Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

Rasorblade skrev:
2674501 läs Bike´s motardtest :tummenupp

Jo jag har letat upp uppslaget men är för upptagen att läsa vad ni skriver! :)

Rasorblade skrev:
2674501
Husan 1:a på gatan precis före 660´n
Husan 1:a på bana

Men en husa skall servas var 15:e timma
En 660 har ingen el-start
Aprilia´n lider av dålig insprutning enl. Bike

Fast kan/vill man serva efter varje tur så definitivt en Husa.

660 är döenkel att lära sig att kicka och går att skrämma upp om man nu tycker att det är för lite krut i den.

Aprilian talar för sig själv, Twin säger allt..

Jo det där med serviceintervallerna är sisådär. Men körglädje e viktigt!

Jag trodde att Alla motarder va stånkor. Twin säger allt...? I negativ bemärkelse ellers? Bökigare att serva? Är jag dum som inte fattar? :(

Om du inte hittat något och ännu inte provkört en Husa 650 så tycker jag att du ska göra det. Jag gick också från sporthoj till motard, så som många andra. Hittils så ångrar jag mig inte. Prövade en del retarder innan jag fastnade för husan. Är riktigt nöjd med den, billiga delar, går bra, lätt meckad, bra försäkrings premie.
Hittar du ingen att provköra så kom förbi Ua så får du pröva.

Lycka till!

Olof Eriksson skrev:
2674478 Det har varit problem med att få fram reservdelar under 2006 men till nästa år ska det inte vara något problem. Min handlare har köpt på sig en eller flera grejjer av varje.

Tillbehör är sisådär, det går att få tag på allting men det finns inget jätteutbud. Avgassystem finns det flera tillverkare av. Hittills tycker jag det verkar som om det är smartast att ha kvar orginal dock.
Äh, klart man ska byta system, det är inte dyrt och det låter bra mycket ballare. :) Finns tillräckligt mycket tillbehör faktiskt, inget saknas vad jag vet.

RoLLER skrev:
2674528 Jo jag har letat upp uppslaget men är för upptagen att läsa vad ni skriver! :)

Jo det där med serviceintervallerna är sisådär. Men körglädje e viktigt!

Jag trodde att Alla motarder va stånkor. Twin säger allt...? I negativ bemärkelse ellers? Bökigare att serva? Är jag dum som inte fattar? :(

Nä tänkte mest på att twin är coolt...exotiskt...:tummenupp men som sagt oxå "dubbelt" arbete vid service

Körglädje kommer du att få av alla.... köper du en 660 05 eller nyare så är det tom. 500-mils intervall.

Och kan jag som bara e 170 cm kicka igång min 660 så kan du det med lätthet.. Övning ger färdighet.:D

Wheelie4ever skrev:
2674519 Däremot värre med det... finns nästan inga tillbehör till sxv:n än. Men det e ju en ny hoj på marknaden så det lär väl dyka upp så småningom.
Till 625:an kan en månadslön försvinna alldeles för fort om bläddrar i deras tillbehörskatalog.

Priset på reservdelar ligger ganska lika... Sxvn e snäppet dyrare men väldigt liten skillnad.

Underskatta dock inte 625:an...det e en grymt driftsäker hoj nästan 800 mil utan att röra en skruv i den(knappt så dom behövde justera ventilerna vid 600 milaservicen). Har ju bara fått ihop 45 mil med sxv:n så det återstår o se hur driftsäker den är men hittils går den som en klocka!
I nyaste Bike testar dom Husan, Sxv:n och 660:n mot varann kolla in den. :yoparty

Vilket objektivt och bra inlägg. :tummenupp Men det gjorde mig bara ännu mer osäker :(

nilzz skrev:
2674531 Om du inte hittat något och ännu inte provkört en Husa 650 så tycker jag att du ska göra det. Jag gick också från sporthoj till motard, så som många andra. Hittils så ångrar jag mig inte. Prövade en del retarder innan jag fastnade för husan. Är riktigt nöjd med den, billiga delar, går bra, lätt meckad, bra försäkrings premie.
Hittar du ingen att provköra så kom förbi Ua så får du pröva.

Lycka till!

Jag har kört KTM 525, 660, LC4, Duke och Honda XR 650R, 450 CRF, Yamaha WR 450 mfl men aldrig en Husa.... :(

Jag måste helt enkelt testa en sån, tackar som erbjuder! :) Jag frågar igen..., vart finns dom eg för påseende i Stockholmsområdet? Jag har aldrig sett en Husa i en affär.

RoLLER skrev:
2674552 Jag har kört KTM 525, 660, LC4, Duke och Honda XR 650R, 450 CRF, Yamaha WR 450 mfl men aldrig en Husa.... :(

Jag måste helt enkelt testa en sån, tackar som erbjuder! :) Jag frågar igen..., vart finns dom eg för påseende i Stockholmsområdet? Jag har aldrig sett en Husa i en affär.

Ktm säljer ju husa nu och vet att dom har en i butiken på Sveavägen... dom renoverar iofs just nu men tror dom öppnar igen snart.

RoLLER skrev:
2674552 Jag har kört KTM 525, 660, LC4, Duke och Honda XR 650R, 450 CRF, Yamaha WR 450 mfl men aldrig en Husa.... :(

Varför är inte hondan med bland de du har att välja på nu då? Bara nyfiken :)

RoLLER skrev:

Hehe, kika förbi Karlstad :p Nejra, finns inte så många på blocket nu ser jag. Så verkar svårt just nu. Man vill ju helst ha en fin.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=41455 så fåru en riktigt fin :) Kanske lite dyr

Olof Eriksson skrev:
2674559 Varför är inte hondan med bland de du har att välja på nu då? Bara nyfiken :)

Jo asså.... den är vansinnigt rolig att köra. Den bjöd verkligen på körglädje i klass med det jag är ute efter. Men den är inte med pga att det e en renodlad tävlingsmaskin väl? Är den ens LV-reggad? Och den måste man väl serva så fort man startat motorn väl?

Jag måste dra och tjacka nåt att svulla. Skriv på, ni är till stor hjälp.... eller alla sätter ännu mer giller i huvet på mig rättare sagt :p

RoLLER skrev:
2674569 Jo asså.... den är vansinnigt rolig att köra. Den bjöd verkligen på körglädje i klass med det jag är ute efter. Men den är inte med pga att det e en renodlad tävlingsmaskin väl? Är den ens LV-reggad? Och den måste man väl serva så fort man startat motorn väl?
Den finns som LV-reggad fram tills 2003, CRF 450 HM heter den då. Det är lika mycke race-motor som Husabergen och Aprilian. Aprilian har fördelen att vara en twin, vilket på många sätt spar på grejjerna, förutsatt att man inte varvar den mer än en singel (ofta man inte gör det :crash ). I mitt tycke är hondan mycke finare i kvalité och rent estetiskt samt den e mycke lättare att jobba i än husan (med tanke på måtten). Personlig åsikt då, har ju själv åkt Honda fram tills 2007 så det kan ju tänkas att man är färgad...

Angående service så som sagt, jag har nog skruvat i hondan mindre per timme jag kört med den än vad jag skruvat i husabergen medans jag hade den (2004)

Olof Eriksson skrev:
2674592
Angående service så som sagt, jag har nog skruvat i hondan mindre per timme jag kört med den än vad jag skruvat i husabergen medans jag hade den (2004)
Skruvar man inte fast låsmuttrarna efter ventiljustering blir det mer tid i garaget.Hondan går också sönder om man har lösa M6-muttrar under ventilkåpan:rolleyes: 450 som gathoj är skit oavsett märke,åtminstone så länge det är encylindriga hojjar(har inte provat Aprilia).

Busaberg skrev:
2674641 Skruvar man inte fast låsmuttrarna efter ventiljustering blir det mer tid i garaget.Hondan går också sönder om man har lösa M6-muttrar under ventilkåpan:rolleyes: 450 som gathoj är skit oavsett märke,åtminstone så länge det är encylindriga hojjar(har inte provat Aprilia).
jao visst är det så. Men den tiden jag la på att fixa till det räknar jag inte in, för det var ju något jag själv orsakat.

Wheelie4ever skrev:
2674556 Ktm säljer ju husa nu och vet att dom har en i butiken på Sveavägen... dom renoverar iofs just nu men tror dom öppnar igen snart.

Just ja! Nu när du skriver det så kommer jag faktiskt på att jag sett Husa hos dom. Har dom en hemsida? Jag har googla på KTM+sveavägen men hittar inget.

Busaberg skrev:
2674641 450 som gathoj är skit oavsett märke.

Jag har aldrig ägt nån men känslan jag har är att dom är för tävlingsorienterade. Jag kommer att köra till och från jobbet dagligen med min + nöjesåka såklart. Inga 35-mila rundor iofs.

Last edited:
RoLLER skrev:
2674695 Just ja! Nu när du skriver det så kommer jag faktiskt på att jag sett Husa hos dom. Har dom en hemsida? Jag har googla på KTM+sveavägen men hittar inget.

Jag har aldrig ägt nån men känslan jag har är att dom är för tävlingsorienterade. Jag kommer att köra till och från jobbet dagligen med min + nöjesåka såklart. Inga 35-mila rundor iofs.

Eftersom du skall ha de till jobbet varje dag så tycker jag nog du skall överväga å ta en KTM 660/625 i alla fall.

Det blir ju en hel del service annars med en Husa.

RoLLER skrev:
2674695 Jag har aldrig ägt nån men känslan jag har är att dom är för tävlingsorienterade. Jag kommer att köra till och från jobbet dagligen med min + nöjesåka såklart. Inga 35-mila rundor iofs.

Jag skulle inte rekommendera nån att köpa en 525 eller Husa 650 om man enbart ska åka gata.10-15 timmar mellan oljebyten och ventilkoll är inte speciellt ansträngande,men de flesta racermotarder ska väl ha en komplett motorgenomgång vid 100-150 timmar,det går ganska fort att komma upp i vid gatkörning.Man kan säkert chansa och köra längre,men då ska man inte komma och gnälla att det är kass kvalitet om det rasar heller.
Minst en motorklyvning per säsong i alla fall.Det är iochförsig lättskruvat,men kostar en slant.
Men det är ju vad jag tycker.

Rasorblade skrev:
2674733 Eftersom du skall ha de till jobbet varje dag så tycker jag nog du skall överväga å ta en KTM 660/625 i alla fall.

Det blir ju en hel del service annars med en Husa.

Varför ska det vara så svårt att köpa en motard? :( Ska man köpa en 1-liters R-hoj kan man köpa vilket märke som helst och allt rockar vrövv!

Så... vad har elstart, rockar vrövv samt inte går sönder?

RoLLER skrev:
2674747 Varför ska det vara så svårt att köpa en motard? :( Ska man köpa en 1-liters R-hoj kan man köpa vilket märke som helst och allt rockar vrövv!

Så... vad har elstart, rockar vrövv samt inte går sönder?

som jag sa innan.. kan jag kicka kan du kicka.... satsa på en 660:tummenupp

:yoparty

Är det tvunget att ha elstart så ta 625:an

Wheelie4ever skrev:
2674463 Bytte från 625:a till Sxv:n...
Kan definitivt rekommendera sxv:n!!!

serviceintervallerna beror ju lite på vad du plockar ur den men de e ungefär samma som 625:an.

nu har du ju ändå lite fel, 625 har oljebyte var 500:e mil (givetvis gör man de oftare för kostar inte så mycket)
efter 500 mil är de nästan dags att byta kolv på aprilian...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti