Noll vision - i praktiken

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Fartkamera på cykelvägar, hastighetsbegränsare :va

Screenshot - 2019-02-25 , 07_04_55.png
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fartkamera på cykelvägar, hastighetsbegränsare :va

View attachment 447913
Enligt VTIs forskning så orsakas, nationellt, 44% av singelolyckorna med cykel av dåligt vägunderhåll, 15% orsakas av vägutformningen. Så hade väghållarna skött sin del så hade 60% av singelolyckorna aldrig inträffat. Många olyckor där andra är inblandade hade också gått att undvika om trafikmiljön hade varit bättre utformad och underhållen.

Sen har all sån här statistik en förmåga att att glömma att samtidigt som olyckorna ökar så har också trafikarbetet ökat, i många fall betydligt mer än olyckorna. Ökar trafikarbetet med 3 gånger, och olyckorna bara dubbleras så har ju trafikgruppen rent krasst blivit säkrare. Men det blir ju inte lika roliga rubriker, och eftersom ingen förstår statistik, allra minst politikerna, så kan dom ju inte vara nöjda när olyckorna bara ökar med 50% av trafikökningen.

Och ja, cykelbanor har normalt sett gott om hastighetsdämpande objekt, potthål, sprickor, grushögar, grenar, hundar, fotgängare, parkerade bilar, framväxta rötter, stora pölar osv. Allt sånt som man normalt sett vill ha på cykelbanan, och sånt som får ovana cyklister att glatt ställa bilen och börja cykla istället :tummenupp
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Med tanke på en del som är ute och kör och att man tillåter att folk kör utan körkort så är detta bara ett slöseri med skattepengar, nu vet ju förvisso de flesta vad de skulle lägga dessa på, så det är väl lite ur askan in i elden på den. Det man ser själv är ju smärre överraskningar *S* helt plötsligt så är det som man är i Ryssland och kör. Man kör på fel sida av vägen, stannar på huvudled för att släppa fram trafik som har väjningsplikt, bromsar på motorväg vid påfarter för de som kör på hittar inte gasen etc etc etc. Nollvision är numera än mer omöjligt och kommer aldrig i h-vete kunna bli i närheten av, bara gilla läget.
Förr skämtade man om hur kass vägarna var i öst, nu mer så är , om man tar enligt svenska mått mätt, så är väl oljeasfalt rena kvalitets asfalten. Men alltid är det någon som tjänar ekonomiskt på det, frågan är ju bara, vem.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Raderad medlem 51742

Guest
Vi borde arbeta för en kulturminnesmärkning av motorcyklister. Borde även föras upp på listan av utrotningshotade arter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt automagiskt är ju fantastiskt mycket bättre än manuella förare:
https://www.youtube.com/watch?v=ZMFbMV5QNzk

Och apropå självkörande bilar: https://www.nyteknik.se/premium/vi-kan-inte-vanta-tills-allt-ar-perfekt-6949575

Investerare stoppar in X antal miljoner i ett en firma som har visioner, dom utvecklar en självkörande bil, mosar ut den på marknaden, slår sig på bröstet, aktiekursen rusar, investerarna säljer och får bra avkastning, och när floppen är ett faktum så ryker någon pensionsfond och en bunt svenssons sparkapital. Några liv på vägen är nog inget investerarna sörjer, dessutom är ju lagen ändrad så att det är den som sitter i fordonet som har fulla ansvaret, inte dom som har skrivit svajig mjukvara :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Allt automagiskt är ju fantastiskt mycket bättre än manuella förare:
https://www.youtube.com/watch?v=ZMFbMV5QNzk

Och apropå självkörande bilar: https://www.nyteknik.se/premium/vi-kan-inte-vanta-tills-allt-ar-perfekt-6949575

Investerare stoppar in X antal miljoner i ett en firma som har visioner, dom utvecklar en självkörande bil, mosar ut den på marknaden, slår sig på bröstet, aktiekursen rusar, investerarna säljer och får bra avkastning, och när floppen är ett faktum så ryker någon pensionsfond och en bunt svenssons sparkapital. Några liv på vägen är nog inget investerarna sörjer, dessutom är ju lagen ändrad så att det är den som sitter i fordonet som har fulla ansvaret, inte dom som har skrivit svajig mjukvara :tummenupp

De största stekarna kör Tesla! :fakta
Några av dem steker rent av sitt eget arsel.

Snart kommer Tesla med en ny mjukvaruuppdatering.

Själv söker jag investerare till ett företag som ska tillverka traditionella dörrhandtag till Tesla.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Den här tycker jag fortfarande är en riktigt bra genomgång av hur hastighet kontra "folket" och vissa som jobbar på myndigheterna inte riktigt är helt överens.


Innehåller dessutom de obligatoriska "Tänk på barnen" vid minut 6. :hihi
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De största stekarna kör Tesla! :fakta
Några av dem steker rent av sitt eget arsel.

Snart kommer Tesla med en ny mjukvaruuppdatering.

Själv söker jag investerare till ett företag som ska tillverka traditionella dörrhandtag till Tesla.

Two Stroke Man refererar till denna olyckan:
https://www.mestmotor.se/recharge/a...i-eldsvada-dorrhandtagen-gick-inte-att-oppna/


Men, det visar sig att de egentliga problemet varken var batteribrand eller omöjliga dörrhandtag:

Tesla skrev:
Vi har förstått att hastighet utreds som en av faktorerna i den här olyckan, och vi vet att olyckor i höga hastigheter kan resultera i brand i alla bilar, inte bara elbilar."



Självklart var det hastighet som var problemet!

Undrar om det rent av är så att Tesla hunnit sjösätta sin Judge Dredd-update.

”Försök köra för fort och du får brinna i helvetet!”
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
"Vi vet att olyckor i höga hastigheter kan resultera i brand i alla bilar, inte bara elbilar"...

No shit Sherlock...men ändå suck. Klart som fan att någon förmodligen backslickad och PK-tränad talesman måste upp på barrikaden för att försvara den egna konstruktionens tillkortakommanden. Visst, alla mina fordon kan säkert fatta eld vid krasch i hög hastighet. Men jag somnar ändå tryggt med vetskapen att inget av mina fordon automatiskt låser in mig om detta skulle inträffa...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja, jag hörde precis om det på radion. Volvos ledning förnekar sig minsann inte. Man vänder kappan efter PK-vinden och tjänar lite billiga gratispoäng genom att anse sig vara först med toppfartsbegränsning. Journalister, miljömuppar och andra PK-flator blir helt till sig, för att sedan ifrågasätta varför Volvo inte begränsar ännu mer...

Fan, jag saknar tiderna då Volvo var en faktor inom racing, med specialbyggd 242-kaross och andra fräna touringbilar...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Volvo skröt ju om att 850 R var begränsad till max 250, men det skulle till en rejäl nedförsbacke för att komma dit.

För egen del vet jag inte när jag senaste körde över 180 km/h på fyra hjul.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
För egen del vet jag inte när jag senaste körde över 180 km/h på fyra hjul.

Det där påståendet kan dölja ett kryphål...

FhmZhTX.jpg


Hell Drivers på besök i Varberg, 1969. Fotocredd i bilden
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top