Christer Tapas
Ny medlem
- Gick med
- 7 Apr 2021
- Hoj
- 2008, KTM 990 Adventure S
Är huvudet dumt får plånboken lida...kanske!
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.
Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??
Utan att gå in för djupt på hur det ens är möjligt så undrar jag om någon här med kunskap inom el kan göra mig klokare.
Satte in batteriet med polerna på fel sida i förhållande till kablarna. Det gav ifrån sig en gnista vid pluspolen och efter det var hojen stendöd när jag vred på nyckeln. (Inget konstigt än)
Ingen av 10A säkringarna gick men däremot 30A säkringen (bifogad bild) som är någon form av huvudsäkring hade gott och fick bytas ut.
Efter en ny säkring så funkade tändningen men när jag försöker starta motorn så går inte startmotorn runt. Batteriet är fulladdat och ska inte ha några problem att dra igång motorn.
Har jag förstört startmotorn eller någon annan vital del genom att skicka ström bakvägen genom systemet??
Vad har jag lyckats åstadkomma för skit??