någon som vet om det finns en skottsäker hjälm

Status
Ej öppen för fler svar.
RF_Racing skrev:
aah.. men varför inte koner med hål o mitten?

Med koner så skulle krutgaserna inta bara drivas åt sidorna utan även uppåt och neråt. Det skulle innebära att gaserna som strömmar neråt slår i backen och dels trycker mynningen uppåt och dels skulle de av marken styras mot skytten. Gaserna som srömmar uppåt möter inget nämnvärt motstånd och orkar därmed inte motverka gaserna som går ner i marken.

När gaserna strömmar ut åt sidornan så tar krafterna ut varandra och vapnet blir stabilt.

NoPinky skrev:
Med koner så skulle krutgaserna inta bara drivas åt sidorna utan även uppåt och neråt. Det skulle innebära att gaserna som strömmar neråt slår i backen och dels trycker mynningen uppåt och dels skulle de av marken styras mot skytten. Gaserna som srömmar uppåt möter inget nämnvärt motstånd och orkar därmed inte motverka gaserna som går ner i marken.

När gaserna strömmar ut åt sidornan så tar krafterna ut varandra och vapnet blir stabilt.

då fattar jag.. o i en ljudämpare så är det omgjutet an en cylinder så därför blir det jämt... men jag trodde inte att gaserna var så "starka" att de påverkade rekylen såpass... nice! bra förklaring! :fyllisar

ennu mer OT... Ravioli eller Ärtsoppa? :rofl

RF_Racing skrev:
påverkas kulan något?

Ingen aning.
Men då kulan kommer före gaserna så är det ju endast den luft som kulan knuffar undan som påverkas innan kulan har passerat.
Om inte annat så kan man väl konstatera att fördelarna torde uppväga eventuella nackdelar.
Annars skulle nog inte vapnet tillverkas i detta utförande.

NoPinky skrev:
Ingen aning.
Men då kulan kommer före gaserna så är det ju endast den luft som kulan knuffar undan som påverkas innan kulan har passerat.
Om inte annat så kan man väl konstatera att fördelarna torde uppväga eventuella nackdelar.
Annars skulle nog inte vapnet tillverkas i detta utförande.

jo.. men asså tänkte bara om gaserna i vanliga fall utan mynningsdämpare kanske bröt luften i överljudskulor först så att kulan kunde pasera "ljudvallen" (finns jhu ingen igentligen :va ) utan motstånd..

Boris JR skrev:
Det är en grej du har glömt i ditt resonemang. Denna tämligen moderata hastighet uppnås efter en väldigt kort sträcka = stor acceleration.

Säg att du har 10cm flex i din nacke då blir accelerationen 22,5m/s2 dvs 2,3g i momentanacceleration vilket garanterat slår av din kotpelare.

Jag antar att du har någon form av medicinsk/biomekanisk utbildning om du kan garantera något sådant...?

Om man skulle jämföra med t.ex. en whiplash-situation i en bilolycka. Hur stor acceleration kan huvudet tänkas utsättas för där? Jag inbillar mig i alla fall att det kan vara betydligt mer än 2.3 g utan att personen i fråga avlider av skadorna....eller?

PacMan skrev:
Jag antar att du har någon form av medicinsk/biomekanisk utbildning om du kan garantera något sådant...?

Om man skulle jämföra med t.ex. en whiplash-situation i en bilolycka. Hur stor acceleration kan huvudet tänkas utsättas för där? Jag inbillar mig i alla fall att det kan vara betydligt mer än 2.3 g utan att personen i fråga avlider av skadorna....eller?

han har tänkt helt fel...

Chii skrev:
AG 90 .Jag låg och sköt med detta gevär och dom som såg på sa att jag flyttades av rekylen då jag låg ner och sköt.

Det är därför en kamrat skall ligga ovanpå dig när du skjuter! :yoparty

OM det finns en hjälm som skyddar mot en kula i huvet så får lär man få ont i huvudet. Mitt vetenskapliga bevis: Håll ett vapen 2cm från huvudet och tryck av. :huvet Men det är sant som någon innan sade att kulan studsar av om man har tur.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey