Nationaldemokraterna

Goodstuff skrev:
Lite mer underbyggd fakta kanske? Svepande generaliseringar kan jag också göra men det är ju ganska ointressant.
Men hur kan man ge "Lite mer underbyggd fakta" om vårdköer? Vill ni då har antal i kö, hur länge de får vänta, personnummer till de som väntar eller? Enligt mina "säkra" källor är vårdköerna betydligt längre idag än de har varit tidigare år. De borde inte vara det tycker jag om vi nu är ett rikt land.

brinckis skrev:
Det är så sant så ... men eftersom vi har utnyttjat dem så borde vi hjälpa dem nu med den kunskap som vi erhållit. Kunskap är den bästa tillgången. Jag vill att vi skall hjälpa dem att klara sig själva, då tror jag att de får ett mycket värdigare liv. Men jag tror inte att västvärlden vill hjälpa dem ... tror vi (tyvärr) ser dem som konkurenter om de skulle få upp kunskapen.

Varför är alla i den industrialiserade världen så övertygade om att våran kunskap är överlägsen alla andras?
Det enda kapitalismen/inustrialisemn bevisligen är bäst på är att konkurrera ut/skövla (välj själv alternativ) andra typer av livsföring.

gladh skrev:
Problemet är väl att jag tänker själv. Några felande punkter inom sjukvården har Goodstuff redan nämnt. Men att säga generellt att sjukvården är sämmre idag än igår är bara löjeväckande. Idag botar vi sådant som du fick stämpeln "dödsdömd" av för bara 10-15 år sedan. Det kostar dock oftast enorma pengar i behandling. Analysmetoderna har blivit enormt mycket bättre, men kostnaderna har stuckit iväg.

För att verifiera sina påståenden, annat än "allmän känsla" så behövs det mer än skonummer för att ha väl på fötterna.

Sjukvården är för övrigt ytterligare en fråga som Nationaldemokrater inte har ett hum om.

gladh

Jag jobbar som syrra, vi driver vård i lokaler som går på "dispens" sedan 10 år bakåt. samtidigt har vi anställningsstopp för att spara. Kom inte och säg att vården fungerar bra.

korvgubbe skrev:
En invandrare som bor i ett risigt område i Sverige har det bättre än om han skulle tvingas hem i ett land där han saknar bostad, riskerar att torteras, förföljas och där han sett större delen av sina släkt och sina vänner mördas!

Däremot måste integrationen förändras radikalt. Jag har många åsikter om Mona Sahlin men en av de saker som hon gjort bra är att ändra synsätt betrffande integration. Problemet ligger inte i att invandrana inte vill in i sammhället utan snarare att vi inte släpper in dem. Visst, att invandrare får lära sig språket är att ge dem verktyg att lättare accepteras. Men det finns inget västland där folket har så svårt att acceptera de som inte talar felfritt som vi svenskar. I USA och England som exempel så finns det ingen som tycker det är märkvärdigt att ha en läkare som bryter.. Så länge han vet vad han gör. Vi svenskar däremot är ruskigt dåliga på att ge någon som inte talar felfri svenska chansen... Integrationspolitken behöver reformeras, bearbetas, göras om, förändras... och det gäller förändringar hos hanteringen av invandrare, bemötandet av oss övriga. krav som ställs på invandrarna själva.. Det är ingen liten uppgift. men att stänga våra gränser är inte vad vi ska börja med!

I stort stämmer det som du säger med att de har det bättre här, men jag är övertygad om att det finns ett stort antal (har sett exempel på det) som far illa pga att de sitter i sin lägenhet och aldrig kommer ut.

Personligen så blir jag ganska trött på alla invandrare pga att det är så omständigt att göra sig förståd på ett snabbt och effektivt sätt. För övrigt tror jag att det är ömsesidigt med att de inte kommer in i samhället, dock ligger övervikten troligen på våran sida.
Man bör också fundera över hur bra det är att blanda kulturer hej villt. Det är inget som jag tror på. I liten skala är det inga problem. Men när det börjar ta stora proportioner så är det inte bra! Vi har ju dagliga exempel i Israel, Irak, mm. De som kommer hit måste spridas ut och inte grotta ihop sig och leva i sina små "kolonier". Man kan ju se hur problemen har varit i just Danmark. Jag står trots allt fast vid att invandringsfrågan bör få en rejäl överyn samt att invandringen bör strypas hårt.

gladh skrev:
Idag botar vi sådant som du fick stämpeln "dödsdömd" av för bara 10-15 år sedan. Det kostar dock oftast enorma pengar i behandling. Analysmetoderna har blivit enormt mycket bättre, men kostnaderna har stuckit iväg.
Det är för vi utvecklas ... kunskapen om dessa "dödsdömda" sjukdomar hade vi inte tidigare och kunde därför inte heller bota dessa. Ganska självklart.

Visst att det kostar massor och åter massor med pengar, sjukvården, men om vi nu är ett rikt land så varför får vi vänta på att få hjälp? Vaför dör gamla i väntan på hjälp? Visst vi kan bota avancerade sjukdomar men det mest banala ... har vi glömt bort det?

Varför tar du upp Nationaldemokraterna? Röstar du på dem eller?

Goodstuff skrev:
Varför är alla i den industrialiserade världen så övertygade om att våran kunskap är överlägsen alla andras?
Det enda kapitalismen/inustrialisemn bevisligen är bäst på är att konkurrera ut/skövla (välj själv alternativ) andra typer av livsföring.

Jag tänkte bara på att vi har mat på bordet, fred i landet och snart båge i garaget ... trodde då att vi har bättre kunskap att överleva än de i de fattiga delarna av afrika. Jag tror inte många av dem har 17 års skol utbildning bakom sig, vilket jag ser som lite begåvning. Men jag kan ha fel.

brinckis skrev:

Därför att tråden från början handlade om Nationaldemokraternas brist på konsekvens iom att de gnäller på folk som snyltar på staten för att sedan inte betala för sina utskick. Remember?

soppatorsken skrev:
Fast egentligen, vem är förvånad?
När det var en undersökning om deras partimedlemmars straffregister så visade det sig att många var tidigare straffade.
Och de hävdar att det är "invandrare" som står för nästan alla brott i Sverige. Kasta ut packet. Gärna till Danmark.

e inte alla politiker kriminella!!!!!!!! :D :D

Goodstuff skrev:
Därför att tråden från början handlade om Nationaldemokraternas brist på konsekvens iom att de gnäller på folk som snyltar på staten för att sedan inte betala för sina utskick. Remember?

Jo jag vet ... men gladh har fått för sig att alla som inte tycker som han är Nationaldemokrater eller rassar. Börjar bli trött på det nu.

brinckis skrev:
Jag tänkte bara på att vi har mat på bordet, fred i landet och snart båge i garaget ... trodde då att vi har bättre kunskap att överleva än de i de fattiga delarna av afrika. Jag tror inte många av dem har 17 års skol utbildning bakom sig, vilket jag ser som lite begåvning. Men jag kan ha fel.

Men är det måttet på lycka? Det passar dig(oss eftersom vi är uppväxta i konsumtionssamhälle som sätter likhetstecken mellan ägande och lycka.

Sen när blev 17 års skolutbildning ett tecken på begåvning? Trots dina 17 år skulle du inte klara dig länge i Borneos djungler eller på Grönland. Synen på industrialismen som frälsningen är lite väl enkelspårig tycker jag.

Goodstuff skrev:

Mmm va va det 10000 ??
Va säger ni om Mona Sahlin och Scyman då.
Förespråkare av högre skatter och skattefuskar själva..

brinckis skrev:
jag tycker ju att vi skall hjälpa de fattiga länderna med kunskap inte pengar. De skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar. Afrika är det rikaste världsdel på naturtillgångar.
Den här argumentationen blir jag verkligen frustrerad av. Jojo, "de skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar". Ur ett globalt resursperspektiv skulle vi i industriländerna aldrig kunna ha det så bra som vi har, om det inte fanns fattiga industrisvaga länder att dränera råvaror från till vrakpriser. Nu har handelssystemen hittills varit mer eller mindre uppbyggda så att dessa länder ska hållas på mattan. Det västvärlden skänkt i form av bistånd är i termer av fysiska resurser samma sak som att skicka tillbaka en femöring under bordet.

Men tiderna förändras och Asiens ekonomi är på stark frammarsch (även om den kraftiga tillväxten till dags dato mest kommit en liten grupp previligerade asiater till godo). Vad tror du händer om alla kineser och indier skulle höja sin standard till vår? Som en piss i sjön kan nämnas att Indiens miljardbefolkning konsumerar 7 kg papper per person och år medan vi i Sverige ligger på 235 kg (USA ännu högre). All världens skogar skulle inte räcka för att höja Asien till samma standard. Liknande resonemang kan föras kring livsmedel, mineraler, olja, vatten osv. Vad händer när även Afrika ska vara med och dela på kakan? Allt handlar om den eviga kampen om naturresurserna. Ur det här perspektivet är det verkligen löljligt att åma sig över biståndet.

brinckis skrev:
Visst vi kan bota avancerade sjukdomar men det mest banala ... har vi glömt bort det?

Tja goodstuff han före mig igen. Läs vad som är Topic! För övrigt kan du inte ens ha läst ett halvt inlägg isf.

Angående vad som botas och var pengarna läggs.
Grupper med liten makt och små möjligheter att synas hamnar oftast längst ner i prioriteringslistan. Barn och gamla har generellt varit de grupperna. Inom andra områden så är det gruppen invandrare som får ta stryk. Inom åter andra områden är det gruppen arbetslösa.
Nån som märker en trend :rolleyes:

Foppa: Jag påstår inte att vården är bra i alla avseenden, jag pekar mer på att det är svårt att jämföra äpplen och päron. Sjukvård idag och sjukvård igår. Vi börjar komma fram till en gräns där vi inte längre har råd att vårda så mycket som vi kan vårda. Sjukhusen är svarta hål som slukar precis så mycket pengar som du häller in i organisationen, och ändå kommer det att finnas vårdköer.
Frågan är inte längre vad är god vård, utan vad är acceptabel vård.

gladh

Goodstuff skrev:
Men är det måttet på lycka?
Ja jag är ganska nöjd över att kunna äta mig mätt och inte vara rädd för att kan skall bli mördad (kan iofs hända även här). Att jag känner att jag har en familj och en framtid betyder också mycket för mig. Alla har det inte så.

Goodstuff skrev:
Sen när blev 17 års skolutbildning ett tecken på begåvning? Trots dina 17 år skulle du inte klara dig länge i Borneos djungler eller på Grönland. Synen på industrialismen som frälsningen är lite väl enkelspårig tycker jag.
Jag säger inte att vi skall hjälpa dem som inte vill ha våran hjälp eller som klarar sig själv. Jag träffade en man när jag var i Kenya som hade pluggat i USA men sedan flyttat tillbaka till bushen ... han trivdes bättre där. Så jag vet att det finns sådana människor också. Det jag säger med vår utbildning är att vi kan hjälpa folket i tex somalia och etiopien att hitta vatten, lära dem hur man sår osv. Det tycker jag är att hjälpa. Det är ju en kunskap som vi i västvärlden haft länge. Jag tror de skulle få ett bättre liv om de visste att de klarade sig själva utan hjälp från västvärlden.

Det är de länder/samhällen som vi idag "hjälper" med pengar som jag tycker vi skall hjälpa med kunskap istället.

mb skrev:
Den här argumentationen blir jag verkligen frustrerad av. Jojo, "de skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar". Ur ett globalt resursperspektiv skulle vi i industriländerna aldrig kunna ha det så bra som vi har, om det inte fanns fattiga industrisvaga länder att dränera råvaror från till vrakpriser. Nu har handelssystemen hittills varit mer eller mindre uppbyggda så att dessa länder ska hållas på mattan. Det västvärlden skänkt i form av bistånd är i termer av fysiska resurser samma sak som att skicka tillbaka en femöring under bordet.

Men tiderna förändras och Asiens ekonomi är på stark frammarsch (även om den kraftiga tillväxten till dags dato mest kommit en liten grupp previligerade asiater till godo). Vad tror du händer om alla kineser och indier skulle höja sin standard till vår? Som en piss i sjön kan nämnas att Indiens miljardbefolkning konsumerar 7 kg papper per person och år medan vi i Sverige ligger på 235 kg (USA ännu högre). All världens skogar skulle inte räcka för att höja Asien till samma standard. Liknande resonemang kan föras kring livsmedel, mineraler, olja, vatten osv. Vad händer när även Afrika ska vara med och dela på kakan? Allt handlar om den eviga kampen om naturresurserna. Ur det här perspektivet är det verkligen löljligt att åma sig över biståndet.

Men säg inte att ni vill hjälpa om ni inte vill det.

brinckis skrev:
Men säg inte att ni vill hjälpa om ni inte vill det.
Vad syftar du på? Vilka är "ni" och hur har "vi" uttalat oss om att inte vilja hjälpa?

gladh skrev:
" Sjukvård idag och sjukvård igår. Vi börjar komma fram till en gräns där vi inte längre har råd att vårda så mycket som vi kan vårda."
"Frågan är inte längre vad är god vård, utan vad är acceptabel vård."

gladh

:va Allt va ju guld och gröna skogar nyss ju ?

brinckis: Tror att du missade min poäng totalt. Jag är för en rättvis handel, rättvis fördelning av resurser samt ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle. Detta är i min mening inget som existerar idag.

mb skrev:
Vad syftar du på? Vilka är "ni" och hur har "vi" uttalat oss om att inte vilja hjälpa?

Detta:

mb skrev:
Vad tror du händer om alla kineser och indier skulle höja sin standard till vår? Som en piss i sjön kan nämnas att Indiens miljardbefolkning konsumerar 7 kg papper per person och år medan vi i Sverige ligger på 235 kg (USA ännu högre). All världens skogar skulle inte räcka för att höja Asien till samma standard. Liknande resonemang kan föras kring livsmedel, mineraler, olja, vatten osv. Vad händer när även Afrika ska vara med och dela på kakan? Allt handlar om den eviga kampen om naturresurserna. Ur det här perspektivet är det verkligen löljligt att åma sig över biståndet.

För mig är att hjälpa att ge folk kunskap att klara sig själva ... inte bistånd. Och enligt ditt inlägg så skulle vi inte klara av det. Så då skall vi inte komma på någon alternativ lösning till problemet utan istället ge dem bistånd så de håller tyst. Eller menade du inte så?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT