Noll vision - i praktiken

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Justitieombudsmannen fläbbar upp Trafikverket, två gånger om dessutom...

SVT rapporterade om den första kritiken redan i fredags. En farlig kurva hade av privatpersoner anmälts till Trafikverket tre gånger om, utan att några åtgärder vidtogs:


Nu i morse rapporterar min morgontidning att Justitieombudsmannen dessutom ger Trafikverket svidande kritik på grund av deras svar angående den första kritiken. Trafikverket svarade tydligen att sådana fördröjningar var helt normala:

"Med den stora och komplicerade organisation Trafikverket har går det inte att garantera att uppgifter som inkommer alltid i slutändan kommer rätt organisationsdel tillhanda".

JO är inte nöjd med svaret:

"Remissvaret ger intrycket att trots att Trafikverket ser det som beklagligt att synpunkterna inte kom fram, är verkets uppfattning att man måste räkna med att inkomna synpunkter inte alltid når rätt mottagare. Enligt min uppfattning bör en statlig myndighet ha högre ambitioner än så".

Trafikverket erkänner alltså själva att deras organisation är stor, komplicerad och tungrodd och att de därför inte utför sitt jobb. När kan den börja bantas...?


Kanske delas upp i olika verk, där det ena är verkligt bra på järnvägar och det andra förstår sig på vägar för hjulfordon?

Typ som ett... ...tja, Vägverk och ett Banverk?
Och sedan kanske ett Trafiksäkerhetsverk som kan koncentrera sig på att arbeta med just trafiksäkerhet, kampanjer och framtida lagstiftning.

Ett förslag, bara - men kanske alldeles för vilt och oprövat...?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Justitieombudsmannen fläbbar upp Trafikverket, två gånger om dessutom...

SVT rapporterade om den första kritiken redan i fredags. En farlig kurva hade av privatpersoner anmälts till Trafikverket tre gånger om, utan att några åtgärder vidtogs:
Man vet vad man ska lägga energi på, att konstatera att en vinterväg med kurvor är halkig. Det var ju i den vevan några reportrar hade testat mellansveriges krokiga 70-vägar och konstaterat att det inte alltid gick att hålla 70. Att skylta 30 och sen 70 var hundrade meter låter ambitiöst - och dyrt. Själv hoppas jag slippa möta bilåkande reportar på mina favoritvägar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just det här fallet handlar nog inte om att skydda folk som är för dumma för att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Det här handlar om att byborna som bor vid vägen - vid upprepade tillfällen - klagade hos Trafikverket, för att de upptäckt att en skarp kurva där flera avåkningar redan inträffat saknade varningsskylt såväl som sänkt hastighet.

Någon på Trafikverket tog emot de upprepade klagomålen, men ingen brydde sig om att göra något åt saken. Förrän sex schweiziska turister kom över på fel sida, frontalkrockade med nittio ton malmbil och blev köttfärs...och vips så fick Trafikverket upp skylten som varnar för skarp kurva...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och vips så fick Trafikverket upp skylten som varnar för skarp kurva...
Precis som här i byn. En herre väldigt till åren kommen körde rakt ut i korsningen vid 56'an Hedesunda med "lämna företräde" och blev påkörd av tradare. Kolavippen. Numera Stop-skylt , 60 och fartkamera i onödan. Fri sikt minst 500 meter åt vardera hållen. Det lär inte hjälpa mot nästa som kör där med knapp ledsyn eller facebookandes. Från andra hållet varnar man inte för att en bro inte fixar två tradare i bredd utan skyltarna (man orkat sätta upp) berättar att om 200 meter blir det 40. Tankeverksamhet i trafiken är överskattat... mest hela tiden.

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Norska Sjöfartsverket har krocktestat en styrpulpetbåt(!) i 20 knop.

Vad blev budskapet till allmänheten?
"Håll hastighetsbegränsningen"?
"Sänk farten"?


Instämmer!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visserligen kommunal mark och inte Tragikvärket, men Gävle kommun har gått all in på vägbulor och trafikhinder.

Nu framgår det inte riktigt hur illa dom här hindren står, men det ena står precis före/efter en kurva. En bit längre bort hade dom stängt av ena väghalvan med vad som såg ut som vägarbeten, länge och väl, bland annat mitt i en skymd kurva. Så jag trodde att dom här grejerna också var för någon form av vägarbeten, men icke, dom har stått sådär i flera år nu.DSC_1771.JPGDSC_1205.JPG

Jag är född och uppvuxen i området, och har inga minnen av några som helst trafikolyckor på den där vägen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Visserligen kommunal mark och inte Tragikvärket, men Gävle kommun har gått all in på vägbulor och trafikhinder.

Nu framgår det inte riktigt hur illa dom här hindren står, men det ena står precis före/efter en kurva. En bit längre bort hade dom stängt av ena väghalvan med vad som såg ut som vägarbeten, länge och väl, bland annat mitt i en skymd kurva. Så jag trodde att dom här grejerna också var för någon form av vägarbeten, men icke, dom har stått sådär i flera år nu.View attachment 467991View attachment 467990

Jag är född och uppvuxen i området, och har inga minnen av några som helst trafikolyckor på den där vägen.

Man kan ju misstänka att det finns kopplingar till någon person med lite makt som bor i närheten av de där hindren.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Norska Sjöfartsverket har krocktestat en styrpulpetbåt(!) i 20 knop.

Vad blev budskapet till allmänheten?
"Håll hastighetsbegränsningen"?
"Sänk farten"?


Instämmer!
Förstå vad många liv man skulle kunna rädda med säkerhetsbälte i alla båtar. För att inte tala om krockkuddar.
Jag tycker vi startar en landsomfattande kampanj för detta under trafikverkets namn (y)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ju misstänka att det finns kopplingar till någon person med lite makt som bor i närheten av de där hindren.
Eller tvärtom, och då kan kommunpolitikerna härja fritt.

Ridklubben i närheten av oss slogs i 30 år för att få bygga ut ridhuset, men fick konstant nobben av kommunen. Men när någon pamps unge började med långfärdsskridskor gick det väldigt fort att få till en godkänd bana.

E4 går rakt igenom ett villaområde, och villaägarföreningarna har sen vägen byggdes slagits för bullerplank, helt lönlöst. Tills en politiker flyttade in på ena sidan, då kom planket ungefär samtidigt som flyttlasset. Sen fick vi något år senare.

Eller hur dom har blivit bortkollrade av och krupit för Microsoft, FB mfl, struntat i lagar, lagt ner flygplatsen för deras skull mm.

Men framförallt gödslar dom stan med vägbulor :huvet
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag är född och uppvuxen i området, och har inga minnen av några som helst trafikolyckor på den där vägen.
Kommunalpamp:
- Det stämmer bäste Hoztic, och nu har vi sett till att det ska fortsätta i samma anda även framöver.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ofta brukar ju människor så fort de får barn börja se faror överallt omkring sig. Det går ingen hejd på hur många arga insändare och mail till kommunen som kan produceras om alla hängslen, livremmar, skyddsvallar, flytvästar, vägbulor osv. som plötsligt blivit livsviktiga och hur mycket farligt som bör förbjudas.

Har flyttat till ny kommun och ville bilda mig en uppfattning om vad man sysslar med politiskt i kommunen så jag gick in och läste några av de senaste protokollen från kommunstyrelsen. Det var intressant... En stor del av protokollen utgjordes av olika medborgarförslag som kommit in. Sida upp och sida ner av av en massa tokiga idéer som inte ens platsat i "Ring P1", än mindre på sporthoj.com. Allt från att göra kommunen till kärnenergifri zon till att dela ut allmosor till allt och alla, men vanligast förekommande var ändå krav på att minska hastighetsgränsen till närmast 0 på just deras lilla vägstump. Dessa människor tenderar ju att vara såväl högljudda som väldigt envetna, så till slut orkar väl inte politikerna längre utan går med på tokerierna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Eller tvärtom, och då kan kommunpolitikerna härja fritt.

Ridklubben i närheten av oss slogs i 30 år för att få bygga ut ridhuset, men fick konstant nobben av kommunen. Men när någon pamps unge började med långfärdsskridskor gick det väldigt fort att få till en godkänd bana.

E4 går rakt igenom ett villaområde, och villaägarföreningarna har sen vägen byggdes slagits för bullerplank, helt lönlöst. Tills en politiker flyttade in på ena sidan, då kom planket ungefär samtidigt som flyttlasset. Sen fick vi något år senare.

Eller hur dom har blivit bortkollrade av och krupit för Microsoft, FB mfl, struntat i lagar, lagt ner flygplatsen för deras skull mm.

Men framförallt gödslar dom stan med vägbulor :huvet

Jag tänkte närmast att det var just kommunpolitiker som bodde där.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ofta brukar ju människor så fort de får barn börja se faror överallt omkring sig. Det går ingen hejd på hur många arga insändare och mail till kommunen som kan produceras om alla hängslen, livremmar, skyddsvallar, flytvästar, vägbulor osv. som plötsligt blivit livsviktiga och hur mycket farligt som bör förbjudas.

Har flyttat till ny kommun och ville bilda mig en uppfattning om vad man sysslar med politiskt i kommunen så jag gick in och läste några av de senaste protokollen från kommunstyrelsen. Det var intressant... En stor del av protokollen utgjordes av olika medborgarförslag som kommit in. Sida upp och sida ner av av en massa tokiga idéer som inte ens platsat i "Ring P1", än mindre på sporthoj.com. Allt från att göra kommunen till kärnenergifri zon till att dela ut allmosor till allt och alla, men vanligast förekommande var ändå krav på att minska hastighetsgränsen till närmast 0 på just deras lilla vägstump. Dessa människor tenderar ju att vara såväl högljudda som väldigt envetna, så till slut orkar väl inte politikerna längre utan går med på tokerierna.
Det är ju också ganska vanligt att boende lever rövare över alla som far fram som dårar i just deras kvarter, och föräldrar lever rövare över trafiksituationen kring deras barns skolor, men det är dom som åker dit i polisens kontroller.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ju också ganska vanligt att boende lever rövare över alla som far fram som dårar i just deras kvarter, och föräldrar lever rövare över trafiksituationen kring deras barns skolor, men det är dom som åker dit i polisens kontroller.
Ja allt går ju ut på att man vill att staten/kommunen/polisen skall gå in och bestämma och ta ansvar för allt möjligt istället för att fundera på hur man kan ta eget ansvar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
2-1-vägar anses väl av Tragikvärket vara trafikens motsvarighet till upptäckten av penicillin, ändå så inför dom omkörningsförbud när det är mycket trafik, för att minska olyckorna, eftersom vägen då anses osäker: https://www.gd.se/2022-04-07/omkorningsforbud-pa-e4-i-pask-har-gett-positiva-effekter

Trafikverket har i samverkan med polisen beslutat att förbjuda omkörningar på E4 mellan Gävle och Tönnebro i påsk – för att få bättre flyt i trafiken och undvika stopp på sträckan.
– Vi har goda erfarenheter från avstängningen från tidigare år; bilisterna respekterade omkörningsförbudet och trafiken rullade på smidigt, säger Emil Samuelsson, trafikingenjör på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Därmed inte sagt att folk inte hade gjort idiotomkörningar utan räcket, men det är ju uppenbart att det finns utmaningar med det, tom i Tragikvärkets ögon.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top