Nummerplåt fram? Nej! Igen

Senast sa besiktningsmannen att han godkänner reflexen bak på nummerplåten men att polisen antagligen har en annan åsikt i frågan :tungan
 
Senast sa besiktningsmannen att han godkänner reflexen bak på nummerplåten men att polisen antagligen har en annan åsikt i frågan :tungan
Så sa min besiktnings"man" också(som var en liten tjej som hade lite svårt att nå ner på min moppe, men hon körde någon relativt vuxen hoj själv så det var inte så nervöst ;) )
 
Det är ju en rätt korkad idé, otippat att det är S och V som ligger bakom ^^

Om dom nu ska envisas med att ta regnummer på hojar som kör för fort är det väl bara att fixa likadana kameror som dom har i England? Dessa tar ju kort på baksidan av fordonet....
 
Undrar vad som rör sig i huvet på den som har makten att säga nej till en sån enkel sak som att ha en reflex på nummerplåten.

"Nehej du, jag fick inget i går kväll så här ska det fasen inte reflexas nått""

Texten nedan var väl inget nej:

"En reflekterande dekal på skylten skulle kunna lösa detta. Utskottet ansåg att frågan ska avgöras av ansvarig myndighet, i det är fallet Transportstyrelsen. SMC meddelar att de kommer att ta upp frågan med Transportstyrelsen igen."

Riksdagen delgerade ju bara frågan till Transportstyrelssen, där den hör hemma.

Inte faen skall Riksdagen engagera sig i sådana struntsaker som var man placerar en sketen bakreflex på en motocykel heller. Det är bara slöseri med deras tid. Ett bra beslut!!
 
Texten nedan var väl inget nej:

"En reflekterande dekal på skylten skulle kunna lösa detta. Utskottet ansåg att frågan ska avgöras av ansvarig myndighet, i det är fallet Transportstyrelsen. SMC meddelar att de kommer att ta upp frågan med Transportstyrelsen igen."

Riksdagen delgerade ju bara frågan till Transportstyrelssen, där den hör hemma.

Inte faen skall Riksdagen engagera sig i sådana struntsaker som var man placerar en sketen bakreflex på en motocykel heller. Det är bara slöseri med deras tid. Ett bra beslut!!

Ser inte i min text heller att det skulle handla om att nån i regeringen skulle sagt nej. Endast en frågeställning tillägnad det skrivbord frågan nu kommer hamna på.
Post killen kanske fick klåda i röven och pallade inte gå längst bort i korridoren till han den där balla och sjyssta sporthojåkande transportstyrelseanställde snubben utan valde att slänga in det till den där gråa trissta gubben som ingen vet vad han heter och får massa falska ambulanslarm hela tiden för folk tror han trillar av pinn jämnt och ständigt:D
 
Regskylt fram finns redan i andra delar av världen:
Black_Bajaj_Pulsar_200.jpg
Hoppas att S eller V politikerna inte ser denna bild...
 
Det är ju en ickefråga. Hela idén med skylt fram på MC är för att fartkameror ska kunna identifiera motorcyklar.

Men systemet med fartkameror bygger även på att föraren av fordonet kan identifieras på bilden. Något som är omöjligt på motorcyklar.

Vilket leder oss tillbaka till ruta ett - Vad skulle skylt fram tillföra?
 
Det är ju en ickefråga. Hela idén med skylt fram på MC är för att fartkameror ska kunna identifiera motorcyklar.

Men systemet med fartkameror bygger även på att föraren av fordonet kan identifieras på bilden. Något som är omöjligt på motorcyklar.

Vilket leder oss tillbaka till ruta ett - Vad skulle skylt fram tillföra?

Det märkliga är att jag har hört och tror mig läst att nu 2011 så åker ägaren till bilen dit på fortkörningen om man inte kan bevisa vem som körde. Rätta mig om jag har fel, för det hoppas jag att jag har :död
 
Har vi inte bakljus på hojarna? Skall reflex vara nödvändigt? Ut i fall lampan går i paj eller? Ser inte den röda tråden
 
Ägaransvar har de väl velat införa länge i vissa led, men har backat varje gång eftersom det skulle förändra synen på brottet i lagens mening. Något man vill undvika till varje pris än så länge.

Jag har inte läst något om att man infört ägaransvar i Sverige, mer än att det varit på tal om det i princip ända sedan kamerorna sattes upp i Sverige med England som förebilds land. (I England monterar man ner kamerorna på många eftersom det blivit mer en kassako än ett hjälpmedel för trafiksäkerheten). Det börjar alltså bli svårt att motivera för allmänheten att de ska finnas till eftersom man satt upp dem på ställen där det inte är motiverat ur trafiksäkerhetssynpunkt. Detsamma börjar vi nog se även här i Sverige med den utbyggnadstakt som varit under senare år.
 
Ägaransvar har de väl velat införa länge i vissa led, men har backat varje gång eftersom det skulle förändra synen på brottet i lagens mening. Något man vill undvika till varje pris än så länge.

Jag har inte läst något om att man infört ägaransvar i Sverige, mer än att det varit på tal om det i princip ända sedan kamerorna sattes upp i Sverige med England som förebilds land. (I England monterar man ner kamerorna på många eftersom det blivit mer en kassako än ett hjälpmedel för trafiksäkerheten). Det börjar alltså bli svårt att motivera för allmänheten att de ska finnas till eftersom man satt upp dem på ställen där det inte är motiverat ur trafiksäkerhetssynpunkt. Detsamma börjar vi nog se även här i Sverige med den utbyggnadstakt som varit under senare år.

Ställer mig, tyvärr, väldigt tveksam till att kameror skulle monteras ner i Sverige då svensken har en ovanligt hög acceptans för dumma regler i trafiken. Kameror, 80 på breda, fina landsvägar etc.

Sen är ju våran regering, oavsett sida, alltid väldigt ovillig att släppa kassakossor. Tror inte heller diskutionen hade funnits om det inte fanns ett par extra kronor att tjäna i fartkamerorna. Eller "trafiksäkerhetskameror" som de vill att de ska heta, smaka på ordet och känn äcklet i munnen... :) Propaganda när den är som bäst.
 
Sverige kommer givetvis inte att montera ner kamerorna och utbyggnaden kommer att fortsätta eftersom det är ett billigt och enkelt sätt att få in extra inkomster till staten. Om man prioriterat säkerheten borde man satt upp kameror utanför skolor och dagis, men där har jag aldrig sett någon fast monterad kamera.

Diskussionen har tagit en annan riktning i England eftersom man insett att man gått för långt i övervakningen. Därmed har kamerorna förlorat legitimitet hos allmänheten. Även politikernas trovärdighet minskar då och tillslut når missnöjet även dem. Det skulle kunna gå så långt i Sverige, men det är långt dit.

I England har de ägaransvar och kamerorna fotograferar även skylten bakifrån (mc kommer inte undan). Kamerorna håller även koll på snitthastigheten. Man kan alltså inte som i Sverige köra öka hastigheten mellan skåpen när man väl lärt sig var de står.

Ägaransvar och en stark expansion av kameror hade nog även fått missnöjet att gro även här. Antag att man sätter upp kameraskåp i Norrlands inland och sätter hastighetsbegränsningen till 90 km/h. Så glest trafikerat som det är och långt mellan orterna hade det nog inte tagit lång tid innan man dragit ner skåpen med en traktor som är var mans egendom där uppe.

I några länder i Europa har bolagen som utvecklat kamerorna varit med och delat på kostnaderna för utbyggnaden mot att de fått ta del av intäkterna. Vi hade en diskussion om kameraskåp för något år sedan och då satte jag in några länkar om det här. Men vi kanske inte behöver ta upp den aspekten i diskussionen. Finns att läsa för den om orkar titta igenom gamla trådar.

Ställer mig, tyvärr, väldigt tveksam till att kameror skulle monteras ner i Sverige då svensken har en ovanligt hög acceptans för dumma regler i trafiken. Kameror, 80 på breda, fina landsvägar etc.

Sen är ju våran regering, oavsett sida, alltid väldigt ovillig att släppa kassakossor. Tror inte heller diskutionen hade funnits om det inte fanns ett par extra kronor att tjäna i fartkamerorna. Eller "trafiksäkerhetskameror" som de vill att de ska heta, smaka på ordet och känn äcklet i munnen... :) Propaganda när den är som bäst.
 
Många kloka ord...

Japp, kameror är ett hel vetenskap och det är kul att fördjupa sig i. Finns väl även statistik på att kameror ökat olyckor i Australien t om? Kanske lite onödigt att spinna vidare på den diskutionen i denna tråden.
 
Japp, kameror är ett hel vetenskap och det är kul att fördjupa sig i. Finns väl även statistik på att kameror ökat olyckor i Australien t om? Kanske lite onödigt att spinna vidare på den diskutionen i denna tråden.

definitivt inte, viktigt att få med allt.
kameror ska sänka farten och "rädda" liv, men om fallet inte är så så ska det fram.
 
definitivt inte, viktigt att få med allt.
kameror ska sänka farten och "rädda" liv, men om fallet inte är så så ska det fram.

Min egna uppfattning om kameror och sänkta hastighetsgränser är redan klar antar jag. Jag anser att det är bullshit och enbart en kassako för staten.
Precis som skatt på t ex cigaretter. Den försvaras alltid med att det kostar så mycket för samhället med rökare. Skitsnack, en person som dör i lungcancer är betydligt billigare än att leva 10-15 år extra som pensionär, gärna med hemhjälp...
Staten skiter fullkomligt i den så kallade "folkhälsan", det enda intressanta är hur mycket man kan flå sina skattebetalare på och göra en bra affär.

Återgår man till kamerorna så är min fulla övertygelse att de gör mer skada än nytta om man ser ur trafiksäkerhetssynpunkt (vi släpper pengabiten för stunden). Folk är så jäkla måna om att hålla koll på nästa kamera så de kan bromsa ner än att läsa trafiken istället.

Enda anledningen till att debatten om regskylt fram existerar är att staten visst upptäckt att ett par skattekronor undkommer då ibland en MC fastnar på fotot. Istället för att erkänna att de valde fel kameramodell börjar de harva med skyltlagar istället...

Det finns massa infomartion på nätet om kameror och höjningar av olyckstillfällen om man vill plugga på.
http://www.automotorsport.se/news/18343/fartkameror-orsakar-olyckor/
Klicka vidare på länken i nyheten t ex.

Edit: Snygg avatar Bully, gör det till ett rent nöje att läsa dina inlägg. ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top