Nerdrevning fram...?

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Finns rätt många som drevar ner sin hoj fram för att få den starkare och bättre acc. Satt och funderade på om man skulle dreva ner sin hoj 1 kugg fram. Frågan är vad detta gör på sig på en MC. Är det någon som har erfarenhet av detta, är nyfiken på att höra??

1 ner fram ger inte speciellt mycket. Det kan vara märkbart men inte yber mycket.

Jag har 19 upp bak. Det märker man.

Swedie skrev:
1 ner fram ger inte speciellt mycket. Det kan vara märkbart men inte yber mycket.

Jag har 19 upp bak. Det märker man.
Syns gör det också :D Stod länge ute på tierps flygfält och förbluffade mig över ditt stora bakdrev, är det kanske för att kompensera ngt annat som är litet måntro...? :rolleyes:

Marsipulami skrev:
Finns rätt många som drevar ner sin hoj fram .....

Själv har jag två kugg mindre framdrev vilket ger en rejäl ökning av accet (som om det inte räckte från början!) En topphastighet på över 300 km/tim är kanske något mindre intressant. Vet inte om min båge nu gör det men det är knappast roligt med den utväxling som är nu.

Men.... som på många andra moderna bågar tas info till väg- o hastighetsmätare via en givare på en axel i växellådan. D v s mätarna visar högre hastighet än vad det är och likaså längre körsträcka än den verkliga. De e sånt man får ta....

Spiken skrev:
Syns gör det också :D Stod länge ute på tierps flygfält och förbluffade mig över ditt stora bakdrev, är det kanske för att kompensera ngt annat som är litet måntro...? :rolleyes:

Kommer från rätt käft ;)

1 kugg mindre fram motsvarar ungefär 2-3 kuggar upp bak har jag hört, låter det rimligt?
Funderar förresten själv på att dreva om lite - någon 748-ägare som har erfarenhet av detta? Ett par kuggar upp bak hade jag tänkt mig.

1 kugg fram är c:a 3 kugg bak, givetvis beroende på skillnaden i antal tänder dem i mellan, så har man 19T mer bak är det ju som 6T mindre ram, en enorm nerväxling, men jag antar att det behövs om man ska tricka och köra långsamt på bakhjulet.

Stora ändringar, > 3 fram el > 9 bak, är ingen direkt vits med (utom i spec. fall när man vill ha en extremt låg 1a; en 0a sas). Det blir ju ungefär samma sak som att köra på ett steg lägre växel bara. O det behöver man ju inte ens dreva om för.....
/u

Jag har drevat ner min R1:a ett kugg fram och jag tycker cykeln blev mycket roligare att köra. Mer busvänlig i alla fall.

ulf_lundin skrev:
Stora ändringar, > 3 fram el > 9 bak, är ingen direkt vits med (utom i spec. fall när man vill ha en extremt låg 1a; en 0a sas). Det blir ju ungefär samma sak som att köra på ett steg lägre växel bara. O det behöver man ju inte ens dreva om för.....
/u

nej inte för oss, men tänk på att större hoj gör gott o väl över 100 på ettan, för de där som åker i gångfart på bakhjulet o slår sönder baklysen blir det betydligt enklare med en sådan nerdrevning.

Hur pass mycket fel visar mätaren om man drevar ner 1 resp 2 kugg? Blir hojen dryg att köra i 120-140 med om man drevar ner 2 kugg fram? Funderar på att bygga streetfighter av bladen och då känns det onödigt att den går +250km/h. Men man vill ju ändå kunna hålla skapliga hastigheter utan att anstränga motorn alltför mycket, och helst utan att hojen drar 1 1/2 liter/mil.

min R1a som jag drevade -1 +7 varvade 6000 varv vid 60mph (runt 100kmh) utav 12000rpm. gick fort å varva ur på 6an. toppade väl 220km/h max...

Blir nog inte någon större skillnad tror jag, blev inte det för mig iaf! Jag menar att moppen orkar ju ändå inte så hårt på 6:an men man förlorar ju lite topphastighet.

Jag tyckte det var en grym skillnad med en kugg mindre fram!
Fast då vet jag inte om det var orginaldrevningen innan...

Marsipulami skrev:
1 kugg fram borde inte vara den största skillnaden tycker man? Men frågan är vad skillnaden igentligen blir? Ja, det är ju också lite beroende på vad det är för hoj. Men det som är intressant för min del är hur stor skillnaden blir på hastighetsmätaren och varvräknaren. Jag vet ju att skillnaden helt klart kommer på acc och vrid...

Du kanske kan räkna på hur utväxlingen ändras i % och sen ta % på hastighet.

För övrigt är du skyldig mig 200spänn för däcken du aldrig hämtade ut.

Kommer du skicka dem eller hur tänker du göra ?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025