Nationaldemokraterna

Nyteknik skrev:
Man bör överväga att ge sig in i en diskussion om man saknar grundläggande kunskaper om ämnet. Du visar prov på fullständig ignorans om det mesta, tycker jag. Det låter kanske elakt, men den som ogenerat blottar sin okunnighet gör sig själv en stor björntjänst.
Fråga är vem som är okunnig, du eller jag???

Bingo skrev:
Nu vet jag ju inte exakt vilka "vissa flyktingar" är men visst. Mitt enda motkrav är att ni betalar extraskatt för särskolan.

Bullshit start//

Nä det går ju verkligen att misstolkas. Jag har själv problem med att förstå vilka du avser när du skriver "ni"? Vill för övrigt erinra mig att herrn tidigare förespråkat en frånvaro av "ni", "vi" och "dom" i liknande diskussioner.

//Bullshit end

/Olzki

Nyteknik: Att nervärdera andra ser inte jag som ett bevis på kunninghet och mognad. Kan du inte föra en diskussion med olika uppfattningar utan att smutskasta folk skall du nog hålla dig utanför.

brinckis skrev:
Nyteknik: Att nervärdera andra ser inte jag som ett bevis på kunninghet och mognad. Kan du inte föra en diskussion med olika uppfattningar utan att smutskasta folk skall du nog hålla dig utanför.

brinckis skrev:
Jo jag vet ... men gladh har fått för sig att alla som inte tycker som han är Nationaldemokrater eller rassar. Börjar bli trött på det nu.

Sedär ja :rolleyes:

gladh

brinckis skrev:
Vet inte att jag sagt det. Men varför skulle ett land i afrika inte kunna ha samma trygghet och välfärd som vi? Jag trodde det bestod av kunskap.
--edit---

Men visst ge dem lite bistånd och låt dem uppfinna hjuten ännu en gång om du tycker det är bättre. Förlåt för att jag ville hjälpa dem. Skall inte hända igen.

Återigen ser du vårat sätt att leva som lösningen på allas problem.
Jag tog upp ett exempel på att västvärlden, och i det fallet även forna öst, ger bistånd med ena handen och sedan tar man tiofallt med den andra. Du får gärna hjälpa till men att se bistånd (som i många fall även ställer till problem) som den ultimata lösningen är väl naivt.

Goodstuff skrev:
Återigen ser du vårat sätt att leva som lösningen på allas problem.
Jag tog upp ett exempel på att västvärlden, och i det fallet även forna öst, ger bistånd med ena handen och sedan tar man tiofallt med den andra. Du får gärna hjälpa till men att se bistånd (som i många fall även ställer till problem) som den ultimata lösningen är väl naivt.

Ok ... nu har jag berättat hur jag tycker vi skall hjälpa de värst drabbade. Och jag har aldrig försvarat vad som skett eller sker mellan västvärlden och afrika.

Om vi inte skall ge bistånd, kunskap ... hur vill du att vi skall hjälpa dem då? Eller vi skall kanske strunta i dem. Det verkar som du tror att de klarar sig bäst utan vår hjälp.

Bingo skrev:
Statistik kan vara väldigt viktigt om man vill veta något eller förstå något - till skillnad från när man vill exponera den fulla vidden av sina fördomar, sin dumhet och sin misslyckade existens. I det senare fallet räcker det med att yla ut "Att i min skola, där jävlar... Släng ut packet :mad: :kulspruta" i lagom hysteriskt tonläge för att alla med normalbegåvning minus två standardavvikelser och uppåt skall begripa att det är ett nöt de lyssnar på. De vars intelligens ligger lägre än så (den dummaste tredjedelen ungefär) brukar tänka att "fy fan prexis så e de!!!!!! de var välldigt smart sakt".

Möjligt att jag missuppfattar den märkliga satsen "...statistiken som inte kan påvisas..."

Skrev några rader i "fyllan och villan" igår och jag medger att jag kunnat uttrycka mig tydligare. Dock har jag försökt detta i en tidigare tråd som tyvärr i ditt fall resulterade i att du bad mig fara åt helvete, så utsikterna är väl inte speciellt goda för en konstruktiv diskussion den här gången heller. Dessutom tycks du hysa ett genomgående behov av att förlöjliga dina meningsmotståndare som utöver ett arrogant intryck av dig medför att diskussionen urartar till smutskastning.

Men ska försöka hinna skriva nåt ikväll. Kanske ett PM då rubriken till denna tråd står för något jag verkligen inte försvarar och som inte hör till de tankgegångar jag försökt kommunicera tidigare.

/Olzki

brinckis skrev:
Förstår inte vad vi diskuterar om ... jag tror vi är ganska eniga om det mesta. Kan bara sammanfatta vad jag tidigare har sagt: Jag vill att vi skall hjälpa dem att hjälpa sig själva.

Tycker iofs inte att du skall föringa den kunskap vi trotts allt besitter.
Du antyder att vi bör strypa biståndet, vilket jag står oerhört skeptisk till. Pengarna går dels till akut humanitär hjälp och dels till, som du skriver, att "hjälpa dem att hjälpa sig själva" genom att bygga upp skolor osv. Ifall USA och övriga Europa följde Sveriges exempel när det gäller bistånd, så skulle 3:e världens möjligheter att slå sig fri från västvärldens bojor och bygga upp en egna fungerande ekonomier höjas avsevärt.

Att nutida teknik kan förringas kan du hoppa upp och sätta dig på. Diskussionen handlar däremot ofta om huruvida framtida tänkbar teknikutveckling kan hjälpa till att lösa de globala resursproblemen. Här har exempelvis nyliberaler en närmast blind tillit till nya tekniska lösningar, vilket jag tror kan vara farligt. Vi spelar trots allt det här spelet med hela mänskligheten såväl som de globala ekosystemen som insats. Hur långt det liberalistiska tillväxtparadiget kan hjälpa oss att nå återstår att se. Än har inte skeppet sjunkit, men havet är likt förbannat stormigt.

mb skrev:
Du antyder att vi bör strypa biståndet, vilket jag står oerhört skeptisk till. Pengarna går dels till akut humanitär hjälp och dels till, som du skriver, att "hjälpa dem att hjälpa sig själva" genom att bygga upp skolor osv. Ifall USA och övriga Europa följde Sveriges exempel när det gäller bistånd, så skulle 3:e världens möjligheter att slå sig fri från västvärldens bojor och bygga upp en egna fungerande ekonomier höjas avsevärt.

Att nutida teknik kan förringas kan du hoppa upp och sätta dig på. Diskussionen handlar däremot ofta om huruvida framtida tänkbar teknikutveckling kan hjälpa till att lösa de globala resursproblemen. Här har exempelvis nyliberaler en närmast blind tillit till nya tekniska lösningar, vilket jag tror kan vara farligt. Vi spelar trots allt det här spelet med hela mänskligheten såväl som de globala ekosystemen som insats. Hur långt det liberalistiska tillväxtparadiget kan hjälpa oss att nå återstår att se. Än har inte skeppet sjunkit, men havet är likt förbannat stormigt.
Måste erkänna att jag inte kände till skillnaden i Sveriges sett att ge bistånd jämtemot resten utav världen. Jag har tittat på det totala biståndet och vilka effekter det gett. På så sätt vill jag minska biståndet. Men att hjälpa dem med vad som behövs för att de skall kunna bygga upp en egen stark nation är en självklarhet.

brinckis skrev:
Och hur många gånger har du inte "anklagat" mig för att sympatisera men Nationaldemokraterna då?

Hmmm. Jag kan ha misstolkas en gång då man skulle kunna läsa in något dylikt. Det var väl appropå att du inte skulle ha möjlighet att röra dig fritt i EU-området för att åka ut och tjäna stålar om ND var vid makten. Det var iofs mer en passus för att ta tillbaka tråden till topic.

Annars radade jag upp ett antal punkter kring Dansk flykting- och invandringspolitik som jag uppfattade att du gärna förespråkade att vi skulle ta efter i Sverige.

Men för att få det hela ur världen (eftersom du har upprepat detta) du är förmodligen inte anhängare av ND. Jag gillar dock inte dina åsikter och fortsätter därmed att debattera.

gladh

brinckis skrev:
Måste erkänna att jag inte kände till skillnaden i Sveriges sett att ge bistånd jämtemot resten utav världen. Jag har tittat på det totala biståndet och vilka effekter det gett. På så sätt vill jag minska biståndet. Men att hjälpa dem med vad som behövs för att de skall kunna bygga upp en egen stark nation är en självklarhet.
Har för mig att Sverige bidrar med 0,7 % av BNP och USA med 0,1 %. 0,7 % är det som FN rekommenderat som miniminivå.

gladh skrev:
Hmmm. Jag kan ha misstolkas en gång då man skulle kunna läsa in något dylikt. Det var väl appropå att du inte skulle ha möjlighet att röra dig fritt i EU-området för att åka ut och tjäna stålar om ND var vid makten. Det var iofs mer en passus för att ta tillbaka tråden till topic.

Annars radade jag upp ett antal punkter kring Dansk flykting- och invandringspolitik som jag uppfattade att du gärna förespråkade att vi skulle ta efter i Sverige.

Men för att få det hela ur världen (eftersom du har upprepat detta) du är förmodligen inte anhängare av ND. Jag gillar dock inte dina åsikter och fortsätter därmed att debattera.

gladh
Bra då har vi koll på det då :tummenupp

Bara man kan acceptera att man kan vara kritisk utan att vara rasse.

jag tycker fortfarande att Danmark har bättre/rakare invandringspolitik än Sverige. :banana

gladh: Jag har inget emot invandrare utan invandringspolitiken. En jäkla skillnad ... bara så du vet så vi inte missförstår varandra igen. :tummenupp

brinckis skrev:
Ok ... --edit --- Det verkar som du tror att de klarar sig bäst utan vår hjälp.

Nu är vi riskugt långt från ämnet men ändå. Jag är själv väldigt ambivalent till bsitånd eftersom tanken är god och de flesta som jobbar med det är människor som offrar sintid och lägger arbete för att hjälpa andra. Dock finns det massor med exempel på där biståndet hamnar i fel fickor, där biståndet stjälper mer än det hjälper etc. etc.

Det första västvärlden ska göra är att sluta med följande saker. Att sluta med rovdriften av u-länderna innan man kan slå sig för bröstet och peka på allt bistånd man ger kanske skulle vara en bra idé?

Följande är exempel från Kambodja där min bästa vän jobbade i två år med mänskliga rättigheter.

Exempel: Hennes & Mauritz, liksom andra stora klädtillverkare med fabriker i u-länder, har fått mycket kritik de senaste åren. Arbetsförhållandena i fabrikerna har visat sig vara fruktansvärda. De anställda tjänar mindre än en dollar om dagen, de arbetar i en dimma av hälsofarligt textildamm sju dagar i veckan, de får inte gå på toaletten, hämta vatten eller engagera sig fackligt. De kan få sparken när som helst för vad som helst. De riskerar misshandel och sexuellt utnyttjande. Företagen ville först inte låtsas om kritiken, men när deras varumärken började förlora i förtroende så gick man till motoffensiv. Man ville visserligen inte utöva påtryckningar mot ländernas regeringar för att de skulle utforma bättre arbetslagar på samma sätt som man fått skattebefrielse, men däremot tog man fram egna uppförandekoder. Uppförandekoderna garanterar drägliga arbetsförhållanden och ger vem som helst rätt att när som helst inspektera att de följs. Så en vän till mig som tidigare skrivit om slavarbetet i Hennes & Mauritz fabriker beslöt sig för att se om det har blivit bättre. Han hörde av sig till Hennes & Mauritz i Stockholm som sade visst, det går bra. Han fick gärna besöka deras fabriker. Men när han sedan ville veta vilka fabriker som är Hennes & Mauritz, för att veta vart han skulle åka, ja då var det stopp. Det är nämligen hemligt och inget man lämnar ut.

Exempel: En vän här jobbar på en miljöorganisation. Hon kartlägger bland annat vilka bekämpningsmedel som används. Det är ingen rolig historia eftersom de flesta är mycket giftiga. I Europa ser vi inte till dem, de är sedan länge förbjudna. Hon är upprörd över hur det är här och visar bilder på lantarbetare vars händer och fötter är motbjudande sönderfrätta. Medlet som bränner bort hud och lungor tillverkas i Tyskland och exporteras hit. Samma medel som är förbjudet att använda i Europa.

Exempel: När Skanska byggde en damm i ett av grannländerna så använde man lokal arbetskraft. För att garantera deras effektivitet så gav man dem mängder av förebyggande mediciner, så att de inte skulle bli sjuka. När dammen var klar så åkte Skanska hem och tog medicinerna med sig. Arbetarnas immunförsvar var dock helt förstört och flera av dem dog kort därefter i olika sjukdomar.

Exempel: En journalist jag känner ville häromveckan undersöka arbetsförhållandena i en av Swedish Matchs fabriker i Filippinerna. Vid grindarna var det stopp. Besökstillstånd var tvunget att beviljas från Sverige. Sverige kontaktades, det förhandlades i några dagar men svaret blev nej. Däremot lyckades min vän få tag på den lokale personalchefen, men han vågade inte prata med henne. Samtal med pressen hade sedan tidigare resulterat i obehagliga påföljder från företagsledningen.

Exempel: En lång rad strejker i textilfabrikerna här har fått upp lönerna några cent. En seger eftersom en klar majoritet av Kambodjas kvinnor mellan 18 och 25 är textilarbeterskor. Men det är en dyrköpt sådan, för nu meddelar de internationella klädtillverkarna att de inte kommer förnya kontrakten i Kambodja. Det har blivit för dyrt här. De flyttar inom ett par år till Kina eller Bangladesh där lönekostnaderna är lägre.

Exempel: Kambodjas största telefoniföretag heter Mobitel. Huvudägare är Stenbecks Kinnevik. Mobitel har mutat sig till kontrakt i Kambodja – jag har själv lyckats komma över ett av mutbreven, underskrivet av en av Stenbecks närmaste män. Nu har de landat den lukrativa rätten till utlandssamtal. Samtidigt har Mobitel pressat regeringen att förbjuda Internettelefoni, ett billigt alternativ för alla dem som har släktingar utomlands sedan Pol Pot. Därmed har Mobitel utverkat monopol, det vill säga motsatsen till den konkurrens och valfrihet som brukar känneteckna den marknadsekonomi de annars förespråkar.

Det får räcka. Jag har medvetet valt exempel av olika slag. De är inte de värsta och det finns fler. Men jag vill rita en enkel och översiktlig bild av ett generellt mönster. Ett mönster som vävs av organisationer som inte är demokratiska, som inte respekterar mänskliga rättigheter, som är toppstyrda och hierarkiska, som bestraffar dem som vågar kritisera, som motarbetar pressfrihet och som sätter den egna kampen och de egna intressena före allt annat. Skulle de organisationerna ha varit stater så hade de betecknats som fascistiska. Utan tvekan.Nu kallas de blott och bara företag.De här företagen leds av svenskar, som knappast skulle beteckna sig själva som annat än demokrater och människovänner. Hur kan det då komma sig att de gör sådant här utanför svenska folkets synrand? Varför motarbetar de och misskrediterar dem som försöker granska deras verksamhet här? Varför sprider de medvetet falska uppgifter i svenska medier? Varför vågar inte Swedish Match släppa in en svensk journalist i sina fabriker? Varför ljuger Ingrid Schullström på Hennes & Mauritz svenska informationsavdelning en rakt i örat när man ringer? - jag menar, hon är säkert hur trevlig som helst på en vanlig svensk middagsbjudning och säkert snäll mot sina barn. Men varför väljer hon att vara mer lojal mot företaget än mot demokrati och mänskliga rättigheter?

Det kan inte hjälpas, så här är det för mig: Fascism är fascism, oavsett om den kallar sig folkrepublik eller aktiebolag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti