någon som vet om det finns en skottsäker hjälm

Status
Ej öppen för fler svar.
RF_Racing skrev:
därför att de material som förhindrar penetration är tillverkade endast för det o inte tex anslagskraften i en krash i 300 som är så mycket större.. en hjälm behöver inte skydda mot penetration.

asså en mc hjälm menade jag i en krash :D
men vanliga hjälmar skyddar inte mot kulor utan mot splitter.. sten osv osv.. kanske en kostnadsfråga? + att det inte är tillräckligt effektivt då de igentligen inte finns skottsäkra utan bara skott tåliga...
varför inte göra stridsvagnar skottsäkra :tungan

men det jag menade upptill var att man inte får hjärn o nackskador av inslaget.

Jag är med...
vi får se det så här; om det fanns skottsäkra hjälmar så hade de använts av tex nationella insatsstyrkan och ssg. Där finns det resurser.
Jag har inte sett avsnittet på mythbusters, men vad använde de för vapen? Någon skrev "kanon", kanske var ett vapen utan räfflad pipa -avsevärt mindre genomslagskraft..
Jag tänker i den här diskussionen på militär (ej motoGP) matriel, och därför på militära vapen. Tanken att där skydda sig mot höghastighetsammunition och tex psg90 är befängd..

RF_Racing skrev:
ä inte patronerna till en ag50 stora som en halv ko eller?

kolla soldf.com
Varning! sidan är ett lunarstorm för 17-åringar som vill bli jägare, hemvärnare och 30-åringar som pratar om "när jag gjorde lumpen.."
men precis som med Bike's forum så kan det duga till ett gott skratt..
/J.

Lt Jake skrev:
Jag är med...
vi får se det så här; om det fanns skottsäkra hjälmar så hade de använts av tex nationella insatsstyrkan och ssg. Där finns det resurser.
Jag har inte sett avsnittet på mythbusters, men vad använde de för vapen? Någon skrev "kanon", kanske var ett vapen utan räfflad pipa -avsevärt mindre genomslagskraft..
Jag tänker i den här diskussionen på militär (ej motoGP) matriel, och därför på militära vapen. Tanken att där skydda sig mot höghastighetsammunition och tex psg90 är befängd..

insatsstyrkor har inte heller nått speciellt material som är framtaget för att stoppa kulor i sina hjälmar utan endast splitter o rikochetter (stavning) osv.. som stoppas av tjockleken i materialet... btw så finns det inga skottSÄKRA material utan endast skotttåliga.. 2 välriktade raka kulor på samma ställen är dat inte mycket som står pall för...
i mythbusters programmet använde de hagel, 5,56 7,62 o ja vet inte men jag tror att de avvände 0.50 caliber med... den är räflad! men eftersom de använde skotttålig metall skiva eller va de va så spelar inte genomslagskraften in på nått.. så anslagskraften är lika stor endast beroende på vikt och hastighet! så det spelar ingen roll om den roterar eller har hög genomslagsförmåga då vikten o m/s ä den samma. psg90 vet jag inte va de ä o ja orkar inte söka men som sagt var så är det ingen anledning till att skydda sig mot höghastighets ammo ne..

btw.. "skottsäkert glas" eller skott tålig plast... för att skydda mot 5,56 (som jag TROR har högre inslag än 7,62 pga den högre farten.. 7,62 = 600 nått tror jag o 5,56 = 900 nått) måste vara 6 cm tjock har ja för mig om! de ä inte spec effektivt :tungan

Last edited:
för att göra denna tråd ännu mer OT...

LtJake, du arbetar på AMF1 va? har för mig att jag läst det nånstans... vilket kompani?

Ågga skrev:
när vi sköt 12,7mm tung kulspruta tappade en kamrat kulsprutan, på ögat! :3freak han fick piratlapp....

juste de va den som heter ksp90 som lt jake nämnde ja.. nu kom ja på de..!?
jo va faan... tappade den på ögat :tungan
om man har fingrarna för "patronutkastningshålet grajsamojsen" så kapar man fingrarna har ja hört.. skrock? :confused:

de måste ha vart en upplevelse?? :D ja har just fixat min teori så ja kommer o få skjuta nästa år!

Ågga skrev:
för att göra denna tråd ännu mer OT...

LtJake, du arbetar på AMF1 va? har för mig att jag läst det nånstans... vilket kompani?

Nä nu jävl....
nej, jag tillhör inte amf utan huserar i kungsängens skogar. Med "ganska" schyssta terrängspår btw...
/J.

Chii skrev:
Har ni testat jägarnas krypskyttegeväg AG 90 tror jag det heter, Där snackar vi pansrbrytande samt nyckelbens slakt, Av tidigare resonemang att man inte påverkas av energin av rekylen nämnvärt vill jag säga att detta vapen gör det. Jag låg och sköt med detta gevär och dom som såg på sa att jag flyttades av rekylen då jag låg ner och sköt. Då pratar vi ju ioförsig om en ganska stor laddning o projektil. Tror den är ca 20mm :va

De som såg på ljuger.
Jag har själv provskjutit och sett andra provskjuta och ingen av oss flyttade på sig. AG90 är utrustad med en väldigt effektiv mynningsbroms som leder de krutgaser som strömmar ut från mynningen snett bakåt. Detta gör att om det är väldigt tort och dammigt, kan se lite spektakulärt ut på skjutplatsen, men inte flyttar du på dig.

Jag skulle faktiskt villja påstå att en gammal hederlig mauser sparkar betydligt värre än AG90.

Kalibern på AG90 är 12,7mm, inte 20mm.

RF_Racing skrev:
om man har fingrarna för "patronutkastningshålet grajsamojsen" så kapar man fingrarna har ja hört.. skrock? :confused:

de måste ha vart en upplevelse?? :D

hylsorna dumpas neråt-framåt så där har man aldrig fingrarna...

ak5 är ganska löjlig efter en skjutning med HMG! riktigt nice med mörkerskjutning, helst efter en felbeställning av förrådet så att man bara får spårljus! :yoparty Stridsammon är också ganska ball... spårljusbrandsprängprojektil, SLBRSPRJ... :kulspruta

LTJake skrev:

öm tå? gillar du inte amf? :7peta

NoPinky skrev:
De som såg på ljuger.
Jag har själv provskjutit och sett andra provskjuta och ingen av oss flyttade på sig. AG90 är utrustad med en väldigt effektiv mynningsbroms som leder de krutgaser som strömmar ut från mynningen snett bakåt. Detta gör att om det är väldigt tort och dammigt, kan se lite spektakulärt ut på skjutplatsen, men inte flyttar du på dig.

Jag skulle faktiskt villja påstå att en gammal hederlig mauser sparkar betydligt värre än AG90.

Kalibern på AG90 är 12,7mm, inte 20mm.

man använder vell inte krut längre :va utan cordit pga mindre rök? ja har för mig om det... hur funkar en mynningsbroms?

Lt Jake skrev:
Åh fan, jag trodde att jag kunde mitt jobb bara...
/J.

Edit: NU har jag läst alla, och det finns ingen yrkesman som bevisat motsatsen i något av inläggen.
Sluta peka konstiga smileys åt mig.

Svenska försvaret är ett skämt, especially I1 Kungsängen :trixie ;)

Ågga skrev:
hylsorna dumpas neråt-framåt så där har man aldrig fingrarna...

ak5 är ganska löjlig efter en skjutning med HMG! riktigt nice med mörkerskjutning, helst efter en felbeställning av förrådet så att man bara får spårljus! :yoparty Stridsammon är också ganska ball... spårljusbrandsprängprojektil, SLBRSPRJ... :kulspruta

nej men om nån har handen där hylsorna tenderar att fara ut så är det vell inte så skönt? :va de blir nog rätt många "felbeställningar" :D pitol 88 (glock) är inte spec kul heller.. går jhu skjuta ett magg sen har man märken mellan tummen o pekfingret av räflingen i handtaget :3freak

spårljusbrand grejjen lät frän :D berätta mer!

Lt Jake skrev:
Man bryter alltså inte nacken av anslaget av en kula.

Last edited:
RF_Racing skrev:
man använder vell inte krut längre :va utan cordit pga mindre rök? ja har för mig om det... hur funkar en mynningsbroms?

Enkelt förklarat:
Tänk dig en rad snedställda plattor efter varandra enligt denna enkla skiss sett uppifrån: >>> (kulan kommer från vänster).

Dessa sitter framför mynningen och det är ett hål i spettsen på varje vinkel så att kulan kan passera. Krutgaserna börjar dock att expandera i samma ögonblick som de lämnar mynningen. När gaserna träffar de snedställda skivorna, tvingas de att ändra riktning, vilket i fallet med AG90 blir åt sidorna / snett bakåt. Då öppningarna åt sidorna är betydligt större än det hål som kulan passerar igenom, kommer merparten av krutgaserna att styras undan enlig lagen om minsta möjliga motstånd.

Sätt din hand framför munnen och blås på den så förstår du principen.

NoPinky skrev:
Enkelt förklarat:
Tänk dig en rad snedställda plattor efter varandra enligt denna enkla skiss sett uppifrån: >>> (kulan kommer från vänster).

Dessa sitter framför mynningen och det är ett hål i spettsen på varje vinkel så att kulan kan passera. Krutgaserna börjar dock att expandera i samma ögonblick som de lämnar mynningen. När gaserna träffar de snedställda skivorna, tvingas de att ändra riktning, vilket i fallet med AG90 blir åt sidorna / snett bakåt. Då öppningarna åt sidorna är betydligt större än det hål som kulan passerar igenom, kommer merparten av krutgaserna att styras undan enlig lagen om minsta möjliga motstånd.

Sätt din hand framför munnen och blås på den så förstår du principen.

aah.. men varför inte koner med hål o mitten? de påminner vell lite om principen i en ljuddämpare :rolleyes:

RF_Racing skrev:
pitol 88 (glock) är inte spec kul heller.. går jhu skjuta ett magg sen har man märken mellan tummen o pekfingret av räflingen i handtaget :3freak

:va Vad har du för frökenhänder?

En endna gång under alla år som jag har skjutit Glock har jag fått märken efteråt.
Det var den gången som jag fick ett lite för lågt grepp vid drag.
Ressultatet blev att när jag skulle göra ett magasinsbyte och klappade i det nya magasinet, lyckades jag få lite hud från nederdelen på handflatan i klämm mellan stommen och magasinsbotten... :död

NoPinky skrev:
:va Vad har du för frökenhänder?

En endna gång under alla år som jag har skjutit Glock har jag fått märken efteråt.
Det var den gången som jag fick ett lite för lågt grepp vid drag.
Ressultatet blev att när jag skulle göra ett magasinsbyte och klappade i det nya magasinet, lyckades jag få lite hud från nederdelen på handflatan i klämm mellan stommen och magasinsbotten... :död

AHAA :D eller så är det jag som är så stark att jag pressar in räflorna i skinnet med hjälp av mina ohumanisk kraftiga runkmuskler :rofl
ja håller mig till walther cp99 :Bugar

de va en kille som hade tummen bakom slutstycket utan någon anledning då han sköt.. de slutade inte så bra! :rofl

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back