Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Jag brukar säga JÄvlasvartskallebolljävelmedmjäll!

:rolleyes: Aningens olämpligt kanske....

Undrans om nån blir arg nu :va

GuW skrev:
2688613 Sen är det traditon för mig, jag har alltid sagt neger om mörkhyade med negroida drag, på samma sätt som jag alltid har sagt lapp om personer med samisk bakgrund.

Min mormor skulle nog kunna tänka sig att kalla det jag kallar neger för kaffer, och inte rättar jag henne för det, men det ordet tror jag håller på att vara utfasat ur språket
Kaffer kommer ju för fan från afrikaans, det holländska språk som talas av sydafrikanska boer-ättlingar, varför snackar din mormor afrikaans? Är hon en gammal apartheid-ivrande boer-ättling?

Om det nu finns (och det gör det) svarta och samer som tar illa vid sig att bli kallade negrer respektive lappar, varför måste du då nödvändigtvis hålla fast vid dessa nedvärdernade ord? Herregud så löjligt och taktlöst.

Om negerboll är förnedrande ok chokladboll är OK, hur är det då med
"chocolate face" (Borat) och http://www.schwarzkopf.se/ ?

Jag har inget minne av att "neger" uppfattades som förnedrande när
jag var ung, men så är det tydligen nu. Vilket ord är det som är politisk
korrekt idag för att beteckna en mörkhyad människa med afrikanskt
ursprung?

Det finns ju två ord neger och nigger. Tänk vad enkelt det hade varit om
nigger hade varit förnedrande och neger inte.

BostonGurka skrev:
2691277 Om negerboll är förnedrande ok chokladboll är OK, hur är det då med
"chocolate face" (Borat) och http://www.schwarzkopf.se/ ?

Jag har inget minne av att "neger" uppfattades som förnedrande när
jag var ung, men så är det tydligen nu. Vilket ord är det som är politisk
korrekt idag för att beteckna en mörkhyad människa med afrikanskt
ursprung?

Det finns ju två ord neger och nigger. Tänk vad enkelt det hade varit om
nigger hade varit förnedrande och neger inte.

"Nigger var dom man hängde i träden, Nigga är dom som hänger på klubbar"
- Tupac Shakur.

Deimos skrev:
2689525 Som vanligt var det en ivrig svensk som vill visa sitt oerhörda sinne för politisk korrekthet.

Ord som tex negernboll som tidigare var oladdade blir helt plötsligt väldigt känsliga.

Exakt!

Koketteri och fjanteri av belästa Humanioraakademiker, som TÄVLAR med varann i politisk korrekthet!

Neger heter det.

Och det är inget kränkande i det.

De som säger att negrer tar illa upp tror jag bara säger så som ett slagträ i debatten. Det är alltid en viting som säger det dessutom...
Märkligt svenskt navelskåderi.

Nä det är väl HUR orden används som avgör huruvida de är kränkande eller inte.
Om jag skriker: Djävla eskimådjävel till en inuit...har jag då gjort ett uttalande som gäller ALLA eski..f.låt inuiter? Och är ordet eskimå i sig egentligen ett kränkande skällsord?
Eller är det bara en preposition till skällsordet djävel som förtydlagar i en folksamling där alla har olika etninsk bakgrund att det är just DEN individen jag menar?
(för om jag bara skrek djävla djävel rakt ut, så har jag ju utfört kollektiv bestraffnig och det är ju inte HELLER tillåtet!)

Ok jag hårddrar det, men ni hajar exemplet.

Tillslut kan man ju inte säga nånting.

Eller hur säger man på telefon när man ska beskriva Lisas nye pojkvän?
- Ja alltså han är mörk.
- Va? Mörkhårig?
- Nej mörkhyad.
- Jahaaa, en Italienare?
- Nej nej... mera mörk.
- Ahaa en Turk?
- Mera söderut.
- Indier?
- Nix
- Nu vet jag: Från Borneo?
- Nej! *viskar* Det förbjudna ordet...
- Ah...en neg..ja! jag vet vad du menar!

Last edited:
sgtpepper skrev:
2691162Om det nu finns (och det gör det) svarta som tar illa vid sig att bli kallade negrer

Enda anledningen att de tar illa vid sig är att nåon politiskt korrekt svensk talat om för dem att neger är ett nedvärderande ord (enligt samma politiskt korrekta svensk) i Sverige. Om de fått veta att neger inte är ett nedvärderande ord (som det inte varit till för ett par år sedan då ovan nämnda politiskt korrekta svenskar av oförklarlig anledning började tycka att neger var ett skällsord) hade ingen tagit åt sig heller.

Skalman skrev:
2691410 Enda anledningen att de tar illa vid sig är att nåon politiskt korrekt svensk talat om för dem att neger är ett nedvärderande ord (enligt samma politiskt korrekta svensk) i Sverige. Om de fått veta att neger inte är ett nedvärderande ord (som det inte varit till för ett par år sedan då ovan nämnda politiskt korrekta svenskar av oförklarlig anledning började tycka att neger var ett skällsord) hade ingen tagit åt sig heller.
Så om de dumma "negrerna" inte fått det förklarat för sig så hade det inte varit någon fara? Gäller det samma även de sinnesslöa "lapparna" och kanske de tjuvaktiga "tattarna" också?

Klart att det heter negerboll. Inte ens DO har ju kunnat ändra på det.

sgtpepper skrev:
2691414 Så om de dumma "negrerna" inte fått det förklarat för sig så hade det inte varit någon fara?

/golfclap

Inte lönt att försöka diskutera med någon som förvränger och manipulerar det som citeras, samt smyger in andra underliggande betydelser, allt för att själv framstå som den gode samariten mot den hemske rasisten man citerar. Fast jag hade egentligen inte förväntat mig något annat. Medveten misstolkning med tillhörande förvrängning är en ganska vanlig argumentationsteknik.

Såå illa kan det väl inte vara med lite negerbollar?
Sätt på MTV lr radion, hälften av alla raptexter skulle paja om de inte fick säga nigger!

sgtpepper skrev:
2691414 Så om de dumma "negrerna" inte fått det förklarat för sig så hade det inte varit någon fara? Gäller det samma även de sinnesslöa "lapparna" och kanske de tjuvaktiga "tattarna" också?

Ap Ap var kom tillmälena sinnesslö och tjuvaktig ifrån??
Nu tolkar du in saker som inte sagts.
Och den enda som hittills sagt att negrer är dumma det är du!

Mina negerpolare är inte dummare än nån annan.
Eller: Nån är korkad OCH neger, nån är smsrt som fan.
Men hur hänger det iop med deras hudfärg??

Närru billighetsministern, det är såna som DU som smyger in epitet i folks munnar som aldrig funnits där.

Korkat 1: att banna begreppet "neger" fullständigt
Korkat 2: att som en grinig unge i sandlådan hålla på sin upplevt självklara rätt att kalla ett äckligt bakverk för något som KAN uppfattas som rejält kränkande, bara för att "jag alltid sagt så, ända sedan dagis när vi petade in pärlsocker i näsan...." :rolleyes:

Trodde kommunikation handlade om att att inte bara tänka på vad man säger utan även hur och i vilket sammanhang....:va

Växte upp med bakverket "negerboll"... svårt att lära om ibland. Vanans makt är ju stor.

Men visst tänker man sig väl för.... det hör väl till vardagshyfs att man kanske inte ställer sig på ett kafe och skriker "Jag vill ha en negerboll" tack!!" bara för att.
Lite smidig kan man ju faktiskt vara ibland...

southpark.jpg

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...