Nån kunnig inom rc-området som kan hjälpa mig?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Idag fick jag en ny rc-bil som följde med vid köp av fullskale-bil, och nu vill jag veta lite vad som krävs för den.
Det är en "Kyosho PureTen GP V-one S 4wd" och enligt han jag köpte bilen av så var detta en hyffsad "värsting" för runt 7000:-, kan det stämma? Hittar bara några få på blocket men har svårt att avgöra om det är samma modeller det rör sig om.
Jag fick inte med någon radio då han endast köpte bilen i byggsats för han verkade ha ha fler bilar som han ville ha kvar radion till.
Vad behövs för radio, har det att göra med vad det sitter för servo osv på den? Jag tänkte att det kunde vara kul att prova köra lite med den för att se om jag ska behålla eller sälja den direkt då den är helt oanvänd men redo att köra med.
Vad kan man få för en sådan begagnad, finns det möjlighet att byta till sig ett flygplan månntro?

Robban_C är väl rc-fantast, har för mig att jag har köpt lite modeller av honom i affären nere på kloster i eskilstuna men det kanske inte är samma kille :va

Lite bilder:

Bifogat

• förminskad1.jpg
    förminskad1.jpg
    124.5 KB · Visningar: 117
  • förminskad3.jpg
    förminskad3.jpg
    123.9 KB · Visningar: 134
2 kanalsradio behövs bara, och att du har samma frekvens på kristallerna, fast jag vet inte om man kör med kristaller längre.

Typ brun kristall i bilen så ska du ha en brun i radion, grön kristall i bilen och grön i radion osv osv osv.

Jag hade ett svagt minne av kristaller men var osäker på om man bytte ut dessa separat eller någon hel enhet. Och hur vet man vilken kristall man har? De är väl de där som ser ut som nån form av transistor eller resistor eller vad det nu heter igen :va

Du bör ha en kristall i din bil. Följ antennkabeln till en liten svart box, i ett uttag i den lilla boxen sitter kristallen.
Oftast ser de ut som en liten blank grej med två pinnar på..kanske en tejpbit/tryck med nån siffra på också. Det brukar vara en fördel för att se vad det är för frekvens :)

Edit: Angående bilen där så har jag för mig att V-one är ett riktigt fint chassie.. Men det var iofs ett tag sen jag kollade på rc-bilar så det kan hända att det har kommit nåt nyare nu.
Men några 7000:- tror jag knappast att bara bilen är värd.. Skulle snarare tippa på ett nypris kring hälften typ.

Last edited:
Dee_cati skrev:
Jag hade ett svagt minne av kristaller men var osäker på om man bytte ut dessa separat eller någon hel enhet. Och hur vet man vilken kristall man har? De är väl de där som ser ut som nån form av transistor eller resistor eller vad det nu heter igen :va

Njae, kristallen är lätt att byta, ser typ ut som en snus med två stift ut (kommer inte på nån bättre förklaring. :lol )

De har olika färger, grön på ovansidan eller så sticker det ut en liten lapp på den med färgen.

Likadant med radion, den är också färgad där (måste ha samma färg/frekvens annars kan det bli svårt att få bilen att reagera.)

Kolla inte enbart på färgen. Har ett antal bilar och det är nummret på kristallen du måste kolla.

Sen angående priset tror jag du kan sälja den för en två-tre tusen. Absolut inte mer utan radio, servo och mottagare. Dessa brukar kosta ganska mycket annars. Min radio gick på runt 2200 kr.

Du får en hyffsad 2kanals radio för 900:- ungefär!

Angånde radio så köp inte en AM 27mhz utan en FM 40mhz mindre störningar bla.

Den bilen kan säker ha kostat så mycket men frågan är vad du får ut för den beg.

Begagnad tror jag man får runt 3000 kr. Försökte länge sälja min bil men det tog tid fast den var billig och det var mycket delar med. Så om man sätter överpris kan det bli svårt att få den såld.

Färgen på kristallen talar bara om vilket frekvensband den går på, Orange är flygbandet, inom varje band finns ett antal kanaler, du måste hålla dig till ett band/färg som är tillåten för bilar, inom det bandet måste du ha samma kanal på både sändare och mottagare.

Om bilen såldes utan radio, är det då inte troligt att den saknar även mottagare?
Så är det inom flygvärlden IAF.
I bilar skulle IOFS mottagarn kunna vara ihopbyggd med annat, TEX fartreglage, och förmonterad.

Vad vet jag, jag har aldrig ägt en radiostörd bil....

Nu trodde jag inte att bilen var värd 7000:- utan det var vad han sa att den kostade ny, så runt hälften fortfarande oanvänd isåfall hade jag tänkt mig. Men den kan ju lika gärna kosta 3000:- ny, jag ser ingen skillnad.
Jag tror det sitter mottagare för han har satt i batterier och jag tyckte han mumlade om att han hade gjort det för att kontrollera styrning och gas när han byggde den, och det lär han ha gjort från sin radio?
Får åka förbi hobby-butiken i örebro och fråga vad de anser är bäst helt enkelt, de lär väl se direkt vad man ska ha för grejjer antar jag...

hehe en sån har jag, fast den heter V-one R i stälet för S.
Den är inte värd 7000 självklart. Men det är väl möjligt att han lagt ner de pengarna(högs osannorlikt) men inet om han köpt det kompletta kittet, det gick väl på typ 3-4 tusen max med allt.

Runt 2500-3000 (med radiogrejor förstås) kan du säkert få om den är fin och funkar bra.

Jobbig grej med dessa är ju att de är remdrivna, är det lite småskitigt där man kör fastnar det smågrus i remmen och sabbar prylarna.
Så egentligen ska man väl ha en kardandriven om man ska latja lite på parkeringar osv.

Vad är det för motor på den då? standard är löjligt klen bilen blir undermotoriserad.
Dragstarten är skit och går snart sönder.

Last edited:
Silwer skrev:
hehe en sån har jag, fast den heter V-one R i stälet för S.
Den är inte värd 7000 självklart. Men det är väl möjligt att han lagt ner de pengarna(högs osannorlikt) men inet om han köpt det kompletta kittet, det gick väl på typ 3-4 tusen max med allt.

Runt 2500-3000 (med radiogrejor förstås) kan du säkert få om den är fin och funkar bra.

Jobbig grej med dessa är ju att de är remdrivna, är det lite småskitigt där man kör fastnar det smågrus i remmen och sabbar prylarna.
Så egentligen ska man väl ha en kardandriven om man ska latja lite på parkeringar osv.

Vad är det för motor på den då? standard är löjligt klen bilen blir undermotoriserad.
Dragstarten är skit och går snart sönder.

Enligt lista på bara bilen utan mottagare/radio och sånt skit i byggsats så kostade den 3000:-. Lade ut ca en tusing idag på en radio och lite soppa, glödtändare och batterier.
Han sa dock att det fanns en version som kostade 7000:- men det var inte denna iaf, den hade kolfiber-chassie och tonvis med lull-lull.
Men denna var rolig att köra, 15.motorn tror jag sitter på och jag har kört in den två tankar på tomgång väldigt fett och sedan kört med nålen utskruvad ca 3 varv i två tankar för att den ska slita in sig och nu går den väldigt bra.
Dock så har den slutat driva två gånger för mig utan att jag kommit på varför. Någonting med det stora drevet från dragstarten tror jag det är iaf.
Remdrivning ska tydligen vara att föredra men då ska man köra på bana och inte på en stor parkering i regn som jag gjorde :)
Nu är den inte lika fin längre, får putsa upp den litegrann innan jag säljer skiten tror jag.

Dee_cati skrev:
Enligt lista på bara bilen utan mottagare/radio och sånt skit i byggsats så kostade den 3000:-. Lade ut ca en tusing idag på en radio och lite soppa, glödtändare och batterier.
Han sa dock att det fanns en version som kostade 7000:- men det var inte denna iaf, den hade kolfiber-chassie och tonvis med lull-lull.
Men denna var rolig att köra, 15.motorn tror jag sitter på och jag har kört in den två tankar på tomgång väldigt fett och sedan kört med nålen utskruvad ca 3 varv i två tankar för att den ska slita in sig och nu går den väldigt bra.
Dock så har den slutat driva två gånger för mig utan att jag kommit på varför. Någonting med det stora drevet från dragstarten tror jag det är iaf.
Remdrivning ska tydligen vara att föredra men då ska man köra på bana och inte på en stor parkering i regn som jag gjorde :)
Nu är den inte lika fin längre, får putsa upp den litegrann innan jag säljer skiten tror jag.
Jo remdriften är nog mest för bana.
Men som sagt den rovan du har är så förbannat seg, och så gick den där förbannade dragstarten direkt, va oväntat:lol
Kul att köra, ja för fan det är det.
Min har dock rasat så den står och sammlar damm.

Silwer skrev:
Jo remdriften är nog mest för bana.
Men som sagt den rovan du har är så förbannat seg, och så gick den där förbannade dragstarten direkt, va oväntat:lol
Kul att köra, ja för fan det är det.
Min har dock rasat så den står och sammlar damm.

Näe, det är nog inte dragstarten som har pajjat tror jag, går att rycka igång utan problem iaf. Men nåt där under låser TROR jag, kan vara nån annanstans också. Skitsamma, jag kastade den i backen några gånger så funkade den sen :gnissla
Men så seg var den inte tyckte jag för att gå på inkörning och 10%-igt, borde bli en jävla skillnad med 18%-igt och in med skruven.

Är det ingen här som kör 1:8 buggy ?

Det är riktigt skoj :banana

jag har haft en pontiac firebird (hobbexmodell) 1:8 med en 3,5 OS motor, jävlar vad den gick, var en futaba spakradio o centrifugalkoppling, grovnabbade däck

red_ninja skrev:
jag har haft en pontiac firebird (hobbexmodell) 1:8 med en 3,5 OS motor, jävlar vad den gick, var en futaba spakradio o centrifugalkoppling, grovnabbade däck

Jag körde en 1:10 med en av de värre os-motorerna som gick att få i den då, körde dock bara upp 2 liter innan den gick upp i molekyler :( Inte bra med en maskin för 3500:- begagnad när man är 14 år och inte fattar bättre än att skiten pajjar när man försöker hoppa i hopp högre än ungarnas skate-ramper :)

Idag var jag iväg och köpte 16%-igt bränsle och nya däck :gnissla De gamla mådde inge bra, köpte färdiglimmat för 200:-/uppsättningen.
Efter ca 30 minuters körning på gatan så är de näst intill helt slut :(
Men jävlar vilken skillnad det blev med nya bränslet och väl injusterad nål (liiiiiten smal strimma rök efter bilen endast), nu ska jag leta upp en bana att köra på.
Någon från eskilstuna-örebro-västerås som vet vart jag kan köra utan att vara med i nån klubb? Gärna som är öppen för allmänheten så man slipper skämmas av att bli ifrånkörd av 6-åringarna?
Eskilstuna vet jag hade en grus- och en asfaltsbana ute vid bilprovningen/växthuset som jag körde på förr, finns den kvar?
Mini-z banor är också av intresse, ska iväg och köpa sånt imorrn så man kan leka inne när det regnar också. Nålfilts-matta i polarens garage på 40 kvadrat :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back