Nu är svinet dömd (Ulf Olsson)

Markus skrev:
Ja, det förnekar väl ingen men sedan tycker du att det viktigaste är att han kan återvända till ett normalt liv i frihet kan jag tänka mig. Själv tycker jag det viktigaste är att han inte återvänder till någon som helst form av liv i frihet.
Återanpassning, vård, blablablabla.

Jag ser inte återanpassning som ett självändamål.. Jag har svårt att tänka mig att alla går att återanpassa till ett liv bland "vanligt" folk...

Men visst tror jag att kriminalvård bör inkludera vård... Inte bara straff! Jag gråter inte om de livstidsdömda isitter inne på livstid med relativt lite vård..

Däremot ser jag det som att göra oss själva en björntjänst om ingen som döms till fängelse får vård...

Och att du inte ser paraleller mellan barn som blir systematiskt misshandlade fysiskt och psykiskt, och ett senare fullt utvecklat psykopatiskt beteende tror jag måste klassificeras som unikt.[/QUOTE]

Yes! :banana jag e unik! skämt o sido..

Det är inte vedertaget skulle jag vilja säga, det finns många fall där s k "maskrosbarn" klarat sig bättre mkt bättre än genomsnittet senare i livet. Vad beror det på? Proffshjälp från psykiatriskt håll? eller nåt annat? Ett annat synsätt.. Kan det inte vara så att människan i fråga är OND! genuint OND? Ofta läser man om olika förklaringar till illdåd, är det alltid nåt annat som är grunden till det inträffade? Jag kan förstå att det kan kännas skönt att skylla på något för att urskulda sig men så kan det ju inte vara varje gång.

crf 450 skrev:
Yes! :banana jag e unik! skämt o sido..

Det är inte vedertaget skulle jag vilja säga, det finns många fall där s k "maskrosbarn" klarat sig bättre mkt bättre än genomsnittet senare i livet. Vad beror det på? Proffshjälp från psykiatriskt håll? eller nåt annat? Ett annat synsätt.. Kan det inte vara så att människan i fråga är OND! genuint OND? Ofta läser man om olika förklaringar till illdåd, är det alltid nåt annat som är grunden till det inträffade? Jag kan förstå att det kan kännas skönt att skylla på något för att urskulda sig men så kan det ju inte vara varje gång.

Ont och gott existerar i sagornas värld, detta är verkligheten.

Ulf har säkerligen varit med om mycket mycket grymma saker som barn. Precis som många andra människor.
MEN jag har svårt att tro att det är den "ända" anledningen till att han blev såhär.

Finns många som haft det fruktsanvärt men som inte blivit såhär sen finns det killar som Jaffery Dahmer som tydligen inte alls skulle haft det värre än någon annan, som utsatte många människor för helt sjuka saker.

Självklart har hans uppväxt med saker och ting att göra men samtidigt måste man ju sätta stopp någon gång.
Felet ligger kanske i samhället att man ej tar tag i saker och ting i tid.
Vart fanns socialen när han va liten, såg ej skolan hur illa han for osv

En anledning till att jag inte tycker det minsta jävla synd om denna Ulf är att han vägrar erkänna va han gjort, vägrar stå för sitt handlande och ge familjen svar på sina frågor.
Egoistiska fega kräk!

Han är ett svin rakt igenom.
Det va hemskt synd om barnet Ulf men den vuxna Ulf har jag inget till övers för!

RQ

korvgubbe skrev:
Jag ser inte återanpassning som ett självändamål..

Om man konstruerade kriminalvården så att det verkligen var så, på riktigt alltså, så skulle det kunna vara intressant. Men då skulle det ju inbegripa att samtliga straff var på obestämd tid för alla brott, man får komma ut när man anses mogen - vare sig det är ett villainbrott eller ett massmord.
Men, bara intressant som tankelek.

citat aftonbladet: "Frågan är nu: vård eller fängelse?"

men för i h-e!!! fängelse till tusen!!!!

Usch Stackars flicka och familj. :(

Skönt att familjen äntligen får alla kort på bordet

*edit

Klart att han ska ha vård.. man kan ju knappast påstå att han är frisk i huvudet. sen efter "rehab" så ska han skaka galler länge länge

MikkE skrev:
citat aftonbladet: "Frågan är nu: vård eller fängelse?"

men för i h-e!!! fängelse till tusen!!!!

Dessa inlägg är obegripliga som vanligt, vad gör det för skillnad om han sitter inlåst på det ena eller andra stället?

crf 450 skrev:
Kan det inte vara så att människan i fråga är OND! genuint OND? Ofta läser man om olika förklaringar till illdåd, är det alltid nåt annat som är grunden till det inträffade? Jag kan förstå att det kan kännas skönt att skylla på något för att urskulda sig men så kan det ju inte vara varje gång.

Självklart kan det finnas människor som är genuint "onda" och skiter fullständigt i sina offer och gör saker bara för att de är helt fuckade i huvudet. Saddam t.ex. är ett sådant exempel, har svårt att tänka mig att han blev Mustafadiktator för att han fick käka poteter.

Jag känner mindre empati för många gatudrägg än för t.ex. den här Ulf. Folk som lever ganska normala liv men som inte bryr sig om de slår någon sönder och samman för att komma över hans mobiltelefon. Eller folk som bryter sig in hos åldringar och misshandlar dem för att få pengar till en krogrunda. De människorna är rationella och man ser helt klart motivet till brottet, vilket man inte gör i dessa fall.

Chris Ash skrev:
Dessa inlägg är obegripliga som vanligt, vad gör det för skillnad om han sitter inlåst på det ena eller andra stället?

En viss skillnad är det allt, välj själv:

Bifogat

• mord2[1].jpg
    mord2[1].jpg
    13.1 KB · Visningar: 126
  • sjukhus2[1].jpg
    sjukhus2[1].jpg
    41.5 KB · Visningar: 55
Chris Ash skrev:
Vadå? Ett slott eller ett lyxhotell?

Säters sjukhus respektive Hall.
Psykvården i Sverige är nog rena leken jämfört med klass1 anstalt. Dessutom är risken större för obevakad frigång, till en början och till sist utskrivning, från psyket än från fängelset. Betänk att det verkar som om det är 15 år sedan han mördade, tänk om han är frisk nu och får sitta ett par, tre år? Inte bra alls, tycker jag. Av ungefär 37 olika skäl.

EDIT:
Sedan kan man ju också erkänna när man är ute och cyklar:

"Administrationsbyggnaden s.k. Ettan, vid Säters sjukhus.
Uppförd på 1910-talet riven 1972."

...stod det visst under fotografiet på sjukhuset. Men jag har sett på tv därifrån, det är lika mysigt ungefär och det var det som var poängen. :gnissla

Last edited:
Markus skrev:
Säters sjukhus respektive Hall.
Psykvården i Sverige är nog rena leken jämfört med klass1 anstalt. Dessutom är risken större för obevakad frigång, till en början och till sist utskrivning, från psyket än från fängelset. Betänk att det verkar som om det är 15 år sedan han mördade, tänk om han är frisk nu och får sitta ett par, tre år? Inte bra alls, tycker jag. Av ungefär 37 olika skäl.

EDIT:
Sedan kan man ju också erkänna när man är ute och cyklar:

"Administrationsbyggnaden s.k. Ettan, vid Säters sjukhus.
Uppförd på 1910-talet riven 1972."

...stod det visst under fotografiet på sjukhuset. Men jag har sett på tv därifrån, det är lika mysigt ungefär och det var det som var poängen. :gnissla

Jag bryr mig inte om dina antaganden om vilket som är "mysigast". Men OM nu Ulf är sjuk så ska han ju ha psykvård och inte fängelse.

Chris Ash skrev:
Jag bryr mig inte om dina antaganden om vilket som är "mysigast". Men OM nu Ulf är sjuk så ska han ju ha psykvård och inte fängelse.

klart han ska ha vård.. som jag nämde i en tråd över att begår man en sån handling så är man ju knappast frisk i huvet. men efter vården ska han fan in i fängelse!

Chris Ash skrev:

Och jag som trodde frågan var vad det spelade för roll om han hamnade på sjukhus eller på anstalt. :rolleyes:
Vård är mysigt, fängelse är inte mysigt - om du jämför de två.

Markus skrev:
Vård är mysigt, fängelse är inte mysigt - om du jämför de två.
I Sverige lever internerna rena lyxtillvaron. Det är möjligt att det inte alltid är så mysigt, men lyxigt är det allt. Eller du menar kanske att mysigt är bättre än lyxigt?

Måste vara ett helvete att vara domare idag. "Hmmm skall jag döma den åtalade till en mysig tillvaro eller är det bättre att vi dömer honom till en lyxig tillvaro."

Bingo skrev:
I Sverige lever internerna rena lyxtillvaron. Det är möjligt att det inte alltid är så mysigt, men lyxigt är det allt. Eller du menar kanske att mysigt är bättre än lyxigt?

Ett sådant fängelse som den här mannen kan tänkas hamna på är allt förutom mysigt. Eller lyxigt.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back