Nu blir det nog "Varseljacka på!"...

• Thread starter Thread starter hrc
  • Start date Start date

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Jaha, det händer väl oss alla då och då naturligtvis men det här när man kommer körandes och en bil från korsande väg med väjningsplikt närmar sig kan ju bli onödigt spännande. Man tänker "men stanna då..." därefter "men STANNA då!" strax följt av "AmenföriHELV....". Sen kan det ju gå lite hur som helst men i söndags gick det bra, fanns lite plats att smita förbi på insidan. :kocko
Dessutom gick det bara i 70 pinnar.

Det dumma är att jag blir så paff i sådana där situationer att jag inte kommer mig för att bromsa ordentligt. Bara svär mig blå istället.

Kompressorhorn vore fint ibland.... Fast var skulle man ha kompressorn tro....

Må vara att det ser löjligt ut med en knallgul varseljacka som syns på 100 meters håll när man åker hoj men det känns som det kvittar faktiskt. Hellre vid liv än snyggt klädd. (Är visst vanligt att man slår av båda lårbenen när man flyger över styret vid kollision med bil. Gaah.)

Och ja, jag VEET att alla bilister är ute efter att mörda mig men trots att jag är en alltigenom helt felfri, perfekt människa så kan jag nån gång per år missa nån enstaka sån där plåtlåda.

Skit händer. Kör försiktigt. Ibland iallafall.

HanneZ skrev:
kör med heljus på!

Ja jo, har sett det tipset förut. Svårt att bedöma om det gör nån skillnad i dagsljus. Ä ju rätt svagt.. Men det kan väl inte skada!

hrc skrev:
Ja jo, har sett det tipset förut. Svårt att bedöma om det gör nån skillnad i dagsljus. Ä ju rätt svagt.. Men det kan väl inte skada!
Det gör skillnad, i princip alla bilar blinkar åt en ;P

Det finns ju även sån där snygg orange tejp man kan dra över backspeglarna ;P

Seriöst så har jag nästan blive påkörd två gånger i veckan oxo på samma sätt, så det börjar nog vara dags å tänka på hur man ska lösa det.

Jodå det stämmer helljus ger stor skillnad, använder det själv ganska ofta, speciellt vid lite mer inspirerad körning.

Brukar även blinka med ljustutan till bilar som är på väg ut från sidoväg, har hjälpt många ggr men ingenting är ju 100%

Det är väl bara så att vi på MC måste ligga steget före alla andra trafikanter hela tiden....

*Superlight* skrev:
Jodå det stämmer helljus ger stor skillnad, använder det själv ganska ofta, speciellt vid lite mer inspirerad körning.

Brukar även blinka med ljustutan till bilar som är på väg ut från sidoväg, har hjälpt många ggr men ingenting är ju 100%

Det är väl bara så att vi på MC måste ligga steget före alla andra trafikanter hela tiden....

Jag vågar inte blinka i de fallen för de kanske missuppfattar det hela och kör utan jag slår på heljuset och har det på ända tills jag passerat *mcmördaren*.

Du kanske skulle agera lite mera defensivt i den där typen av situationer? Om du ser en bil som inte verkar stanna kanske det är smartare att i god tid förbereda sig på att bilen kommer svänga ut framför dig och agera efter det, typ vara beredd att stanna, kolla vart det finns plats att köra förbi etc. Att bara köra på och "hoppas" att bilen stannar kanske inte är så smart?

Kör man MC i trafik får man ha lite fantasi. Det är ju ett bekant faktum att folk gör fel, och det gäller att se till att uppfatta situationer tidigt så man inte blir överraskad när något händer. Jag blir lite förvånad när folk skriver att de "håller på att bli överkörda/nermejade" flera gånger i veckan. Jag kör genom Stockholm varje dag i rusningstrafik och det är ytterst sällan någon bilist skrämmer mig. (Nu lär jag bli överkörd på vägen hem bara för att jag skrev så där... :näsblod )

Är nog tyvärr så att det inte hjälper meden jacka :rolleyes: I de allra flesta fall har bilisten set dig men kört ut ändå. Ursäkterna för varför dom kör ut är oändliga............. Kör man för långsamt (läs lagligt) så kör dom ut för att dom tror att det är en moped. Kör man för fort så tror dom att man är längre bort så att dom hinner osv osv. Varför kan alldrig bilisterna någon gång börja tänka vettigt, varför måste dom alltid köra ut för att hinna före bara för att bli omkörda ett par hundra meter senare :kocko En sådan tuta som man har på fotbollen kanske hade varit något! Och så skall man helst tuta nbär man är alldeles brevid bilen, bonus om rutan är ner vevad :yoparty

Last edited:
Det är väl lite väl fjolligt med reflexjacka, då tar jag nog hellre risken med en smäll då och då.

/
Ingel gör sitt för att förbättra trafiksäkerheten ute på vägarna...

GibsonSG skrev:
... Jag kör genom Stockholm varje dag i rusningstrafik och det är ytterst sällan någon bilist skrämmer mig. (Nu lär jag bli överkörd på vägen hem bara för att jag skrev så där... :näsblod )

du kör ju BMW så det är väl inte så konstigt? :hihi

Själv har jag funderat på att montera rocket launchers på hojen... så man kan spränga bort bilister som kommer ivägen :D

När bilister "gör uppenbara fel" i trafiken där jag själv kunde ha fått åka till sjukan brukar jag stanna dom eller banka lite på deras bilar för att få lite uppmärksamhet på att man finns. Gäller även när jag är ute o trampcyklar, det om nåt är ännu farligare än att åka MC.

//håkan

HanneZ skrev:
kör med heljus på!

Eller när man närmar sig en korsning eller ser en bil som är på väg att åka ut... flasha med hellyset... då fångar man deras uppmärksamhet o dom fattar att dom ska hålla in trynet.

När du är ute och kör ..............
Tänk att samtliga bilister är idioter som inte vet vad de gör
och kör och reagera efter de............

Min körskole lärare gav mig det rådet för 12 år sedan jag kör alltid efter de
man förvånas aldrig över vad bilisterna kan hitta ...........

bebbe skrev:
Och så skall man helst tuta nbär man är alldeles brevid bilen, bonus om rutan är ner vevad :yoparty

Tacka vet jag att svänga upp brevid trafiksyndaren, se att bilisten i fråga har rutan nervevad, ge lite lagomt med gas på hojjen och sen pilla lite på den "röda knappen" på gashandtaget... :arsele :hihi

existenz skrev:
Tacka vet jag att svänga upp brevid trafiksyndaren, se att bilisten i fråga har rutan nervevad, ge lite lagomt med gas på hojjen och sen pilla lite på den "röda knappen" på gashandtaget... :arsele :hihi

Busshammare! Finns med hållare på Biltema.

Fiamm gör små tutor som kan leva om nåt otroligt,
tyvärr är de inte godkända i Europa så de är lite
kluriga att få tag på.
Vad sägs om 130 dB?

Fiamm El Grande Twin

diskussion här

Annars gäller angående bilister:
Kör som de är älgar allihopa!
Alltid två fingrar på bromshandtaget i stan

Bifogat

• fiamm.jpg
    fiamm.jpg
    12 KB · Visningar: 178
Last edited:
Kompressortuta är bra och effektivt! Det brukar liva upp de mest blinda och
döva trafikanterna, jag har tråcklat in både kompressorn och tutorna bakom
främre kåpan och dom har räddat mig många gånger speciellt när nån skall
byta fil och man ligger i filen bredvid.

Jag funderar allvarligt :rolleyes: på att rikta avgasrören framåt. Bättre att avisera sin ankomst i tid

håkan skrev:
Gäller även när jag är ute o trampcyklar, det om nåt är ännu farligare än att åka MC.

Ånä, nu överdriver du allt. Hur många gånger har du sett en cyklist med skinnställ, ryggskydd och integralhjälm, va, va?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!