Ni som kör ERF eller ska börja

Vi vill


  • Antal röstningar
    0
Nr:18 skrev:
Då spricker hela tanken med ERF-helg. Bilarna kör på söndagen. En direkt följd av 2-dagars arrangemang är att startavgifterna fördubblas. Dessutom måste man vara hemifrån en extra dag så då kommer du bara att skylla på det när du låter bli att starta.
Kan man inte kvala på fredagen (bil och mc) och köra 2 st 3 timmars race för mc på lördagen?
Då har bilarna hela söndagen att leka.
 
sandstream skrev:
Kan man inte kvala på fredagen (bil och mc) och köra 2 st 3 timmars race för mc på lördagen?
Då har bilarna hela söndagen att leka.
bra tanke men nej usch, 3timmar ... minst 6timmars säger jag.
 
R2 skrev:
bra tanke men nej usch, 3timmar ... minst 6timmars säger jag.
Är man 3 i teamet så blir det ju 1 timmes körning var och det borde väl räcka för de flesta eller?
 
sandstream skrev:
Är man 3 i teamet så blir det ju 1 timmes körning var och det borde väl räcka för de flesta eller?
häri ligger en del av problemet, vissa är nöjda med det.
andra vill helst köra 10 eller fler timmar.
vissa satsar och andra tar det på skoj, det går alltid så här, rejsing är rejsing, det ballar ur till sist.
Visst ERF är den serien som inte borde balla ur..
 
sandstream skrev:
Kan man inte kvala på fredagen (bil och mc) och köra 2 st 3 timmars race för mc på lördagen?
Då har bilarna hela söndagen att leka.
3 timmar är inte endurance. Minst 6 timmar för att det ska vara utslagsgivande. Varför förstöra ett bra koncept? ERF är en utmärkt tävlingsform, mycket köra för rimliga pengar.
 
R2 skrev:
häri ligger en del av problemet, vissa är nöjda med det.
andra vill helst köra 10 eller fler timmar.
vissa satsar och andra tar det på skoj, det går alltid så här, rejsing är rejsing, det ballar ur till sist.
Visst ERF är den serien som inte borde balla ur..
Då kanske man kunde köra ett 3 timmars B-race och ett 4-6 timmars A-race?

Tycker precis som gsxr1100r att det vore synd om F:et i ERF försvann men samtidigt hade det ju varit bra om de som verkligen vill satsa kan få köra om en SM-titel.

ERF borde ju vara perfekt för dem som är nyfikna på RR och inte vill satsa på R600 eller R1000 direkt. Finns väl alltid nåt team som man kan få köra med.
 
sandstream skrev:
Är man 3 i teamet så blir det ju 1 timmes körning var och det borde väl räcka för de flesta eller?
Nej, det är för lite. En vanlig sprinttävling erbjuder 1,5 timme, men då måste man vara hemifrån 3 dar.
 
Nr:18 skrev:
3 timmar är inte endurance. Minst 6 timmar för att det ska vara utslagsgivande. Varför förstöra ett bra koncept? ERF är en utmärkt tävlingsform, mycket köra för rimliga pengar.
Min tanke var absolut inte att förstöra något koncept utan att komma med lite alternativa idéer för att tillgodo se alla inblandade.
(Att de sen kanske inte är så bra är en annan femma :) )

En serie om tex 40 team som alla är garanterade att få köra?
 
sandstream skrev:
ERF borde ju vara perfekt för dem som är nyfikna på RR och inte vill satsa på R600 eller R1000 direkt. Finns väl alltid nåt team som man kan få köra med.
Precis! Det är så det är idag, hela denna diskussionen har ett stort fel, den förutsätter att det blir utkvalning. Hitills har detta endast inträffat 1(EN) gång! Inget stort problem, så varför göra det så märkvärdigt?
 
sandstream skrev:
Min tanke var absolut inte att förstöra något koncept utan att komma med lite alternativa idéer för att tillgodo se alla inblandade.
(Att de sen kanske inte är så bra är en annan femma :) )

En serie om tex 40 team som alla är garanterade att få köra?
Visst! Starta en sån serie! Vem som helst kan göra det! :tummenupp

Finns ingen anledning att tillgodose nåt som redan finns. Fråga alla som kört erf om dom vill öka eller minska rejstiden. Jag garanterar att huvuddelen kommer att önska längre rejs, inte kortare. Drömmen vore minst ett 24-timmars under säsongen.
 
Nr:18 skrev:
Precis! Det är så det är idag, hela denna diskussionen har ett stort fel, den förutsätter att det blir utkvalning. Hitills har detta endast inträffat 1(EN) gång! Inget stort problem, så varför göra det så märkvärdigt?
Då håller vi tummarna för att det inte blir någon utkvalning nästa säsong :tummenupp
 
Nr:18 skrev:
Visst! Starta en sån serie! Vem som helst kan göra det! :tummenupp
Anar lite ironi här. Ta inte min förslag/frågor som kritik, de är inte menade så.

Nr:18 skrev:
Finns ingen anledning att tillgodose nåt som redan finns. Fråga alla som kört erf om dom vill öka eller minska rejstiden. Jag garanterar att huvuddelen kommer att önska längre rejs, inte kortare. Drömmen vore minst ett 24-timmars under säsongen.
Det hade varit något! :tummenupp
 
Nr:18 skrev:
3 timmar är inte endurance. Minst 6 timmar för att det ska vara utslagsgivande. Varför förstöra ett bra koncept? ERF är en utmärkt tävlingsform, mycket köra för rimliga pengar.
6 timmar är lagomt, man vill inte köra hoj i minst en vecka after race, 4 timmar är för kort för att vara utslagsgivande.
 
sandstream skrev:
Anar lite ironi här. Ta inte min förslag/frågor som kritik, de är inte menade så.

Det hade varit något! :tummenupp
Ingen ironi! Jag hade gärna kört en sån serie också, men inte på bekostnad av längre rejs.
 
Postade detta inlägget i den andra tråden oxå men jag tycker det är så bra att jag lägger in det här också :D

Skämt åt sido, vet inte riktigt var det hör hemma bäst men så här resonerar jag.

Fan vad deppig man kan bli av de senaste två trådarna här i ERF- forumet. Jag som såg en framtid som "motions förare" inom ERF framför mig.
Om det handlar om utkvalning i ERF där det ju skall vara "for fun" var är detta då på väg? Tycker ett ERF skall var på 6 timmar, det bör då krävas tre förare. Eller? Om en av dessa är raket och sätter teamets kvaltid måste det ju vara fel? Endurance betyder ju uthållighet d.v.s lagets uthållighet och en enskild förares skicklighet skall ju inte avgöra hurvida hela laget ska få köra eller ej. Dessutom är det inte alltid det lag med snabbaste förare som vinner, ett lag som har en bra strategi, bra materiel och inte vurpar ska ju också kunna vinna tycker jag.

Lösningen på det hela heter väl serie (se Webspys förslag) där det max får finnas ett antal efteranmälda s.k. tillfälliga lag till varje race. Gärna då med en veckas bäst före datum så att ingen åker till racet och inte får plats. De serieanmälda lagen bör också kunna avanmäla sig om dom vet att dom inte kan / vill åka en helg. Mo i Rana kan ju bli ett sånt tillfälle där "söderlagen" drar sig för att åka 150 - 160 mil enkel resa för ett 10- timmars ERF.
 
Nr:18 skrev:
Ingen ironi! Jag hade gärna kört en sån serie också, men inte på bekostnad av längre rejs.
Jag fick känslan av att du var med och organiserade ERF på något sätt och därför vart lite sne. :tummenupp
 
Maverick_ou812 skrev:
Postade detta inlägget i den andra tråden oxå men jag tycker det är så bra att jag lägger in det här också :D

Skämt åt sido, vet inte riktigt var det hör hemma bäst men så här resonerar jag.

Fan vad deppig man kan bli av de senaste två trådarna här i ERF- forumet. Jag som såg en framtid som "motions förare" inom ERF framför mig.
Om det handlar om utkvalning i ERF där det ju skall vara "for fun" var är detta då på väg? Tycker ett ERF skall var på 6 timmar, det bör då krävas tre förare. Eller? Om en av dessa är raket och sätter teamets kvaltid måste det ju vara fel? Endurance betyder ju uthållighet d.v.s lagets uthållighet och en enskild förares skicklighet skall ju inte avgöra hurvida hela laget ska få köra eller ej. Dessutom är det inte alltid det lag med snabbaste förare som vinner, ett lag som har en bra strategi, bra materiel och inte vurpar ska ju också kunna vinna tycker jag.

Lösningen på det hela heter väl serie (se Webspys förslag) där det max får finnas ett antal efteranmälda s.k. tillfälliga lag till varje race. Gärna då med en veckas bäst före datum så att ingen åker till racet och inte får plats. De serieanmälda lagen bör också kunna avanmäla sig om dom vet att dom inte kan / vill åka en helg. Mo i Rana kan ju bli ett sånt tillfälle där "söderlagen" drar sig för att åka 150 - 160 mil enkel resa för ett 10- timmars ERF.

Bli inte deppig för att gnällgubben drar igång en massa trådar om utkvalning. Det har hitills endast inträffat på gelleråsen en enda gång! Dessutom har som tidigare sagts kvalreglerna ändrats så att hela laget måste kvala, det hjälper med andra ord inte att ha en raketförare utan det är lagets genomsnitt som räknas.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top