Noll vision - i praktiken

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fast han sa ju också att fyrhjulsdrivna bilar hade kortare bromssträcka än tvåhjulsdrivna...

Även solen har fläckar... :) Men han har en trevlig syster :)

Jag har letat efter det uttalandet? Jag hittar artiklar om skillnad mellan fram- och bakhjulsdrift, och kolfierbromsar, och en j-vla massa om dubbdäck kontra dubbfritt. Har du en länk till artikeln om fyrhjulsdrift?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här i stan byggde man en ringled runt stan för att luftkvaliteten på E4 genom stan var sämst i Sverige.

Nu har vi enligt en undersökning Europas renaste luft i Umeå, men det är inte ringleden som har gjort skillnaden, det är hur man mäter.

"
Björkarnas stad har enligt EAA 3,7 mikrogram partiklar per kubikmeter luft, långt under EU:s gränsvärde på 25 och alltså allra lägst i Europa.

Sveriges städer klarar gränsen. Men de övriga svenska städerna som hittills finns med – Uppsala, Stockholm, Göteborg och Malmö – ingår bland de 127 städer som hamnar i kategorin ”bra luft” och ligger samtliga på rätt sida om såväl EU:s som WHO:s hårdare gränsvärde på 10 mikrogram per kubikmeter luft.

– Medan kvaliteten på luften har förbättrats markant de senaste åren fortsätter föroreningarna envist att vara höga i många städer över hela Europa, säger EEA-chefen Hans Bruyninckx i ett uttalande.

Tammerfors i Finland och Funchal i Portugal är tvåa respektive trea på EEA:s lista. Värre är det i fem städer som anses ha väldigt dålig luft. Allra värst är det i polska Nowy Sacz, där det uppmätts 27,3 mikrogram partiklar per kubikmeter luft, Cremona i Italien och Slavonski Brod i Kroatien."

Kör dom mycket dubbdäck i Cremona Italien och Slvonski Brod Kroatien?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även solen har fläckar... :) Men han har en trevlig syster :)

Jag har letat efter det uttalandet? Jag hittar artiklar om skillnad mellan fram- och bakhjulsdrift, och kolfierbromsar, och en j-vla massa om dubbdäck kontra dubbfritt. Har du en länk till artikeln om fyrhjulsdrift?
Nej, jag hittar faktiskt inte på det jag heller. Den kan ju ha försvunnit med tiden, det var ju ett bra tag sen jag läste det. Jag är inte ens helt hundra på att jag läste det på nätet.

Däremot hittade jag den här klassikern: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/
Personbilar med fyrhjulsdrift ökar risken för personskadeolyckor på is eller snö med mellan 20 och 30 procent, visar en ny studie från Folksam.
– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam.



30 procent av alla nya bilar som säljs i Sverige är utrustade med fyrhjulsdrift. Tidigare forskning på Folksam visade att fyrhjulsdrivna bilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna bilar, oavsett väglag. Men Folksams nya studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.


Studien visar också att fyrhjulsdrivna bilar krockar med upp till 10 procent högre hastighet vid vinterväglag, medan skillnaden vid torrt eller vått underlag är mycket liten.


– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

In i vårt område har vi en kurva i en backe, som har en bro i övre änden och en rondell i nedre, ca 200m lång. På väg till dagis såg jag en bil stå lite mystiskt, så jag gick och tittade. Det visade sig att han var på väg in i området, ytterfil så att säga och uppför backen, och en kvinna på väg ut/nedför hade sladdat in i honom, med baken före. Jag kan inte svära på att det var sommardäck, men det såg så ut. Medan jag gick dom 100m för att titta på dom kom det tre bilar, som samtliga höll på att sladda upp på GCB. Samtliga var nyare bilar, åtminstone 1 hade dubbdäck och en av bilarna såg jag hela högersidan på, rakt framifrån så att säga, när den kom från höger. När jag var på väg hem igen, efter 1h promenad, så var det fortfarande lika halt, och bilarna fortsatte komma på tvären.

Det är alltså strax under nollan, allt är dyngsurt, vägen blank, det står en trasig bil på vardera sida om vägen, och man kör som om det var upploppet på Monza en varm sommardag. Är det idioter bakom ratten, då kvittar det hur många fantastiska säkerhetssystem man har i bilen :fakta Om det inte krävs intelligenstest för att starta den möjligen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej, jag hittar faktiskt inte på det jag heller. Den kan ju ha försvunnit med tiden, det var ju ett bra tag sen jag läste det. Jag är inte ens helt hundra på att jag läste det på nätet.

Däremot hittade jag den här klassikern: https://nyhetsrum.folksam.se/sv/201...julsdrivna-bilar-ger-fler-personskadeolyckor/


In i vårt område har vi en kurva i en backe, som har en bro i övre änden och en rondell i nedre, ca 200m lång. På väg till dagis såg jag en bil stå lite mystiskt, så jag gick och tittade. Det visade sig att han var på väg in i området, ytterfil så att säga och uppför backen, och en kvinna på väg ut/nedför hade sladdat in i honom, med baken före. Jag kan inte svära på att det var sommardäck, men det såg så ut. Medan jag gick dom 100m för att titta på dom kom det tre bilar, som samtliga höll på att sladda upp på GCB. Samtliga var nyare bilar, åtminstone 1 hade dubbdäck och en av bilarna såg jag hela högersidan på, rakt framifrån så att säga, när den kom från höger. När jag var på väg hem igen, efter 1h promenad, så var det fortfarande lika halt, och bilarna fortsatte komma på tvären.

Det är alltså strax under nollan, allt är dyngsurt, vägen blank, det står en trasig bil på vardera sida om vägen, och man kör som om det var upploppet på Monza en varm sommardag. Är det idioter bakom ratten, då kvittar det hur många fantastiska säkerhetssystem man har i bilen :fakta Om det inte krävs intelligenstest för att starta den möjligen.
Det där är ju tyvärr väldigt sant. Fyrhjulsdrift kan maskera ganska dåliga vägförhållanden. Likaså Antisladd och antispinnsystem.
Jag har både och på bilen och det går att dra på ganska duktigt utan att bilen känns speciellt instabil eftersom fyrhjulsdriften tillsammans med antisladd och antispinn ser till att hålla bilen i schack utan att jag behöver göra något.
Men det innebär ju samtidigt att om jag kör på det sättet så finns det inga marginaler kvar. Och när hjälpsystemen inte längre klarar av att reda ut situationen så är sannolikheten ohyggligt stor att jag inte har en chans att hantera den.
så det gäller ju att vara medveten om allt det och se till att anpassa körningen så att systemen inte behöver hjälpa till hela tiden och ta hänsyn till att fyrhjulsdriften ganska effektivt maskerar att det är halt. Systemen skall ju finnas där för att hjälpa till om man råkar gå över gränsen. Inte för att flytta gränsen för hur fort man kör.

Men det finns tyvärr ganska gott om förare som kör som om det vore sommarväglag oavsett om det sedan är underkylt regn med barkis på vägen så det är halare än en skridskobana. Och då är man ju egentligen bara en trafikolycka som väntar på att inträffa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat: Ducati, Honda, Suzuki, Triumph, 2xYamaha
På väg mot kungliga huvudsaken i morse var det för ovanlighets skull köer redan vid Kungsängen. Några km senare insåg jag att det var tittköer jag satt i för det stod bärgningsfordon i mötande körfält, Först kunde jag inte se vad det var som låg på vägbanan, men när jag närmade kunde jag konstatera att det var ett lastbilssläp av den sort man fraktar containrar på. Att jag inte såg vad det var berodde på att hjulen var uppåt och lastytan nedåt. Det hade nog blivit knas i vägbygget som just passerats.:huvet
 

notrightrider

That's about the only reason I learned writing for
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen


Första 4 x 4 vågen kom under 70-talets första hälft.
Någon som minns alla balla människors Range Rovers, Cherokees, Blazers och IH Scout?
Dom som körde bärgare på den tiden minns.
Det fanns inte vajer nog på trumman för att hämta tillbaka dessa 2,5 tonsklumpar tillbaka till vägen.
Här på västkusten särskilt tydligt vid motorvägsavfarterna, halkan maskerades rakt fram - men slog tillbaka med dubbel kraft när det skulle både bromsas och svängas samtidigt.

...och inte sällan med Gumbo MonsterMudders som "vinterdäck" och låst mellandiff dessutom. Yi-haa!


Nyckeln är förståelse för tekniken och vad man håller på med.

För ett par år sedan kom en bil över ridskolans gårdsplan i alldeles för hög hastighet. I vart fall med tanke på regnet ovanpå den bomfrusna marken.
Människan satt vit i ansiktet och var passagerare i sin egen bil medans ABS-en
reglerade hysteriskt. Till ingen nytta.
Jag stod så jag kunde öppna stålgrinden till rasthagen rakt framför henne, och det var där hon hamnade. Jätteförvånad.

"Halkvarnaren har inte blinkat en enda gång!"

- Har du halkvarnare...?

"Ja..? Den gula lampan som lyser när det är halt. Den har inte lyst någon gång.
Det måste vara bara just här det är halt."

Självklart inte. Hon fick peka på vilken lampa som var "halkvarnaren" och det var som de flesta redan räknat ut ASR-funktionen som hon tolkat som halkvarnare. Det döljer sig ett halvt rätt där någonstans, men när man inte har sammanhangen klart för sig så blir det dubbelfel till sist.

Visst, en anekdot - men bilar idag och deras hjälpsystem är så ohyggligt kompetenta att de maskerar de verkliga förhållandena på ett effektivt sätt.

Jag kan villigt erkänna att jag kör mycket hårdare i halka med bilar som är utrustade med "antisladd" oavsett aktuell förkortning.
Hårdare, och okänsligare. Jag om någon vet att det är fel, och jag förbannar mig själv varje gång jag står svarslös inför överjagets retfullt retoriska fråga:
"Hade du kört på samma vis med Mantan?"


För att leda pladdret tillbaka till ämnet, så är bristen på informationskampanjer en allvarlig lucka i Trafikverkets hägring "Noll Vision".

Att inte berätta och förklara för trafikanterna vad de olika systemen i bilarna är till för, vad dom klarar av och inte klarar av är ett jädra svek.

"Dom kan inte upphäva naturlagar" låter som en bra riktlinje, men när ett bra ESC hugger tag i rumpan, bromsar ner inner fram och verkligen knuffar tillbaka bilen i spår så känns det i vart fall för mig som om i vart fall ett par naturlagar faktiskt är dispositiva.

Men hur skall en förare som aldrig fått köra analoga fordon veta det?
Dom har ingen aning om hur nära gränsen dom balanserar.
Dom förstår inte vilka risker dom tar, och utsätter andra för.

Jag tycker man kan se utfallet i statistiken.
Ja, antalet döda och svårt skadade sjunker.
Men, jag ser fler helt sanslösa och verklighetsfrånkopplade händelser.
Alltså verklig warpspeed rakt in i en symbolisk vägg - och inte sällan utan bälte dessutom. Alltså grejer som bara inte KAN funka - ur mitt perspektiv, som ju ändå kör oanständigt hårt.

Det är enkelt att skylla på "TV-spelsgenerationen" men Dang! dom närmar sig fyrtio nu.

Något är väldigt galet med vad vi gör med de extra säkerhetsmarginaler som erbjuds bilister i form av elektroniska livremshängslen.
Kombinerar man dessutom okunskap kring systemen och kryddar med tron att Fast and Furious är en serie med dokumentärfilmer så går det jävligt illa.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Four wheel drive, makes you go further off the road..."

Visst är det så, när man har utnyttjat alla marginaler som hjälpsystemen köper en så har man högre hastighet när det går åt helvete.

Förut åkte jag ibland med en kvinna som vintertid ofta bromsade så ABS gick in, själv ser jag det som ett misslyckande i allt annat än rena paniksituationer, går ABS in har jag missbedömt underlaget.
Den kvinnan kommer en vacker dag att stå 25 meter av vägen och säga "jag förstår inte, bromsarna fungerade inte"
Redan nu står hon ofta med halva bilen ut i korsningar så att annan trafik tvingas väja, för det är där hennes bil får stopp....
Jag hoppas bara att det inte är en timmerbil som lär henne att se till att stanna innan stopplinjen
Precis som när BMW S1000RR kom 2010, med en massa schyssta "modes" för allt möjligt. Street, Sport, Fika...

Jag vet inte hur många gånger den sommaren som vi hade S1000 som låg i bollhavet på banorna, med en lätt förvirrad förare som tjatade om och om igen; "Jamen jag hade ju RAIN-mode..."
Såg själv en snubbe som kraschade precis framför mitt framhjul på Kemora i Finland. Lätt fuktigt, en BMW med maxlutning och fotpinnen i backen och föraren drar fullt i tron om att elektroniken upphäver fysikens lagar... ;)
Han hävdade också RAIN-mode och förstod inte varför han gått omkull...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
På områdets genomfartsled finns en korsande väg som har stopplikt. Korsningen ligger nedanför ett krön, med krönet till vänster om korsningen. Det är alltså svårt att se om det kommer bilar på sin egen sida av vägen så att säga. Jag passerar ofta till fots på väg till och från dagis mm, så jag håller lite lekmannamässig statistik på hur många som faktiskt stannar vid skylten. Och det är skrämmande få, ca 75% av bilisterna rullar bara igenom korsningen utan att stanna. Många, även om det än så länge inte är en majoritet, tittar inte ens åt vänster innan dom kör, och vissa saktar inte ens in. Och det blir sämre och sämre över tid. Och varför ska dom stanna? Det brukar ju gå bra, och det händer inget om man gör fel.

Idag kom en yngre herre i en lätt lastbil från en av regionens större logistikföretag med kontor i Västberga, ett av dom där med vita bilar med röd text, och körde förbi stoppskylten i gott tempo, med ansiktet i mobilen. Han hade inte sett om det kom en finlandsfärja. Men han höll ju skyltat genom hela korsningen, så han var ju en good guy.

Jag noterar också att allt fler struntar i lämna företräde, stoppskyltar och övergångsställen, man viftar lite med handen bara och kör ändå, eller anpassar hastigheten så att man i bästa Fast 'n furious-anda kan glida förbi bakom när luckan mellan ens röv och vägkanten blir nästan tillräckligt stor för att kunna passera. Folk är så förbannat stressade :huvet Inte för att någon tittar, men jag brukar vinka tillbaka :finger Kommer det bilar efter brukar dom alltid stanna med god marginal, lustigt nog, åtminstone om jag är till fots eller på cykel...
 

Ozzian

Sporthojare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Flåklypa
Hoj
R1+XT+XT
På områdets genomfartsled finns en korsande väg som har stopplikt. Korsningen ligger nedanför ett krön, med krönet till vänster om korsningen. Det är alltså svårt att se om det kommer bilar på sin egen sida av vägen så att säga. Jag passerar ofta till fots på väg till och från dagis mm, så jag håller lite lekmannamässig statistik på hur många som faktiskt stannar vid skylten. Och det är skrämmande få, ca 75% av bilisterna rullar bara igenom korsningen utan att stanna. Många, även om det än så länge inte är en majoritet, tittar inte ens åt vänster innan dom kör, och vissa saktar inte ens in. Och det blir sämre och sämre över tid. Och varför ska dom stanna? Det brukar ju gå bra, och det händer inget om man gör fel.....
Kan bara hålla med.
Såg ett klipp som understryker konsekvensen när det brukar gå bra i vanliga fall men plötsligt inte längre gör det...

 
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top