Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Ta inte illa upp, men: hur fungerar den här märkesfixeringen? Jag har haft Honda, Suzuki och Yamaha och inte märkt någon speciell skillnad mellan dessa. Som att jämföra en Hyundai eller Kia på bilsidan.
För mig är det helheten.
En livsresa med ett märke där upplevelser, kvalitetskänslan, servicen från återförsäljare och generalagent tillsammans med drömmar man har haft genom åren.
Vissa av drömmarna kan jag förverkliga idag, andra får fortsätta att vara drömmar.
Så hjärtat slår för Yamaha, och dess historia och utveckling.
Det triggar min nyfikenhet oavsett om det gäller motorcyklar, mopeder, snöskotrar, bilar eller någonting annat.
Jag är dock väl medveten om att många tillverkare uppfyller samma kvalitetsnormer, men det är tydligen inte tillräckligt för att få mitt hjärta att slå dom där extra slagen.
Och vissa fordon längtar man ju tillbaka till, riktiga brudmagneter :)

Old_times_1_2.jpg
 
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
Nämen... Varför och varför just den? :fattartil
 
Kör den helt enkelt för sällan så den får ge plats åt något annnat. Jag är ju lite förtjust i Ducati men kör bana med Honda o Aprilia, borde nog komplettera med en banducce också för att stilla själen?
Med tanke på bilderna man sett på ditt minst sagt välfyllda garage så bör du nog ge presumtiva köpare en heads-up så de inte gör på sig o får en infarkt när du drar upp garagedörren….
:rofl
 
Kör den helt enkelt för sällan så den får ge plats åt något annnat. Jag är ju lite förtjust i Ducati men kör bana med Honda o Aprilia, borde nog komplettera med en banducce också för att stilla själen?
Det finns en banducce på klubbens hemsida, köp och sälj som nog skulle lyckliggöra dig.
Inte jag som säljer.
 
Kör den helt enkelt för sällan så den får ge plats åt något annnat. Jag är ju lite förtjust i Ducati men kör bana med Honda o Aprilia, borde nog komplettera med en banducce också för att stilla själen?
Jag tycker ZXR:er är stekheta och hetast är 1993, valfritt R eller dubbel-R.
Jag ser framför mig en ny tråd: "Önska mlorens nya hoj!" :banana
 
Jag tycker ZXR:er är stekheta och hetast är 1993, valfritt R eller dubbel-R.
Jag ser framför mig en ny tråd: "Önska mlorens nya hoj!" :banana
Körde ju ZXR på den gamla goda tiden, både dubbel o enkel R
 

Bifogat

  • A37A527F-4D02-4326-96F3-95DF02571E80.jpeg
    A37A527F-4D02-4326-96F3-95DF02571E80.jpeg
    121.2 KB · Visningar: 37
  • B74F9B28-4BB2-4549-913F-D9915C142E15.jpeg
    B74F9B28-4BB2-4549-913F-D9915C142E15.jpeg
    27.8 KB · Visningar: 38
  • 06A39210-AC96-4D6F-8605-BE8EA23D0A0C.jpeg
    06A39210-AC96-4D6F-8605-BE8EA23D0A0C.jpeg
    53.2 KB · Visningar: 37
  • 7795E3C2-B828-4E80-B68A-FC1275A2C873.jpeg
    7795E3C2-B828-4E80-B68A-FC1275A2C873.jpeg
    75 KB · Visningar: 38
Körde ju ZXR på den gamla goda tiden, både dubbel o enkel R
Vad nu, var du en racer? Och i Superbike, det är ju stenhårt!! :tummenupp
Har du aldrig tänkt på en ZXR i ditt garage, alltså en yngre generation än din -89 (för det var väl en -89?) och skulle isåfall en enkel-R duga?

...ISR-ok och "Fast by Sköld", berätta mer!!!
 
Last edited:
Vad nu, var du en racer? Och i Superbike, det är ju stenhårt!! :tummenupp
Har du aldrig tänkt på en ZXR i ditt garage, alltså en yngre generation än din -89 (för det var väl en -89?) och skulle isåfall en enkel-R duga?

...ISR-ok och "Fast by Sköld", berätta mer!!!
Jo den cykeln va seriös, byggd och trimmad och fullkittad med Kawa/Muzzis kit av Peter Sköld med Acke Rising(ISR) som fixade alla detaljer i chassit, jag kunde aldrigt skylla på cykeln när jag inte vann SM?
Dom på bilderna i föregående inlägg är Dubbel R -92 och en vanlig -93
Jag har ganska nyligen sålt en ZXR750 -89 och en ZXR750 -91, men en -89a har jag kvar.
 

Bifogat

  • 1B714A91-B46C-4B95-8E98-95BE4F0D3CAA.jpeg
    1B714A91-B46C-4B95-8E98-95BE4F0D3CAA.jpeg
    559.2 KB · Visningar: 30
  • 1F743D58-BED2-44DC-BE0A-BA2330B4B2A9.jpeg
    1F743D58-BED2-44DC-BE0A-BA2330B4B2A9.jpeg
    423.7 KB · Visningar: 30
Jo den cykeln va seriös, byggd och trimmad och fullkittad med Kawa/Muzzis kit av Peter Sköld med Acke Rising(ISR) som fixade alla detaljer i chassit, jag kunde aldrigt skylla på cykeln när jag inte vann SM?
Dom på bilderna i föregående inlägg är Dubbel R -92 och en vanlig -93
Jag har ganska nyligen sålt en ZXR750 -89 och en ZXR750 -91, men en -89a har jag kvar.
Intressant! Under vilka år körde du och var det bara Superbike? Vilka resultat blev det och hur var det som debutant?
Men att du sålde -92:an som är så tuffa, de hade väl samma chassie som -93?

Jag skulle gärna få tag i en fin -93, hade en sån själv. Är ju sällan det kommer ut nån på Blocket. Det enda var en -95 för några månader sen.
 
Räknas man som samlare om hojbeståndet ökat med fyra stycken sen tråden startas?
 
Du kanske behöver skänka bort några fler. Har du min adress? ?
Tillhör du familjen? :näsblod De senaste 20 åren har jag skänkt bort två bilar och en hoj - enbart inom släkten. Vis av erfarenhet, det finns tyvärr de som har mage att skåda given häst i mun och kommer tillbaks för att få hjälp. Hela jämra otroligt!
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Tillhör du familjen? :näsblod De senaste 20 åren har jag skänkt bort två bilar och en hoj - enbart inom släkten. Vis av erfarenhet, det finns tyvärr de som har mage att skåda given häst i mun och kommer tillbaks för att få hjälp. Hela jämra otroligt!
Från en mekaniskt bevandrad morbror?
Att de har mage!

Spelar nog ingen roll om de köper den, du kommer fortfarande vara förstahandsvalet.
 
Måste berätta något. Fem R6or har blivit fyra. Varför det? Och varför just den som gått näst minst?
Tjaa, något måste göras, både åt en på senare tid alltmer bristfällig yta att parkera mina hojar på. Men också på grund av att -02an som det handlar om, egentligen är svår att skilja ut som en egen generation. Jag har hittills skiljt min -00 och -02 åt enbart beroende på bakdelens utseende, trots att de är av "förgasargenerationen" bägge två.

Själva försäljningen faktiskt riktigt kul, men gav tyvärr inte särskilt stor vinst. Jag var för billig. Annonsens inkorg blev full direkt och fter tre timmar satt en handpenning på kontot! Så nu har jag bara fyra R6or kvar. Känns bra, ett mer äkta fyrtal jämfört en lite krystad kåk.
 

Bifogat

  • 2082 - kopia.jpg
    2082 - kopia.jpg
    238.4 KB · Visningar: 19
Last edited:
Måste berätta något. Fem R6or har blivit fyra. Varför det? Och varför just den som gått näst minst?
Tjaa, något måste göras, både åt en på senare tid alltmer bristfällig yta att parkera mina hojar på. Men också på grund av att -02an som det handlar om, egentligen är svår att skilja ut som en egen generation. Jag har hittills skiljt min -00 och -02 åt enbart beroende på bakdelens utseende, trots att de är av "förgasargenerationen" bägge två.

Själva försäljningen faktiskt riktigt kul, men gav tyvärr inte särskilt stor vinst. Jag var för billig. Annonsens inkorg blev full direkt och fter tre timmar satt en handpenning på kontot! Så nu har jag bara fyra R6or kvar. Känns bra, ett mer äkta fyrtal jämfört en lite krystad kåk.
Ska den ersättas med en annan hoj?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top