Nu har jag kollat försäkring på en CB1000R, hopplöst! (23 år, bor i GBG)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har alltid varit intresserad av sporthojar, har haft några och insett deras begränsningar som ett vardagligt fordon. Framförallt försäkringen, den är ju inte normal någonstans.

CB1000R är den läckraste fightern, ekonomisk i drift när det gäller service osv. Går att busa, går att cruisa till jobbet med den, och det går att köra bana med den. En perfekt kompromiss mellan bus och komfort.

Med detta i bakgrunden så ville jag ha en CB1000R. Den ska ju vara det praktiska valet, och inte för dyr i försäkring, eller?

Gjensidige ville ha 73 000 i trafik.

Bästa premien jag fick var 18 500 kr i trafik om jag inte minns fel, givetvis ej avställningsbar. Hopplöst:huvet

Ska en CB1000R kosta lika mycket i försäkring som en sportis? Brukar den göra det eller är det så att alla hojar är apdyra på mitt namn?

Någon som har tips på vad jag kan köpa för förmånlig försäkring? Blivit tipsad om Street triplen, inte riktigt överrens med utseendet men den har en grym motor och förmodligen mest bus i den klassen.

Eller får man köpa en hoj med 20 år på nacken och klassikerförsäkra? Kan man klassikerförsäkra gamla sporthojar?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vad fick du med Hondas märkesförsäkring hos IF?

Helförsäkring 30 tusen om jag inte minns helt fel.

Gick inte att välja trafik. Eller är det skitsnack?

Billigaste hojen var en gammal Ducati 916 (reggad som 45 kw), 8000 kr i trafik vilket är förmånligt. Men sen vill man kunna köra hojen varje dag också. Är svag för Duccarna men vet vilka bekymmer och serviceintervaller det är med en 916. Mycket som kan gå fel, så den är nog inget alternativ.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
är det abs så brukar bolagen sänka priserna lite, folksam vat jag har 15% rabatt om den har abs.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Bilsport och MC samt Svedea har blivit lovordade när det gäller nakna sporthojar, men du kanske redan kollat dom? :confused:
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Helförsäkring 30 tusen om jag inte minns helt fel.

Gick inte att välja trafik. Eller är det skitsnack?

Billigaste hojen var en gammal Ducati 916 (reggad som 45 kw), 8000 kr i trafik vilket är förmånligt. Men sen vill man kunna köra hojen varje dag också. Är svag för Duccarna men vet vilka bekymmer och serviceintervaller det är med en 916. Mycket som kan gå fel, så den är nog inget alternativ.

Det var himla saftigt, men sen tror jag en av "magiska" gränserna är när man fyllt 24 år för försäkringar, inte så att det blir billigt, men billigare. :)

Om du kollar på 10 år eller äldre Suzukis så kan du få riktigt bra priser, det har jag. 27 år och en TL1000R för lite över 6000 helförsäkrat Zon 2 Stockholm. :tummenupp
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Snyft snyft livet är bra orättvist, eller kanske finns en anledning till priserna=de vill inte ha dig som kund. Din åldersgrupp fuckar upp sig själv och för övriga oavsett hur skötsam just du är. Jag vill inte betala en spänn i apanage till kungen men är tvingad, du kan välja en annan hoj iaf, en 20 år gammal är nära gratis att försäkra :tummenupp
 

gr0dan

Radical Riders
Gick med
28 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
Ktm sxf 250 2011
Hade tidigare en cb100ra. Fick en rätt bra premie på den tyckte jag.
Fick viss rabatt pga att jag köpte den ny och att handlaren teckna försäkringen på den, lite rabatt för abs, också även rabatt för att jag var med i smc. Hamnade på cirka hälften av vad jag skulle betala när jag kollade upp försäkringen sj. Detta var hos Bilsport mc
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Har du testat lägga på en förälder och sedan valt friutlåning hos Svedia? Men vet inte ifall dem har som krav att föräldern är den som måste bruka den oftast.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag försäkrar min Streetfighter S på bilsport & MC - 700 spänn i månaden för hel - hel. Du hittar nog inte billigare än bilsport & mc.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag försäkrar min Streetfighter S på bilsport & MC - 700 spänn i månaden för hel - hel. Du hittar nog inte billigare än bilsport & mc.

lät riktigt bra! får man fråga hur gammal du är och i vilken zon?jag har alltid trott att Streetfighter S var dyr eftersom den hade 1098 motorn.
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)
Snyft snyft livet är bra orättvist, eller kanske finns en anledning till priserna=de vill inte ha dig som kund. Din åldersgrupp fuckar upp sig själv och för övriga oavsett hur skötsam just du är. Jag vill inte betala en spänn i apanage till kungen men är tvingad, du kan välja en annan hoj iaf, en 20 år gammal är nära gratis att försäkra :tummenupp


har inte fattat det där.... tror att det är som du säger... vill inte ha honom som kund, men då borde det gälla oavsett cykel?!? han blir ju inte en sämre förare med sämre omdömme bara för att han kör en -12 istället för en -90.
och vid en krash så är det väl inte hojjen som är det dyra.... det är ju återställningen av killen/tjejjen som kostar apa.
visst, det är ju inte gratis med en ny cykel, ställ och diverse utrustning... men alla andra kostnader det medför!?!
utryckning, personal, sjukhusvistelse, rehab, utrustning för ev. invaliditet hela livet.... listan kan ju göras hur lång som helst, och det är väl därför som trafikförsäkringen är så dyr medans hel inte har blivit lika dyr på samma sätt.

rättelse om jag har fel
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Jag försäkrar min Streetfighter S på bilsport & MC - 700 spänn i månaden för hel - hel. Du hittar nog inte billigare än bilsport & mc.

Testa svedea de va klart billigare för mig på min Streetfighter betalar 5400:- hel/hel bor på landet 36 år, flyttar till täby i sommar kommer den kosta 9200:- hel/hel dvs 767:- i månaden i storstad!
 

LuddyOz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Vimmerby
Hoj
Hornet 900 -03 "såld", CB650 Bobber -80
pröjsade 6559:- hel/hel för min på bilsport-mc.. gick över till Svedea å betalar nu 4691:- hel/hel
 

naneK

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2011
Ort
Skövde
Hoj
Kawasaki Er6-n 2016
Har du kollat med Folksam? Hade liknande problem fast jag köpte en hyosung GT650 Comet:va som första hoj...svindyrt överallt förutom Folksam där jag fick 4000 kr/år halvförsäkring plus att den är avställningsbar.
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Testa svedea de va klart billigare för mig på min Streetfighter betalar 5400:- hel/hel bor på landet 36 år, flyttar till täby i sommar kommer den kosta 9200:- hel/hel dvs 767:- i månaden i storstad!

Älta borde bli samma lika, om det är Älta i Stockholms län och inte något annat Älta. :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top