Nitisk granne gör att jag inte får parkera i cykelrummet

..."- Du får inte köra motorcykel för du har glasögon och ser dåligt" Jag blev helt paff och trodde det var någon som hade tagit kontakt med fel person men han sträcker fram ett riktigt A4 papper med transportstyrelsens logga upptill....
Du får skriva ut denna och förvara tillsammans med ditt synintyg i hojen till nästa gång så kan du visa vad som gäller angående nedsatt syn :fakta

:tungan

Parkerings Hitlers är inte roliga jag löste problemet genom att flytta... i mitt fall handlade det om ett flerbils garage med "outnyttjad yta" som jag använde för uppställning av min ögonsten... Detta var såklart inte okej eftersom jag inte betalade något för det... Efter ca 1 år och säkert 10 "arga lappar" ritades det upp rutor so far so good TILLS det framkom att mopedhelvetena (3 till antalet) slapp betala då dom tog mindre plats än vad en mc gör :huvet

Har också en sån där sjuk "bestämmelse" i garaget. Ingen får utnyttja den heliga lilla fyrkanten till höger om sista platsen i längan. En gubbe i föreningen ställde därmed dit sin kärrings cykel för att markera, fullt logiskt! :huvet

Vore föreningen smart hade man hyrt ut platsen till någon med mc. I huvudtaget verkar bostadsrättsföreningar ha en hel del osämja och folk som tror att de bestämmer hur allt ska vara bara för att de råkar ha en förtroendepost. Sådana människor ska man plocka ner på jorden illa kvickt.

Det där låter helt orimligt.

Som magister i energiteknik och till vardags arbetande med avfallsförbränning så kan jag säga att det inte är sant nånstans. Brännolja skulle inte vara 10 ggr så dyrt som avfall att elda om det var så.

Att kalla snubben för "lappmarodör" var kanske inte så taktiskt.............
"En hypgonadal nedsmutsare som lägger en betydande del av sit liv på att "varva" hojen" var ett genialt svar, jag skrattar fortfarande (Fick slå upp hypgonadal)

Last edited:
"En hypgonadal nedsmutsare som lägger en betydande del av sit liv på att "varva" hojen" var ett genialt svar, jag skrattar fortfarande (Fick slå upp hypgonadal)

Om han/hon nu ska raljera kan det ju vara en fördel att använda sig av korrekt svenska. Hypogonadal finns inte i det svenska språket, även om det går att förstå vad som avses med hjälp av ett engelskt lexikon.

F.ö. så är det ju sjukt fegt att skriva en massa lappar med anonym avsändare, mycket mer ryggradslöst än så blir det knappast.

Jag har förståelse för att andra inte tycker mc:n står bra där med bilden som bedömning. Och har du gasat på gården är det som upplagt för konflikt. Jag puttrar så tyst jag kan från och till garaget och när man kom bort lite från civilisationen kan man gasa på. Det blir inte lättare för oss hojåkare om visa av oss retar gallfeber på omgivningen.

Haha, jo jag fick också slå upp det. Ganska roligt faktiskt. Väntar bara på att hon/han ska göra en "chabopressen" och sätta upp. :D:tungan

Jag har förståelse för att andra inte tycker mc:n står bra där med bilden som bedömning. Och har du gasat på gården är det som upplagt för konflikt. Jag puttrar så tyst jag kan från och till garaget och när man kom bort lite från civilisationen kan man gasa på. Det blir inte lättare för oss hojåkare om visa av oss retar gallfeber på omgivningen.

Nja, jag brukar stänga av den 20-30 m innan jag rullar in på gården och när jag åker därifrån gasar jag knappast mer än nödvändigt. Det ska sägas att det är en djävligt stor gård med för tillfället 4-5 motorcyklar stående.

Första två dagarna jag hade den dock så stod jag och meckade med den på gården och visade den för lite folk, då jag också gasade lite. Utan att någon sagt till insåg jag att jag borde mecka någon annanstans och gjorde därför detta. Så nej, det är komplett obefogat att säga att jag brukar stå och varva på gården. :D

Med tanke på uttrycket "hypogonadal" så får man anta att det är en vänstervriden-hipster-sälkramare. Så tror inte hon/han har så mycket för hojar i det stora hela.

Det där låter helt orimligt.

Visst gör det det.
Och det är ju det som gör det intressant.
När jag pratade med brandingenjören på Storstockholms Brand så fnös han lite åt att folk hetsar upp sig över några liter bensin hit och dit. Det finns så mycket annat som brinner mycket värre. Allt syntetiskt är tydligen det som ställer till problem. Har du problem att få rätsida på det ring gärna Georg Viberg och tjöta lite - han är jättetrevlig och tillmötesgående.
Det är honom jag citerar - själv kan jag ingenting om brandsäkerhet.:hej

OaO

KK

Som magister i energiteknik och till vardags arbetande med avfallsförbränning så kan jag säga att det inte är sant nånstans. Brännolja skulle inte vara 10 ggr så dyrt som avfall att elda om det var så.

Jo, men som jag förstod det är det skillnad att elda fossila bränslen under optimala förhållanden, dvs rätt optimerad (och med luft/syre även komprimerad) blandning i en Otto-motor och hur en brand med bensin inblandat utvecklas i ett hyreshus - vid inte lika optimala förhållanden. Brännbar energi i matematisk mening (ledsen för tidigare otydlighet...) skiljer sig tydligen mot brännbar energi i vardaglig mening - dvs vilken skada det gör i en rent praktisk (brand)situation.
Har säkert fel men jag reagerade också först med ett - det kan ju inte stämma..? (Men oavsett är det tydligen inte obefogat att ha barnvagnsförbud i trapphuset..)
Jag bara klippte in det som förmedlades till mig. Är inte ingenjör som du men du kanske kan säga hur mycket en bensindunk som du eldar i vardagsrummet fäster på kontra att dra igång med BBQ i soffan till Valborgsmäss?

OaO

KK

Last edited:
en barnvagn innehåller brännbar energi motsvarande 60 liter bensin...
en genomsnittlig tvåsitssoffa innehåller brännbar energi motsvarande 200 liter bensin...

Najs! Då kan man alltså värma villan med 33 gamla barnvagnar eller 10 gamla soffor istället för 2 kubikmeter olja! :tummenupp

Barnvagnarna har dessutom den fina egenskapen att jag kan sälja stålramarna för 1 kr/kg efteråt så det blir nog gratis värme i vinter! :banana

Najs! Då kan man alltså värma villan med 33 gamla barnvagnar eller 10 gamla soffor istället för 2 kubikmeter olja! :tummenupp

Barnvagnarna har dessutom den fina egenskapen att jag kan sälja stålramarna för 1 kr/kg efteråt så det blir nog gratis värme i vinter! :banana

Ut på blocket. Fullt med soffor som bortskänkes.

Om han/hon nu ska raljera kan det ju vara en fördel att använda sig av korrekt svenska. Hypogonadal finns inte i det svenska språket, även om det går att förstå vad som avses med hjälp av ett engelskt lexikon.

F.ö. så är det ju sjukt fegt att skriva en massa lappar med anonym avsändare, mycket mer ryggradslöst än så blir det knappast.
Du är ute och cyklar. Jag tycker det var genialt språkbruk för en arg lapp. Korrekt svenska hade inte gjort det roligare.

Du kanske ska byta MartinP till något mindre anonymt innan du postar på forum? :7peta

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...