Nu har jag kollat försäkring på en CB1000R, hopplöst! (23 år, bor i GBG)

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
Min är avställningsbar, men ligger på runt 2900.-/månaden för halv när den är påställd. 1000.-/mån avställd.
21 år och centrala göteborg med en cbr600rr -04. Kom inte här och klaga va ;-)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
En GSXR 1100 -92 och äldre kostar i sommar ca 1800 kr hel/hel hos Bilsport o mc.
Krav skall vara i orginalskick.
Visst hojen är inte helt självsvängande men med 14,3 kr/bakhjulshk (126 hk) så är den grymt prisvärd.
En nyare sporthoj ligger på 100 och uppåt (150 hk och ca 15 000 kr)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du får ha nåt äldre skräll till du haft kortet ett tag.. Antalet körkortsår spelar JÄTTEstor roll för premierna, helt ok i mina ögon. Dagens hojar är alldeles för snabba för nybörjare.. (Sen kan man ju ifrågasätta antalet körkortsår som kontrollpunkt, men jag kan inte komma på nåt bättre själv så det är bara att acceptera.)

Kolla Honda Hornet600, Ducati Monster och Triumph Street triple..

CB1000R har för mkt effekt för att bli billig. Sen får du ett prisras när hojarna är äldre än 3 år hos de flesta bolag. När du haft kortet 5 år kan du gå till BilsportMC och då blir det kalasbilligt.

C`est la vie..
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Du får ha nåt äldre skräll till du haft kortet ett tag.. Antalet körkortsår spelar JÄTTEstor roll för premierna, helt ok i mina ögon. Dagens hojar är alldeles för snabba för nybörjare.. (Sen kan man ju ifrågasätta antalet körkortsår som kontrollpunkt, men jag kan inte komma på nåt bättre själv så det är bara att acceptera.)

Kolla Honda Hornet600, Ducati Monster och Triumph Street triple..

CB1000R har för mkt effekt för att bli billig. Sen får du ett prisras när hojarna är äldre än 3 år hos de flesta bolag. När du haft kortet 5 år kan du gå till BilsportMC och då blir det kalasbilligt.

C`est la vie..

Haft körkortet snart i 4 år (i augusti).

Började på en ZX7R, tokbillig i försäkring i början. 2500 betalade jag hel/hel, givetvis på pappas namn (bodde på samma adress och det var ok). Sen köpte jag en splitterny CB600F Hornet 08:a med ABS, via Honda MC försäkringar kostade den 5500 hel/hel på pappas namn. Sålde båda två. Hade inget att åka på ett tag, sen köpte farsan en blade 2010 som man fick åka en sommar. Sen köpte jag en 1098 förra året som sålts nu i år. Ska börja plugga och eventuellt flytta ut och vill då ha en billig hoj på mitt namn, och trodde faktiskt att CB1000R skulle vara relativt billig, men nej :)

Det känns lite sådär att gå från en 1098 till en Hornet 600, eller något liknande. Men det är bättre att åka hoj än att inte åka alls.

Ett tips till alla, KÖR aldrig en literklubba om ni inte har råd att äga en. Det blir jobbigt och inget kommer i närheten :)
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
har inte fattat det där.... tror att det är som du säger... vill inte ha honom som kund, men då borde det gälla oavsett cykel?!? han blir ju inte en sämre förare med sämre omdömme bara för att han kör en -12 istället för en -90.
och vid en krash så är det väl inte hojjen som är det dyra.... det är ju återställningen av killen/tjejjen som kostar apa.
visst, det är ju inte gratis med en ny cykel, ställ och diverse utrustning... men alla andra kostnader det medför!?!
utryckning, personal, sjukhusvistelse, rehab, utrustning för ev. invaliditet hela livet.... listan kan ju göras hur lång som helst, och det är väl därför som trafikförsäkringen är så dyr medans hel inte har blivit lika dyr på samma sätt.

rättelse om jag har fel

Hela grejen är väl att de räknas som klassiker och klassiker nuförtiden måste ju inte vara tröga häckar från -79. Jag kör en vfr från -92 för det har jag (knappt) råd med. Första årsmodellen av 929 är ju klassiker från och med i år och steget i körbarhet och prestanda mellan en sån från-92 eller en från -12 är förmodligen inte lika stort som gapet har varit tidigare. Lik förbannat är den från -92 en klassiker och därmed billig att försäkra. Kommer säkert att ändras när f-bolagen fattar vad som händer, tänk när r1 blir klassiker.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haft körkortet snart i 4 år (i augusti).

Fast att jämföra dina förra försäkringar är ju rätt ointressant när du har kört skenförsäkrat! :fakta


Fast det lät lite dyrt om du haft kortet i 3 år. Ändå är det 5 år som är den stora gränsen, och sen är både trafik- och halvförsäkringen dyrare för att du bor i storstad.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Första årsmodellen av 929 är ju klassiker från och med i år och steget i körbarhet och prestanda mellan en sån från-92 eller en från -12 är förmodligen inte lika stort som gapet har varit tidigare. Lik förbannat är den från -92 en klassiker och därmed billig att försäkra. Kommer säkert att ändras när f-bolagen fattar vad som händer, tänk när r1 blir klassiker.

Bara en sak. 929 är vad CBR900 från 2000-2001 (inofficiellt) kallas, då den hade just 929cc och var en stor omdesign från den klassiska 900:an som bara hade evolverat lite från 1992 till 1999. Modellen efter 929 (2002-2003) kallas inofficiellt för 954, och därefter kom CBR1000RR.

CBR900RR från 1992 är den som klassas som klassiker från i år. Skulle inte tacka nej till en, då just gamla designen (1992-1999) är den som tilltalar mig mest.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Testa svedea de va klart billigare för mig på min Streetfighter betalar 5400:- hel/hel bor på landet 36 år, flyttar till täby i sommar kommer den kosta 9200:- hel/hel dvs 767:- i månaden i storstad!

Grejen är att jag har oxå en Hypermotard försäkrad där och då får jag 50% rabatt på den. Ska kolla ändå, kanske kan Sveda ge rabatt på 2a hojen oxå. Synd att de inte försäkrar 1098, den är mördande om man inte har avställningsbar. Gjensidige är mest uthärdligt...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Du får ha nåt äldre skräll till du haft kortet ett tag.. Antalet körkortsår spelar JÄTTEstor roll för premierna, ...

Fast det där stämmer inte riktigt på alla bolag. När jag kollar premie på Bilsport & MC så får jag samma summa oavsett hur många år jag anger att jag har haft körkort.
Men det är säkert så på vissa andra bolag, men jag tror nog ålder och bostadsort är de stora faktorerna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast det där stämmer inte riktigt på alla bolag. När jag kollar premie på Bilsport & MC så får jag samma summa oavsett hur många år jag anger att jag har haft körkort.
Men det är säkert så på vissa andra bolag, men jag tror nog ålder och bostadsort är de stora faktorerna.

Med skillnaden att det i B&MCs villkor för t.ex 30+ försäkringen krävs minst 5 år med körkort ;).

Så är det nånstans det spelar roll är det ju där :).
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Min Kawa kostar 45k om året helförsäkrat hos Folksam om man vill ställa av, mellan 14-30 annars på olika bolag. Jag har haft hojkort sedan -03, över 30 o bor i skogen :D
Däremot kostar min 125'a 650:- halv/helår :D

Men köp nått du har råd att åka med. Snabbare bågar är som djursex, det är inte för alla...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag hade hojar jag ville skaffa förr, men som jag valde helt bort pga premien. Är man ung och bor i storstad och med ett nyare hojval så får man räkna med dyr premie, för dessa försäkrings pengar är jag helt övertygad om att du kan välja en hoj som är roligare att köra, för mig har hojåka ett pris och själv med ålderns rätt så fnyser man och slänger på telefon och ringer vidare när de nämt hel/helårsförsäkringar på 7000 kr på en R1.....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Med skillnaden att det i B&MCs villkor för t.ex 30+ försäkringen krävs minst 5 år med körkort ;).

Så är det nånstans det spelar roll är det ju där :).

Aha, där ser man. Jag kollade aldrig närmare på villkoren och är så pass gammal att jag bara kollade på 30+ försäkringen.
(Som tur är så är jag tillräckligt gammal för att vara nöjd med att köra en hoj jag har råd att försäkra.)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Fast att jämföra dina förra försäkringar är ju rätt ointressant när du har kört skenförsäkrat! :fakta


Fast det lät lite dyrt om du haft kortet i 3 år. Ändå är det 5 år som är den stora gränsen, och sen är både trafik- och halvförsäkringen dyrare för att du bor i storstad.

Vem säger att det är skenförsäkrat när villkoren säger att jag får bruka hojarna :7peta :)

Ville bara kommentera att du påpekade att dessa hojar är snabba för nybörjare osv. Kört en hel del snabba hojar, allt handlar om mognadsgraden, sen finns det ingen som kan utnyttja dessa ändå på gatan :)

Är övertygad om att vi har dessa premier för att unga köper det senaste, hade unga köpt gammalt i samma utsträckning hade gammelhojarna haft samma skit.

Får väl fortsätta försäkra på farsan i värsta fall, trafik täcker även om det inte är ägaren som kör. FUCK FÖRSÄKRINGSBOLAGEN!

Kul att jag får pröjsa för att andra idioter ramlar.

Värt att notera, de gångerna jag åkt med folk så har de vurpats några gånger. Alla har varit 30 +, nä jag påverkar inte era premier alls som de människorna i eran ålder gör. Inget dåligt samvete har jag heller. Ni kan vara arga på mig den dagen jag ramlar, but then again, under tiden har det ramlat massor med folk i eran ålder - så ändå höjs era premier.

Så länge man inte vurpar mer än genomsnittet i 50 års åldern som min pappa är, då förstår jag inte varför folk på sh har emot skenförsäkring?
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
18000 för trafik är väl överkomligt? Bara 1500 i månaden ju. Värdeminskningen är större, för att inte tala om däckkostnaden om du kör lite bana.
Vad gnäller du om?
Bara att sälja till en polare/släkting på hösten och köpa tillbaka med en gång avställd.

Eller om du tycker det är dyrt så köp något gammalt mög du har råd med.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top