Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Apporpå ingenting... finns det nån bra tråd ang "service, tips & tricks" när det gäller typ 525'or & Husor mfl? Det e ju lite maintance att utföra.

Loy skrev:
2691758 jonte engdahl står det på framskärmen iaf ;)

Yeppers, helt rätt. Det var där jag köpte den.
 
Last edited:
RoLLER skrev:
2691349 Här kommer lite bilder dålå... Efter ett par timmar lek och bus idag.

Jag körde ca 2 timmar idag, varav 1 timme i ett endurospår.
Har du tvättat den eller? Så ser inte min hoj ut efter ens 15 minuter i ett endurospår. Säkert att du inte körde på ett elljusspår för joggare? :D
 
Neutral skrev:
2691836 Har du tvättat den eller? Så ser inte min hoj ut efter ens 15 minuter i ett endurospår. Säkert att du inte körde på ett elljusspår för joggare? :D

Hehe... njae... jag gjorde det också iofs. Men det va ganska kallt så det va inte så farligt slaskigt. Sen undvek jag dom värsta surhålen.

I helgen blire Enduro i Arlanda, då jävlar! :mad:
 
RoLLER skrev:
2691771 Apporpå ingenting... finns det nån bra tråd ang "service, tips & tricks" när det gäller typ 525'or & Husor mfl? Det e ju lite maintance att utföra..

Nja om du får för dig att motorenovera din hoj! :D
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6910&highlight=525

http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=12114&highlight=525


Detta bör du passa på att göra innandu tar ut hojen på vägen igen!!
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4857&highlight=525
 
RoLLER skrev:
2691771 Apporpå ingenting... finns det nån bra tråd ang "service, tips & tricks" när det gäller typ 525'or & Husor mfl? Det e ju lite maintance att utföra.



Yeppers, helt rätt. Det var där jag köpte den.
servicen är enkel på den hojen... sen e det bara frågan om du vågar ställa ventiler själv eller låter nån annan göra det. det sägs att den jäääätelång skruvmejsel är bra o ha när man ska ställa ventilerna. så man kan komma åt avgassidan på ett enkelt sätt..
 
chukabowa skrev:
2692596 servicen är enkel på den hojen... sen e det bara frågan om du vågar ställa ventiler själv eller låter nån annan göra det. det sägs att den jäääätelång skruvmejsel är bra o ha när man ska ställa ventilerna. så man kan komma åt avgassidan på ett enkelt sätt..


En kort mejsel funkar oxå fint. man behöver inte ta bort kylarna för att ställa ventilerna!! Se nu till att mecka lite fett i alla lager (så håller det mkt längre!) och borra hål i svingen för att vatten ska rinna ut som i tråden ovan. Annars sätter sig gärna justerinsskruvarna fast till bakhjulet efter ett tag. Been there

RoLLER skrev:
2692052 Fyfan vilket meck! :näsblod Det enda jag vill veta e hur/var man fyller på glykol :confused:

På höger kylare högst upp har du en liten 8-skruv. Lossa den.

På vänster kylare har du kylarlocket - lossa och fyll på vatten tills det rinner där du tog bort skruven. Sätt dig skruven och locket. Kör en liten sväng och kolla nivån. Vattnet ska ligga ovanför "cellerna"
 
Last edited:
chukabowa skrev:
2692596 servicen är enkel på den hojen... sen e det bara frågan om du vågar ställa ventiler själv eller låter nån annan göra det. det sägs att den jäääätelång skruvmejsel är bra o ha när man ska ställa ventilerna. så man kan komma åt avgassidan på ett enkelt sätt..

Första gångerna har jag en polare som ska hjälpa till så man lär sig... sen ska det nog inte vara några probbs :va
 
Jag trodde du skulle köra motard?? :va

Ok, regel nummer ett innan man tar ut en flång ny skogshoj är att montera bort saker som går sönder när du välter: blinkers och nummerplåt. Nästa steg är att montera dit skydd som gör att handbromshandtagen och kopllingshandtagen inte går sönder vid varje körning, eftersom du välter: på med barkbusters. Sen sätter du dit en hasplåt som skyddar motorn, då du oundvikligen kör på stora, feta stenar... och sen välter.

Nåväl, välkommen till SOE -dags att börja lusläsa i forumet.

Jo, orginaldäcken är väl bytta? Om det sitter scorpion-FIM-däck på, så är bakdäcket värdelöst, men framdäcket bra vid torrt och hårt underlag, så det kan du spara till sommaren

ps. Olle O uppe vid Trosta, Arlanda, har bra grejer till hyfsade priser och är grymt trevlig och service-minded. Sladda förbi honom innan du kör nästa gång!
 
Last edited:
AMattsson skrev:
2693415 Jag trodde du skulle köra motard?? :va

Ok, regel nummer ett innan man tar ut en flång ny skogshoj är att montera bort saker som går sönder när du välter: blinkers och nummerplåt. Nästa steg är att montera dit skydd som gör att handbromshandtagen och kopllingshandtagen inte går sönder vid varje körning, eftersom du välter: på med barkbusters. Sen sätter du dit en hasplåt som skyddar motorn, då du oundvikligen kör på stora, feta stenar... och sen välter.

Nåväl, välkommen till SOE -dags att börja lusläsa i forumet.

Jo, orginaldäcken är väl bytta? Om det sitter scorpion-FIM-däck på, så är bakdäcket värdelöst, men framdäcket bra vid torrt och hårt underlag, så det kan du spara till sommaren

ps. Olle O uppe vid Trosta, Arlanda, har bra grejer till hyfsade priser och är grymt trevlig och service-minded. Sladda förbi honom innan du kör nästa gång!

Jorå.... jag ska köra motard... oxå! Men nu är det vinter och då är det enduro som gäller! :tuttar

Barkbusters e beställt men har inte kommit än. Hasplåten tänkte jag smacka på när jag bytt oljan, vilket jag gör imorrn.

Det e nå Metzeler 6 days Extreme (eller vad det står) som sitter på nu. Vilka Bridgestone eller Michelin som finns på www.rollersdack.se skulle du rekomendera?
 
RoLLER skrev:
2694249 Jorå.... jag ska köra motard... oxå! Men nu är det vinter och då är det enduro som gäller! :tuttar

Barkbusters e beställt men har inte kommit än. Hasplåten tänkte jag smacka på när jag bytt oljan, vilket jag gör imorrn.

Det e nå Metzeler 6 days Extreme (eller vad det står) som sitter på nu. Vilka Bridgestone eller Michelin som finns på www.rollersdack.se skulle du rekomendera?

Michelin S12!! Ett fullgott däck som många enduroåkare kör på. Mkt enkla att kränga av/på också
 
Grymt fin hoj, grattis. Stabilt att du använder den som den ska i geggamojjan och inte fegar med den som många motardförare som aldrig skulle komma på tanken med att skita ned sin hoj.

Fan nu fick jag abstinens, i helgen åker XR:en fram, står just nu helt otvättad och jävlig i garaget och längtar ut.
 
sgtpepper skrev:
2694308 Grymt fin hoj, grattis. Stabilt att du använder den som den ska i geggamojjan och inte fegar med den som många motardförare som aldrig skulle komma på tanken med att skita ned sin hoj.

Fan nu fick jag abstinens, i helgen åker XR:en fram, står just nu helt otvättad och jävlig i garaget och längtar ut.

Tackar tackar!

Jo va f*n, prio #1 e att ha kul och använda grejerna. En 525 e byggd för tuffa tag och ska användas därefter. Det e bara jobbigt för en själv om man e för anal med sina prylar. Enduro e dessutom kanonbra träning :tummenupp

Edit: Jag blir så glad av alla gratulationer så jag smäller upp ett par egobilder till som jag tog idag.

Bild-001.jpg


Bild-002.jpg


Bild-003.jpg


Bild-004.jpg
 
Last edited:
Pungis skrev:
2694266 Michelin S12!! Ett fullgott däck som många enduroåkare kör på. Mkt enkla att kränga av/på också

Jepp, S12 fungerar mycket bra för svensk enduro och lera! Det finns dom som tycker att dom blivit sämre sedan tillverkningen flyttats till Thailand, men jag håller inte med.

S12-däcken och Metzelers MC4-däck är ungefär likvärdigt bra på lera. Hitills har jag kört på M12 och S12 och det är stooor skillnad till S12's fördel. Tycker inte att de slits mer än M12 heller för den delen, men det är ju vad jag tycker. Jag har tänkt att prova MC4 nästa gång, så vad jag ville komma till är att jag tycker att den däringa däcksbutiken i Frihamnen :7peta gott skulle kunna ta hem och kränga MC4-däck för då lipper man åka till Sollentuna för att köpa däcken till bra pris. :D
 
AMattsson skrev:
2694433 Jepp, S12 fungerar mycket bra för svensk enduro och lera! Det finns dom som tycker att dom blivit sämre sedan tillverkningen flyttats till Thailand, men jag håller inte med.

S12-däcken och Metzelers MC4-däck är ungefär likvärdigt bra på lera. Hitills har jag kört på M12 och S12 och det är stooor skillnad till S12's fördel. Tycker inte att de slits mer än M12 heller för den delen, men det är ju vad jag tycker. Jag har tänkt att prova MC4 nästa gång, så vad jag ville komma till är att jag tycker att den däringa däcksbutiken i Frihamnen :7peta gott skulle kunna ta hem och kränga MC4-däck för då lipper man åka till Sollentuna för att köpa däcken till bra pris. :D

Jaså DEN butiken! Den butiken rockar hårdare än Sator! :yoparty

Skicka gärna ett mail till mail@rollersdack.se på vilka dimensioner du är intresserad av så ska du få ett pris så det svartnar för ögonen på Black Sabbath!
 
Tänk nu på Roller att du kan inte köra med den cross framskärmen med motard däck! Ser ju bedrövligt ut. Sen måste du ju göra något år reg hållaren. Att inte dagens mc tillvärkare gör någon cykel med en snygg bak läpppp! Jaja Grattis ialla fall till en kanon cykel och en underbar butik.:tummenupp
 
Flera som lovordar OlleO, jag har tvärsom erfarenheter från samtliga av mina besök där som fått mig att undvika butiken. Inte alls så kompetenta som det har påståtts.
 
RoLLER skrev:
2694249 Jorå.... jag ska köra motard... oxå! Men nu är det vinter och då är det enduro som gäller! :tuttar

Barkbusters e beställt men har inte kommit än. Hasplåten tänkte jag smacka på när jag bytt oljan, vilket jag gör imorrn.

Det e nå Metzeler 6 days Extreme (eller vad det står) som sitter på nu. Vilka Bridgestone eller Michelin som finns på www.rollersdack.se skulle du rekomendera?

http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1181

BFG Crossengo med Dubb :)
Har en 2007 525 EXC med akkurat de dekkene og de er utmerket til is og snø.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top