Nationaldemokraterna

mb skrev:
brinckis: "Jag är för en rättvis handel, rättvis fördelning av resurser samt ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle. Detta är i min mening inget som existerar idag".

Inte heller på Lenins tid.

mb skrev:
brinckis: Tror att du missade min poäng totalt. Jag är för en rättvis handel, rättvis fördelning av resurser samt ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle. Detta är i min mening inget som existerar idag.
Nog heller aldrig något som kommer existera. Men vi skall väl sträva åt det. Man kan ju aldrig mer är sitt bästa.

brinckis skrev:
För mig är att hjälpa att ge folk kunskap att klara sig själva ... inte bistånd. Och enligt ditt inlägg så skulle vi inte klara av det. Så då skall vi inte komma på någon alternativ lösning till problemet utan istället ge dem bistånd så de håller tyst. Eller menade du inte så?
Nej, vi ska sluta att bromsa de industrisvaga ländernas utveckling. Fram tills dess är bistånd nödvändigt ur ett humanitärt perspektiv, men man ska verkligen inte klaga över att s.k. utvecklingsländer dränerar vår ekonomi när det i själva verket är deras resursbas som blir dränerad av oss.

brinckis skrev:
2. Tycker du ja ... men jag tycker ju att vi skall hjälpa de fattiga länderna med kunskap inte pengar. De skall lära sig ta vara på sina naturtillgångar. Afrika är det rikaste världsdel på naturtillgångar.

jag betalar hellre bistond till fattiga länder i övriga världen än ger franska vinbönder en massa...

JA, Afrika har en massa tillgångar. men det är företag i västvärlden(Europa och USA) som exploaterar dem, förädlar dem och sedan låter Afrikanska länder köpa tillbaka de färdiga produkterna dyrt.. Problemet är ju att Afrikanerna själva inte tjänar något på sina egna tillgångar... Som att norge skulle bryta malm i Sverige och sedan låta oss köpa all färdigförädlad metall fårn Norge. Eller att Finland skövlade vår skog och lät oss köpa möbler dyrt från dem. Det är ju så Europa gjort mot de afrikanska länderna. Vi tar exploaterar och "tar" deras naturtillgångar och säljer sedan färdiga produkter tillbaka till dem!

brinckis skrev:
Ja jag är ganska nöjd över att kunna äta mig mätt och inte vara rädd för att kan skall bli mördad (kan iofs hända även här). Att jag känner att jag har en familj och en framtid betyder också mycket för mig. Alla har det inte så.

Nej alla har det inte så bra men är mer industrialism lösningen på problemet? Se mb inlägg om den saken tex.

brinckis skrev:
Jag säger inte att vi skall hjälpa dem som inte vill ha våran hjälp eller som klarar sig själv. Jag träffade en man när jag var i Kenya som hade pluggat i USA men sedan flyttat tillbaka till bushen ... han trivdes bättre där. Så jag vet att det finns sådana människor också. Det jag säger med vår utbildning är att vi kan hjälpa folket i tex somalia och etiopien att hitta vatten, lära dem hur man sår osv. Det tycker jag är att hjälpa. Det är ju en kunskap som vi i västvärlden haft länge. Jag tror de skulle få ett bättre liv om de visste att de klarade sig själva utan hjälp från västvärlden.

Det är de länder/samhällen som vi idag "hjälper" med pengar som jag tycker vi skall hjälpa med kunskap istället.

Vet du hur biståndet fungerar? Tror du att Sverige bara skickar iväg en säck med pengar varje månad och sedan får "de" klara sig själva?

Det är intressant att du tar upp Etiopien eftersom jag är född och uppvuxen där eftersom min far jobbade åt SIDA där i början på 70-talet. Efter att Etiopien blivit angripna av Italien 1934-41 talet och slutligen blivit ett självständigt land under Haile Selassie så byggdes landets välstånd, utbildning och infrastruktur succesivt upp. Haile Selassie är för övrigt en av 1900-talets största ledare och visionärer. Bla med hjälp av SIDA under 70 talet men mest pga Selassies egenskaper som ledare, visionär och politiker.

På senhösten 76 startades dock en kommunistisk revolution och Selassie störtades. Vilka stod bakom detta då? Jo Sovjet.

Sedan 1800 talet har britter, italienare och Sovjetstödda i olika omgångar lyckats förstöra en självständig stats uppbyggnad och välstånd. Tack för kaffet. OCh varöfr? Jo för att få tag på resurser och naturtillgångar.

Den kunskap som vi är bäst på att exportera är ju hur man skövlar skogen, dricker sprit och röker cigaretter.

The Svånk skrev:
Det borde ju du veta , den "bra" vården..

Vi tar det en gång till.
Vården kan inte jämföras mellan då och nu. Den har helt enkelt förändrats till sitt utseende så radikalt att direkta jämförelser som "det var bättre förr" inte innehåller någon form av substans.

Du är med så långt?

Ok. Vården idag har en fantastisk potential. Vi kan bota oerhört mycket mer idag än vad vi kunde drömma om för bara 15-20 år sedan. Men det kostar och det kostar enorma pengar.

Du hänger väl med?

Det sista får bli samma som jag skrev nyss:
Vi börjar komma fram till en gräns där vi inte längre har råd att vårda så mycket som vi kan vårda. Sjukhusen är svarta hål som slukar precis så mycket pengar som du häller in i organisationen, och ändå kommer det att finnas vårdköer.
Frågan är inte längre vad är god vård, utan vad är acceptabel vård.

gladh

The Svånk skrev:
Kunde inte hålla mig :rofl
Leninism... suck :huvet

Följer man de globala mönstren kan man ganska lätt inse att framtiden kommer medföra en massiv resursproblematik. Sen vilka politiska verktyg som kan tänkas krävas för att lösa problemen har jag inte ordat något om.

gladh skrev:
Ok. Vården idag har en fantastisk potential. Vi kan bota oerhört mycket mer idag än vad vi kunde drömma om för bara 15-20 år sedan. Men det kostar och det kostar enorma pengar.
gladh

Jaha det är därför vi lägger ner avdelningar och låter folk ligga i korridårer.

The Svånk skrev:
Jaha det är därför vi lägger ner avdelningar och låter folk ligga i korridårer.

Jag trodde att jag la upp det på ett pedagogiskt lättfatligt och förståeligt sätt. Men inte då. Läs om läs rätt.

gladh

gladh skrev:
Jag trodde att jag la upp det på ett pedagogiskt lättfatligt och förståeligt sätt. Men inte då. Läs om läs rätt.

gladh

JA ja ja det va inte bättre förr , nu finns det ju färgtv och hem pc.
och alla vet ju att en färgtv kostar mer än en svartvit.

Goodstuff skrev:
Nej alla har det inte så bra men är mer industrialism lösningen på problemet? Se mb inlägg om den saken tex.
Vet inte att jag sagt det. Men varför skulle ett land i afrika inte kunna ha samma trygghet och välfärd som vi? Jag trodde det bestod av kunskap.

Goodstuff skrev:
Vet du hur biståndet fungerar? Tror du att Sverige bara skickar iväg en säck med pengar varje månad och sedan får "de" klara sig själva?
Har jag aldrig påstått ... jag håller med om att ekonomiskt stöd behövs i början när vi skall hjälpa dem komma på fötterna. Men det är kunskapen de behöver för att komma ifatt resten av världen. varför uppfinna hjulet två gånger.

Goodstuff skrev:
Sedan 1800 talet har britter, italienare och Sovjetstödda i olika omgångar lyckats förstöra en självständig stats uppbyggnad och välstånd. Tack för kaffet. OCh varöfr? Jo för att få tag på resurser och naturtillgångar.
Ok ... då skall vi bara skita i afrika och låtsas som om det inte finns eftersom våra förfädrar utnyttjat dem. Jag antog att vi är bättre än dem, men jag kan ha misstagit mig. Jag har aldrig försvarat västvärldens plundring av afrika och förstår heller inte varför du tar upp detta som ett argument. Vi står ju på samma sida gällande det. Men visst ge dem lite bistånd och låt dem uppfinna hjuten ännu en gång om du tycker det är bättre. Förlåt för att jag ville hjälpa dem. Skall inte hända igen.

brinckis skrev:
Vet inte att jag sagt det. Men varför skulle ett land i afrika inte kunna ha samma trygghet och välfärd som vi? Jag trodde det bestod av kunskap.

Har jag aldrig påstått ... jag håller med om att ekonomiskt stöd behövs i början när vi skall hjälpa dem komma på fötterna. Men det är kunskapen de behöver för att komma ifatt resten av världen. varför uppfinna hjulet två gånger.

Ok ... då skall vi bara skita i afrika och låtsas som om det inte finns eftersom våra förfädrar utnyttjat dem. Jag antog att vi är bättre än dem, men jag kan ha misstagit mig. Jag har aldrig försvarat västvärldens plundring av afrika och förstår heller inte varför du tar upp detta som ett argument. Vi står ju på samma sida gällande det. Men visst ge dem lite bistånd och låt dem uppfinna hjuten ännu en gång om du tycker det är bättre. Förlåt för att jag ville hjälpa dem. Skall inte hända igen.
Idag existerar inte den kunskapen som skulle behövas för att höja världsbefolkningens standard till västvärldens nivå. Kunskap om exloatering får inte blandas ihop med kunskap om hushållning och effektivt nyttjande av planetens begränsade resurser.

Och än en gång: "Plundringen" förekommer idag som förr, fast i annan skepnad.

brinckis skrev:
Men varför skulle ett land i afrika inte kunna ha samma trygghet och välfärd som vi?

brinckis skrev:
...det är kunskapen de behöver för att komma ifatt resten av världen.

Man bör överväga att ge sig in i en diskussion om man saknar grundläggande kunskaper om ämnet. Du visar prov på fullständig ignorans om det mesta, tycker jag. Det låter kanske elakt, men den som ogenerat blottar sin okunnighet gör sig själv en stor björntjänst.

mb skrev:
Idag existerar inte den kunskapen som skulle behövas för att höja världsbefolkningens standard till västvärldens nivå. Kunskap om exloatering får inte blandas ihop med kunskap om hushållning och effektivt nyttjande av planetens begränsade resurser.

Och än en gång: "Plundringen" förekommer idag som förr, fast i annan skepnad.

Förstår inte vad vi diskuterar om ... jag tror vi är ganska eniga om det mesta. Kan bara sammanfatta vad jag tidigare har sagt: Jag vill att vi skall hjälpa dem att hjälpa sig själva.

Tycker iofs inte att du skall föringa den kunskap vi trotts allt besitter.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT