Noll vision - i praktiken

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det hade hon ingen aning om.

Det är tyvärr inte exklusivt den offantliga sektorn.

Vad jag gör i ett av mina konsultuppdrag - för firman i Sickla, i det stora runda huset, där de inte visste vad min föregångare gjorde, men kände sig piskade att ha någon som tog över - vet uppdragsgivaren fortfarande inte vad som görs, så nu efter 1-1/2 år ska jag ned och förklara för några chefer vad jag gör. Kostar pengar gör det iaf!

Skapandet av elektroniska licenser på uSD/SD/USB från CID/PID/sernr+MAC med saltad hash är så himla tråkigt att ingen skulle vara dum nog att vilja lära sig det, utom de tre föregångarna och jag. Det finns kopieringsutrustning på AliExpress för 500 spänn som klonar skyddet och kan skapa piratkopior. Ha! Ivfsh, support av produktion i Sickla och Slovakien samt avlusa 5 år gammal python- och mysql-kod är rackarns trist.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Häpp! Hastigheten, denna universallösning som kan klistras på allt, till och med små pyttepartiklar.

Det är därför det är 80 på ett flertal motorvägar runt Stockholm. Från början var det bara under vintern, just pga ovanstående men det var väl en våt dröm att kunna sänka hastigheten på en motorväg så det har blivit permanent.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är därför det är 80 på ett flertal motorvägar runt Stockholm. Från början var det bara under vintern, just pga ovanstående men det var väl en våt dröm att kunna sänka hastigheten på en motorväg så det har blivit permanent.

Vi har 40 och 60 på flera sträckor av motorvägen in till Malmö. Det vill jag lova är galet frustrerande, även om det bara är en kortare sträcka.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vi har 40 och 60 på flera sträckor av motorvägen in till Malmö. Det vill jag lova är galet frustrerande, även om det bara är en kortare sträcka.
Och precis som i Stockholm så håller alla skyltad hastighet och använder bara körfälten mot mitten vid omkörning? ;) Det går inte att köra så sakta på en fyrfilig motorväg om man inte använder farthållare, förutom vid rusningstrafik då förstås.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Och precis som i Stockholm så håller alla skyltad hastighet och använder bara körfälten mot mitten vid omkörning? ;) Det går inte att köra så sakta på en fyrfilig motorväg om man inte använder farthållare, förutom vid rusningstrafik då förstås.

Hela tiden eftersom det vimlar av trafikpoliser överallt! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och precis som i Stockholm så håller alla skyltad hastighet och använder bara körfälten mot mitten vid omkörning? ;) Det går inte att köra så sakta på en fyrfilig motorväg om man inte använder farthållare, förutom vid rusningstrafik då förstås.

Jag har en specialbyggd engelsk SportHoj där man med ett reglage på styret, tillsammans med en växellåda, kan reglera hastigheten helt efter förarens önskemål, oavsett om motorvägen är två- tre- eller fyrfilig! :tummenupp

Enda nackdelen är när det blir riktigt varmt på sommaren då den underdimensionerade kylaren kräver hastighet för att ta bort tillräckligt med värme... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har en specialbyggd engelsk SportHoj där man med ett reglage på styret, tillsammans med en växellåda, kan reglera hastigheten helt efter förarens önskemål, oavsett om motorvägen är två- tre- eller fyrfilig! :tummenupp

Enda nackdelen är när det blir riktigt varmt på sommaren då den underdimensionerade kylaren kräver hastighet för att ta bort tillräckligt med värme... :(
Ha, har jag den tyska kopian, eller det tyska originalet, för min hoj funkar precis likadant? Ja, utom det där med kylningen då :tungan

Att motorvägarna in till betonghelve... eller jag menar Stockholm har klart lägre hastigheter än motorvägsstandard handlar ju inte så mycket om säkerhet som att undvika köer. Eftersom det inte hinner mata undan i samma takt som det skulle fylla på om det var 110 hela vägen, det gör det ju inte i 70 heller, så försöker man minska dom stillastående köerna genom att sänka inflödet till trafikinfarkten. Höll alla max skyltat i rusningen så skulle det ju hinna mata undan mer, och bli mindre köer, men eftersom alla står på så mycket det gör, för att hinna förbi alla andra, när det inte är så mycket köer, så funkar det ju sådär :gnissla Nåja, jag sitter på min cykel jag, och trampar förbi köerna istället och fnissar åt dom som sitter fast i trafiken :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ha, har jag den tyska kopian, eller det tyska originalet, för min hoj funkar precis likadant? Ja, utom det där med kylningen då :tungan

Att motorvägarna in till betonghelve... eller jag menar Stockholm har klart lägre hastigheter än motorvägsstandard handlar ju inte så mycket om säkerhet som att undvika köer. Eftersom det inte hinner mata undan i samma takt som det skulle fylla på om det var 110 hela vägen, det gör det ju inte i 70 heller, så försöker man minska dom stillastående köerna genom att sänka inflödet till trafikinfarkten. Höll alla max skyltat i rusningen så skulle det ju hinna mata undan mer, och bli mindre köer, men eftersom alla står på så mycket det gör, för att hinna förbi alla andra, när det inte är så mycket köer, så funkar det ju sådär :gnissla Nåja, jag sitter på min cykel jag, och trampar förbi köerna istället och fnissar åt dom som sitter fast i trafiken :hihi

Korta avstånd är vår bästa köskapande åtgärd! :tummenupp

Fast det bryr sig inte Tragikvärket om för det dödar eller skadar inte svårt! :huvet
Så när det gäller hastigheten på motorvägar runt Tokholma så är det tyvärr väldigt många, särskilt inflyttade, som håller istället för anpassar hastigheten! :huvet

Det finns visserligen nämnda hjälpmedel i form av variabel hastighetsskyltning, som gör att det inte är lika illa som tidigare, men om man anpassar avståndet till fordonet framför och därmed saktar ner tar det längre tid innan köerna blir stillastående.
Om man låter bli att tränga sig in i högerfilen sent vid avfarten istället för att ta rätt fil tidigare minskar också köerna.

Och mittenfilara trots att högerfilen är tom... :huvet:huvet:huvet:huvet
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har en specialbyggd engelsk SportHoj där man med ett reglage på styret, tillsammans med en växellåda, kan reglera hastigheten helt efter förarens önskemål, oavsett om motorvägen är två- tre- eller fyrfilig! :tummenupp

Enda nackdelen är när det blir riktigt varmt på sommaren då den underdimensionerade kylaren kräver hastighet för att ta bort tillräckligt med värme... :(
Det har min engelska motorcykel också samt spansktyska bil. Vad jag syftar på är att, jag upplever, att vägens naturliga flödeshastighet är högre än den skyltade. Precis som det finns landsvägar med 70-skyltar där alltifrån 30 km/h till 120 km/h känns naturligt beroende på diverse omständigheter som man anpassar sig efter.

Och som du skriver i ett senare inlägg; bristen på lämpligt avstånd är förkastligt. Jag begriper inte hur man kan vilja utsätta sig för en sådan ryckig körning och förhöjd risk som det medför.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
På förslag att implementeras inom tre år.

https://www.evo.co.uk/news/22326/ma...-to-all-new-cars-in-europe-within-three-years


Sitting among a range of new safety features due for all new cars, the mandatory speed limiters come as part of a proposal from the European Transport Safety Council, recently approved by a group of key MEPs.

Dubbed Intelligent Speed Assistance (ISA), the limiters will use GPS data and/or traffic sign recognition cameras to determine the speed limit of the road a vehicle is travelling on. Engine power will then be limited to match this, preventing the car from exceeding the speed limit. It will be possible to override the system by pushing hard on the throttle, however the system will be engaged every time a car is started.

If you think you can simply keep pressing a little harder on the throttle to break through the system, think again. ETSC also states that: ‘If the driver continues to drive above the speed limit for several seconds, the system should sound a warning for a few seconds and display a visual warning until the vehicle is operating at or below the speed limit again.’
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Då förutsätter jag att samma system även monteras i polisbilar, ambulanser och brandbilar också, jag vill ju inte att dom ska köra ihjäl sig på väg till just mig :tummenupp Frågan är ju också vad skrotet gör om det inte hittar GPS eller kan läsa av några vägskyltar, tex i tunnlar? Är det fri fart, eller saktar den ner till säkra 30 då? :va Eller om vägskylten säger 220, och GPS säger något annat, vem vinner?

Jag. Får. Inte. Sätta. Upp. 20-skyltar. På. Motorvägen. :gnissla

Om jag tar en brittisk bil och kör den i Sverige, kommer den då att hålla 110 mph (177kmh) på svenska motorvägar, om GPSen inte får någon kontakt? :va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inte säkert att engländarna inför såna regler efter Brexit. Dom tycks ju anse att allt som kommer från EU är av ondo.
Beöver i alla fall inte bekymra mig med den engelska gammelhojen Den kommer sällan upp i olagliga hastigheter. Fast den har ju en slags hävarm på styret som påstås kunna minska farten. Har aldrig märkt mycket av det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati

Ja, den där verkar ju synnerligen effektiv som hjälpmedel. Om den användes till att plocka folk som leker med smartphones och kör med små marginaler rund medtrafikanter då hade t om jag tyckt att det vore vettigt om man nu inte kan få riktiga poliser att fokusera på trafikfarligt beteende.

När det gäller den andra artikeln från evo läste jag en annan artikel här om dagen. Där man skrev att man skulle kunna se till att folk höll hastigheten men att det inte fanns den politiska viljan. Ska se om jag kan bifoga den. Verkar inte kunna lägga in bilder från mobilen. Får göra det från en dator sen.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Inte säkert att engländarna inför såna regler efter Brexit. Dom tycks ju anse att allt som kommer från EU är av ondo.

Engelsmännen tar det där med övervakning seriöst. När Sverige införde kameraövervakning är jag säker på att man tittade på England och vid det hör laget hade jag trott ett man skulle ha impenenterat så att de läste av snitthastigheten på kamerasträckorna och infört ägaransvar. Det har man inte gjort så man kanske inte är hastighetstalibaner trots allt även om man kan tro det med den kommunikation man för från Trafikverket/Transportstyrelsen eller vad man numera vill kalla sig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Trafikvärket bygger om en väg, så att den blir farligare för alla utom bilister som redan kör på vägen: https://www.vlt.se/artikel/vasteras...an-bli-staende-en-kvart-innan-man-kan-kora-ut

Vajervägen delar av byn, tex flyttades busshållplatsen från byn, 800m bort, så man får gå i vägrenen på en 100-skyltad vajerväg, utan belysning, trottoar eller så :huvet Säkrare? Javisst, för dig i bil. Tar fler bilen istället för att åka buss? Japp! Bra för miljön? Nix. Tänker Trafikvärket göra om och göra rätt? Nix! :huvet
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Genom att tillämpa LEAN-tänk har jag kommit fram till att alldeles för många behöver ta sig hyfsat långt till sina jobb och att det är detta bekymret vi måste jobba med.
Med Trafikverkslogik betyder det att det ska stimuleras till lågkonjunktur vilket jag själv anser onödigt men ifall alla som inte måste vara på jobbet för att jobba stannade hemma eller knatade till något lokalt hyrskrivbord för att emulera arbetsplats med fikaraster och socialt umgänge så skulle vägar och p-platser lämnas fria till vårdpersonal, byggjobbare med mera.

Kanske skulle synergier uppstå där helt nya bolag bildas iom den korsbefruktning som skulle uppstå.
Jag tror det skulle funka pga att jag lärt mig att skillnaden mellan rullande trafik och stillastående infarkt lär vara så lite som 4% ökning.

Någon går väl till attack på mitt resonemang i vanlig ordning men jag tror alla effekter man vill uppnå från centralt håll runt städer skulle förbättras markant med vanligt nytänk. Kanske använda billtulls-ocr för att komma fram till att vissa verksamheter är felplacerade och sådant.

Det löser givetvis inte problemet med mosade norrlandsvägar och annat, det fattar jag också.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Genom att tillämpa LEAN-tänk har jag kommit fram till att alldeles för många behöver ta sig hyfsat långt till sina jobb och att det är detta bekymret vi måste jobba med.

...

Någon går väl till attack på mitt resonemang i vanlig ordning men jag tror alla effekter man vill uppnå från centralt håll runt städer skulle förbättras markant med vanligt nytänk. Kanske använda billtulls-ocr för att komma fram till att vissa verksamheter är felplacerade och sådant.

Det löser givetvis inte problemet med mosade norrlandsvägar och annat, det fattar jag också.

MEAN-Production tillsammans med chefer som tänker utanför lådan?
Vad kan gå fel? :Bugar :tummenupp :D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top