Ni hojsamlare, vad har ni och hur började det?

Jag har 24 hjälmar i källaren... Inte kastat en enda sedan jag fyllde 16, inte i Toyman klass dock!:Bugar:Bugar
Tony: Såg dig på dragracinbanorna under 80-talet, du, Klarkner, Metin mfl var mina idoler!
 
Last edited:
Jag har 24 hjälmar i källaren... Inte kastat en enda sedan jag fyllde 16, inte i Toyman klass dock!:Bugar:Bugar
Tony: Såg dig på dragracinbanorna under 80-talet, du, Klarkner, Metin mfl var mina idoler!

24 stycken, inte illa! F.d. brukshjälmar alltså?
 
Jag har 24 hjälmar i källaren... Inte kastat en enda sedan jag fyllde 16, inte i Toyman klass dock!:Bugar:Bugar
Tony: Såg dig på dragracinbanorna under 80-talet, du, Klarkner, Metin mfl var mina idoler!

24 stycken, inte illa! F.d. brukshjälmar alltså?

Åfan, bara jag som fortfarande använder samma hjälm från när jag var sexton (sjutton?)? :va Klöv en, och den är åtminstone slängd. :crash

Samlar på hojar vet jag inte heller om jag gör, men har iaf flera, kawan köptes när jag var sjutton och affektionsvärdet är högre än det pengamässiga, tror aldrig att jag kommer sälja den, för med rasad maskin och repade kåpor är den inte värd mycket mer än en par tre öl. Inte är den ivägen där den står heller.
Någon dag skall det in en pålitlig motor i aset, frågan är bara vad....? :va
 
CB 750, är det "samma" som CB 900, eller menar du snygga CB 750K med stora baklyset? Och RF 900 är kanske inte SamlarHojen, eller? Hursom, det var lite oväntat - berätta! :)
Vi snackar CB750F här, gärna svart :kär Jag vet inte varför jag gillar den, men den är snygg, har charm och är trevlig att köra.

Jag har aldrig kört någon RF, så det är enbart utseendet som lockar. Kanske för att den påminner om en Ferrari Testarossa, som jag tyckte var grymt cool när jag var en halvhand hög lagom när den kom. Sen är det faktiskt trevligare att ha något udda som man tycker om, än att ha något som alla andra har bara för att dom också har en sån.
 
Vi snackar CB750F här, gärna svart :kär Jag vet inte varför jag gillar den, men den är snygg, har charm och är trevlig att köra.

Jag har aldrig kört någon RF, så det är enbart utseendet som lockar. Kanske för att den påminner om en Ferrari Testarossa, som jag tyckte var grymt cool när jag var en halvhand hög lagom när den kom. Sen är det faktiskt trevligare att ha något udda som man tycker om, än att ha något som alla andra har bara för att dom också har en sån.

Håller med, gillar också Hondas CB-modeller - särskilt bakdelen med "spoilern" och det randiga baklyset! Likaså RF:en, ser ut som en riktigt dyr GT-räser!


Mina XT och R6 är inte heller vad nån skulle kalla samlarhojar, men för mig spelar det ingen roll. Det är mer grejen att ha det oväntade som jag tror driver på. :)
 
Hur försäkrar ni era hojar? Även om man bara har garageförsäkring så blir det en hyfsad slant varje månad. Kan man gruppförsäkra dem? :va
 
Hur försäkrar ni era hojar? Även om man bara har garageförsäkring så blir det en hyfsad slant varje månad. Kan man gruppförsäkra dem? :va

Vad gör väl det? Sporthoj är idag ett tillhåll för gubbar med väl ordnad ekonomi.
Fuckyouburnoutens tid, när den jesustejpade R1'an inklusive V&H pipa stod parkerad i enrummarens kök, och var försäkrad på pappas fiktiva halvbror, Claes-Gösta från Hedemora, är gången.
( :( länge leve tuckyouburnoutens tid).
 
Hur försäkrar ni era hojar? Även om man bara har garageförsäkring så blir det en hyfsad slant varje månad. Kan man gruppförsäkra dem? :va

Beror lite på hur gammal hojen är. 306 kr/år för helförsäkring är inte så farligt. Kan ha ganska många classichojar innan det kostar som en modern sporthoj. Ingen skatt eller besiktning gör det inte sämre.
 
Vad gör väl det? Sporthoj är idag ett tillhåll för gubbar med väl ordnad ekonomi.
Fuckyouburnoutens tid, när den jesustejpade R1'an inklusive V&H pipa stod parkerad i enrummarens kök, och var försäkrad på pappas fiktiva halvbror, Claes-Gösta från Hedemora, är gången.
( :( länge leve tuckyouburnoutens tid).

Hahha, usch ja...
Även om det inte var så kul just då så kan jag ändå sakna att behöva välja mellan att handla mat eller tanka hojen. Det var en sorglös tid.

Beror lite på hur gammal hojen är. 306 kr/år för helförsäkring är inte så farligt. Kan ha ganska många classichojar innan det kostar som en modern sporthoj. Ingen skatt eller besiktning gör det inte sämre.

Visst är det så, håller med. Mina gamla offroadhojar kostar trettio spänn i månaden att ha garageförs, men samma för en sporthoj är ju 100-150/mån. Tänkte mest om det fanns nån gruppförs, eller om det går att försäkra lokalen med innehåll på nåt vis?

Hur gör ni som har många sportisar, mloren och Toyman t.ex.?
 
Last edited:
Min SSie kostar ca 70:-/ månaden hos Bilsport och Mc för att jag hade var lat och inte gjorde en marknadsundersökning. Jag ska ändra det vid tillfälle.
1098Sen kostar 27:- / mån avställd hos IF.
Den kunde ha kostat 18:- / mån om jag valt Länsförsäkringar, men deras försäkring i trafik var mycket dyrare än If.
 
Hur försäkrar ni era hojar? Även om man bara har garageförsäkring så blir det en hyfsad slant varje månad. Kan man gruppförsäkra dem? :va
Detta är det jag stör mig mest, på då jag envisas med att använda alla cyklar måste jag ju ha dom försäkrade.
Och jag orkar inte hålla på att appa på och av utan det ska vara bara att trycka på knappen o ge sig iväg när andan faller på.

Så det är en halvtidstjänst att hålla ordning på viket bolag som är förmånligast på vilken cykel, just nu har jag cyklar i IF, Trygg Hansa samt Bilsport & MC.

Det tråkiga är också att det styr inköpen, tänkte just lägga till en BMW HP4 till flottan men försäkringen blir för dyr...

Så det är skit att det inte går att få en gruppförsäkring(jag har då inte lyckats) även om man garanterar att man endast kör dom själv och därmed kan bara en rulla i taget.
 
Detta är det jag stör mig mest, på då jag envisas med att använda alla cyklar måste jag ju ha dom försäkrade.
Och jag orkar inte hålla på att appa på och av utan det ska vara bara att trycka på knappen o ge sig iväg när andan faller på.

Så det är en halvtidstjänst att hålla ordning på viket bolag som är förmånligast på vilken cykel, just nu har jag cyklar i IF, Trygg Hansa samt Bilsport & MC.

Det tråkiga är också att det styr inköpen, tänkte just lägga till en BMW HP4 till flottan men försäkringen blir för dyr...

Så det är skit att det inte går att få en gruppförsäkring(jag har då inte lyckats) även om man garanterar att man endast kör dom själv och därmed kan bara en rulla i taget.

Det är ju fan att de ska vara så stelbenta. Men visst, kanske enklare att förhandla sig till en gruppförsäkring på hojar som garanterat aldrig används...
 
Betalar 478 om året i helförsäkring och 100 till 150 i Garageförsäkring.
 
Min SSie kostar ca 70:-/ månaden hos Bilsport och Mc för att jag hade var lat och inte gjorde en marknadsundersökning. Jag ska ändra det vid tillfälle.
1098Sen kostar 27:- / mån avställd hos IF.
Den kunde ha kostat 18:- / mån om jag valt Länsförsäkringar, men deras försäkring i trafik var mycket dyrare än If.

Citerar mig själv.
Upptäckte tack vare ett brev från Transportstyrelsen att If inte alls hade garageförsäkrat min avställda hoj utan den låg och tickade på som vanlig försäkring.
T S skickade brev och undrade om det skulle vara så, eller om jag glömt ställa på den.
Ringde If och fick veta att det var mitt eget fel som inte extra precist talat om att hojen redan var avställd, så de ville inte bakdatera garageförsäkringen utan ska ha 10 dagars betalt för full försäkring.
Argumentet var att de hade kunder som påstod sig vilja ha försäkring utan att ställa på hojen, oklart varför man gör så och därför fick jag det också.
Trots påtalande att de ju gjort fel, de kan ju inte förutsätta att jag kör olagligt med avställd hoj ( jag frågade om tjejen hade mördat sina föräldrar, det händer ju också så hon är nog en mördare också) så ska de ha betalt fullt ut.
Så det blev uppsagd försäkring och flytt till LF där tjejen lade ner stor möda på att förklara att billigast för mig blev deras speciella garageförsäkring och så får jag ändra den vid påställning, som aldrig kommer att ske.
Så det blev 212:- helår garageförsäkring med allt inräknat utom trafik då.
 
Ja, jäklar vad tjorvigt, tack för att ni delar.
Nu har jag ingen jättesamling, men ofta ser jag att det har inte spelat någon avgörande roll om försäkringen är av så kallad helårstyp, eller avställningsbar.
Premien är mikroskopisk den del av året som jag ändå inte kan köra.
Men en gruppförsäkring skulle vara intressant!
En annan del som jag brottas med är mitt intresse av mopeder, och där är jag drabbad av den höga olycksfrekvensen.
Så mopeder är som pest, betalar lika mycket för en av mina mopeder som för min R6:a.
Har försökt att resonera med försäkringsbolagen, men fårstår samtidigt att det är en kundservicemänniska som inte har mandat att ändra reglerna.
Fan....en halvfet, halvgammal gubbe som glider moped några veckor per år, ska det vara så jäkla farligt?
Nåja, bara att bita ihop - det är värt det :tummenupp
 
En annan del som jag brottas med är mitt intresse av mopeder, och där är jag drabbad av den höga olycksfrekvensen.
Så mopeder är som pest, betalar lika mycket för en av mina mopeder som för min R6:a.
Har försökt att resonera med försäkringsbolagen, men fårstår samtidigt att det är en kundservicemänniska som inte har mandat att ändra reglerna.
Fan....en halvfet, halvgammal gubbe som glider moped några veckor per år, ska det vara så jäkla farligt?
Nåja, bara att bita ihop - det är värt det :tummenupp
Försäkringar är knepigt.

Jag vet inte om det fortfarande är så, men en bekant funderade på att skaffa scooter moppe istället för andrabil, först visade det sig att det skulle bli dyrare än bilen i försäkring, sen föreslog en MC handlare att han skulle provköra en 125cc scooter istället för moppe, den var också svindyr i försäkring, då föreslog säljaren en 180cc scooter, den blev tvärbillig i försäkring.

Resonemanget från försäkringsbolaget han pratade med var:
Moppar körs av 15åriga idioter utan trafikvett, och stjäls om dom står stilla mer än 5 minuter

125cc körs av 16åriga idioter utan trafikvett, och stjäls om dom står stilla mer än 5 minuter

+125cc körs av vuxna ansvarsfulla människor med kort för tung mc, men som vill ha det slöaste dom hittar för att dom ändå bara ska gubbköra, dessutom stjäls dom aldrig för varken 15 åringar eller 16 åringar får ju köra dom, utan bara andra vuxna ansvarsfulla människor med körkort för tung mc, och såna stjäl ju inte, och om någon vuxen individ ska stjäla en motorcykel så är dom ju en oansvarsfull individ och vill ha en sån där rejserhoj...

Ungefär så...

Han köpte en Gilera 180cc, som alla knarklangare älskar att sno och använda i driveby skjutningar och att smita från polisen med, lyckligtvis har vi inte allt för många såna häromkring...

Min Jawa gubbmoppe ihopskruvad av delar jag fått kostade mer än min gamla 750cc i försäkring så jag sket i försäkring på den när jag bara använde den sporadiskt, sen så stals den...
 
Mja, inte helt säker på att jag håller med gällande 125or, vi har två st i hushållet varav en helt ny 2019 Yamaha MT och en Piaggio Scooter, båda kostar kaffepengar i försäkring, en fjärdedel av vad grabbens moppar kostade.

Men sen kan det kanske vara olika var man bor, men för ossva de som dag o natt från moppe till 125.

Mvh
Micke
 
Mja, inte helt säker på att jag håller med gällande 125or, vi har två st i hushållet varav en helt ny 2019 Yamaha MT och en Piaggio Scooter, båda kostar kaffepengar i försäkring, en fjärdedel av vad grabbens moppar kostade.

Men sen kan det kanske vara olika var man bor, men för ossva de som dag o natt från moppe till 125.

Mvh
Micke

Försäkringsbolgen kanske har sett över prissättningarna, och 125cc är betydligt mindre populärt än det var då (typ 95-05) så förmodligen har skadorna och stölderna gått ner.

Även körkortsutbildningen har ju blivit bättre.

Men kommer jag ihåg rätt så var 125'an något billigare än moppen redan då, om än svindyr i jämförelse med den han köpte.
 
Jag har funderat på om man kan starta enskild firma som bilhandlare och få en grönskylt med försäkring via TS? MÅSTE man sälja ett visat antal fordon eller redovisa vinst eller kostar det orimligt mycket för att få en grönskylt? Hur är bilar som står avställda i en bilhall försäkrade medans dom ”står” så att säga? Mot Brand, stöld etc? Via nån företagsförsäkring? Jag tycker absolut man skulle kunna få ha en personlig försäkring OCH då kanske fått betala för det dyraste fordonet man har, en R1a tex även om man pendlar med en Fiesta 80% av årsmilen man lägger. Det är ju då om man har en 12-15 fordon vill säga.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top