Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
newstead skrev:2688625
Det är väl ungefär detsamma som att använda orden Eskimå eller Indian? Eller är det oxå nedvärderande?
GuW skrev:2688644Ordet NEGER är inte ett nervärderande skällsord, och nej, det är inte nytt, men det skapades inte för hundratals år sedan för att nervärdera någon.
Visst hade man en skev syn på negrers intelligens på den tiden, men det hade man å andra sidan om "fruntimmer som icke kunna köra automobiler då de vara hysteriska till läggningen" också.
En mycket klok neger sa...
En mycket stilig neger klev in...
En skitsnygg negress flirtade med mig...
På vilket sätt har jag nervärderat dom?
Förutom att just upplysningen om att dom är neger kan vara ovidkommande i resten av historien.
Byt ut ordet neger mot sydeurope/asiat och läs meningen igen.
Nej gud nej, det skulle aldrig falla mig in. Det är ju nedvärderandeGuW skrev:2688652Du menar inte att du säger Eskimåglass och indian pop när du köper dessa produkter :jätteförfäradsmiley
Skalman skrev:2688627Och varifrån kom påhittet att ordet neger var nedvärderande?
Är den kvinnliga motsvarigheten - negress - också nedvärderande?
Jag är övertygad om att den ENDA anledningen till att några få påstår sig känna sig "kränkta" av ordet neger eller negerboll, är att några politisk korrekta svenska idioter talat om för dessa att neger minsann är ett fult ord i det svenska språket. Hur ska de veta annorlunda när de inte har svenska som modersmål utan har invandrat hit? Klart att de litar på vad som sägs, och så skapades myten om neger som ett nedvärderande ord.
Ordet "nigger" däremot är ett helt annat kapitel, om någon kallat bakverket för niggerboll hade jag haft förståelse för reaktionerna. Nu blir det bara patetiskt när fisförnäma svenskar ska visa sig präktiga genom att vara politiskt korrekta.
Så, ja, likheterna med nationalsången, svenska flaggan osv är slående.
GixxerTina skrev:2688654
Det finns ju
dansk ölkorv, finska pinnar m.m inte tusan stör det finnar o danskar![]()
Jag uppfattar det som att dom som uppfattar ordet neger som nedvärderande är svenskar som ska vara politiskt korrekta.Cyren skrev:2688675Att vissa uppfattar neger som nedvärderande är inget att diskutera...
GixxerTina skrev:2688654
Det finns ju
dansk ölkorv, finska pinnar m.m inte tusan stör det finnar o danskar![]()
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.htmlnewstead skrev:2688688Jag uppfattar det som att dom som uppfattar ordet neger som nedvärderande är svenskar som ska vara politiskt korrekta.
newstead skrev:2688688Jag uppfattar det som att dom som uppfattar ordet neger som nedvärderande är svenskar som ska vara politiskt korrekta.
Wörd!korvgubbe skrev:2688719Ja, i nio av tio fall är det nog så. Politisk korrekthet som slår snett.
I nio av tio fall som ämnet ens är uppe för diskussion så är det någon bitter smygrasist som tycker det är ett lysande diskussionsämne för att de ska få möjligheten att vädra sina unkna åsikter igen....
...och detsamma gäller nationalssångsdiskussionen. I 9 fall av 10 är det någon utmedpackare som tycker att det är ett lysande sätt att peka på hur deras kulturella integritet inskränks och hur multikulti ställer till det....
90% av de som reagerar på bekymrar sig om att klaga på användning av ordet negerboll eller svenska flaggor är förvirrade svenskar som försöker vara politiskt korrekta.
90% av de som däremot tar upp diskussionen är utmedpackare som försöker underblåsa missämjan mellan svenskar och invandrare.
90% av invandrarna kunde inte bry sig mindre om namnet på bollen och än mindre bry sig om att folk sjunger nationalsången i det land de nu bor i. för 99% av invandrarna är det en självklarhet att länder har bådde flaga och nationalsånger som man är stolta över.
Cyren skrev:2688706http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html
Hon är relativt svart enligt mig?
Duger de?
Cyren skrev:2688706http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html
Duger de?
Duger de?
Ja jävlar, det fanns en! Och en politiker dessutom. Undrar om hon försöker vara politiskt korrekt?Cyren skrev:2688706http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html
Duger de?
GuW skrev:2688729Då kan jag dra upp artikeln som feministen skrev i samma tidning, så kan vi en gång för alla fastslå att män är korkade djur också.
Det där är en människas ståndpunkt.
Hur många rappare kallar inte sig själva och sina kompisar för nigger, vilket enligt alla här är ett betydligt värre påhopp.
Får vi en replik på Eskimåglass ochg Indianpop eller?
Varför blatteboll? vad har du egentligen emot chokladboll? Måste denna bakelse förknippas med mörkhyade för att kunna slinka ner i din strupe?GuW skrev:2688741Vi får helt enkelt använda ordet Blatteboll istället, eftersom ordet blatte rör sig åt andra hållet, allt enligt wikipedia.
"Blatte, är en svenskspråkig benämning på invandrare, med etnisk bakgrund som uppfattas som utomnordisk / utomeuropeisk.
Uttrycket har tidigare, speciellt bland yngre personer enligt visa, haft en mer nedsättande klang än hur det uppfattas idag. "Blatte" har blivit vanligare i vardagspråket de senaste åren och ordet har i allt högre grad anammats av personer med invandrar bakgrund samt av media, t.ex tidskriften Gringo. Inom vissa grupper används ordet enbart som en pejorativ benämning på mörkhyade personer. Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen". De är båda arketyper i populärkulturen. Ursprunget till ordet "Blatte" är osäkert, men en tolkning är att det kommer från franskan och då med betydelsen kackerlacka."
Men blatte, det är nervärderande i mitt tycke...
Cyren skrev:2688752Eller chokladboll..
Varför blatteboll? vad har du egentligen emot chokladboll? Måste denna bakelse förknippas med mörkhyade för att kunna slinka ner i din strupe?
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |