någon som vet om det finns en skottsäker hjälm

Status
Ej öppen för fler svar.
sgtpepper skrev:
MC-RELATERAT?!?!?!

Uppenbarligen är detta mc-relaterat eftersom ingen moderator brytt sig om att flytta tråden. Mycket märkligt.

Jag tror jag ska starta en tråd i teknikforumet om vilken deodorant som är bäst.

njaa joo.. jag fick intrycket av att det var en mc hjälm som han ville ha skottsäker :D

RF_Racing skrev:
som du sa så har du inte läst nått... de borde du defenetivt göra för du är helt ute o cyklar nu...
:kocko

Åh fan, jag trodde att jag kunde mitt jobb bara...
/J.

Edit: NU har jag läst alla, och det finns ingen yrkesman som bevisat motsatsen i något av inläggen.
Sluta peka konstiga smileys åt mig.

Last edited:
Blanda inte ihop energi och kraft.
Energin kulan får består i den hastighet den har i mynningen och dess vikt.

Under hela tiden kulan är i pipan accelereras den tack vare gasens expansion under förbränningen.

E=F.s där E är energi, F är kraft och s är sträcka.
Alltså, ju längre sträcka desto lägre kraft behövs för att uppnå en viss energi.

Sedan är ju F=m*a, dvs massan gånger accelerationen.

Det gäller också att E=½m*v^2, dvs halva massan gånger hastigheten i kvadrat.

Gastrycket som driver kulan är p (egentligen p(x) där x är en viss del av längden inuti pipan) och kraften F=p*A där A är kulans exponerade area.
(Egentligen F(x)=p(x)*A)

Om man vet kulans mynningshastighet och vikt så kan det tyckas vara lätt, men det är inte allom bekant hur mycket kulan tappar i hastighet (och därmed energi) per längdenhet efter den har lämnat pipan. Skiljer mellan olika kulor dessutom.

Beräkningarna och formlerna som sådana är väldigt simpla, men det är svårt att få relevanta indata så då känns gissningar ÄNNU mer meningslösa.
Dessutom är det typiskt OT !!! :)

Lt Jake skrev:
Jag svarar utan att ha läst något inlägg.
Det finns, men kraften som skall absorberas är för stor, och resultatet är ofelbart fatal nack-, hals eller hjärnskada.
Nu har jag inte reflekterat över 22mm salongsgevär, utan vapen som är skapade för att verka mot människor/större djur.

mvh/J.

Salongsgevär är 0.22 TUM!! Dvs ca 5.6 mm ...

sgtpepper skrev:
Allvarligt, är jag den enda på SH som undrar vad i helvete den här frågan gör i MC-RELATERADE DISKUSSIONER?!

Det här börjar ju fan bli löjligt.

Denna tråd innefattar allt från ballistik kunskaper till allmänt
lumpensnack,ha ha somliga är för mycket.
Man får ju hoppas att trådskaparen söker en skottsäker mc hjälm och om
han gjorde det så kan den tråden postas under utrustningstråden.

Henken78 skrev:
Är det så mycket kraft som måste tas upp då, såg ett avsnitt av Myth Busters där dom testade inslagskraften på en kropp. Iof med en träff i bröstet men inte rörde sig kroppen direkt mycket, tror dom kom upp i ett par cm. Men då sköt dom med en mindre kanon såg det ut som.
Provdockan hade skottsäkerväst plus 1 cm stålplatta.
tycker du ska kolla igen och kolla på den expanderand kraften.Du får ett stort tryck i sidled när en blyspets slår in i en kropp.Sköt ett rådjur på 30m med en .308w dock en lite låg träff men när det sprang iväg 15m så var det nått som hängde ut under och det var inte nått som brukar hänga dä så att säga.Hade sprängt upp buken.Var inte så trevlig. :(

håller själv på med jägarexamen, man kan inte ha hjälp av antalet jole som ett klass 1 vapen har? va var det ca 2500 100 meter i från myningen på bössan?

Till borslin eller vem det var som stälde frågan, vad är pågång? :D

Lt Jake skrev:
Åh fan, jag trodde att jag kunde mitt jobb bara...
/J.

Edit: NU har jag läst alla, och det finns ingen yrkesman som bevisat motsatsen i något av inläggen.
Sluta peka konstiga smileys åt mig.

"Jag svarar utan att ha läst något inlägg.
Det finns, men kraften som skall absorberas är för stor, och resultatet är ofelbart fatal nack-, hals eller hjärnskada.
Nu har jag inte reflekterat över 22mm salongsgevär, utan vapen som är skapade för att verka mot människor/större djur.

mvh/J."

"Under antagandena att huvudet väger 6 kg och ska ta upp hela rörelsemängden från en kula som väger 15 g och kommer i 900 m/s, så kommer huvudet att få en hastighet av 0.015*900/6 = 2.25 m/s." /PacMan

det är inte alls stor kraft som skall absorberas.. utan ganska liten... en kula väger bara några gram.. o visst de går väldigt fort.. men det är inte anslag som är det farliga utan penetrationen... utan penetration = skottsäker så är det enbart anslagtskraften man behöver oroa sig för... se mythbusters! :7peta

darwins teori visar att kraften åt ett håll är den lika åt de andra.. typ... dvs att om man skjuter med en pistol så är kraften lika stor in i dig via pistolen som anslagskraften är.. o det skapar knappast några hjärn o nack skader...

Last edited:

Hoho, good point. lite trött idag. Menar självklart det, och syftar på avsaknaden av kraft i ammunitionen../J.

RF_Racing skrev:
"Jag svarar utan att ha läst något inlägg.

mvh/J."

"Under antagandena att huvudet väger 6 kg och ska ta upp hela rörelsemängden från en kula som väger 15 g och kommer i 900 m/s, så kommer huvudet att få en hastighet av 0.015*900/6 = 2.25 m/s." /PacMan

det är inte alls stor kraft som skall absorberas.. utan ganska liten... en kula väger bara några gram.. o visst de går väldigt fort.. men det är inte anslag som är det farliga utan penetrationen... utan penetration = skottsäker så är det enbart anslagtskraften man behöver oroa sig för... se mythbusters! :7peta

Vi har material som hindrar penatrationen, så varför inte göra hjälmar av det?
/J.

Här har vi bland det bästa, stoppa dock inte en välriktad kula. tyvärr.
http://www.firstdefense.com/html/Ba...lletproof_Armorproducts_Ballisticproducts.htm

Last edited:
Lt Jake skrev:

Hoho, good point. lite trött idag. Menar självklart det, och syftar på avsaknaden av kraft i ammunitionen../J.

Vi har material som hindrar penatrationen, så varför inte göra hjälmar av det?
/J.

därför att de material som förhindrar penetration är tillverkade endast för det o inte tex anslagskraften i en krash i 300 som är så mycket större.. en hjälm behöver inte skydda mot penetration.

asså en mc hjälm menade jag i en krash :D
men vanliga hjälmar skyddar inte mot kulor utan mot splitter.. sten osv osv.. kanske en kostnadsfråga? + att det inte är tillräckligt effektivt då de igentligen inte finns skottsäkra utan bara skott tåliga...
varför inte göra stridsvagnar skottsäkra :tungan

men det jag menade upptill var att man inte får hjärn o nackskador av inslaget.

Last edited:
Har ni testat jägarnas krypskyttegeväg AG 90 tror jag det heter, Där snackar vi pansrbrytande samt nyckelbens slakt, Av tidigare resonemang att man inte påverkas av energin av rekylen nämnvärt vill jag säga att detta vapen gör det. Jag låg och sköt med detta gevär och dom som såg på sa att jag flyttades av rekylen då jag låg ner och sköt. Då pratar vi ju ioförsig om en ganska stor laddning o projektil. Tror den är ca 20mm :va

ozto skrev:
...eller ens ramla omkull.

grejen med pistolers, relativt, höga kaliber är väl att få stopp/ slå ikull en angripare? detta då man använder pistol på korta avstånd.

Chii skrev:

nej, 12,7mm. vapnet kan även skjutas med underkalibrerad ammo. då 7,62mm. används ej i sverige.

Allså, ska man välja skydd så måste man ha klart för sig var och hur man ska använda det. Soldater i fält kan inte använda samma skydd som bombtekniker i fält har.
Och det finns matrial som klarar handeldvapen men det blir för otympligt med hjälmar.
Läs annars inlägg #10 av johanp.

Ågga skrev:
då 7,62mm. används ej i sverige.

Jodå, det gör vi. I millitären iallafall. Och det finns gott om privata vapen som har 7.62.

Och tråden är fortfarande inte MC-relaterad.

Last edited:
Chii skrev:
Har ni testat jägarnas krypskyttegeväg AG 90 tror jag det heter, Där snackar vi pansrbrytande samt nyckelbens slakt, Av tidigare resonemang att man inte påverkas av energin av rekylen nämnvärt vill jag säga att detta vapen gör det. Jag låg och sköt med detta gevär och dom som såg på sa att jag flyttades av rekylen då jag låg ner och sköt. Då pratar vi ju ioförsig om en ganska stor laddning o projektil. Tror den är ca 20mm :va

är det verkligen "rekyl dämpare" på den? jag har ingen aning men de borde va de :3freak

i vilket sammanhang sköt du me den? :)

Victor skrev:
Allså, ska man välja skydd så måste man ha klart för sig var och hur man ska använda det. Soldater i fält kan inte använda samma skydd som bombtekniker i fält har.
Och det finns matrial som klarar handeldvapen men det blir för otympligt med hjälmar.

det finns "tyg" asså textil fabrikat eller va man ska säga som klarar att stoppa en kula.. de kan juh inte vara för klumpigt ? min m90 hjälm hemma är i nån håd plast o ja dror inte den klarrar .22 ens :tungan

men fortfarande så SKA inte hjälmen skydda mot kulor.. den är inte gjord för det.. den ska skydda mot lite splitter o grenar, stenar osv.. varför är inte m90 jackan skottsäker annars? det skulle vell antagligen vara bättre.. MEN det skulle va bättre att utrusta alla soldater me mörker seende o gps navikation osv osv...

Victor skrev:

Jodå, det gör vi. I millitären iallafall. Och det finns gott om privata vapen som har 7.62.

ak4an har 7,62.. men den används juh igentligen inte i krig.. om de skulle bli de..

Last edited:
Victor skrev:
det jag har hört är att man inte skjuter 7,62 med ag90. tydligen fel.
jo jag vet att det finns 7,62 i privata vapen, men det sa jag väl inget om?
om inte annat så jagar man väl inte med ett ag90? snacka om overkill... :död

Ågga skrev:
Victor skrev:

AG 90

Fakta:
AG 90, Barrett M82A1
Kaliber: 12,7 x 99 mm (.50 BMG)
Vikt:
Ag 90A: Laddad: 16,4 kg Oladdat: 15,3 kg
Ag 90B: Laddad:16 kg Oladdat: ca 15 kg enbart vapen: 12,9 kg
Längd:Ag 90A: 1550 mm (Isärtagen: 965 mm)
Ag 90B: 1450 mm (Isärtagen: 965 mm)
Magasinvikt: 1,99 kg
Magasin: Ag 90A: 11 ptr/mag
Ag 90B: 10 ptr/mag
Pipläng: Ag 90A:838 mm
Ag 90B: 737 mm
Räffling: 1 varv på 381 mm
V0: Ag 90A: 870 m/s (12,7 mm), 1300m/s (7,62 mm)
Ag 90B: 840m/s (12,7 mm)
DMAX: 6500 m
Kikarsikte: Hensoldt Förstoring: 10 ggr
Objektivdiameter: 42 mm Synfält: 42 streck
Övrigt: justerbart benstöd i 5 lägen
Pris: Retail $7,300, dvs ca 73 000 kr ( Retail price Jan 2003)
Antagen i FM: 1990, 1993 (Ag 90B)
Tillverkare: Barrett Firearms Manufacturing Inc.

Automatgevär 90 (Ag 90) är ett amerikanskt luftkylt och mycket kraftfullt halvautomatiskt vapen i den grova kalibern 12,7 mm (50"). Det är samma ammunition som till Tung kulspruta 12,7. Mot mjuka mål kan man skjuta en underkalibrig ammunition i kaliber 7,62,men denna ammunitionstyp finns inte i Sverige.

Last edited:
Ågga skrev:
btw, har inte ag90 nån form av längdrekord? typ en träff på 1800m?

How long a range? According to the U.S. Army, the 50 caliber rifle more than doubles the range of the sniper over the .308 round:

The typical range for a sniper attack is 300 to 600 meters with medium-caliber rifles. Shots from 800 to 1,000 meters are the exception. However, heavy sniper rifles (.50-caliber, 12.7-mm, 14.5-mm, and 15-mm) with ranges of 1,200 to 1,500 meters are now proliferating around the world.25

Manufacturers of 50 caliber sniper rifles also claim accuracy at these and even greater ranges. "With confirmed hits out to 1800 meters, the Barrett model 82A1 is battle proven," Barrett Firearms states in its promotional brochure.26 In fact, U.S. forces using Barrett M82A1s routinely engaged Iraqi forces out to a range of 1,600 meters (1,750 yards) during the 1991 Gulf War.27 For readers familiar with Washington, DC, this is roughly the distance from the Smithsonian Institute Metro stop to the West Front of the Capitol, where inaugural ceremonies are held. Another manufacturer, Aurora Tactical, says that its Model 650 Special Light Anti-Materiel Rifle (SLAMR) "enables a skilled marksman to deliver exceptionally accurate fire on targets in excess of 1500 yards."28

obs, Barrett M82A1 50 Caliber sniper rifle = ag90

Last edited:
sgtpepper skrev:
MC-RELATERAT?!?!?!

Uppenbarligen är detta mc-relaterat eftersom ingen moderator brytt sig om att flytta tråden. Mycket märkligt.

Jag tror jag ska starta en tråd i teknikforumet om vilken deodorant som är bäst.
Do IT!

OBS. Dove är bäst! :fakta

Ågga skrev:

Din fuskis, du editerade ditt inlägg eller så läser jag som en kratta :lol
Jag fattade inte att du syftade enbart på AG90 utan bara pladdrade.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP