Nu är gruspiskaren köpt!

En fråga till om sandlådorna.
Måste man vara medlem?
Eller kan man lägga en slant (typ 50kr som på Hbg crossbanana) vid varje körning??

PutteLiten skrev:
En fråga till om sandlådorna.
Måste man vara medlem?
Eller kan man lägga en slant (typ 50kr som på Hbg crossbanana) vid varje körning??
Nä, du behöver inte vara medlem. Det är bara att komma och köra. Ser de dig hela tiden på samma bana kan de kanske anse att du också bör vara medlem.

TheDude skrev:
Jag ska bara fixa ett off-roaddäck baktill så hänger jag med :tummenupp Man sladdar fint med SM-däcket som sitter på nu kan jag säga, hehe :D
Håller helt med Pålle. Det är meningslöst att ta ut en så tung hoj på en crossbana. Du kommer att svimma av ansträngningen och du kommer att köra sönder bågen. En crossbana är INTE som en kurvig grusväg, det går inte att jämföra.

Pålle skrev:
http://fmck.malmo.enduro.just.nu/

http://69.50.175.226/~fmck3bb/endurosektionen/traningsbanor/traningsbanor.htm

Större grushojar som XR650 och liknande är ingen höjdare att köra med på crossbanor, onödigt jobbigt och det sliter ganska hårt på hojen, plast och färg... Enduro eller grusbus passar de bättre till.

Mmmm, ska bli medlem i Helsingborgs cross klubb, vad den nu heter...
Och då blir det Enduro körning på banan. :)

Tack för länkarna. :)

Bingo skrev:
Håller helt med Pålle. Det är meningslöst att ta ut en så tung hoj på en crossbana. Du kommer att svimma av ansträngningen och du kommer att köra sönder bågen. En crossbana är INTE som en kurvig grusväg, det går inte att jämföra.

vad bör man köpa då ??

om man nu vill svåla runt både på bana o grusväg + kunna ha som supermotard :confused:

(fan blev ju kinderägg av det hela )

Bingo skrev:

Att en crossbana är väldigt olik en grusväg visste jag, men inte att det skulle vara så jobbigt/ohälsosamt för hojen visst jag inte. Då håller jag mej till grustag, grusvägar och skogar istället :tummenupp

Kom föressten precis på att det finns en liten endurobana i Revinge-trakterna som militären brukar vara på när de tränar. Jag har varit där några gånger när jag hade moppe, och banan är ganska rolig (fast nu vet jag ju inte hur det är med större hojar eftersom jag som sagt körde där med moppe, hehe) :D

Någon som vet var jag menar? Det kanske är lämpligast med cross där också? :confused:

Nä, på Endurobana vill man ha en Enduro. En alltför lätt hoj på en enduroslinga kan var jobbigt det oxå, då stuttsar man mellan rötter ochstenar... :lol
Lite vikt gör att man går stadigare. Men trillar man ofta blir det tungt...

Och, man ka nta ut Enduron på crossbanan oxå, men man ska inte försöka hägna på crossarna. De är lättare, har mer pulver och är allmänt oömmare. Men tar du det lagom så ska det ju inte vara omöjligt. Hoppa inte...

BTW- MIn XR är inte så väldigt mycket tynge än en (4-takts) cross, men din KLR väger nog 20-30 kg mer ytterligare. ??
Yammis Cross, ca 110kg, XR 125kg, KLR -145-150??

Jag har utgått från min XR i mitt resonemang.
Men KLRen borde klara en Endurobana, i alla fall om du inte håller tävlingstempo. :)

PutteLiten skrev:
Nä, på Endurobana vill man ha en Enduro. En alltför lätt hoj på en enduroslinga kan var jobbigt det oxå, då stuttsar man mellan rötter ochstenar... :lol

Och, man ka nta ut Enduron på crossbanan oxå, men man ska inte försöka hägna på crossarna. De är lättare, har mer pulver och är allmänt oömmare. Men tar du det lagom så ska det ju inte vara omöjligt. Hoppa inte...

BTW- MIn XR är inte så väldigt mycket tynge än en (4-takts) cross, men din KLR väger nog 20-30 kg mer ytterligare. ??

Men KLRen borde klara en Endurobana, i alla fall om du inte håller tävlingstempo. :)

Ok! Jag ska iaf prova spåret ute i Revinge och se om man vågar sej vidare efter det, hehe :D

Väger XR650 bara 125 kg? Jag tror att min hoj väger ca. 140, den är lite lättad, men den är ju ändå en bit ifrån XR'en!

Har du både Off-road och SM-hjul till din?

Japp, både SM och off-road hjul. :)

Jag ska bli medlem i HMCK hu så jag fär sprätta på Endurobanan i Helsingborg/Väla. :)

Vikten var en anledning till att jag Valde XR650R. Inbytes priset jag fick för Bullen en annan... :D

PutteLiten skrev:
Japp, både SM och off-road hjul. :)

Jag ska bli medlem i HMCK hu så jag fär sprätta på Endurobanan i Helsingborg/Väla. :)

Vikten var en anledning till att jag Valde XR650R. Inbytes priset jag fick för Bullen en annan... :D

Låter gött! :tummenupp

125 kg var ju riktigt lite, då väger din hoj bara 25 kg mer än mej, hehe. Saknar din hoj också batteri och så? (dum fråga kanske när den sakna elstart, hehe...men jag har sett vissa hojar som ändå har batteri :confused: )

Jag kan iaf tänka mej att den är kul att busa med när den har det vikt/effektförhållandet :tummenupp

PutteLiten skrev:

Xr:en väger 145kg fulltankad..
och effekten stämmer inte heller i hondas papper.

Fixx skrev:
Xr:en väger 145kg fulltankad..
och effekten stämmer inte heller i hondas papper.

Javisst gör den det, men det är torrvikt som anges överallt, så för att kunna jämföra måstre man använda samma måttstock. XR = 126kg
Plus vätskor => 145 kg fulltankad.

Kwak KLR650 - 04 väger 168kg TORRVIKT.
Så det jag ville illustrera är at XRen är ganska mycket lättare än KLRen (Orginal), och att en Cross är ytterligare lättare. WR450F (OK; enduron, men det står ingen vikt på YZ...) väger 112.5 torrvikt.

Vad jag vet är det bara Husqvarna som anger "körklar" vikt, så till alla andra oxå gör så tänker jag använda torrvikt, och lägga till en 15-20 kg för vätskor. :)

PS. TheDudes KLR skulel vara lättad, så den väger väll inga 168 då längre.. :) DS.

PPS. glömde, sedan när har Honda någonsin lämnat rätt uppgifter på sina maskiner?? Det är väll bara Duccati som ens är i närheten av vad som står i papprena. :) Tycker jappsarna borde få bakläxa på det här med att mäta effekt... DS.

PutteLiten skrev:
Javisst gör den det, men det är torrvikt som anges överallt, så för att kunna jämföra måstre man använda samma måttstock. XR = 126kg
Plus vätskor => 145 kg fulltankad.

Kwak KLR650 - 04 väger 168kg TORRVIKT.
Så det jag ville illustrera är at XRen är ganska mycket lättare än KLRen (Orginal), och att en Cross är ytterligare lättare. WR450F (OK; enduron, men det står ingen vikt på YZ...) väger 112.5 torrvikt.

Vad jag vet är det bara Husqvarna som anger "körklar" vikt, så till alla andra oxå gör så tänker jag använda torrvikt, och lägga till en 15-20 kg för vätskor. :)

PS. TheDudes KLR skulel vara lättad, så den väger väll inga 168 då längre.. :) DS.

Skulle vara kul att väga min hoj någonstans för jag har ingen aning vad den väger, hehe. Men -04'an väger som du sa 168 kg torr. Sen saknar min batteri och elstart + annat avgassystem. Den känns inte så värst tung, så jag gissar på ca. 140 - 150 kanske :)

ta den till en kontroll plast där dom väger tex lastbilar.

eller på "granngården" där dom väger säd.

Fixx skrev:
ta den till en kontroll plast där dom väger tex lastbilar.

eller på "granngården" där dom väger säd.

Tackar för tipset!

Vet någon föressten vad ett off-roaddäck kan kosta? Off-roaddäck + fälg kan också vara kul att veta. Det är ju lättare att byta om man bara skiftar fälgar, men det kostar säkert skjortan med en hel fälg :va :)

TheDude skrev:
Tackar för tipset!

Vet någon föressten vad ett off-roaddäck kan kosta? Off-roaddäck + fälg kan också vara kul att veta. Det är ju lättare att byta om man bara skiftar fälgar, men det kostar säkert skjortan med en hel fälg :va :)
Du har ju en vägningsstation på Stenberget, bara 9 km bort från dig. Precisionen på den kan dock vara något diskutabel eftersom den är till för att väga långtradare lastade med macadam :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT