Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Om man ska ha en Honda, så vilken? Vilken Honda är mest Honda?
CB900?
VFR?
CBR900?
Goldwing?

NS400, CB1100, VF1000R och RC30 är ju riktiga ikoner, men lite över min förmåga.
 
Jag började min mc karriär på 90talet. Så utan tvekan säger jag Fireblade. Fortfarande snygga och var före sin tid när dom kom.
 
VFR750 -87 eller liknande.
När Honda tar i från tårna för att komma tillrätta med tekniska problem så blir det såhär.
Sådan behöver man en.
 
Jag började min mc karriär på 90talet. Så utan tvekan säger jag Fireblade. Fortfarande snygga och var före sin tid när dom kom.
VFR750 -87 eller liknande.
När Honda tar i från tårna för att komma tillrätta med tekniska problem så blir det såhär.
Sådan behöver man en.
Att CBR verkligen var före sin tid är det ingen tvekan om. Särskilt jämfört med hur konkurrensen såg ut 1992. CBR900 verkar kunna användas till vad som helst. Det är bara det där med 16-tumshjulet...

VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
 
VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
Gen 5 800 98-01 är väl den mest eftertraktade tror jag, det är sista generationen med kugghjulsdrivna kamaxlar. Från -02 och framåt är det kamkedja och V-tech som gäller.
 
Last edited:
Gen 5 800 98-01 är väl den mest eftertraktade tror jag, det är sista generationen med kugghjulsdrivna kamaxlar. Från -92 och framåt är det kamkedja och V-tech som gäller.
Va? Det var ju just kugghjulskammar (och kanske enkelsvingen) som var kännetecknet för VFR? Gäller det även 2014 och senare?
 
Va? Det var ju just kugghjulskammar (och kanske enkelsvingen) som var kännetecknet för VFR? Gäller det även 2014 och senare?
Jag såg att jag råkade skriva -92, det skulle vara -02 så jag rättare mitt inlägg. Men från dess är det, så vitt jag känner till kamkedja och V-tech som gäller för alla VFR.
 
Att CBR verkligen var före sin tid är det ingen tvekan om. Särskilt jämfört med hur konkurrensen såg ut 1992. CBR900 verkar kunna användas till vad som helst. Det är bara det där med 16-tumshjulet...

VFR fångade mitt intresse 1994. Den generationen såg ut som om framljusen kom från en 24-timmarshoj. Tror dock att jag helst skulle välja en 800 98-01.
Reservdelar från ett av Hondas lager kan bli en svårknäckt nöt tyvärr, om du bestämmer dig för en tidig fireblade.
Mitt förslag är ändå Fireblade.
 
Om man ska ha en Honda, så vilken? Vilken Honda är mest Honda?
CB900?
VFR?
CBR900?
Goldwing?

NS400, CB1100, VF1000R och RC30 är ju riktiga ikoner, men lite över min förmåga.

Snabbaste 750n 1983.
Kawa 750 var snabbast 1980-81.

1984 eller om det var -83 blev jag frånåkt av en VFR med skjuts. Vid 180 gav jag upp.

1984 kom GPZ750 Turbo vilket var fusk.

Fast jag håller med om CBR900-RR 👍
 
För min del har jag alltid fallit för europeiska rambyggen/kompletta chassin med olika motorval eller lågserieproducerade sporthojar. Det har blivit allt från Moto Martin, Nico Bakker, Rickman, Hejira, NC24, Ducati-byggen etc. På senare tid har det bara blivit mer och mer men inga försäljningar så man får väl kalla sig för en samlare då🙂
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top