ngn som vet om denna hjälm e godkänd?

:6surkart Jag har en öppningsbar hjälm och jag tycker den är helt okej , väldigt praktisk eftersom jag har glasögon , med vanliga hjälmar riskerar man ju att peta ut ögonen varje gång man ska pula in brillorna på plats :cool:

Men det finns nog både bra och dåliga hjälmar inom denna kategori också ? Jag har en Nolan N 11

Arai is the way to go!
Det är de enda hjälmarna som har perfekt passform på mitt klot-huvve i alla fall... :rodnar Helt sjukt bra passform! :tummenupp

Bild på min skönhet (fast min har mer fluginälvor o annat bajs på sig):

Bifogat

• astroparkesred.gif
    astroparkesred.gif
    28.1 KB · Visningar: 119
Glasfiber är alltid att föredra framför plasthjälm.....
Samuel, vår vän som dog i förrgårsom dog här i Gbg hade en Nolan plasthjälm på sig. Han avled bla. att hjärnan svullnade upp för mycket.
Jag kollade hans hjälm på olycksplatsen och tänkte hmmmm, vaddå den e ju inte sönder, bara repad juh.....
Tänkte inte så mycket förmodligen, men nån påminnde mig om att just det det som är felet med plast att den går ju fan inte sönder. Englasfiber spricker och tar upp smällen mycket bättre än en plastgrunka.
En tjej som jobbar på Ahlqvist sa att dom hade tatt just en sån Nolanhjälm o dratt den i golvet i butiken, den hade nästan studsat upp i taket och det syntes knappt nåt på hjälmen. Tänk då att man har sin skalle i den hjälmen.......

jo det stämmer nog, jag hade en nolan plast jag med som åkte i asfalten flera ggr, den höll alltid.

Är smällen tillräkligt hård kan jag tänka mig vad som händer med skallen i hjälmen, mina småvurpor var aldrig tilräkligt våldsamma.

Silwer skrev:
jo det stämmer nog, jag hade en nolan plast jag med som åkte i asfalten flera ggr, den höll alltid.

Är smällen tillräkligt hård kan jag tänka mig vad som händer med skallen i hjälmen, mina småvurpor var aldrig tilräkligt våldsamma.
plasten tar ju inte upp smällen så bra, den studsar bara tillbaka sat. medans en glasfiber funkar ung. som deformationszon......

För att utgå till utgångsfrågan då....

Lazer ska vara ett mellanting mellan ren plast och komposithjälm. Inte plast i traditionell mening utan någon typ av form/skum-sprutat tjohejsan vilket ska ha betydligt bättre egenskaper än den traditionella plasten. Laser har utöver det fin finish på grejerna, sjysst inredning och bra detaljkvalitet.

MEN sen är det faktiskt så att vi knuttar måste ta ansvar för vår egen utrustning. Börjar man faktiskt att LÄSA hjälmtester i tidningar, LÄSA på faktafyllda hemsidor så som mcpoolen eller kanske till och med LÄSA om de olika märkena så kommer man snart skapa en spec för sig själv.

Jag för min del har ganska extrem storlek, min senaste kasserade hjälm höll i en månad, jag vägrar köra i något annat än komposit.... Det ger mig tre val - Nitro, Arai och Shoei. Av dem väljer jag självklart den billigaste då jag inte tro att jag behöver oroa mig om finish och detalkvalitet i många säsonger.

Det är viktiga saker vi snackar om när det gäller säkerhetsutrustning. Mycket viktigare än vilket slipon som låter fränast eller vilket visir som ser ballast ut. Se tilll att kunna motivera era val med annat än plånboken för visst är ekonomin viktig men den får inte styra för mycket.

BigKay skrev:
Allrajt. Helsvarta för 2K med ett Iridiumvisir... kan de va nåt?
Föresten; hur ser ett Iridiumvisir ut från insidan? vilken färg blir det liksom? En annan fråga; Ser man ögonen/ansiktet på hjälmbäraren igenom visiret, eller blir det som en färgglad spegel?

svart.jpg

Är man en photoshopgud eller vad. :fakta :tummenupp
skit snyggt :tummen

det är precis som ett tonat visir från insidan :)

Åk runt på så många MC-Firmor som möjligt och prova hjälmar!
Eftersom säsongen är slut så rea's det ganska mycket...
Har du tur hittar du en Shoei eller Arai för halva priset och dom hjälmarna sitter bra på "de flesta" skallar...

Själv hittade jag en X-Lite 902 för knappa 3 papp, en hjälm som annars kostar 5000.- om jag inte minns fel.
Den passade mig perfekt! :)

Prova dig fram som sagt, spelar ingen roll hur "bra" en hjälm är om den inte sitter!
Och köp ingen plasthjälm för guds skull. Jerker visade hur högt en plasthjälm studsar i förhållande till en i komposit, och det var SKILLNAD!!

bikerwoman skrev:
:fakta SHOEI gör kanonhjälmar,sköna och snygga,bra säkerhet!
För övrigt köpte min son just en SUOMY-hjälm på AVA-mc för halva priset, hade kostat 3900, nu fick han ge 1800... Skitsnygg och mkt. lätt, bra kvalitet.

Bikerwoman
suomy=helrätt,förb go hjälm till hyfs penning.Har en själv. :tummenupp

Ravetrancer skrev:
[B... i Gbg hade en Nolan plasthjälm på sig. Han avled bla. att hjärnan svullnade upp för mycket.
Jag kollade hans hjälm på olycksplatsen och tänkte hmmmm, vaddå den e ju inte sönder, bara repad juh.....
Tänkte inte så mycket förmodligen, men nån påminnde mig om att just det det som är felet med plast att den går ju fan inte sönder. Englasfiber spricker och tar upp smällen mycket bättre än en plastgrunka.
En tjej som jobbar på Ahlqvist sa att dom hade tatt just en sån Nolanhjälm o dratt den i golvet i butiken, den hade nästan studsat upp i taket och det syntes knappt nåt på hjälmen. Tänk då att man har sin skalle i den hjälmen....... [/B]

triple skrev:
Alltså det gäller oss dödliga som dunkar i backen då och då, inte myten från Danmark :notme

Hade oxå en Nolan någon - testede på den med en 45 km/t highsider och reelt headdive direkt på panden!
Jag sommade direkt om i typ en kvart - och fick en dum hjärnskakning..
Nolan´en sat - by the way - kanonbra på just min skalle - men, tyckar kanske att den ku ha tagit bättra emot
:fakta

Bifogat

• hjalmnolan640-liten.jpg
    hjalmnolan640-liten.jpg
    71.4 KB · Visningar: 74
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back