Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Säger bara en sak. REVOLVER!.johanp skrev:ang det med att skytten får samma E, det finns ju något som heter rekylbroms på alla vapen typer, är oftast en fjäder som hjälper till att ta emot E från slutstycket som far tillbaka av ändringen i gastryck när projektilen har farit iväg
johanp skrev:ang det med att skytten får samma E, det finns ju något som heter rekylbroms på alla vapen typer, är oftast en fjäder som hjälper till att ta emot E från slutstycket som far tillbaka av ändringen i gastryck när projektilen har farit iväg
PacMan skrev:Om det skulle vara så att man skulle knäcka nacken i det läget, så skulle killen som sköt iväg kulan inte heller må så bra, eftersom rekylen vid skottet skulle vara lika kraftig som hos huvudet som ska ta upp kraften. Så galet mycket rörelsemängd handlar det inte om.
EDIT:
Under antagandena att huvudet väger 6 kg och ska ta upp hela rörelsemängden från en kula som väger 15 g och kommer i 900 m/s, så kommer huvudet att få en hastighet av 0.015*900/6 = 2.25 m/s. Möjligen känns själva träffen lite obehaglig men den är knappast dödlig.
johanp skrev:ang det med att skytten får samma E, det finns ju något som heter rekylbroms på alla vapen typer, är oftast en fjäder som hjälper till att ta emot E från slutstycket som far tillbaka av ändringen i gastryck när projektilen har farit iväg
den hjälm som alla vpl i försvaret kommit i kontakt med är byggd av en form av kevlar
Hoztic skrev:Och 2,25 m/s är nog optimistiskt mycket, kulan tappar fart väldigt fort, och om man pratar tex polisens pistoler så får man nog dra av en hel del på både utgångshastighet och kulviktDvs, man kanske kommer upp i 1-1,5 m/s. Sen är det ju under väldigt kort tid, så g-krafterna blir ju desto större.
Hoztic skrev:Det är ju en hake med rekylen där bara, om man håller tex en hagelbrakare i 12/70 2 cm från axeln med tex Gyttorp 38-grammare så har man vikbara nyckelben, iaf i ena axelnMen håller du dikt emot så buttar det lite bara. Det är ju för att vapnet hinner accelerera innan det träffar om man håller det en bit ifrån, dvs det får rätt bra rörelseenergi, men håller man stumt mot axeln är det vapen + skytt som ska flyttas på. Teoretiskt sett ger det även högre utgångshastighet!
Mekus skrev:Om ditt nyckelben viker sig för att du har kolven 2 cm från axeln så vill jag påstå att du borde söka för benskörhet.
Det har hänt ett antal gånger att jag har hamnat lite fel vid instinktivt skytte (när jag har tränat) med både hagel (cal. 12) och älgvältare (9,3x 62) och visst kan det göra ont men nått ben har då aldrig gått av
PacMan skrev:Jo, jag bara drog till med lite siffror, och tog väl i lite. Har huvudet sedan en skottsäker hjälm, hur en sån nu skulle se ut, på sig så kan man la lägga på några kilo på dessa massa också, och då kommer det hela att bli ännu mindre dramatiskt.
Hoztic skrev:Jag har aldrig testat själv, har bara haft huvudet för nära siktet en gång (man gör det oftast bara en gång...) Men jag vet folk har som testat, med avbrutet resultat så att säga. Hur dom har gjort vet jag dock inte
Håller man kolven mitt för nyckelbenet, på 2-3 cm håll och trycker av så kan det säkert gå av, men inte om man håller utanför axeln.
PacMan skrev:Om det skulle vara så att man skulle knäcka nacken i det läget, så skulle killen som sköt iväg kulan inte heller må så bra, eftersom rekylen vid skottet skulle vara lika kraftig som hos huvudet som ska ta upp kraften. Så galet mycket rörelsemängd handlar det inte om.
Jag skulle tro att få hjälmar klarar en klockren träff ens av en pistol. Dock är ju huvudet som bekant runt och det är ganska troligt att det inte blir en helt perfekt träff, vilket förbättrar oddsen så att även en vanlig arméhjälm kanske skulle kunna göra lite nytta.
EDIT:
Under antagandena att huvudet väger 6 kg och ska ta upp hela rörelsemängden från en kula som väger 15 g och kommer i 900 m/s, så kommer huvudet att få en hastighet av 0.015*900/6 = 2.25 m/s. Möjligen känns själva träffen lite obehaglig men den är knappast dödlig.
prulle skrev:Kanske inte typ 50. skott men ett skott från en simpel polis pistol borde väll visa klara?
Är inte det här off topic?
den hjälm som alla vpl i försvaret kommit i kontakt med är byggd av en form av kevlar
Det var ju kul i mythbusters när dom testade hur man klarar sig under vattnet om dom skjuter från ovan vattnet. När de bättre fetare automatgevären sköt kulan så snabbt att den bara splittrades mot vattenytan så man var typ helt säker typ en meter under vattnet.Henken78 skrev:Är det så mycket kraft som måste tas upp då, såg ett avsnitt av Myth Busters där dom testade inslagskraften på en kropp. Iof med en träff i bröstet men inte rörde sig kroppen direkt mycket, tror dom kom upp i ett par cm. Men då sköt dom med en mindre kanon såg det ut som.
Provdockan hade skottsäkerväst plus 1 cm stålplatta.
Superbee skrev:den fjädern brukar ha till uppgift att spänna upp hanen samt föra in en ny patron i patronläge med hjälp av slutstycket. Hela denna rörelse startas med hjälp av "drivgasen" från ett avfyrat skott som oftast trycker tillbaks en pistong, titta på försvarets ak5 så förstår du direkt.
Pratar vi rekyldämpning så brukar det oftast vara med hjälp av "gasbroms" som släpper ut drivgas i riktning upp för att förhindra/styra/minska rekyl, titta på t.ex. glock eller fältskyttepistoler.
mvh
Stridsbiet![]()
Har provat det där med hagelbrakaren ett par cm från axeln,det enda som hände var att det sved lite i skinnet och man blev lite blå.Hoztic skrev:Det är ju en hake med rekylen där bara, om man håller tex en hagelbrakare i 12/70 2 cm från axeln med tex Gyttorp 38-grammare så har man vikbara nyckelben, iaf i ena axelnMen håller du dikt emot så buttar det lite bara. Det är ju för att vapnet hinner accelerera innan det träffar om man håller det en bit ifrån, dvs det får rätt bra rörelseenergi, men håller man stumt mot axeln är det vapen + skytt som ska flyttas på. Teoretiskt sett ger det även högre utgångshastighet!
Och 2,25 m/s är nog optimistiskt mycket, kulan tappar fart väldigt fort, och om man pratar tex polisens pistoler så får man nog dra av en hel del på både utgångshastighet och kulviktDvs, man kanske kommer upp i 1-1,5 m/s. Sen är det ju under väldigt kort tid, så g-krafterna blir ju desto större.
Du får leta ganska länge efter rekylbromsar på hagelbockar, hagel sbs, studsare, många tävlingsvapen och revolvrar som sagt.
Och det du menar är inte rekylbroms, det är en princip för automatisk omladdning som heter tungt slutstycke. Rekylbromsen sitter på pipmynningen och ryktar (en del av) krutgaserna bakåt, reaktionskraften drar då vapnet framåt och minskar på så vis rekylen.
Lt Jake skrev:Jag svarar utan att ha läst något inlägg.
Det finns, men kraften som skall absorberas är för stor, och resultatet är ofelbart fatal nack-, hals eller hjärnskada.
Nu har jag inte reflekterat över 22mm salongsgevär, utan vapen som är skapade för att verka mot människor/större djur.
mvh/J.
sgtpepper skrev:MC-RELATERAT?!?!?!
Uppenbarligen är detta mc-relaterat eftersom ingen moderator brytt sig om att flytta tråden. Mycket märkligt.
Jag tror jag ska starta en tråd i teknikforumet om vilken deodorant som är bäst.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |