Nu svär jag i kyrkan

Slirkoppling! ;) Men precis som redan skrivits är det bara upp. Lite lite lynnigt mellan 1 -> 2 ibland, inte riktigt kommit på om tiden den bryter är variabel på något sätt.

Men jag kan rekommendera upplevelsen att från stillastående lägga den på ~7k varv sedan släppa och bara hålla fullt genom växlarna. Blir trångt vid kindkuddarna i hjälmen med leendet!

Vore det inte för hjälmen skulle man bli mjällfri samtidigt.

Köper man en S1000RR verkar man få en DVD hur man ska dryga sig mot alla som inte har en.
Inte för att den är speciellt dyr, bra, eller exklusiv utan för att BMW (läs Bror Duktig) byggt den.

Obs, detta är min egen, helt personliga åsikt.

Hahah! Det där var bästa på länge ! :D

:) Jag var nog lite otydlig också...

Lite synd att den drar så mycket samt att tanken är liten. Sen är ju inte färddatorn nån höjdare heller i jämförelse med min. Men om de rättar till de där prylarna så.... Helt ful tycker jag nog inte att den är i verkligheten heller. :)

Jag såg den i butik i våras och tyckte det ser ut som 2 olika hojar, fram och bak. Oproportionell. Jättekåpa, en tank som en dromedarpuckel och ser ut att innehålla 40 liter, bakdel från en sporthoj, typ... Näh. Jag skulle heller inte byta bort en K1300 mot en sån. Aldrig i livet. Inte ens om butiken bytte jämnt, vilket jag har en svag aning om att de snart gör...

Kul video. Men vart tog kopplingsgreppet och växelspaken vägen när han kör i "automatic mode"? :D

Det ligger faktiskt något i vad du säger. Är man så innan man köper hojen, eller blir man det efter man fått den? Vi skall se om sporthojsfarmor blir normal igen när hon börjar köra ER6....

Ja man har ju iaf inte något att vara kaxig över då mera... :arsele

Jag kör nästan alltid på 6:an när jag ligger i motorvägshastighet.. eftersom jag väldigt sällan kör mer än hastighetsgräns+29kmh så behöver jag inte sjukt mkt vrid när jag är ute och kör..

Rätt skönt att puttra fram på lägre varv, det är ju inte så att den inte orkar med det..

För gatåkning tycker jag att den är sämre än det mesta,.

Men å andra sidan så utnyttjar du ju inte en sporthojs kapacitet alls på en motorväg. Där kan man lika gärna köra någon sorts touringhoj. Typ blackbird, busa.. Toppfarten "utnyttjar" du eventuellt, men inget annat..

Ta bussen då?

Last edited:
Jag kan bara konstatera att jag aldrig blivit omkörd av en S1000RR. Kör ändå 2000 mil per år, varav merparten på de mest populära MC-vägarna i Stockholmsområdet. :)

Självfallet är det så - BMW folket, tar det fint och lugnt enligtt hastighets föreskrifterna..

I övrigt är det en underbar hoj, och packväskan är genial..

Fast en kug mindra fram som Rigge tar upp - sku nog göra susen på bana..

Testa den grus - grym bra överraskning :D ( för en lycklig grus amatör som jag! - sen är det en fråga om man behövar alla växlar i lådan där!)

Quickshifter är fanemig det roligaste på länge. Värsta är att man om och om igen växlar ned och upp för att höra swooooshbangswooooshbangswoooschbaang när man växlar upp. Man känner sig som en tönt-Schumacher på hoj. :brinnerup

:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Låter som om du ville köpa men inte kunde/fick...:rolleyes:

Jodå, jag både kunde och fick om jag velat, men faktum är att trots att jag från början (runt 2003, när dom började med projektet, och ja, jag jobbade på BMW då) tyckt att det var en fantastisk maskin, men i mina ögon rätt könlös som alla Beemers, så har den inte tilltalat mig alls, förutom på pappret, håller med om att den sätter nån sorts ny standard för supersporthojar.
Men (Tony Irving-mode) som alla nya produkter inom BMW:s motorcykelpark, så har jag genom åren gjort mängder av garantijobb på nya hojar som rullat ur fabriken, (växellådor R1150 RT, kamaxlar K1200s osv)
Jag bidar min tid och ser vad första säsongen av den ger i slutändan.
Den kanske är färdig, den kanske är jättefärdig och jättebäst, men jag vill inte ha en.

Buss? Inte en chans.
Jag åker bil när det handlar om ren transport :tummenupp

Hoj åker jag när jag vill ha roligt, och roligt har jag inte på motorväg, därför kan jag likagärna köra på 6:an där och få en mindre hysterisk åkning.

Last edited:
En sak är iaf säker, det var mig en jävla hoj att skapa diskussioner om allting. :D
Snart är minst hälften av alla trådar relaterade till den hojen, vid en sökning på S1000RR på forumet får du svaret = Du är redan där :tungan

En sak är iaf säker, det var mig en jävla hoj att skapa diskussioner om allting. :D
Snart är minst hälften av alla trådar relaterade till den hojen, vid en sökning på S1000RR på forumet får du svaret = Du är redan där :tungan

Skönt med lite omväxling till diskussionerna om bulten..

Av misstag råkade jag glömma kopplingen några ggr när jag växlade ner på min exhoj också och det gick konstigt nog precis lika bra som upp:confused:

För att nu vara lite OT som alla andra här så kan jag berätta att jag just suttit 2,5 timmar på en er6 och den var riktigt kul faktiskt :-)
På allt utom motorväg, men dem försöker man ju ändå undvika eller hur?
Den jag har lånat är förvisso så trimmad den kan bli, portad, planad, PC3, helsystem. Jag tror jag slår till:tummenupp

Starstriker skrev:
Nu har vi glidit ifrån ämnet lite här. Det jag skrev var att 5:an och 6:an kändes lite onödiga på en sån där hoj för "vardagsköring" eftersom BMWn iaf puttrade på fint i närmare 200 på 4:an utan att ens ligga i närheten av varvstopp.

Jag är av totalt motsatt uppfattning, varför ska alla sporthojjar ha raka rör i form av upjackade slipon med dragen db-killer, och ligga på 1:an på motorvägen med 150dB och 14.500 rpm :va:va:va om man ändå ligger i jämn fart i 5 mil och suger i sig en liter per mil, är det för att känna sig aktiva :va:va:va

Varför petar man inte i 6:an och åker tyst och bekvämt :va

Av misstag råkade jag glömma kopplingen några ggr när jag växlade ner på min exhoj också och det gick konstigt nog precis lika bra som upp:confused

Det är inget underligt alls, går finfint om man slår av lite bara, det är ju det en quickshift gör, den bryter tändningen just när det skall vevas bland växlarna. :)

När jag misshandlar min dödsraket (geggmoppen) så är det ofta man växlar hejvilt utan koppling. :metal

Det finns inga synkringar som bromsar upp dreven i en mc-låda, det är så att säga lite likt dogringlådan rallybilarna vanligtvis åker med, pang-på-ingrepp helt enkelt.

HAHAHA.

C1:an är krüm som fan. Gör 110 med mina 100 pannor i. Rapp vid rödljusen i stan, dricker nästan inget, står emot regn hyfsat och dessutom har den stereo och säkerhetsbälte. Och rejäl baklucka där man kan lasta in Vad mer kan man begära!?

Måste ju tyvärr ge +++++ på detta :D

Har nu kört igenom Tyskland (Autobahn) och även igenom Frankrike och sitter nu vid medelhavet, tror inte S1000RR förarna får i växlarna alls.

Jag har inte sett en enda sådan sedan jag lämna "Bulten" i tisdags,

Går att köra i 50 på 6:ans växel på Retta, ibland är det skönt med lungn fin touringåka på hög växel, om man har passagerare, som ett plus får man även låg förbrukning då.

Kan hålla med att man vid inspirerad körning vill ha bra dragläge så man spelar upp till 4:an, bana så mest 2:an/3:an förutom någon lång raka..

Nog fan petar jag o använder alla mina växlar iaf.

Men kan däremot inte förstå en cykel med 18 eller det finns väl t om 24 växlar, där blir det svårt att fatta..:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT