Norton Wankel filmklipp = Ståpälls !

inte som jag tolkar det, iofs så är motorn i denna nya baserad på den gamla, men en ny är under utveckling.
Man har tävlat med den (NRV588) i år.
Norton är nu åter helt engelsktägt och man planerar att släppa gathojar under -09.

jäklar va kul!
Hoppas det blir så :)

Wankeln kan säker bli en utmärkt räsermotor.
Om man kan enas om hur volymen skall räknas.
Dessutom:
Är det en två- eller fyrtaktare?
Hur många cylindrar är det?
Inte så självklart.

Motorn måste ju passa in i reglementet.

Hur får man tillbaka pengarna för tävlingssatsningar?
Tror inte att tävlingsframgångar med wankelmotor ger försäljningsframgångar för en paralelltwin.
Särskilt inte i konkurens med Triumphs utmärkta motorer, som har (nästan) samma tradition.

Men å andra sidan:
Hur många trodde på Triumphs återlansering efter att ha skämt ut sig på åttiotalet?

Iofs fyrhjuligt,men väldigt vacker wankelsång[YOUTUBE-ID]9675TKafw3g[/YOUTUBE-ID]

Nej men visst är det problematik du nämner. Det vore ändå synd och skam om Wankeln slutade produceras och/eller utvecklades.

Var ju ett inslag från typ trafikmagasinet om en som ägde en registrerad wankel "bil" som hade fått den att dra hyffsat. han hade satt dit dubbla tändstift och gjort lite andra moddar. Någon rysk mockagäng?
De hade lagt ner tillverkningen för att det var svårt att uppnå utsläppskraven tror jag det hette?

Minns inte helt men jäkla inspirerande var det ;)

Wankeln kan säker bli en utmärkt räsermotor.
Om man kan enas om hur volymen skall räknas.
Dessutom:
Är det en två- eller fyrtaktare?
Hur många cylindrar är det?
Inte så självklart.

Motorn måste ju passa in i reglementet.

Hur får man tillbaka pengarna för tävlingssatsningar?
Tror inte att tävlingsframgångar med wankelmotor ger försäljningsframgångar för en paralelltwin.
Särskilt inte i konkurens med Triumphs utmärkta motorer, som har (nästan) samma tradition.

Men å andra sidan:
Hur många trodde på Triumphs återlansering efter att ha skämt ut sig på åttiotalet?

Last edited:
läckerbit

jasså inte, detta är den nya uppdaterade Notron wankeln.

# 588cc twin-rotor Wankel type engine.
# Fuel injected, direct spray into both bellmouths.
# Fully variable intake tract to peak maximum torque between 8000rpm and 11,000rpm.
# Electric water pump.
# Ducted fan air cooling for rotors.
# 'Fly-by-wire' throttle
# Power: 170bhp @ 11,500rpm
# Chassis: Twin spar aluminium, by Spondon
# Suspension: Ohlins USD forks, rear Ohlins long-stroke single-sided direct connection unit
# Brakes: AP Racing systems with radially mounted front calipers
# Wheels/tyres: Dymag 16.5-inch, Dunlop
# Dry weight: 130kg

norton1280x960vu4.jpg

Vissa bilder måste bara sparas, tack. Toyman

1989-90-91 var jag på Gp på Donnington o då körde dom sin inhemska F1 klass där div japanska märken och 2 eller 3 vankelNorton tävlade,
samtliga åren vann Norton överlägset sina race,sista åter -91 jag var där så gjorde dom ett gästspel i GP åxå,, dom hängde med väldigt bra så länge det inte gällde inbromsningar,då var dom tyvärr chanslösa,jag såg dom tampas med Gardner på långa raksträckan under dunlop bridge o dom var banne mig lika rapp på rakan men uj så fattig i inbromsningen.

ljudet o publikens stim o stom var helt otroligt under hela racet.

// Jocke

1989-90-91 var jag på Gp på Donnington o då körde dom sin inhemska F1 klass där div japanska märken och 2 eller 3 vankelNorton tävlade,
samtliga åren vann Norton överlägset sina race,sista åter -91 jag var där så gjorde dom ett gästspel i GP åxå,, dom hängde med väldigt bra så länge det inte gällde inbromsningar,då var dom tyvärr chanslösa,jag såg dom tampas med Gardner på långa raksträckan under dunlop bridge o dom var banne mig lika rapp på rakan men uj så fattig i inbromsningen.

ljudet o publikens stim o stom var helt otroligt under hela racet.

// Jocke

det räjset såg jag på eurosport eller vilken kanal de va som va aktuell då.. reportern tjoa på bra me vill jag minnas..
:yoparty

Vissa bilder måste bara sparas, tack. Toyman

Jag säger detsamma, äntligen ett nytt skrivbordsunderlägg...

Jag har alternerat mellan Jörgens Baker-växellåda och USA-Norton Caferacer-prototyopen som bakgrund, men den här bilden platsar också!

Jeg har sett både den luftavkjølte "polis" utgaven og den vannavkjølte race versjonen LIVE på et motorsykkeltreff i England. Den "race" versjonen hadde skilt og lys !!!!!!!!!!!!

Har bilde av det en eller annen plass.

Nått av det goaste motorljud jag hört, en 4skivig Mazda RX7

[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]

Var på Svenska rallyt på den tiden Ur-quattro och 205:orna kämpade om titeln. Då körde Ingvar Carlsson en Wankel (RX-5 eller RX-7?). Visst lät Quattrons 5:a gott, men Wankeln, wow... En perfekt blandning mellan 2-takt och 4-takt, får ståpäls bara jag tänker på det

Ja nog brinner Mazda fortfarande för wankel, deras fungerande Lemans concept Furai har en a nyutvecklad treskivig motor på 450hk.

Bilen testkörs nu på bana och enligt vissa källor kan det hända att den kommer i rent tävlingsutförande.

För övrigt det vackraste som gjorts om jag får säga.

[YOUTUBE-ID]oEOHn7rspsk[/YOUTUBE-ID]

Mazda_Furai_Concept_2008_42349_20080319_l.jpg

Var på Svenska rallyt på den tiden Ur-quattro och 205:orna kämpade om titeln. Då körde Ingvar Carlsson en Wankel (RX-5 eller RX-7?). Visst lät Quattrons 5:a gott, men Wankeln, wow... En perfekt blandning mellan 2-takt och 4-takt, får ståpäls bara jag tänker på det

den såg jag me.. men var det verkligen Ingvar? Den jag såg var iaf Bror Danielsson ett år i början.. kan ha varit 84 Bror åkte å Ingvar 83:va lär ta en titt på de.. men dom åkte då Rx-7'or båda två..

Jag har träffat Ingvar vid nåra tillfällen å snackat lite om den tiden för många år sen och för en 3-4 år sen på Elmia träffa jag på en lirare som jobbade nere i belgien å byggde upp homologerings seriebilarna.. karosserna.. han hadde mycket kul å berätta hur det hela gick till.. :)

Mazda har gett upp, tror jag. 30 års utvecklingsarbete gav en fungerande motor.
Inte mer.
230hk ur 1,6 liter (eller vad det var) är imponerande.
Men de drack soppa och olja som en 230hk V8.

Norton har återuppväckts gång på gång.
Nu är ryktet förbrukat.
Synd.
Att återlansera märket (Amerikaägt nu) med en wankelmodell låter vanskligt.

Ja.. en väldigt VÄL fungerande motor som även har visat sig konkurenskraftig och tillförlitlig i racing.. En helt makalös utveckling skulle jag vilja kalla det med tanke på att när mazda skaffa patentet å fick en motor å lite diverse ritningar från NSU så trodde dom att den funka.. den dog direkt när man släppte startmotorn.. Mazdas motorer vart en helt egen utveckling med en konstruktions licens upp till 200hp vilket man trodde skulle räcka länge..

När det gäller Norton så vet jag eg inte så mycket mer än att dom verka vinna mycket på 80 å början på 90 talet innan de gick åt skogen för dom är något av ett under hur man lyckades me sånna små medel att nå sånna framgångar som dom har gjort med motorkonstruktionen som gör dom otroligt stora i mina ögon.. rena hjältar!!:yoparty

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka