir bättre! :hihi

Mamma och mormor (81) har åkt..mamma lägger små hintar om att hon vill åka igen hela tiden :D...innan pappa fick släpp igår skojade jag o hans flickvän om att han kanske skulle åka bakpå..det var efter det som det gick åt skogen. Kanske rädd? Huuuursomhelst...tack för att ni lyssnade och gav så många bra råd :)

Nursey skrev:
2272669innan pappa fick släpp igår skojade jag o hans flickvän om att han kanske skulle åka bakpå..det var efter det som det gick åt skogen. Kanske rädd?
Kanske det, och därför kanske han känner det som ett hot mot sin maskulinitet att du som tjej kör mc medans det gör honom som man lite rädd.

Ähhh fan! Dra in hojen i hans lägenhet/hus när han sitter framför TV'n å lägg en feteburn så han får både tinnitus & röklunga :yoparty

=Drex= skrev:
2272863 Ähhh fan! Dra in hojen i hans lägenhet/hus när han sitter framför TV'n å lägg en feteburn så han får både tinnitus & röklunga :yoparty

Jag tänkte på det men jag kan inte köra i genom potatisodlingen i vardagsrummet och alla slöjorna i hallen ;)

Haha. Nä skämt åsido..jag har pratat med honom idag och han lät mycket gladare..dock pratade vi inte om MC..lets keep it that way.

Kram på er

Nursey skrev:
2272961 Jag tänkte på det men jag kan inte köra i genom potatisodlingen i vardagsrummet och alla slöjorna i hallen ;)

Haha. Nä skämt åsido..jag har pratat med honom idag och han lät mycket gladare..dock pratade vi inte om MC..lets keep it that way.

Kram på er
Rätt... :tummenupp

Ni får komma överens om att ni är oöverens om vissa saker helt enkelt.

Han behöver inte älska dina beslut, men han är så illa tvungen att respektera dom åtminstone.
Du är en vuxen flicka nu, och lever ditt eget liv.
Det är upp till honom om han vill vara inkluderad i ditt liv i framtiden.
Tror han inser det innerst inne, men det kan vara bra att påminna honom om detta, nästa gång han börjar gorma.

C'ya on da roads.... :)

Mina 2 cent eller vad man nu säger. Fick lära mig en gång för länge sedan att vissa människor ger dig energi och vissa tar den ifrån dig. Försök att umgås mer med människor som ger än tar så att du alltid ligger på plus på energikontot. Kommer från en stor familj (jag är yngst av 9 syskon, och nej vi är inte frireligiösa trots att vi bor i Uppsala) och vissa syskon skulle jag gärna se flytta anorstädes, dock är de min familj och även om jag undviker dem skulle jag alltid ställa upp om/när de behöver hjälp och jag vet att de skulle göra det samma för mig. Nu har jag alltid varit bestämd och envis och det jag bestämt mig för genomför jag oavsett vad andra tycker om det, på gott och ont. Några läxor har jag lärt mig och fått sura "jag sade ju det..." efteråt. Men det är så man lär sig och utvecklas. Din far älskar dig och vill inte att du skall skada dig, kanske är han också lite avis för att han inte får åka själv eller att han tycker det är orättvist att du är ung och tar för dig av livet när han känner själv att han har för mycket ansvar för att kunna leka (om han har företag har han förmodligen mycket att göra och hinner inte leka något). Alltså, undvik konflikterna och fokusera på de saker ni har gemensamt och gläds åt tillsammans istället så kan du odla dina andra intressen med människor som delar de med dig. Och en sak till innan jag avslutar, strunta fullständigt i alla kommentarer och synpunkter som pekar på etnisk/kulturell bakgrund, jag har träffat tillräckligt många människor från olika kulturer för att veta att inskränkthet är universell i samma utsträckning som upplysning. Bra och dåligt folk finns överallt. Du verkar vara en bra tjej så stå för din rätt att fatta egna beslut och göra saker du mår bra av så länge det inte skadar någon annan eller dig själv. Over and out.

Back