Maestro
Ny medlem
Senast sa besiktningsmannen att han godkänner reflexen bak på nummerplåten men att polisen antagligen har en annan åsikt i frågan 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Så sa min besiktnings"man" också(som var en liten tjej som hade lite svårt att nå ner på min moppe, men hon körde någon relativt vuxen hoj själv så det var inte så nervöstSenast sa besiktningsmannen att han godkänner reflexen bak på nummerplåten men att polisen antagligen har en annan åsikt i frågan![]()
Undrar vad som rör sig i huvet på den som har makten att säga nej till en sån enkel sak som att ha en reflex på nummerplåten.
"Nehej du, jag fick inget i går kväll så här ska det fasen inte reflexas nått""
Texten nedan var väl inget nej:
"En reflekterande dekal på skylten skulle kunna lösa detta. Utskottet ansåg att frågan ska avgöras av ansvarig myndighet, i det är fallet Transportstyrelsen. SMC meddelar att de kommer att ta upp frågan med Transportstyrelsen igen."
Riksdagen delgerade ju bara frågan till Transportstyrelssen, där den hör hemma.
Inte faen skall Riksdagen engagera sig i sådana struntsaker som var man placerar en sketen bakreflex på en motocykel heller. Det är bara slöseri med deras tid. Ett bra beslut!!
Regskylt fram finns redan i andra delar av världen:
Hoppas att S eller V politikerna inte ser denna bild...![]()
Det är ju en ickefråga. Hela idén med skylt fram på MC är för att fartkameror ska kunna identifiera motorcyklar.
Men systemet med fartkameror bygger även på att föraren av fordonet kan identifieras på bilden. Något som är omöjligt på motorcyklar.
Vilket leder oss tillbaka till ruta ett - Vad skulle skylt fram tillföra?
Det märkliga är att jag har hört och tror mig läst att nu 2011 så åker ägaren till bilen dit på fortkörningen om man inte kan bevisa vem som körde. Rätta mig om jag har fel, för det hoppas jag att jag har![]()
Ägaransvar har de väl velat införa länge i vissa led, men har backat varje gång eftersom det skulle förändra synen på brottet i lagens mening. Något man vill undvika till varje pris än så länge.
Jag har inte läst något om att man infört ägaransvar i Sverige, mer än att det varit på tal om det i princip ända sedan kamerorna sattes upp i Sverige med England som förebilds land. (I England monterar man ner kamerorna på många eftersom det blivit mer en kassako än ett hjälpmedel för trafiksäkerheten). Det börjar alltså bli svårt att motivera för allmänheten att de ska finnas till eftersom man satt upp dem på ställen där det inte är motiverat ur trafiksäkerhetssynpunkt. Detsamma börjar vi nog se även här i Sverige med den utbyggnadstakt som varit under senare år.
Ställer mig, tyvärr, väldigt tveksam till att kameror skulle monteras ner i Sverige då svensken har en ovanligt hög acceptans för dumma regler i trafiken. Kameror, 80 på breda, fina landsvägar etc.
Sen är ju våran regering, oavsett sida, alltid väldigt ovillig att släppa kassakossor. Tror inte heller diskutionen hade funnits om det inte fanns ett par extra kronor att tjäna i fartkamerorna. Eller "trafiksäkerhetskameror" som de vill att de ska heta, smaka på ordet och känn äcklet i munnen...Propaganda när den är som bäst.
Många kloka ord...
Japp, kameror är ett hel vetenskap och det är kul att fördjupa sig i. Finns väl även statistik på att kameror ökat olyckor i Australien t om? Kanske lite onödigt att spinna vidare på den diskutionen i denna tråden.
definitivt inte, viktigt att få med allt.
kameror ska sänka farten och "rädda" liv, men om fallet inte är så så ska det fram.
Källa tack.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT