Ja, det tycks finnas många på Trafikverket som driver sin egen politiska agenda och det är ett fenomen som breder ut sig på många myndigheter.
Hos Trafikverket var det tydligt att Tingvall under sina sista år fick problem med att ha fokus på trafiksäkerhet och började självpåtaget hitta nya saker att bry sig om. Låt mig ge några exempel:
2010 hette det:
Dubbdäck halverar dödsolyckor
Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar på vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck visar en ny studie från Trafikverket.
-Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Antisladdsystem är också betydelsefullt för att förhindra olyckor. Saknas ett sådant system är rådet från Trafikverket att inte köra med odubbade däck
https://amp-svt-se.cdn.ampproject.o...errer=https://www.google.com&_tf=Från %1$s
Partikeldebatten hade börjat, men inte riktigt fått styrfart ännu.
Tre år senare påstår han:
Dubbdäcken ökar inte säkerheten för den som kör en modern bil med antisladdfunktion.
Det hävdar Trafikverkets expert på trafiksäkerhet Claes Tingvall. Idag är nästan hälften av alla bilar försedda med en antisladdfunktion. Det räddar enligt Trafikverkets beräkningar omkring 35 människoliv per år.
– Vi ser ingen säkerhetshöjande effekt av dubbdäck på moderna bilar med antisladd eftersom olyckor med sladd på bakhjulen inte inträffar när bilen har antisladdskydd. Det finns inga ytterligare olyckor att plocka bort med dubbdäck. För att köra säkert räcker det med dubblösa vinterdäck, säger Claes Tingvall
Smaka på det där sista, ni som tillbringar tid i trafiken. Det finns mer konstigt i artikeln.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5408475
Vad hade egentligen hänt under dessa 3 år?
Jo, debatten om PM10 hade blivit stor och det var plötsligt mer rätt att stå på den sidan av skranket.
Med Tingvalls Jesuskomplex blev det naturligt att ge upp bilisternas säkerhet och i stället slåss för hela vääärlden. Ja, med
baaarnen som argument i dubbdäcksdebatt med Robert Collin.
I det tidigaste belägget jag hittar på Tingvall och partiklar så heter myndigheten Vägverket, 2006
Vägverket håller inte med
På Vägverket håller man inte med om att det skulle finnas en konflikt mellan nollvisionen och dubbdäckens hälsoeffekter.
– Det behöver i alla fall inte göra det, finns det en sådan är den hanteringsbar, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör.
Utsläppen av skadliga partiklar anser han kan minskas med en hastighetsbegränsning.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/QlMnl8/forskare-dubbdack-en-fara-for-halsan
Häpp! Hastigheten, denna universallösning som kan klistras på allt, till och med små pyttepartiklar.
Det finns fler exempel på hur Tingvall självsvåldigt lyckades utvidga sitt och verkets "ansvarsområde" till något som till sist egentligen gick på tvärs med det ursprungliga uppdraget - och ingen ifrågasätter kejsarens garderob.
Överrock på Trafikverket nu! Myndigheten struttar runt naken på gatan, och har så gjort i snart 10 år!