ngn som vet om denna hjälm e godkänd?

Glasfiberhjälm, eller någon sorts kompositmix är ett måste. Plasthjälmar studsar tillbaka om du slår huvudet i marken, och då bryter man nacken...

Last edited:
Du ska inte va rädd för att köpa en dyrare hjälm,komfort och säkerhet finns inte i en hjälm för 1200 spänn....

Ska oxå köpa hjälm..
E inte så hemma på hjälmar.. Vad bör man pröjsa för en hjälm?

Nån som har nått hett tips om nån modell?
:confused:

Man får ju oftast det man betalar för.
Jag vet inte om butiker får sälja hjälmar som _inte_ är godkända.

Bästa hjälmarna är nog dom som kostar uppemot 4-5 tusen såsom Arai, Shoei m.fl
Glasfiber är dom gjorda av och det materialet är bra. Plast har såsom Pålle säger en tendens att studsa.

Bästa är ju att pröva _alla_ hjälmarna om man åker till någon mcbutik. Vissa hjälmar sitter som en påse skit på skallen och vissa sitter jättebra. Det är ändå skallen man skall skydda så varför inte lägga en 4tusen på en vettig hjälm? Jo jag vet att det är svårt när man är fattig..

Och för allt i världen, välj en integralhjälm och ingen hjälm där du snabbt kan stoppa en korv i munnen genom att fälla upp den..

Snåla fan inte med hjälmen säger jag bara.... Lite lättare att byta en kåa på hojen än att byta ut skallen...

Kör med Arai, så satans skön/bra/go på alla sätt... Men som sagt, huvet är som baken, olika på alla (?).. Eller nått...

Prova runt....

Köper en ny arai snart för jag vurpa med min gamla....
:hej
/H

En sån här blir det....

Last edited:
Pålle skrev:
Glasfiberhjälm, eller någon sorts kompositmix är ett måste. Plasthjälmar studsar tillbaka om du slår huvudet i marken, och då bryter man nacken...
Vad har du för källa till detta påstående?

Har för mig att Lazer hjälmarna ska vara ok! ...men är långt ifrån säker...
Annars är det alltid bäst att satsa på en hjälm på iaf 3.000+ ..Nitro hjälmarna är dock kanon trots billigt pris, så det är bara att grartulera om dom skulle passa... Är kanon nöjd med min, och tro mig.. den har krock testats ett antal gånger(troligen för många)

Och att plast hjälmar är skit är inget att ifråga sätta... Så är det!(som mattias skulle säga) :mattias

Galne Dansken skrev:
Va det f. fel med en sån? :D

Well, visst är det kanske skönt att slippa ta av sig hjälmen om man vill dricka vatten, äta något eller dylikt.
Men jag vet inte hur pålitliga såna hjälmar är vid en vurpa...
Även dom som kör med helt öppna hjälmar o endats ett par solglasögon förstår jag inte heller vitsen utav, ansiktsskrap direkt om dom trillar i asfalten..

Bikerbitch skrev:
Well, visst är det kanske skönt att slippa ta av sig hjälmen om man vill dricka vatten, äta något eller dylikt.
Men jag vet inte hur pålitliga såna hjälmar är vid en vurpa...
Även dom som kör med helt öppna hjälmar o endats ett par solglasögon förstår jag inte heller vitsen utav, ansiktsskrap direkt om dom trillar i asfalten..
Man överlever väl även med den typen av hjälm.. men särskilt vacker är man nog inte efteråt...

Har en Shoei Raid. Fått gott resultat i tester och kostar inte en förmögenhet...3000:- enfärgad eller 4000:- med motiv.

Ja, X-lite är också en bra hjälm!
Jag röstar för Shoei, X-lite och Arai. Det är dom som sitter bäst på mitt huvud medan Nolan sitter riktigt dåligt.

:fakta SHOEI gör kanonhjälmar,sköna och snygga,bra säkerhet!
För övrigt köpte min son just en SUOMY-hjälm på AVA-mc för halva priset, hade kostat 3900, nu fick han ge 1800... Skitsnygg och mkt. lätt, bra kvalitet.

Bikerwoman

Jag har en Shoei Takeda i medium till salu. Köpt i maj/juni nån gång. Knappt inkörd. Paketpris med avgasröret? ;)

Johan R6 skrev:
Ska oxå köpa hjälm..
E inte så hemma på hjälmar.. Vad bör man pröjsa för en hjälm?

Nån som har nått hett tips om nån modell?
:confused:

Man behöver pröjsa ungefär 2000kr för en vettig hjälm. Dom extra tusenlapparna på vissa hjälmar är ventilation och annat trams, (Förutom kevlar) kör fort istället :D

cRoC skrev:
Man behöver pröjsa ungefär 2000kr för en vettig hjälm. Dom extra tusenlapparna på vissa hjälmar är ventilation och annat trams, (Förutom kevlar) kör fort istället :D
Vilka hjälmar får man för 2000?
Trams är det inte i de dyrare hjälmarna :fakta

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back