Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
För en tid sedan skulle GB lansera en ny version av glassen "Nogger". Den nya hette "Nogger Black". Organisationen Centrum mot Rasism reagerade direkt med att DO anmäla GB.
Orförande för Centrum mot Rasism, Stig Wallin skrev detta på Aftonbladet:
– Jag läste dem som "Nigger + lakrits = sant". Det var omöjligt att inte se det som en anspelning på rasism...:dummer
Inte en ända mörkhyad reagerade så vitt jag vet. Som vanligt var det en ivrig svensk som vill visa sitt oerhörda sinne för politisk korrekthet.

Jag har några personer med afrikanskt ursprung i min bekantskapskrets. Samtliga säger nergerboll. Enligt dom är det inte ordet i sig som är kränkande utan hur det används som spelar roll. Dom själva tycker att sådana här debatter förvärrar, för ord som tex negernboll som tidigare var oladdade blir helt plötsligt väldigt känsliga.

:boll

Jag har en bekant, han heter Sven, men kallas för Svenne. Han är inte arg. Han är dalmas.

Starfighter skrev:
2689562 Varför kalla den för chockladboll när den inte inehåller chocklad?! :va
Äsch, finns ju fler bollar som innehåller choklad, blir bara rörigt.. Cocosbollar är fyllda med sliskigt skum, så det passar inte heller. Havreboll? Låter störtkul..
Sockerboll? Kaffeboll? Nä. Tyvärr.

Näe, neger kommer från latinets niger som betyder svart.
Neger har också varit ett samlingsnamn för personer med mörk hudfärg.
Däremot har folk, möjligen på grund av bristande språkkunskaper, historiekonskaper och folkvett lätt för att förväxla "neger" med "nigger".
Vilken utav dessa som handlar om nedlåtande rasanknytning behövs väl inte förtydligas i detta sällskap av kloka personer.

Har hetat "negerboll" sen jag var småväxt och får så heta i fortsättningen.

Finska pinnar? Är det en nedlåtande benämning för att dessa små och relativt smaklösa ska ha något med finska mäns privata delar att göra?

Den dagen en berättigad person tar illa vid sig, då kan man fundera om, men hittils är det skenheliga fanatiker utan hejd på vansinnet som proklamerar att det är diskriminerande. Det absolut största skämtet var Centrum mot Rasism som inte ens kan se skillnad på ett O och ett I. Nogger heter det för fasen, kommer ju från nOugat. Vad blir det härnäst? Kalles Kök får inte heta så, då FI inte kan se skillnad på ett Ö och ett U? Man skäms ju ibland för folks dumhet..

korvgubbe skrev:
2689588 ..Och med den motiveringen blir negerboll ett bättre namn? :zpy
Nej påstår jag inte, men om det är nu så omtvistat om dess namn så ge den ett korrekt namn isf, kakaoboll alt havreboll!

Starfighter skrev:
2689605 Nej påstår jag inte, men om det är nu så omtvistat om dess namn så ge den ett korrekt namn isf, kakaoboll alt havreboll!

Jo, jag förstod det... menade bara det oavsett recept oftast är mer choklad än negrer i bollarna. :)

När jag jobbade i en conditori så kom det två tjejer fram till disken och skulle beställa:

Jag: Hejsan, vad får det vara?

Tjejen: Jag ska ha en cola, latte, chokladmuffins och
en sån ööhhhh mmm ööhhhh AFRIKANSKt SMÅBRÖD.

Jag: Ursäkta, afrikanskt vaddå :va

Tjejen: Ja en sån (Pekar på neggerbollarna)

Jag kunde fan inte hålla mig utan började skratta så att tårarna flög.
Det slutade att jag bjöd dom på fikat och vi hade en rolig pratstund om afrikanska småbröd :D .

Herkules skrev:
2689668 När jag jobbade i en conditori så kom det två tjejer fram till disken och skulle beställa:

Jag: Hejsan, vad får det vara?

Tjejen: Jag ska ha en cola, latte, chokladmuffins och
en sån ööhhhh mmm ööhhhh AFRIKANSKt SMÅBRÖD.

Jag: Ursäkta, afrikanskt vaddå :va

Tjejen: Ja en sån (Pekar på neggerbollarna)

Jag kunde fan inte hålla mig utan började skratta så att tårarna flög.
Det slutade att jag bjöd dom på fikat och vi hade en rolig pratstund om afrikanska småbröd :D .

Now you see vilka positiva effekter integrationtugget ger?

Drysen skrev:
2690028 va? Vad menar du? :va

Jag tolkade bara ditt inlägg som att du tycker det är tramsigt att vissa förtåelse för att vissa ogillar bruket av ordet neger och negerboll?! Men jag kanske missförstod dig? Du kanske bara tycker mänskligheten är patetisk rent generellt och använde denna tråd för att yttra detta i brist på andra trådar?

hållundan skrev:
2690034 Före behandling. Efter behandling.

Precis! Kleggboll! :fakta

Vad bestod behandlingen av? :va

Last edited:
korvgubbe skrev:
2690035 Jag tolkade bara ditt inlägg som att du tycker det är tramsigt att vissa förtåelse för att vissa ogillar bruket av ordet neger och negerboll?! Men jag kanske missförsod dig? Du kanske bara tycker mänskligheten är patetisk rent generellt och använde denna tråd för att yttra detta i brist på andra trådar?

Jag tycker det bara är tramsigt att diskutera vad en sak ska kallas och inte kallas. Sen att mänskligheten är patetisk grundar jag i att det är så mycket skit i världen.

Och ja, det är brist på andra trådar så tog denna och sa det.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey