Nu svär jag i kyrkan

Men den ÄR en prestandahoj, som man har ungefär lika mycket nytta av i Sverige som sand i öknen (om man inte kör bana och dessutom är fett bra så att man kan utnyttja kraften).

Den är ju grym att köra och den skämmer säkert inte ut sig på bana heller, men jag tror fortfarande att det finns hojar som bättre fyller sitt syfte som "gathojar".

Nu är tex en motard kanske inte urtypen för gathoj, men vi tar den som exempel. De är relativt effektsvaga, lätta, fett vrid på låga varv, brett styre. En medelmåttig förare på en sådan tror jag kan köra snabbare än samme förare på en XXRRSZ-hoj på kurvig väg.

Själv är jag nog total sopa på bana förmodligen eftersom jag inte kört bana alls, men på väg kanske jag är medelmåttig, i bästa fall. Hur man nu mäter det är en annan femma. Är det när man kör fort eller när man kör säkert tex.

Nåväl. Jag tror jag skulle prestera bättre på en motard än på en grym sporthoj på "favoritvägen". På bana kommer saken säkerligen i annan dager.

Skulle jag köra fort rakt fram skulle jag välja en bysa, blackbörd, 1300S eller annat lok.

Mycket möjligt att en "medelmåttig" (vad det nu innebär) förare är snabbare på en motard på "kurvig väg" (vad det nu innebär, kör man tillräckligt fort finns det inga raksträckor:D) än med valfri 1000cc hoj.Tillräckligt krokig väg med dålig asfalt så är nog till och med ett proffs snabbare på en motard...Och andra sidan, så är ju en Cross överlägsen båda i ett grustag!Olika hojjar har olika andvändningsområden helt änkelt:tummenupp

Fäller man ner passagerarfotpinnarna så kopplas automagiskt växel fyra till sex bort via CAN-BUS systemet.

Visst går en S1000RR bra men det gör andra sporthojjar också. På R1an ser jag ingen anledning att ligga kvar på 3:an om jag inte är ute och kör väldigt aktivt. 5:an och 6:an används rätt ofta på R1:an i alla fall och så stor skillnad är det inte mot BMWn. Det är snarare på bana jag inte använder 6:an, tror inte jag har lagt i den på annat än Anderstorp.

Mycket möjligt att en "medelmåttig" (vad det nu innebär) förare är snabbare på en motard på "kurvig väg" (vad det nu innebär, kör man tillräckligt fort finns det inga raksträckor:D) än med valfri 1000cc hoj.Tillräckligt krokig väg med dålig asfalt så är nog till och med ett proffs snabbare på en motard...Och andra sidan, så är ju en Cross överlägsen båda i ett grustag!Olika hojjar har olika andvändningsområden helt änkelt:tummenupp

Självklart. Då kan man ju undra vad sporthojar har på gata att göra. Egentligen. Förutom att de är förbannat kul att köra, om så bara till mindre än hälften av sin kapacitet.

Eller så han man ha dom som förlängare av sina fysiska attribut :D :D

Visst går en S1000RR bra men det gör andra sporthojjar också. På R1an ser jag ingen anledning att ligga kvar på 3:an om jag inte är ute och kör väldigt aktivt. 5:an och 6:an används rätt ofta på R1:an i alla fall och så stor skillnad är det inte mot BMWn. Det är snarare på bana jag inte använder 6:an, tror inte jag har lagt i den på annat än Anderstorp.

Jaja. BMWn är bra, men den är säkert inte mer än marginellt bättre än andra moderna sporthojar. För mig är den bara ljusår ifrån vad jag kör till vardags: en 250-kilos offroad med 110 hk. ALLT är annorlunda. Från prestanda till användningsområde till körställning osv osv.

Försöker bara förstå det här....

Last edited:
Självklart. Då kan man ju undra vad sporthojar har på gata att göra. Egentligen. Förutom att de är förbannat kul att köra, om så bara till mindre än hälften av sin kapacitet.

Eller så han man ha dom som förlängare av sina fysiska attribut :D :D
Bara för att en hoj går i 300km/h betyder det inte att man måste köra i 300km/h

Varför åker folk till & från jobbet med touringhojjar? Är inte de till att toura med?

Bara för att en hoj går i 300km/h betyder det inte att man måste köra i 300km/h

Varför åker folk till & från jobbet med touringhojjar? Är inte de till att toura med?

Det är en jävla tur att alla som kör sporthoj inte kör max JÄMT.

Nu har vi glidit ifrån ämnet lite här. Det jag skrev var att 5:an och 6:an kändes lite onödiga på en sån där hoj för "vardagsköring" eftersom BMWn iaf puttrade på fint i närmare 200 på 4:an utan att ens ligga i närheten av varvstopp.

Har dock fått svar, och tydligen är det så att många använder sina sporthojar även till att puttra fram på i 90+ på sexan. Känns nästan lite som missbruk. Typ som att ta sin tourer till jobbet när man lika gärna kunde dra till Italien.

Nu har vi glidit ifrån ämnet lite här. Det jag skrev var att 5:an och 6:an kändes lite onödiga på en sån där hoj för "vardagsköring" eftersom BMWn iaf puttrade på fint i närmare 200 på 4:an utan att ens ligga i närheten av varvstopp.
Visst ligger de långt ifrån varvstoppet men som sagt, finns ingen anledning heller att ligga på 3:an eller 4:an ifall man kör motorväg och ligger i 140. 3:an går att använda från 50 km/h uppåt, finns ingen anledning att bränna extrasoppa på vanlig transport.

Jag använder alla växlarna på min hoj eftersom jag har ett bra vrid, vilket säkert s1000rr också har. Det måste ju vara helt individuellt hur man använder växlarna vid vardagskörning....Men blir det inte väl hetsig vardagskörning om man bara taggar upp till trean eller fyran?

Last edited:
Jag kör nästan alltid på 6:an när jag ligger i motorvägshastighet.. eftersom jag väldigt sällan kör mer än hastighetsgräns+29kmh så behöver jag inte sjukt mkt vrid när jag är ute och kör..

Rätt skönt att puttra fram på lägre varv, det är ju inte så att den inte orkar med det.. och om jag skulle behöva mer vrid så är det inte jättejobbigt att växla ner..

På bana kör jag däremot aldrig på 6:an, just för att där vill jag ha mer pulver.

Vad gäller sporthoj i allmänhet så har jag den för banåkningens skull. För gatåkning tycker jag att den är sämre än det mesta, så så fort CB1000R (drömhojen för tillfället) kommer ner till en lägre begagnatprislapp så köper jag en sån och sen typ en sunkig R6:a som ren banhoj.

Last edited:
På alla mina hojar har jag gått ner ett kugg fram för att få dom lägre växlarna lite kortare och jag har alltid saknat en 7:e växel för när man transporterar sig i 200+ på motorväg. Jag skulle snarare säga att det är på gatan man behöver effekt och toppfart, inte svenska banor.

Det är inga problem att utnyttja effekten fullt ut på lågtrafikerade motorvägar och roligt är det också.

Vilken underlig tråd...? :va :D
Bara för att man inte är nära varvstoppet, så är högre växlar således onödiga?
Har jag fattat frågan rätt? :hihi

Ahem...gör du likadant i bilen med?

Jag kan nästan slå vad om att storduccarna är klart svårast att nyttja 6:an på i lagliga hastigheter, just för att det börjar stånka lite om man hamnar runt 3000 varv och det börjar belasta motorn.
...och ändå är det ett icke-problem, jag tourar gött på de högre växlarna utan att spränga ljyyyydvallen.

Tvivlar på att en silkesmjuk radfyra har det problemet.

Meeen...varför skall min S80 vara växlad för långt över 200, det är ju vÄrdeLösT, 5:an kunde man ju operera bort helt. :va :rofl

Det är inga problem att utnyttja effekten fullt ut på lågtrafikerade motorvägar och roligt är det också.

Men å andra sidan så utnyttjar du ju inte en sporthojs kapacitet alls på en motorväg. Där kan man lika gärna köra någon sorts touringhoj. Typ blackbird, busa.. Toppfarten "utnyttjar" du eventuellt, men inget annat..

Jag använder alla växlarna på min hoj eftersom jag har ett bra vrid, vilket det säkert är en s1000rr också. Det måste ju vara helt individuellt hur man använder växlarna vid vardagskörning....Men blir det inte väl hetsig vardagskörning om man bara taggar upp till trean eller fyran?

Jo, det blev lite hetsigt imorse till jobbet. Hade bara hojen till lån över natten, så man var ju tvungen att gasa lite. Fick tillbaka min Adventure som fått nya däck. Snacka om annan känsla: Aphäng, traktormotor, och man kan stå upp och köra. S1000RR är fantastisk i många avseenden, men för MIN del får jag ut mer av grisen faktiskt. Men absolut, en 1000RR skulle platsa bra som andra hoj ;)

Jag skulle skratta ihjäl mig om jag körde om en sporthoj på Essingeleden som låg i 90 och runt 9000-10000 rpm bara för att han tycker det är normalt att köra längre sträckor så :D

Vad är TS ute efter. På bana använder jag aldrig 6:an, på gata nästan alltid.
Du menar alltså att du ligger och hamrar mot varvstopp innan du funderar på att använda nästa växel på gata. Låter rätt idiotiskt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT