Negerboll

Vad säger du?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Självklart säger jag negerboll precis som större delen av
befolkningen.

Det är bara att anpassa sig till landet där man bor.
Bör inte vara svårare än så.

newstead skrev:
2688625
Det är väl ungefär detsamma som att använda orden Eskimå eller Indian? Eller är det oxå nedvärderande?

Du menar inte att du säger Eskimåglass och indian pop när du köper dessa produkter :jätteförfäradsmiley

Jag har alltid sagt negerboll den är brun väldigt lik färgen på riktigt mörkhyade personer + det är gott. Fattar inte varför en del tar så illa vid sig.

Det finns ju
dansk ölkorv, finska pinnar m.m inte tusan stör det finnar o danskar:va

GuW skrev:
2688644 Ordet NEGER är inte ett nervärderande skällsord, och nej, det är inte nytt, men det skapades inte för hundratals år sedan för att nervärdera någon.

Visst hade man en skev syn på negrers intelligens på den tiden, men det hade man å andra sidan om "fruntimmer som icke kunna köra automobiler då de vara hysteriska till läggningen" också.

En mycket klok neger sa...
En mycket stilig neger klev in...
En skitsnygg negress flirtade med mig...

På vilket sätt har jag nervärderat dom?
Förutom att just upplysningen om att dom är neger kan vara ovidkommande i resten av historien.
Byt ut ordet neger mot sydeurope/asiat och läs meningen igen.

Jag tycker det är okej och säga neger till substantiv men inte till människor!

GuW skrev:
2688652 Du menar inte att du säger Eskimåglass och indian pop när du köper dessa produkter :jätteförfäradsmiley
Nej gud nej, det skulle aldrig falla mig in. Det är ju nedvärderande :rolleyes:

Skalman skrev:
2688627 Och varifrån kom påhittet att ordet neger var nedvärderande?

Är den kvinnliga motsvarigheten - negress - också nedvärderande?

Jag är övertygad om att den ENDA anledningen till att några få påstår sig känna sig "kränkta" av ordet neger eller negerboll, är att några politisk korrekta svenska idioter talat om för dessa att neger minsann är ett fult ord i det svenska språket. Hur ska de veta annorlunda när de inte har svenska som modersmål utan har invandrat hit? Klart att de litar på vad som sägs, och så skapades myten om neger som ett nedvärderande ord.
Ordet "nigger" däremot är ett helt annat kapitel, om någon kallat bakverket för niggerboll hade jag haft förståelse för reaktionerna. Nu blir det bara patetiskt när fisförnäma svenskar ska visa sig präktiga genom att vara politiskt korrekta.

Så, ja, likheterna med nationalsången, svenska flaggan osv är slående.

Att vissa uppfattar neger som nedvärderande är inget att diskutera, sen att det igentligen inte är det spelar inte så jättestor roll eftersom det är som det är nu.

Jag tycker bara det är onödigt att hålla fast vid ett ord bara för sakens skull, chokladboll beskriver dessutom bättre vad det är man stoppar in i käften.

Neger eller inte, jag bryr mig inte. Men jag tycker att det är onödigt hålla fast vid något bara för att hålla fast vid det utan att få ut någonting.

Där skiljer det sig ifrån flaggan och nationalsången som faktiskt betyder något för sverige, men tycker du att negerbollen är väldigt viktig att bevara. So be it :)

GixxerTina skrev:
2688654
Det finns ju

Jag tror inte tex Kongo ölkorv skulle uppfattas som stötande av någon om det nu är länder vi kommit in på :tummenupp :D

Negrer är ett ord som de svarta inte själva har kommit på, därför så finns det svarta som inte vill bli förknippade med ordet neger! Sen vad du vill säga är upp till dig, men jag säger det inte för att visa hänsyn. Sen om ni vill kalla det tråkigtpolitiskkorrekttråkigsvensonvblablabla gör de, isåfall är jag väl en sån

Last edited:
Cyren skrev:
2688675 Att vissa uppfattar neger som nedvärderande är inget att diskutera...
Jag uppfattar det som att dom som uppfattar ordet neger som nedvärderande är svenskar som ska vara politiskt korrekta.

GixxerTina skrev:
2688654

Det finns ju

Skojar du eller tycker du på allvar att det är en bra liknelse?:va

Jag använder som jag sa tidigare ordet negerboll, eftersom jag vet att antalet personer som tar illa vid sig är så ytterst begränsad att det knappt ens är värt att bekymmra sig om. MEN om jag vid något tillfälle, misstänker att någon tar illa vid sig, känns det inte som jag offrar något genom att kalla den chokladboll av ren hänsyn till vem det ny än är jag bestämmer mig för att visa hänsyn.

newstead skrev:
2688688 Jag uppfattar det som att dom som uppfattar ordet neger som nedvärderande är svenskar som ska vara politiskt korrekta.

Ja, i nio av tio fall är det nog så. Politisk korrekthet som slår snett.

I nio av tio fall som ämnet ens är uppe för diskussion så är det någon bitter smygrasist som tycker det är ett lysande diskussionsämne för att de ska få möjligheten att vädra sina unkna åsikter igen....

...och detsamma gäller nationalssångsdiskussionen. I 9 fall av 10 är det någon utmedpackare som tycker att det är ett lysande sätt att peka på hur deras kulturella integritet inskränks och hur multikulti ställer till det....

90% av de som reagerar på bekymrar sig om att klaga på användning av ordet negerboll eller svenska flaggor är förvirrade svenskar som försöker vara politiskt korrekta.

90% av de som däremot tar upp diskussionen är utmedpackare som försöker underblåsa missämjan mellan svenskar och invandrare.

90% av invandrarna kunde inte bry sig mindre om namnet på bollen och än mindre bry sig om att folk sjunger nationalsången i det land de nu bor i. för 99% av invandrarna är det en självklarhet att länder har bådde flaga och nationalsånger som man är stolta över.

korvgubbe skrev:
2688719 Ja, i nio av tio fall är det nog så. Politisk korrekthet som slår snett.

I nio av tio fall som ämnet ens är uppe för diskussion så är det någon bitter smygrasist som tycker det är ett lysande diskussionsämne för att de ska få möjligheten att vädra sina unkna åsikter igen....

...och detsamma gäller nationalssångsdiskussionen. I 9 fall av 10 är det någon utmedpackare som tycker att det är ett lysande sätt att peka på hur deras kulturella integritet inskränks och hur multikulti ställer till det....

90% av de som reagerar på bekymrar sig om att klaga på användning av ordet negerboll eller svenska flaggor är förvirrade svenskar som försöker vara politiskt korrekta.

90% av de som däremot tar upp diskussionen är utmedpackare som försöker underblåsa missämjan mellan svenskar och invandrare.

90% av invandrarna kunde inte bry sig mindre om namnet på bollen och än mindre bry sig om att folk sjunger nationalsången i det land de nu bor i. för 99% av invandrarna är det en självklarhet att länder har bådde flaga och nationalsånger som man är stolta över.
Wörd!

Cyren skrev:

Då kan jag dra upp artikeln som feministen skrev i samma tidning, så kan vi en gång för alla fastslå att män är korkade djur också.

Det där är en människas ståndpunkt.

Hur många rappare kallar inte sig själva och sina kompisar för nigger, vilket enligt alla här är ett betydligt värre påhopp.

Får vi en replik på Eskimåglass ochg Indianpop eller?

Cyren skrev:

Det mesta Nyamko Sabuni skriver i texten är ett stor angrepp mot alla som använder sig av ordet negerboll. Helt enkelt hets mot folkgrupp då antalet människor som säger negerboll är många.

För övrigt så har jag hört många av de uttalanden som hon gjort angående svenskar och det svenska språket, hon är negativ till väldigt mycket.

Tråkigt att hon väljer att bo i Sverige då hon tydligen inte verkar trivas.

Det märks att många invånare är rädda för att ta konflikter med andra människor, både med andra svenskar och även med invandrare. Vi är helt enkelt lätta att köra över.

Mycket beror på den stora frånvaron av tex. krig som vi klarat oss från.

Vill just du säger negerboll så gör det helt enkelt. Stå för det du tror på.

Last edited:
Cyren skrev:
Ja jävlar, det fanns en! Och en politiker dessutom. Undrar om hon försöker vara politiskt korrekt? :rolleyes:
Argumenten som hon presenterar i artikeln skulle lika gärna kunna användas för att säga att bonde eller bönder är ett skällsord och inte en benämning på en yrkesgrupp. Förr i tiden ansågs bönder stå betydligt lägre en adelsmän.

Ska man granska historien på det sättet så kan man nog hitta argument mot vart och vartannat ord i det svenska språket som kan anses vara nedvärderande.

GuW skrev:
2688729 Då kan jag dra upp artikeln som feministen skrev i samma tidning, så kan vi en gång för alla fastslå att män är korkade djur också.

Det där är en människas ståndpunkt.

Hur många rappare kallar inte sig själva och sina kompisar för nigger, vilket enligt alla här är ett betydligt värre påhopp.

Får vi en replik på Eskimåglass ochg Indianpop eller?

Ok, det finns en svart i hela sverige som tycker så. Eftersom du vet de. :pannkyss

Hur många kompisar kallar inte varandra för tex ***********slampa, mm utan att ta illa upp? men säger man det till någon på gatan så är de inte samma sak. Du måste skilja lite på de olika sakerna.

Det går att dribbla runt med det här hur länge som helst ingen av oss kommer ändra sig. Kalla bakelsen för negerboll du och riskera att någon känner sig kränkt så håller jag mig på den säkra sidan och "fegar" med chokladboll! då blir alla glada

Vi får helt enkelt använda ordet Blatteboll istället, eftersom ordet blatte rör sig åt andra hållet, allt enligt wikipedia.

"Blatte, är en svenskspråkig benämning på invandrare, med etnisk bakgrund som uppfattas som utomnordisk / utomeuropeisk.

Uttrycket har tidigare, speciellt bland yngre personer enligt visa, haft en mer nedsättande klang än hur det uppfattas idag. "Blatte" har blivit vanligare i vardagspråket de senaste åren och ordet har i allt högre grad anammats av personer med invandrar bakgrund samt av media, t.ex tidskriften Gringo. Inom vissa grupper används ordet enbart som en pejorativ benämning på mörkhyade personer. Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen". De är båda arketyper i populärkulturen. Ursprunget till ordet "Blatte" är osäkert, men en tolkning är att det kommer från franskan och då med betydelsen kackerlacka."

Men blatte, det är nervärderande i mitt tycke...

I Sverige har jag relativt liten förståelse för kränkningsargumentet. Här bor knappt några av afrikanskt ursprung och vårt lands moderna historia är inte befläckad av någon uppslitande rasåtskillnadsdebatt.

I USA är det däremot pga nedanstående länk helt otänkbart att säga "negro".

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Civil_Rights_Movement_(1955-1968)

Hos oss i Sverige lutar jag åt att Negerboll har använts som slagträ av opportunister.

Last edited:
Eller chokladboll..

GuW skrev:
2688741 Vi får helt enkelt använda ordet Blatteboll istället, eftersom ordet blatte rör sig åt andra hållet, allt enligt wikipedia.

"Blatte, är en svenskspråkig benämning på invandrare, med etnisk bakgrund som uppfattas som utomnordisk / utomeuropeisk.

Uttrycket har tidigare, speciellt bland yngre personer enligt visa, haft en mer nedsättande klang än hur det uppfattas idag. "Blatte" har blivit vanligare i vardagspråket de senaste åren och ordet har i allt högre grad anammats av personer med invandrar bakgrund samt av media, t.ex tidskriften Gringo. Inom vissa grupper används ordet enbart som en pejorativ benämning på mörkhyade personer. Blattens motsats i vardagsspråket är "svennen". De är båda arketyper i populärkulturen. Ursprunget till ordet "Blatte" är osäkert, men en tolkning är att det kommer från franskan och då med betydelsen kackerlacka."

Men blatte, det är nervärderande i mitt tycke...
Varför blatteboll? vad har du egentligen emot chokladboll? Måste denna bakelse förknippas med mörkhyade för att kunna slinka ner i din strupe?

Last edited:
Cyren skrev:
2688752 Eller chokladboll..

Varför blatteboll? vad har du egentligen emot chokladboll? Måste denna bakelse förknippas med mörkhyade för att kunna slinka ner i din strupe?

Kan tänka mig att många spyr på att allt måste vara så politiskt korrekt som möjligt.

Den enskilda medborgaren känner kanske att denna har allt mindre att bestämma över. Inte ens språket i sommarstugorna får de ha kvar.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back