Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Jag har samlat på tre motorcyklar sedan jag tog körkort på våren1992. FÖrst en TZR-125 som jag hade i ett par år tills det blev dags för tung hoj, sedan en RD350 som jag helrenoverade och hade från 1995 till 2002 eller 2003. Pga boende i lägenhet utan möjlighet att parkera hojen vettigt så fick den åka. Därefter blev det en Yamaha R1 som köptes 2009 och står i garaget än idag. Det kanske mer är hojen som samlar damm, än jag som samlar hojar när jag tänker efter...

Grannen tog hojkort för två år sedan och är nu inne på sin sjätte motorcykel på samma tid. Alla är vi olika :)
 
Håller med! Det sköna tycker jag är att med ganska små medel lyfta en hoj från småsunkigt bruksskick till något som verkligen står ut från mängden, dock fortfarande i trivsamt orginalskick.
Snygg YSR! För mig som okunnig; är det en 50 eller 80cc? Bild på dina andra hojar?
Ja, jag gillar ju att få till det så original som möjligt.
YSR:en som jag har är en 50cc, jag tror även att den fanns 80cc från fabrik, och det är kanske bara cylinder, kolv och vevaxel som skiljer på dom :va
Tycker den är ganska läcker, som en hundvalp, allting finns, med Yamaha-kvalitet, men blinkers, bakljus mm, blir lite gulligt överdimensionerat :)
Ska ta den årliga sommarbilden vid tillfälle, när vädret tillåter, det ligger fortfarande snö kvar utanför förrådet, men nu ska ju snöskotrarna in, och hojarna ut - så det kommer :tummenupp
 
Ja, jag gillar ju att få till det så original som möjligt.
YSR:en som jag har är en 50cc, jag tror även att den fanns 80cc från fabrik, och det är kanske bara cylinder, kolv och vevaxel som skiljer på dom :va
Tycker den är ganska läcker, som en hundvalp, allting finns, med Yamaha-kvalitet, men blinkers, bakljus mm, blir lite gulligt överdimensionerat :)
Ska ta den årliga sommarbilden vid tillfälle, när vädret tillåter, det ligger fortfarande snö kvar utanför förrådet, men nu ska ju snöskotrarna in, och hojarna ut - så det kommer :tummenupp
Visst, orginal är alltid att eftersträva. Kanske inte ned "äkta-fabriksfett-i-lagren"-nivå, men visst.

Och YSR:en är ju jättesöt, precis som en hundvalp, exakt. Blinkersarna är lika överstora som tassarna på hundvalp. Gulligt som sagt. :)
Väntar på bilden!
 
Jag har inte heller någon samling! Men har under det senaste året kompletterat garaget med leksaker för olika ändamål.
 

Bifogat

  • IMG_20210802_111752_975.jpg
    IMG_20210802_111752_975.jpg
    2 MB · Visningar: 7
  • IMG_20210512_222428.jpg
    IMG_20210512_222428.jpg
    2.3 MB · Visningar: 7
  • IMG_20210512_222304.jpg
    IMG_20210512_222304.jpg
    3.5 MB · Visningar: 7
Last edited:
Det är ju lite som Pokèmon, "gotta catch em all" ?
Ingen vits att ha jättemånga av samma sort utan hellre en av varje. Och jag kommer nog aldrig bli en sån där "original samlare" för jag kan aldrig låta bli något utan mitt liv går ut på att bygga själv och göra om saker.

Suzuki K50
31.jpg

Virago 535
170617 1(2).jpg


Honda CB750
CIMG3861.JPG

Honda CR250
5883981629.jpg

Suzuki GP125
IMG_20210501_211921.jpg

GasGas ES280
IMG_20200530_161947 small.jpg
 
Visst, orginal är alltid att eftersträva. Kanske inte ned "äkta-fabriksfett-i-lagren"-nivå, men visst.
Jag tycker inte det. Fabriksnytt är trevligt men bara en del av historien.
Och som historiskt intresserad så vill jag även veta hur motorcykeln såg ut när den användes, under hela dess livstid.
 
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
 

Bifogat

  • 43D29774-3B6E-4A51-A96D-F7CD4457F029.jpeg
    43D29774-3B6E-4A51-A96D-F7CD4457F029.jpeg
    3.2 MB · Visningar: 100
Är lite kluven när det gäller originalskick. På dom flesta av hojarna (utom en som är 99,8% original) finns några modifieringar för att göra dom mer användbara. Men det mesta som ändrats är tidstypiskt. Utom förstås elsystem som får lite nya grejor i stället för Lucas (ni vet han som uppfann mörkret) och Miller (en annan engelsk elfirma med aningen bättre rykte).
Sen är det ju så att för en del hojar går det inte att hitta originaldelar. Betydligt enklare till gamla engelsmän än till japanskt. Trots att dom engelska fabrikerna gått i graven så finns gott om nytillverkade delar. Bäst är nog det märke som gick i graven 1955 men du kan bygga en ny av reservdelar.
 
Jag tycker inte det. Fabriksnytt är trevligt men bara en del av historien.
Och som historiskt intresserad så vill jag även veta hur motorcykeln såg ut när den användes, under hela dess livstid.
Okej, jag är helt med på vad du säger. Men det här kräver en hel utredning för att... reda ut.

Om vi börjar med att sära på storheterna nyskick och orginalskick så kan nyskick bara vara just nyskick. Det är i nyskick jag helst skulle vilja ha mina cyklar, eftersom jag sitter i rullstol och aldrig kommer att köra en meter med dem. Då kan de stå på finhyllan och bara vara oemotståndliga.

Orginalskick är ett lite mer svävande tillstånd, kan vara allt från nyskick till ett nerkört vrak där delarna bara hjälpligt hänger ihop med varann. Jag gissar om hojen gått 4000 mil så vill du att den ska se ut att ha gått just 4000 mil. Genom åren varken renoverad eller misshandlad, utan välvårdad med den patina som mil och ägare gett den. Rätt?
 
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
Med dom hojarna du har att välja på så är det ett väldigt bra betyg till Multistradan ?
 
Jag tycker inte det. Fabriksnytt är trevligt men bara en del av historien.
Och som historiskt intresserad så vill jag även veta hur motorcykeln såg ut när den användes, under hela dess livstid.
Det finns ju vissa renoveringar som är otroligt snyggt gjorda, och som har krävt massor med arbete för att hitta rätt prylar, rätt fett i lagren och soppa från -43. Det arbetet kan jag imponeras av, men det är i min bok stor skillnad på att renovera och vårda. Ett välvårdat fordon har med sina skavanker och patina som du säger en historia att berätta, men tyvärr försvinner ju också mycket av det vid varje ägarbyte. Till slut blir det skroten, eller så blir det minnen som bara ska renoveras bort :(
 
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
Tjusigt som tusan.

Men, det jag blir nyfiken på är snarare en annan grej.
Omsätter du hojar eller är det så att när den är köpt så har den ett hem för alltid?
Om du inte omsätter utan bara ackumulerar, när tror du att du har nått taket för hur många du kan ha?
 
Tjusigt som tusan.

Men, det jag blir nyfiken på är snarare en annan grej.
Omsätter du hojar eller är det så att när den är köpt så har den ett hem för alltid?
Om du inte omsätter utan bara ackumulerar, när tror du att du har nått taket för hur många du kan ha?
Nej det är dåligt med omsättning, jag hatar verkligen att sälja, jag köper för att behålla.
Och taket har jag egentligen nåt för längesen, det borde vara runt 8-10, det kan jag med hyfsad komfort härbergera på min hemadress. Då jag bor på Smögen är möjligheterna att bygga ut/till obefintliga så jag måste hyra extra garage extern som det är idag.
Men som sagt, sälja gör jag ogärna, för att inte tala om vilket helsike det skulle bli att välja bort några?
 
Jag gissar om hojen gått 4000 mil så vill du att den ska se ut att ha gått just 4000 mil. Genom åren varken renoverad eller misshandlad, utan välvårdad med den patina som mil och ägare gett den. Rätt?
Rätt! :tummenupp
Men både original och originalskick ska, och får, naturligtvis finnas. För oss som inte var med tidigare måste få se hur de såg ut när de faktiskt användes.
Sedan är det känslan som kan jämföras med en skinnjacka eller skinnsoffa. Nyskick, använd, insliten eller utsliten, det finns olika känslor men vad vi föredrar också olika.

Jag föredrar Commandon och Vincenten är visserligen fin, badkarstrajor ser man inte ofta men jag gillar utseendet på budhojen, en CX som inte är i originalskick direkt! ;)

 
Intressant att läsa alla olika vinklar och synsätt?
Så här ser hemmagaraget ut just nu, det är dom som för stunden rullar mest.
Övriga dryga dussinet står i ett annat garage men jag försöker altinera så gott det går.

Som jag redan skrivit tidigare i tråden ser jag mig inte som någon samlare, men jag tänker ofta på vilken ynnest det är att ha alla dessa underbara maskiner och kunna njuta av de olika egenskaperna.

Får ofta frågan om vilken som är favoriten, men det är omöjligt att svara på, däremot är det så att om jag av någon märkligt anledning skulle bli tvungen att bara ha en, då hade det blivit Multi 1260 E som fått ta den platsen.

mvh
Hur gör du för att hålla alla hojar körklara? Eller kanske; hur torrlagda är de mellan körningarna? Är det full tank, tömma förgasarna och lossa på batteripolerna? Eller ställs hojarna in och startar förhoppningsvis nästa gång?
 
Last edited:
Hur gör du för att hålla alla hojar körklara? Eller kanske; hur torrlagda är de mellan körningarna? Är det full tank, tömma förgasarna och lossa på batteripolerna? Eller ställs hojarna in och startar förhoppningsvis nästa gång?
Nej, torrlagda blir dom aldrig, jag är en såpass sjuk person så jag har en egen ”mack” garaget, fyller upp direkt jag kommer hem, väldigt gott att alltid starta med full tank om inte annat. Dom står aldrig så länge så batterier behöver kopplas bort, och samtliga är utrustade med navesträng från Ctek. Servicar sker löpande under vintertid efter behov, ventiler, förgasare, vätskor filter osv.

Min taktik är att det är ca 10-12 cyklar som ”är i fokus” under säsongen, dessa rullar allt från 60-70 till 3-400 mil, övriga motioneras sporadiskt, då kan det bli 5-6 stycken som rastas med 8-10 mil styck en fin lördag, sen får dom vila en stund igen, varmt o gott me full tank o navelsträng i.(ja, jag har ett antal Ctek?)

Tilläggas bör att jag bara KÖR motorcykel, inget transporterande, gruppkörningar med fika eller pendlande, bara ren nöjeskörning, snittrundan ligger på 13 mil (ja, jag bokför?)

Men, som det var i år med 29 cyklar i rull va i häfttigaste laget, jag har sålt några under hösten och börjar närma mig 20, borde nog ner några till men det tar emot…

mvh
Micke
 
Nej, torrlagda blir dom aldrig, jag är en såpass sjuk person så jag har en egen ”mack” garaget, fyller upp direkt jag kommer hem, väldigt gott att alltid starta med full tank om inte annat. Dom står aldrig så länge så batterier behöver kopplas bort, och samtliga är utrustade med navesträng från Ctek. Servicar sker löpande under vintertid efter behov, ventiler, förgasare, vätskor filter osv.

Min taktik är att det är ca 10-12 cyklar som ”är i fokus” under säsongen, dessa rullar allt från 60-70 till 3-400 mil, övriga motioneras sporadiskt, då kan det bli 5-6 stycken som rastas med 8-10 mil styck en fin lördag, sen får dom vila en stund igen, varmt o gott me full tank o navelsträng i.(ja, jag har ett antal Ctek?)

Tilläggas bör att jag bara KÖR motorcykel, inget transporterande, gruppkörningar med fika eller pendlande, bara ren nöjeskörning, snittrundan ligger på 13 mil (ja, jag bokför?)

Men, som det var i år med 29 cyklar i rull va i häfttigaste laget, jag har sålt några under hösten och börjar närma mig 20, borde nog ner några till men det tar emot…

mvh
Micke
Grym filosofi !!!!
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top