Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
Är det en F4 jag ser? Om du skulle beskriva egenskaper och hur den är jämfört med andra sporthojar vad skulle du säga?

(har bara hunnit med 3 mil med min så är nyfiken) ?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Början på -80 talet gillade jag Honda, men sedan när man fyllde 16 blev det Yamaha (RD). Fick upp ögonen för Cagiva när jag var flaggvakt i Anderstorp början på-90 talet (Vilka hojar!).Sedan blev det någon "underdog" grej med Aprilia när man började kolla på Rossi och hans aprilia. Köpte en RS 250 i början på -00 talet för kaffepengar. Sedan såg jag Max Biaggi på Assen med sin RSV4. Köpte en sådan när kronan var stark (billigt). Men den där "Millen" som jag alltid har gillat landade först i mitt garage härom veckan, med min son som ägare. Och just idag hämtade jag en RS660. Svårt att svara på varför det blev så här, mer än att jag bara gillar vad de ingenjörerna gör! Tilltalar mig med tekniska lösningar, design och deras (brist på ofta) varumärkesbyggande. Så min samling har utökats med 100% de senaste veckorna. Men mycket tillfreds med att ha 4 aprilior i garaget. Ekonomin har ju så klart styrt under dessa år! Skulle haft ett antal till om pengar funnits. Men jäkligt nöjd att jag behållit de 2 första i alla år och nu haft möjlighet att köpa en till. Sonens blev en extra bonus, trodde kanske inte han skulle halka in på det spåret. Men oerhört glad att det blev så!Någon riktig 2-takts räcer är nästa aprilia jag skulle vilja äga.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Är det en F4 jag ser? Om du skulle beskriva egenskaper och hur den är jämfört med andra sporthojar vad skulle du säga?

(har bara hunnit med 3 mil med min så är nyfiken) ?
Yes, det är en F4 1000 R 2007, enligt mig mig den snyggaste cykeln som gjorts, och man kan inte sluta fundera på hur det blivit om Ducati nappat på den som efterföljare till 916/96/98 vilket va tanken från Claudio Casiglioni när han ritade den. Nu fick vi 999 istället, en katastrof då, men en icon idag.

Faktum är att jag till en början inte riktigt trivdes på F4an, tyckte jag satt för mycket uppe på cykeln istället för i cykeln, sen va fjädringen åt helsike för hård, men jag tänkte skit samma och körde de första åren några runder/säsong utan att ändra nåt, motorn som är grym, ljudet, kanslan och utseendet räckte förnjutning.

Men så för ett par tre år sen bestämde jag mig för att försöka få ordning på fjädringen, så efter massa googlande, forumsbesök, skruvande o klickande ramlade de på plats, nu är hon helt underbar att köra. Sen är det som det är, dessa italienare blir aldrigt lika lättkörda och förlåtande som moderna japanare, men, hur du än vrider o vänder på det får du så mycke mer tillbaks i andra änden så det är värt att tappa några hundradelar i favoritkurvorna.

Har man som sporthojsåkare aldrigt ägt en MV borde de stå på att göra listan, men det ska inte va en nyare än 2009 om du frågar mig.
 

Bifogat

  • DA3C624C-B88D-4F1F-A8F3-2B198FF973D4.jpeg
    DA3C624C-B88D-4F1F-A8F3-2B198FF973D4.jpeg
    4.4 MB · Visningar: 27

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Början på -80 talet gillade jag Honda, men sedan när man fyllde 16 blev det Yamaha (RD). Fick upp ögonen för Cagiva när jag var flaggvakt i Anderstorp början på-90 talet (Vilka hojar!).Sedan blev det någon "underdog" grej med Aprilia när man började kolla på Rossi och hans aprilia. Köpte en RS 250 i början på -00 talet för kaffepengar. Sedan såg jag Max Biaggi på Assen med sin RSV4. Köpte en sådan när kronan var stark (billigt). Men den där "Millen" som jag alltid har gillat landade först i mitt garage härom veckan, med min son som ägare. Och just idag hämtade jag en RS660. Svårt att svara på varför det blev så här, mer än att jag bara gillar vad de ingenjörerna gör! Tilltalar mig med tekniska lösningar, design och deras (brist på ofta) varumärkesbyggande. Så min samling har utökats med 100% de senaste veckorna. Men mycket tillfreds med att ha 4 aprilior i garaget. Ekonomin har ju så klart styrt under dessa år! Skulle haft ett antal till om pengar funnits. Men jäkligt nöjd att jag behållit de 2 första i alla år och nu haft möjlighet att köpa en till. Sonens blev en extra bonus, trodde kanske inte han skulle halka in på det spåret. Men oerhört glad att det blev så!Någon riktig 2-takts räcer är nästa aprilia jag skulle vilja äga.
Förstår mycket väl din passion för Aprilia, har en RSV4 F och en RSV Mille.
Men jag måste erkänna att jag fegar ur lite grann, kör lite bana med RSV4an men köpte en Honda CBR1000RR SP som ren bancykel då jag inte riktigt vågade satsa på en Aprila fullt ut, har sett o läst om några motorhaverier så fegade ur som sagt. Men RSV4an har ljusår mer karaktär och känsla än Hondan?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Wow! Vilken tråd! Önskar jag visste om den tidigare. Imponerande med Toymans hjälmar där, jag känner direkt att *det är ju JAG!*, och hur somliga samlar på hojar som andra samlar på smurfar eller modellbilar.

Hade jag bott på en gård nånstans ute i landet, eller haft ett större garage så hade jag förmodligen haft en liten samling hojar (säkert också bilar). Vilka vet jag inte ännu, men jag har märkt att jag dras till en viss typ av hojar, avsedda för terräng.

Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog inte börjat med hojandet om inte min Camilla köpt sig en elskooter "för att pendla på till jobbet" för typ två år sen. Hon övertalade mig snart att köpa en egen skooter så att vi kunde "ut och åka tillsammans", så jag köpte en EV-ultra hos Rull.se, här är den på beachen på Flottsbrobadet.
IMG_6404.JPG

Ganska snart upptäckte jag hur begränsad jag var med skootern, pga batterierna (4 st 12V bly-syra = 48V 12Ah). Dom räckte Albysjön runt på sommaren, men på vintern fick jag alltid leda hem den sista kilometern. Frustrerande.

Jag samlar även på RC-bilar, och senaste tiden hade jag köpt ett par bränsledrivna med glödstiftsmotor, 2-taktare. Så jag funderade på om det inte vore lämpligast med en bränsledriven skooter, men då kunde jag lika gärna köpa en äkta moppe ju, precis som dom stora pojkarna hade vid Fyrkanten när jag var liten!

Det tog inte länge förrän jag hittade en snubbe i dalarna som sålde sprillans nya mopedbyggsatser, "Retro 2.0", en kopia av Honda CL70. Jag åkte iväg och köpte den fortast möjligt, och byggde ihop den samma helg hemma i köket. Lärde mig samtidigt allt om hur gamla motorcyklar var ihopskruvade. Den hösten hade jag skitkul på min nya "moppe", som ganska snart fick sig en del kosmetiska lyft.
IMG_5638 copy.jpg

Här är dessutom ett klipp på hur jag körde den i skogen,

Det tog inte länge förrän jag kände mig aningens begränsad igen, nu mest pga att jag egentligen inte fick använda "moppen" .. lagligt. Samt att den 70cc motor som satt på inte riktigt ville som jag ville uppför backarna.

Så det blev internet igen. Denna gången en Honda XL500 från 1981.
10 and other stuff A.JPG

.. men, jag kunde fortfarande inte se polisen i ögat med gott samvete. Jag var helt enkelt tvungen att göra något åt situationen, fixa A-kort. Och till det behövde jag en tyngre hoj. Det blev en Yamaha XJ900 från 2001.
IMG_7522.JPG

Jag pluggade och gjorde provet på mindre än halva tiden i Linköping, ivrig och klumpig trodde jag att jag kunde fixa uppkörningen lika snabbt. Hade jag ens haft hoj ett halvår?? Kuggade tre gånger, men det är historia för en annan tråd. Till slut lyckades jag klara åket och få mitt A-kort. Dock inte innan jag hann bli så frustrerad att jag impulsköpte en 1982 Suzuki GS450, snabbt och nära skulle det vara.
IMG_7796.JPG

Körningen blev bättre och bättre. Fick köra några timmar i månaden med min handledare, men föga visste han vad jag höll på med på kvällar och nätter. Men något stämde fortfarande inte mellan mig och hojen. Det faktum att hojarna var tyngre än jag själv lirade inte med min uppfatting av hur en hoj bör vara.

Emellertid hade klarat uppkörningen, så nu kunde jag lägga fokus på att välja exakt vilken hoj jag ville ha i affären, och lagligt provköra; ".. om jag betalar hojen här och nu, får jag ta med mig den hem direkt?" - säljaren; "Ja."IMG_1224.JPG

Jag tänkte tillbaka på senaste året, och vad jag hade gjort. Camilla hade sedan länge gett upp hoppet och begrundade vad hon hade gjort ... för fel (?), nu fick hon ju skoota själv i alla fall. Husse har köpt riktiga hojar!? - Nja, vi åker faktiskt ut ändå ibland på skootrarna tillsammans, men nu blir liksom en 'pitty-ride' från min sida för att göra henne glad.

Och vansinnet fortsätter. Efter A-kortet har motorerandet tagit nya former. Jag träffar på mycket konstigt och härligt på mina lokala sommaräventyr, senaste hojen är ett resultat av att jag hamnade på en crossbana i Tuvängen, som jag spontant körde in på strax före en "enduroskola". Nu är fokus på att bli en BRA motorcyklist, på alla möjliga vis.
IMG_4427.JPG

Man undrar vad nästa säsong kommer med för överraskningar ;)
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Yes, det är en F4 1000 R 2007, enligt mig mig den snyggaste cykeln som gjorts, och man kan inte sluta fundera på hur det blivit om Ducati nappat på den som efterföljare till 916/96/98 vilket va tanken från Claudio Casiglioni när han ritade den. Nu fick vi 999 istället, en katastrof då, men en icon idag.

Faktum är att jag till en början inte riktigt trivdes på F4an, tyckte jag satt för mycket uppe på cykeln istället för i cykeln, sen va fjädringen åt helsike för hård, men jag tänkte skit samma och körde de första åren några runder/säsong utan att ändra nåt, motorn som är grym, ljudet, kanslan och utseendet räckte förnjutning.

Men så för ett par tre år sen bestämde jag mig för att försöka få ordning på fjädringen, så efter massa googlande, forumsbesök, skruvande o klickande ramlade de på plats, nu är hon helt underbar att köra. Sen är det som det är, dessa italienare blir aldrigt lika lättkörda och förlåtande som moderna japanare, men, hur du än vrider o vänder på det får du så mycke mer tillbaks i andra änden så det är värt att tappa några hundradelar i favoritkurvorna.

Har man som sporthojsåkare aldrigt ägt en MV borde de stå på att göra listan, men det ska inte va en nyare än 2009 om du frågar mig.

Kul att höra, köpte min sent på sommaren och sen hade jag lite att fixa med den så hann aldrig med att köra så jag är väldigt nyfiken. Min är en 2006 S och den har bara rullat 159 mil. Har levt sitt liv i ett vardagsrum.
 

Bifogat

  • 8C557603-AA63-4888-A599-134995EADD6A.jpeg
    8C557603-AA63-4888-A599-134995EADD6A.jpeg
    2.6 MB · Visningar: 19

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag samlar på BMW F800S från 2007 och har följaktligen två sådana.

Dels för att döttrarna kör på dem men också för att de är ganska ovanliga, tekniskt intressanta och väldigt välbalanserade hojar som är mycket belönande att köra även för gubbar och gummor.

Den ena har gått 3800 mil, den andra bara 740 mil och jag har just gjort första servicen på den och bytt från originaldäcken tillverkade 2006 till nya Michelin.

De flesta milen lägger jag förstås på GSA-n men en liten sportis platsar ju i allas garage. Och man blir glad av att både se och köra dylika karameller.

2791ec528a63a81a67d7eaba1339ca44.jpg
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
Wow! Vilken tråd! Önskar jag visste om den tidigare. Imponerande med Toymans hjälmar där, jag känner direkt att *det är ju JAG!*, och hur somliga samlar på hojar som andra samlar på smurfar eller modellbilar.

Hade jag bott på en gård nånstans ute i landet, eller haft ett större garage så hade jag förmodligen haft en liten samling hojar (säkert också bilar). Vilka vet jag inte ännu, men jag har märkt att jag dras till en viss typ av hojar, avsedda för terräng.

Om jag ska vara helt ärlig så hade jag nog inte börjat med hojandet om inte min Camilla köpt sig en elskooter "för att pendla på till jobbet" för typ två år sen. Hon övertalade mig snart att köpa en egen skooter så att vi kunde "ut och åka tillsammans", så jag köpte en EV-ultra hos Rull.se, här är den på beachen på Flottsbrobadet.
View attachment 466275

Ganska snart upptäckte jag hur begränsad jag var med skootern, pga batterierna (4 st 12V bly-syra = 48V 12Ah). Dom räckte Albysjön runt på sommaren, men på vintern fick jag alltid leda hem den sista kilometern. Frustrerande.

Jag samlar även på RC-bilar, och senaste tiden hade jag köpt ett par bränsledrivna med glödstiftsmotor, 2-taktare. Så jag funderade på om det inte vore lämpligast med en bränsledriven skooter, men då kunde jag lika gärna köpa en äkta moppe ju, precis som dom stora pojkarna hade vid Fyrkanten när jag var liten!

Det tog inte länge förrän jag hittade en snubbe i dalarna som sålde sprillans nya mopedbyggsatser, "Retro 2.0", en kopia av Honda CL70. Jag åkte iväg och köpte den fortast möjligt, och byggde ihop den samma helg hemma i köket. Lärde mig samtidigt allt om hur gamla motorcyklar var ihopskruvade. Den hösten hade jag skitkul på min nya "moppe", som ganska snart fick sig en del kosmetiska lyft.
View attachment 466276

Här är dessutom ett klipp på hur jag körde den i skogen,

Det tog inte länge förrän jag kände mig aningens begränsad igen, nu mest pga att jag egentligen inte fick använda "moppen" .. lagligt. Samt att den 70cc motor som satt på inte riktigt ville som jag ville uppför backarna.

Så det blev internet igen. Denna gången en Honda XL500 från 1981.
View attachment 466277

.. men, jag kunde fortfarande inte se polisen i ögat med gott samvete. Jag var helt enkelt tvungen att göra något åt situationen, fixa A-kort. Och till det behövde jag en tyngre hoj. Det blev en Yamaha XJ900 från 2001.
View attachment 466278

Jag pluggade och gjorde provet på mindre än halva tiden i Linköping, ivrig och klumpig trodde jag att jag kunde fixa uppkörningen lika snabbt. Hade jag ens haft hoj ett halvår?? Kuggade tre gånger, men det är historia för en annan tråd. Till slut lyckades jag klara åket och få mitt A-kort. Dock inte innan jag hann bli så frustrerad att jag impulsköpte en 1982 Suzuki GS450, snabbt och nära skulle det vara.
View attachment 466279

Körningen blev bättre och bättre. Fick köra några timmar i månaden med min handledare, men föga visste han vad jag höll på med på kvällar och nätter. Men något stämde fortfarande inte mellan mig och hojen. Det faktum att hojarna var tyngre än jag själv lirade inte med min uppfatting av hur en hoj bör vara.

Emellertid hade klarat uppkörningen, så nu kunde jag lägga fokus på att välja exakt vilken hoj jag ville ha i affären, och lagligt provköra; ".. om jag betalar hojen här och nu, får jag ta med mig den hem direkt?" - säljaren; "Ja."View attachment 466282

Jag tänkte tillbaka på senaste året, och vad jag hade gjort. Camilla hade sedan länge gett upp hoppet och begrundade vad hon hade gjort ... för fel (?), nu fick hon ju skoota själv i alla fall. Husse har köpt riktiga hojar!? - Nja, vi åker faktiskt ut ändå ibland på skootrarna tillsammans, men nu blir liksom en 'pitty-ride' från min sida för att göra henne glad.

Och vansinnet fortsätter. Efter A-kortet har motorerandet tagit nya former. Jag träffar på mycket konstigt och härligt på mina lokala sommaräventyr, senaste hojen är ett resultat av att jag hamnade på en crossbana i Tuvängen, som jag spontant körde in på strax före en "enduroskola". Nu är fokus på att bli en BRA motorcyklist, på alla möjliga vis.
View attachment 466283

Man undrar vad nästa säsong kommer med för överraskningar ;)
Kul läsning ? är lite nyfiken. Har du alla hojarna kvar? Eller vilka har fått vara kvar?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
E-bay, Blocket....
Men det är svårt nu, samlare över hela världen dammsuger nätet. så man blir många som budar. Ibland har man tur. Surfar runt varje morgon, tillhör ju gänget som stiger upp mellan 4 och 5 och får då några timmar på mig att surfa runt innan dagen börjar. Är ju pensionär så det är lugnt så, tid tar det ju!
Men det är kul... väldigt kul.
Favoriten är Rossi-replicor. Har 50 stycken.... men det blir inga utav de nyare... är för dyra för mig.
Freddie Spencer. Max Biaggi, Wayne Gardner, Wayne Rainey, Eddie Lawson, Kenny Roberts, John Kocinski och ett gäng gubbar till, Begränsar mig där och försöker få flera hjälmar ifrån dessa gobbar och påbörjar inte några nya direkt....
Samlingen är nu uppe i 170 stycken.... är väldigt nöjd att jag började för många år sedan. Men det är en fin rolig Konstform de representerar.
Mvh Toyman.... Varierar hjälmarna till min beskådning. byter på väggen i garaget 1 ggr om året.
Har även fått utav min fru en vägg i vardagsrummet, lite planscher och 8 hjälmar där.

View attachment 450883 View attachment 450884 View attachment 450885 View attachment 450886
Helt fantastiskt!:Bugar Måste skaffa större garage ser jag....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej, torrlagda blir dom aldrig, jag är en såpass sjuk person så jag har en egen ”mack” garaget, fyller upp direkt jag kommer hem, väldigt gott att alltid starta med full tank om inte annat. Dom står aldrig så länge så batterier behöver kopplas bort, och samtliga är utrustade med navesträng från Ctek. Servicar sker löpande under vintertid efter behov, ventiler, förgasare, vätskor filter osv.

Min taktik är att det är ca 10-12 cyklar som ”är i fokus” under säsongen, dessa rullar allt från 60-70 till 3-400 mil, övriga motioneras sporadiskt, då kan det bli 5-6 stycken som rastas med 8-10 mil styck en fin lördag, sen får dom vila en stund igen, varmt o gott me full tank o navelsträng i.(ja, jag har ett antal Ctek?)

Tilläggas bör att jag bara KÖR motorcykel, inget transporterande, gruppkörningar med fika eller pendlande, bara ren nöjeskörning, snittrundan ligger på 13 mil (ja, jag bokför?)

Men, som det var i år med 29 cyklar i rull va i häfttigaste laget, jag har sålt några under hösten och börjar närma mig 20, borde nog ner några till men det tar emot…

mvh
Micke
Det låter som du har det optimala förhållandet till dina cyklar, riktigt imponerad! :tummenupp

Men vilken strategi har du haft för att få ihop 29 hojar, finns det någon tråd du följt? Och hur väljer du vilka nio som får lämna gemenskapen? Tycker det är lite kul att höra vad du och andra har för plan för sin lilla skock hojar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mitt hoj samlande har öka med 75% på på ca 6 månader, har blivit två CB250N och en 400N. Den sistnämda är ju egentligen bara en ram med gaffel, framhjul och nummerplåt, men rent teknisk är den ju en hoj på pappret.

Varför för att jag har fått fler tokiga idéer på vad man kan göra av en CB250N?
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det låter som du har det optimala förhållandet till dina cyklar, riktigt imponerad! :tummenupp

Men vilken strategi har du haft för att få ihop 29 hojar, finns det någon tråd du följt? Och hur väljer du vilka nio som får lämna gemenskapen? Tycker det är lite kul att höra vad du och andra har för plan för sin lilla skock hojar.
Jo tack, jag tror dom mår ganska bra och får den skötsel dom behöver?

Strategin har varit sporthojar, fyrtakt, med start -85, därmed GSX-R750 -85 som utgångspunkt. Sen ville jag ju ha samma modeller som jag hade när det begav sig, och efter det ville jag ju ha dom jag inte hade när det begav sig, så det finns alltid en anledning till att skaffa fler verkar det som?

Men som jag nämnt tidigare i tråden, hur märkligt det än hörs, jag är ingen samlare, jag köper cyklarna för att köra och jag njuter varje meter, alla är startklara och bara att vrida om nyckeln. Ta duccarna som exempel, skulle man undlåta att byta remmarna enligt intervall hamnar man till slut där att man inte vågar starta/köra och då är poängen borta för mig.

Mitt egentligen stora bekymmer är att jag bor på Smögen, här finns inga ladugårdar eller stora garage, inte heller någon plats att bygga detta på, så platsbrist är ett helsike, och logestiken som kommer med att ha garage på flera platser likaså.

Och egentligen va det just detta som föranledde ”bantningen” i höstas, jag blev av med ett garage då vi sålde den fastigheten garaget tillhörde. Köparen ville ha huset fortare än planerat och jag hade ingen plan B där jag kunde förvara cyklarna.

Så det blev så några cyklar gick iväg, lite blandat med YZFGSXRZXRCRB i olika varianter, ingen riktig strategi kring den försäljningen, mer att just dessa maskiner stod i det garaget.

Just nu finns dock inga planer på någon mer försäljning, det är ett par dussin nu och det går att hålla koll på och med bara två förvaringsplatser

Det blev ett jäkla långt inlägg, o för den som orkat ända hit kommer här en lbild på hur det kan se ut i hemmagaraget sommartid, besättningen varierar dock från vecka till vecka.
Alla servicar görs på vintern, för som synes är det omöjligt på sommaren??

.
 

Bifogat

  • 43BE5F55-E2A2-4F95-B5F4-0DE8E3B5FBA2.jpeg
    43BE5F55-E2A2-4F95-B5F4-0DE8E3B5FBA2.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 65
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo tack, jag tror dom mår ganska bra och får den skötsel dom behöver?

Strategin har varit sporthojar, fyrtakt, med start -85, därmed GSX-R750 -85 som utgångspunkt. Sen ville jag ju ha samma modeller som jag hade när det begav sig, och efter det ville jag ju ha dom jag inte hade när det begav sig, så det finns alltid en anledning till att skaffa fler verkar det som?

Men som jag nämnt tidigare i tråden, hur märkligt det än hörs, jag är ingen samlare, jag köper cyklarna för att köra och jag njuter varje meter, alla är startklara och bara att vrida om nyckeln. Ta duccarna som exempel, skulle man undlåta att byta remmarna enligt intervall hamnar man till slut där att man inte vågar starta/köra och då är poängen borta för mig.

Mitt egentligen stora bekymmer är att jag bor på Smögen, här finns inga ladugårdar eller stora garage, inte heller någon plats att bygga detta på, så platsbrist är ett helsike, och logestiken som kommer med att ha garage på flera platser likaså.

Och egentligen va det just detta som föranledde ”bantningen” i höstas, jag blev av med ett garage då vi sålde den fastigheten garaget tillhörde. Köparen ville ha huset fortare än planerat och jag hade ingen plan B där jag kunde förvara cyklarna.

Så det blev så några cyklar gick iväg, lite blandat med YZFGSXRZXRCRB i olika varianter, ingen riktig strategi kring den försäljningen, mer att just dessa maskiner stod i det garaget.

Just nu finns dock inga planer på någon mer försäljning, det är ett par dussin nu och det går att hålla koll på och med bara två förvaringsplatser

Det blev ett jäkla långt inlägg, o för den som orkat ända hit kommer här en lbild på hur det kan se ut i hemmagaraget sommartid, besättningen varierar dock från vecka till vecka.
Alla servicar görs på vintern, för som synes är det omöjligt på sommaren??

.
Jag säger det igen; Optimalt!! :)

Vi tänker lika i mycket. Jag vill också ha en del av de modeller jag ägt tidigare, gärna kryddat med de man missade. Skulle va kul med de som gällde när jag fick upp ögonen för bankörning, runt 93-96 sådär. Får nog försöka lura av dig några av dina hojar! :hihi

Och visst är trångboddhet vad det gäller garage aldrig kul, särskilt om man som dig har det utspritt på flera ställen.
Jag hade tur som fick tag i ett nybygge av hobby/verkstadslokaler i Nyköping där jag bor. Inkl entresol ryms ca trettio hojar, vilket täcker de behov jag har just nu. Mer om det här.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Hej, nu inknött i garaget, så trångt så det går inte attse så mycket plus att man får gå på tvären. Får se om jag får tömt utav lite under vintern. Mvh Tony
View attachment 450882
Om man till äventyrs har en SP2 i Castrolschemat så är man skitsnygg i det här stället.....och snabb!
 

Bifogat

  • IMG_1119.jpg
    IMG_1119.jpg
    2.5 MB · Visningar: 23

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Och Castrolschemat ser ut så här....inget Kinaskit utan Honda OEM på 2002 års modell -inkl en VHS kassett med hela WSBK säsongen 2002. :banana :fakta

Riktigt dumt beslut att sälja den hojen..... :huvet :huvet
 

Bifogat

  • SP2.JPG
    SP2.JPG
    431.9 KB · Visningar: 21

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
insnöad på kawor (goast morr i motorn) har väl en tolv st årmod 1967-2004 plus en zundapp 125a
 

Bifogat

  • gpz.jpg
    gpz.jpg
    620.4 KB · Visningar: 35
  • kaw.jpg
    kaw.jpg
    497.3 KB · Visningar: 39
  • kv75.jpg
    kv75.jpg
    852.2 KB · Visningar: 37
  • 500.JPG
    500.JPG
    5.5 MB · Visningar: 35
  • 1.jpg
    1.jpg
    2.1 MB · Visningar: 13
  • 3.jpg
    3.jpg
    3.7 MB · Visningar: 12
  • 4.jpg
    4.jpg
    3.9 MB · Visningar: 12
  • 5.jpg
    5.jpg
    2.5 MB · Visningar: 14
  • 6.jpg
    6.jpg
    1.9 MB · Visningar: 15
  • 7.jpg
    7.jpg
    1.3 MB · Visningar: 16

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Och Castrolschemat ser ut så här....inget Kinaskit utan Honda OEM på 2002 års modell -inkl en VHS kassett med hela WSBK säsongen 2002. :banana :fakta

Riktigt dumt beslut att sälja den hojen..... :huvet :huvet

Hade en röd SP1 som jag köpte ny 2001 och sålde 2004 och bytte till nya R1.
Jag har varit sugen på just en sådan vit SP2 i många år var nere i Tyskland och kikade på 2 olika för några år sedan men dom var inte i bra skick.
Det är en cykel som jag vill ha och kunna ta ut på helgen när solen skiner
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top