NSR etanolkonvertering

Lundgren: Nej, jag vet faktiskt inte varför, och forumet han finns på ligger nere för tillfället.

ZaraxZ: Kan svara på det där. (Tror jag :)) Oljan som han ska köra på är tjockare än den vanliga 2-takts oljan, har jag för mig..

2764822 Håller på lite med små metanolmotorer och där används ricinolja i rätt stor grad(kladdigt som fasen)
Du kan ju kolla www.rsb.se och www.svensktmodellflyg.se om du inte redan har gjort det, där står en hel del om vad för oljor som funkar.
Tackar så mycket. :Bugar

Kommer en update inom kort.

Ps. Tackar för alla tips som kommer in. Ds.

Kommer en update på vad jag har gjort iaf. Har inga bilder på det då det inte är något speciellt så. Men förgasaren har fått bada i etanol, byt bensinslangar mm. Har även skaffat en olja som jag tror skall fungera. (lär vi ju få reda på om inte annat :näsblod)

Munstyckena är påväg efter många om och men och förhoppningsvis får jag dem imorn så då kan man äntligen provstarta den.

Håll till godo.

kan du inte prova i någon gammal rutten 2-takts motor med olika oljor ? lite trist att skära din... (du kan köpa min moppe motor )

2789790 kan du inte prova i någon gammal rutten 2-takts motor med olika oljor ? lite trist att skära din... (du kan köpa min moppe motor )
Enligt de på etanol.nu så skall denna pljan fungera. ;)

Men tack för erbjudandet.

Den oljan var relativt tunn nämligen så jag kanske testar att köra med separatsmörjning. Den dagen den sorgen, först och främst vill jag ha mina munstycken.

Ber om ursäkt för att det har dröjt med uppdateringar.

Det som har hänt är att det mesta har blivit påplockat igen och i helgen skall motorn monteras igen.

Hade mycket problem med att jag inte fick mina munstycken som inte kom. Beställde dem för 3 veckor sedan och hade inte sett röken av dem förns idag.
Visade sig att posten hade missat att skicka ut en avi på det och fick idag en påminnelse. Så idag hämtades de och i helgen skall jag pröva mig fram till en bra blandning.

Det blir lite old school streetfighter wannabe över den. Har egentligen inte lusten att göra något avancerat med denna hojen eller ekonomin heller för den delen. Så i helgen fylls det på med bilder på hur den ser ut och kanske en mobilkamerafilm på den. Om den startar dvs.

Last edited:
Du kanske ska satsa på lite caferäcer/streetfighter stuk med clipons, lite höjd bak, enkelt lyse, en klassisk/enkel lack? Jag tror det kan bli bra,
Lycka till :tummenupp

Last edited:
2823061 Du kanske ska satsa på lite caferäcer/streetfighter stuk med clipons, lite höjd bak, enkelt lyse, en klassisk/enkel lack? Jag tror det kan bli bra,
Lycka till :tummenupp
Jo jag har varit inne på det. Gillar verkligen caféräcer stuk. Så det kan hända att jag löser det så. :)

Ja ! Tror faktiskt att det kan bli riktigt bra, Det vore snyggt med svartram:P

Så som han har höjt baken på bilden tycker jag såg rätt bra billigt om inte annat.

Bifogat

• bikepics-120777-800.jpg
    bikepics-120777-800.jpg
    85 KB · Visningar: 70
hur går det med motorn? du bara måste lägga upp en provstartsfilm, är riktigt sugen på att höra/se skillnaden (om det nu blir nån, men det får vi ju hoppas;) ).

Tjena!

Intressant projekt du håller på med! Sånt fick jag inte göra i skolan.....

Kan tillägga att du får inte ut mer effekt av en etanoldriven motor, om du inte turbokonverterar den. Detta för att etanolen tar större plats i cylinderna än bensin och fyllnadsgraden därigenom blir lägre. Ett högre kompförhållande kan du ha, men det kompenserar inte för den minskade fyllnadsgraden. Det är samma sak med naturgasdrivna fordon, utan en turbo så blir effektuttaget mindre. Med turbo, kan man få ut lika mycket effekt med etanol och naturgas som med bensin,då man kan ladda högre innan man når maximalt tillåtna temperatur. Jag kommer inte ihåg nu exakt, men tändningen måste passa bränslets förbränningshastighet och etanolen har lägre hastighet vilket leder till att en tidigare tändning behövs.

Lycka till!

Ser bra ut, men jag tycker att du ska köra på fighterstuk.
Gjorde en snabb ps för att du ska se hur det kan se ut, blev ganska bra:tummenupp

Fick möblera om ditt garage lite för att det inte skulle se jättekonstigt ut:gnissla
etanolNSRfighter2.jpg

2824599 Ser bra ut, men jag tycker att du ska köra på fighterstuk.
Gjorde en snabb ps för att du ska se hur det kan se ut, blev ganska bra:tummenupp

Fick möblera om ditt garage lite för att det inte skulle se jättekonstigt ut:gnissla
etanolNSRfighter2.jpg
Fy satan vad FET!

Dock har jag inte tid med det där då jag tar steget upp till mellanklassen snart men fy satan. :) Bara annan framskärm och en sexekrad framfälg också så hade man ju lätt tuffaste 125:a fightern. Bra inspiration för andra dock. :)

Tomass: Tack för informationen. :) Kommer inte göra någon komphöjning på den då jag inte har tid med det, och nu är den redan ihop så.

Efter mycket tid i garaget idag så hade hela hojen plockats ihop. (nästan) Framåt kvällen var det dags för provstart. Inget hände. Stiftet var torrt. Provade att dra i lite etanol i cylinderloppet för att få igång den åtminstone. Den startade fint så imorn ska jag försöka reda ut varför den itne får bränsle. Det är så sjukt jobbigt för den är ju inte precis lättmekad. Komme troligtvis att få göra om samma jobb imorn som idag då förgasaren är näst inteill omöjlig att ta loss när den motorn sitter i ramen. :tummenupp

Last edited:
Då kan jag idag uppdatera med att nsr:en fungerar bra. Bestyckningen satt som smort men lite finjustering behövs alltid men gick relativt rent.

Skall sätta på broms, kedja och sadel nu så man kan testa den en repa och se hur mycket effekt man har förlorat.

Video kommer sen. En mycket dålig dock så behöver egentligen inte lägga in den. Mobilkamera så kvaliteten är ju inte så där superbra.

Då kan jag idag uppdatera med att nsr:en fungerar bra. Bestyckningen satt som smort men lite finjustering behövs alltid men gick relativt rent.

Skall sätta på broms, kedja och sadel nu så man kan testa den en repa och se hur mycket effekt man har förlorat.

Video kommer sen. En mycket dålig dock så behöver egentligen inte lägga in den. Mobilkamera så kvaliteten är ju inte så där superbra.

jodå, nog ska videon upp alltid:tummenupp bättre än inget ju:tummenupp

Uppdaterar lite kort igen. Då vädret har varit väldigt olika här tog det ett tag innan man kunde prova den. Men nu har även det skett och den går underbart. Jag märker ingen skillnad på den, men har bara testat de lägre växlarna men den verkar fortfarande stark. Ett bänkningspapper visar kanske annorlunda men jag märker den inte iaf.

Back